Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det beror på...Hej
En snabb fråga till alla kunniga arab människor här inneBlir ett föl efter två skimmel föräldrar garanterat vit? Min lilla kille nyss två är riktigt mörkbrun under vintern. Ljusare på sommaren med svarta strumpor. Han är efter en vit och en flugskimmel. Nu är det så att han har fått massvis med vita små hårstrån på kroppen. Inte på benen huvudet eller mannen eller svansen men allt där i mellan. Kommer han att bli vit?
Står ju brun i passet
![]()
Nej, det handlar bara om din hästs föräldrars färger. Eller... mormor/morfar - farmor/farfar har betydelse på det sättet att om en av dem inte är skimmel, då kan inte avkomman vara homozygot skimmel i alla fall.Okey så det handlar då om min hästs föräldrars föräldrars färg? Om det inte kan ligga dolt är det så att han kommer blekna då? För om han är brun men har en massa vita stickhår är väll inte det en godkänd färg?Jag blir inte klok
Ursäkta om jag verkar lite korkad
![]()
Jo, den har jag också hört. Och att de som bleknar väldigt tidigt är homozygota. Men jag vet inte om det stämmer.Jag har fått lära mig att om hästen är helt vit så är den homozygot skimmel, och är den flugskimmel så är den heterozygot...
Det kan ju dock ta ett tag innan prickarna kommer på en heterozygot