Arabavel 2009/2010 forts

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicket
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 954
  • Visningar Visningar 224 511
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Arabavel 2009/2010 forts

För mig funkar sidan, så då undrar jag vad du har för inställningar på din dator?

Kolla igen är mitt tips, kanske på en annan dator.

Ok, idag funkade det! Var väl nåt strul med tekniken igår ...
Ingen dålig stam och en jättefin häst!

haha jag är inte inne så ofta. Kul att du gillar Vitnos, nu blir hon ännu mer mallig ;) ;) Hon är mycket riktigt inte registrerad som "Vitnos" utan bär det långa krångliga namnet White Reflection D :D

I lördags föddes Silver Almir (Gimmick x Silver Caladora - Cala d´Or) 54,10% Crabbet-linjer
Silver_Almir_100515_19.gif

Grattis, Maggan!

och igår föddes ett stoföl med 80,15 % Crabbet-linjer (Gimmick x Sharmantah - Garizim)
sharmantas_01.gif

Grattis, Susanne!

Roligt att det föds några med Crabbet-linjer även i år!
/Anne

*kl*

Mitt sto fick en hingstunge natten till igår (e: TA Nox). Hon gick 373 dagar så nu känns det skönt att få sova ikapp lite... ;)

Hej
En snabb fråga till alla kunniga arab människor här inne :) Blir ett föl efter två skimmel föräldrar garanterat vit? Min lilla kille nyss två är riktigt mörkbrun under vintern. Ljusare på sommaren med svarta strumpor. Han är efter en vit och en flugskimmel. Nu är det så att han har fått massvis med vita små hårstrån på kroppen. Inte på benen huvudet eller mannen eller svansen men allt där i mellan. Kommer han att bli vit? :confused: Står ju brun i passet:confused:

Hej
En snabb fråga till alla kunniga arab människor här inne :) Blir ett föl efter två skimmel föräldrar garanterat vit? Min lilla kille nyss två är riktigt mörkbrun under vintern. Ljusare på sommaren med svarta strumpor. Han är efter en vit och en flugskimmel. Nu är det så att han har fått massvis med vita små hårstrån på kroppen. Inte på benen huvudet eller mannen eller svansen men allt där i mellan. Kommer han att bli vit? :confused: Står ju brun i passet:confused:
Det beror på...

Skimmelanlaget är ett blekande anlag. Ett sorts tilläggsanlag till grundfärgen. Om hästen bär på anlaget så syns det (= hästen bleknar och blir vit så småningom). Det innebär alltså att ett skimmelanlag inte kan ligga dolt.

Om någon av föräldrarna är homozygot skimmel (= har två skimmelanlag) så blir alla hans/hennes avkommor skimmlar. Det går inte att testa sig fram till, utan man vet inte det förrän antalet avkommor har blivit så stort att det borde ha dykt upp någon som inte blir skimmel rent statisktiskt.

Om båda föräldrarna är heterozygota skimmlar (= har ett skimmelanlag var) blir 25 % av deras gemensamma avkommor homozygota skimmlar (får ett skimmelanlag från vardera föräldern), 50 % blir heterozygota skimmlar (får ett skimmelanlag av en av föräldrarna) och 25 % blir inte skimmel utan behåller grundfärgen.

Carina på Silver Arabians

Okey så det handlar då om min hästs föräldrars föräldrars färg? Om det inte kan ligga dolt är det så att han kommer blekna då? För om han är brun men har en massa vita stickhår är väll inte det en godkänd färg? :D Jag blir inte klok:rofl: Ursäkta om jag verkar lite korkad :o

Ok! Hans mamma pappa mormor morfar och farfar har jag hittat bild på och alla dom är skimmlar eller flugskimmlar. Farmor har jag inte hittat någon bild på. Nu blir jag grymt besviken. :cry:

Jag har fått lära mig att om hästen är helt vit så är den homozygot skimmel, och är den flugskimmel så är den heterozygot...

Det kan ju dock ta ett tag innan prickarna kommer på en heterozygot

Okey så det handlar då om min hästs föräldrars föräldrars färg? Om det inte kan ligga dolt är det så att han kommer blekna då? För om han är brun men har en massa vita stickhår är väll inte det en godkänd färg? :D Jag blir inte klok:rofl: Ursäkta om jag verkar lite korkad :o
Nej, det handlar bara om din hästs föräldrars färger. Eller... mormor/morfar - farmor/farfar har betydelse på det sättet att om en av dem inte är skimmel, då kan inte avkomman vara homozygot skimmel i alla fall.

Din häst har antingen 25 % chans att inte blekna (om föräldrarna är heterozygota skimmlar) eller ingen chans alls (om någon av dem är homozygot skimmel).

Jag har fått lära mig att om hästen är helt vit så är den homozygot skimmel, och är den flugskimmel så är den heterozygot...

Det kan ju dock ta ett tag innan prickarna kommer på en heterozygot
Jo, den har jag också hört. Och att de som bleknar väldigt tidigt är homozygota. Men jag vet inte om det stämmer.

Tack för hjälpen :) Då återstår det bara att se vad som sker :idea:

Jag fick en avkomma som jag var helt säker skulle födas skm men blev fux.
Mamma och pappa skm. Det var alltså fölets mormors far som var fux , alla andra var skm innan det.
Fantastiskt tyckte jag!

Jag vet en fux som bara hade skimmlar i sex generationer bakåt, innan det dök upp en färgad... :) Men så kan det ju bli eftersom skimmelanlaget är dominant och bara behövs i en uppsättning för att bli "verksamt".

Om man ser skimmelanlaget som ett anlag som bleker grundfärgen istället för att se det som en "egen" färg, så blir det mer begripligt. Därför tycker jag att grundfärgen på hästar alltid borde bevaras i pass och regbevis, så att man vet vilka färggener den bär på. Att det står typ "skimmel (född brun)", till exempel.

Däremot kommer du aldrig att se två färgade hästar få en skimmelavkomma, det är genetiskt omöjligt.

pom: När de skimmlar börjar det oftast på huvudet, så det låter konstigt när du säger att det inte finns några stickelhår där. Stickelhåren din häst har kan vara sabinoanlag. Det ger ofta mycket stickelhår. Särskilt i ljumskarna. Har den stora tecken på huvudet, höga, flikiga strumpor eller någon vit fläck på kroppen? Vilken stam har den?

Här finns en bild på en renrasig arab som har ett ovanligt utbrett sabinoanlag (som liksom skimmelanlaget inte är en egen färg, utan ett "tillägg" till grundfärgen): http://www.horse-genetics.com/Windsong-Firefrost.html

Här är en avkomma efter hingsten ovan som också bär på sabinoanlaget, men i betydligt mer moderat form. Du ser det på att bläsen går ner på underkäken och att hans strumpor är väldigt flikiga.
http://www.elementsarabians.com/vinnie.html

Senast ändrad:

Surfade runt lite och hittade detta, apropos flugskimmlar, på horse-genetics.com (verkar f ö vara en bra sida för den som är intresserad av ämnet):

Flea-bitten gray horses develop speckles in the original coat color. For example gray horses born chestnut develop chestnut "flea-bites". If this speckling starts soon enough the flea-bites can become quite large and numerous, with the horse developing to look a bit like a leopard spot appaloosa.

"Flea-bites" are thought to be controlled by a separate and probably recessive gene, not linked to the gray gene. It is possible that other colors of horse can have the flea-bitten genotype, but the speckles wouldn't show since they are the same color as the coat!

Det innebär att en flugskimmel inte alls behöver vara heterozygot för skimmelanlaget. Dessa anlag är inte kopplade till varandra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 663
Senast: Ragdoll
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 428
Senast: Lady_S
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 440
Senast: qitis
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 100
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bilköp och hundbur
  • Akvarietråden V