Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är fortfarande tillåtet att använda hobbles vid träning eller under övervakning.

Visst vore det skönt att vara allvetande och eftersom jag gärna vill hålla mig uppdaterad och gärna vill göra rätt och ja, ni förstår, så har jag en hög utdrag ur lagtexter och liknande...

Nåväl, jag har faktiskt varit övertygad om att hobbling är otillåtet, men efter att ha läst DFS 2007:6 får jag nog ändra mig :o.

Angående uppbindning så står det att endast grimma, halsrem eller liknande får användas, men hobbling är ju inte uppbindning utan begränsning av rörelsefriheten.

När man skriver om hobbling gör man det i 12 §, men den paragrafen gäller bete och därför kan jag inte tolka det på annat sätt än att hobbling är tillämplig enligt 11 §.

Jag erkänner mig besegrad!

Men om någon annan tolkar på annat sätt så är jag gärna med på en diskussion :devil:
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Visst vore det skönt att vara allvetande och eftersom jag gärna vill hålla mig uppdaterad och gärna vill göra rätt och ja, ni förstår, så har jag en hög utdrag ur lagtexter och liknande...

Nåväl, jag har faktiskt varit övertygad om att hobbling är otillåtet, men efter att ha läst DFS 2007:6 får jag nog ändra mig :o.

Angående uppbindning så står det att endast grimma, halsrem eller liknande får användas, men hobbling är ju inte uppbindning utan begränsning av rörelsefriheten.

När man skriver om hobbling gör man det i 12 §, men den paragrafen gäller bete och därför kan jag inte tolka det på annat sätt än att hobbling är tillämplig enligt 11 §.

Jag erkänner mig besegrad!

Men om någon annan tolkar på annat sätt så är jag gärna med på en diskussion :devil:

Jag tolkar det som sagt som att det är tillåtet som ett träningsredskap och under övervakning men inte för att slippa stängsla in ett bete (typ). Men jag är inte jurist och jag vet inte om något hobblingsärende någonsin är prövat rättsligt. Jag misstänker att ett totalförbud mot hobbling kan dra med sig ett antal andra "tvångsåtgärder", helt beroende på hur en ev. lag utformas.

Vad gäller uppbindning så antar jag att det skulle vara högst olagligt att sätta ena hobble-öglan (?) i hästbenet och den andra i en stolpe. Då handlar det om uppbindning.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej, trovärdigheten ökar inte med efterhandskonstruktioner, bara känslan av larvighet.

Det är uppenbart skillnad på hobbling och hobbling. Liksom det är skillnad på att rida och rida, köra bil och köra bil, och det mesta annat som människan tar sig före.
Man kan givetvis använda sig av olämpligt material, liksom man kan använda material på fel sätt liksom man kan använda det på olämplig häst. Precis som det mesta annat.

Om man, omvänt, använder rätt material på rätt sätt till rätt häst, så finns inget av det där som målas upp.

Jag förmodar att du på nätet sett flera fall av skav och skadade muskler p g av felsittande dåliga sadlar? Räcker dom som argument mot sadling för dig?

LIA



Tråkigt att inte Palle har bemött det här inlägget.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Kan hästen lägga sig ned och senare också resa sig upp med hobblade ben - för att tillgodose "behövlig vila"?

Kan hasten som star uppbunden i vantan pa husse o matte pa McD i hastslapet lagga sig ner for sin "behovliga" vila? Eller hasten uppbunden i gangen? Eller hasten uppbunden i ett trad medan matte fikar pa skogsturen?

..doubt it, och Kan de det sa ar det i alla hogsta grad en sakerhetsrisk. :cool:


Alltsa, Peeps...
-SJALVKLART- skall inte en hast som ar hobblad lamnas vind for vag, lika lite som ni lamnar en uppbunden hast vind for vag.

Skaderisken pa en uppbunden hast ar inte 0%-ig hur garna vi an vill tro det, det finns hastar som hangt sig, brytit nacken nar de fatt panik - kastat sig bakat, grimskaftet gatt sonder o de fallit pa nacken. Hastar med nervskador efter repgrimmor osvosvosv. Aven hastar som osamkat sig sjalv fysiska men genom att ranna ivag och snubbla pa ett slapande grimskaft... :angel: Vi kan skydda hastarna fran mycket - men inte deras egna instinkter om det vill sig illa.

Oavsett var vi ar, vilken filosofi vi har i hasthanteringen, och oavsett hast... sa ar ingen "saker hasthantering" 110%ig. Battre eller samre, ja visst, men ingen ar 100%ig.


Aprapa laglighet, sa skulle en hardare lag behovas utformas minutsiost eftersom bla spranglinor, vissa passgangs hjalpmedel (korhastar) faktiskt "binder ihop" hastdelar. Ska man harddra det sa hamnar ju saker i stil med pessoaselen dar med. :angel: Hjalptyglar med, eftersom det faktiskt "faster" mundel till t.ex. longergjord, vilket ju om vi harddrar det faktiskt inskranker hastens rorlighet.

Sen, lite sadar Lagom off topic, sa kanske stamningen i traden - och dess svar - kan bli lite battre och mer informativa om man inte i smyg forsoka forolampa folk och kalla dom lognare. :idea:

Sen finns det ett fall (orkar inte leta reda pa det heller, det far ni gora) dar en tranare atalades for djurmisshandel efter att ha lagt ner + bundit ihop hastars ben. Det ar ratt manga ar sedan 10-15 tror jag, den filuren flyttade sedemera till Norge och enda anledningen att jag minns det var for en slakting till mig bodde i narheten.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Aprapa laglighet, sa skulle en hardare lag behovas utformas minutsiost eftersom bla spranglinor, vissa passgangs hjalpmedel (korhastar) faktiskt "binder ihop" hastdelar. Ska man harddra det sa hamnar ju saker i stil med pessoaselen dar med. :angel: Hjalptyglar med, eftersom det faktiskt "faster" mundel till t.ex. longergjord, vilket ju om vi harddrar det faktiskt inskranker hastens rorlighet.

Håller helt med och det var lite det jag menade med "tvångsåtgärder" i ett tidigare inlägg. Man "knyter" ihop hästar på ett flertal olika sätt och anser det vara helt OK. Jag tycker att sammanhanget är avgörande för om en åtgärd är OK eller ej.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

jo absolut! Man far forsoka se helheten i det hela och inte bara stirra sig blind pa en detalj... lattare sagt an gjort ibland! ^^ vi har ju alla olika referensramar och olika erfarenheter, har man sett den daliga sidan av nagot (knyter har kanske ihop cirkeln och tanker pa den daliga sk NHhanteringen som tagits upp tidigare i traden) sa blir man ju automatiskt negativt installd till det. Har man sett BRA sa blir man positiv... o da kan det vara svart att se "bada sidor" av myntet... :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej, sunda hästar flyr inte i panik för minsta lilla. Följaktligen undrar man vad för hästar du är van vid, som hela tiden tjatar om att hästar drabbas av panik?
Förebygga saker och ting, det är så man undviker skador och olyckor. Alla hästar är flyktdjur mer eller mindre och kan drabbas av panik. Jag har bara lugna hästar runt omkring mig och har nästan alltid haft det. Men säkerhetstänket försvinner inte bara för att dom är lugna.
Din teori att man ska hindra hästar från att skada sig själva, är verklighetsfrämmande. Det spelar ingen roll hur mycket du anpassar med prylar och skydd mm.
"Det inbyggda beteendet" är i högsta grad påverkbart, även om du och somliga andra inte tror det.
Som sagt, man kan få en häst väldigt säker, men dessa snabba reaktioner hästar har kan orsaka stora skador på dom om man inte tänkt till lite. Har man hästen hårt uppbunden och den blir rädd och kastar sig eller vad som helst, det kan hända alla hästar. Det vill säga alla hästar som inte stängt av helt.
Enligt min mening är bästa sättet att uppnå högsta tänkbara säkerhet, att kommunicera med sina hästar och lära/vänja/immunicera dom. Man kan faktiskt få hästar att vara lugna och trygga och vana vid all slags oväsen och konstigheter. Till och med lågsniffande helikoptrar.
Min häst är mer eller mindre totalt kolugn oavsett, när jag är ute och rider så är det verkligen inte mycket som skrämmer honom annat än att han tittar till. lågsniffande helikoptrar har jag aldrig sett någon häst blivit direkt rädd för övht, min häst reagerar mera på småsaker som flyttat på sig än stora brötiga saker. Det räcker med så lite som ett hastigt hopp åt sidan så kan hästen snubbla även utan att vara hobblad. Man måste inte göra skaderisken större än vad den redan är.
Faktum är att jag aldrig haft en häst som reagerat i panik. Reagerat och markerat ibland, ja, men aldrig låtit osäkerhet eller rädsla ta överhand.
Somliga säger att en lugn och trygg häst är lobotomerad. Jag vill hellre säga att dessa personer inte vet att hästar har en hjärna!
LIA
Jag har heller aldrig varit med om en häst som har full panik, förutom foderhästen som la sig ner i trånga utrymmen eller när hon satt fast. Det kan jag kalla full panik även om hon inte agera det utåt. Men bara för att det är något jag sällan stöter på så är inte det något som jag inte försöker förebygga. Jag vet att min häst aldrig sliter sig i grimman men jag binder inte fast honom utan säkerhetsknutar för det, bara för att han är lugn så försvinner inte säkerhetstänket och tanken att han faktiskt trots sin lugnhet fortfarande är en häst och även han kan få panik om det är en väldigt udda situation. Hur lugn han än är så vet jag att han kan bli rädd, så är det bara, han är en häst och förblir en häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Citerar: "när hästar hålls på bete..." som svar på första.

Var det andra riktat till mig?
OK så du menar att det är ok att binda ihop benen överallt förutom bete?

Det tror jag inte att paragrafskrivaren tänkte sig.

KL
Tycker synd om alla dessa hästar som har ägare vars skräckscenarior är enorma o därför måste se till att hästen blir helt avtrubbad. Helst ingen reaktion alls.
Skaffa en guldfisk!
Jämförelsen med språnglinor är ju befängd. den kan bara inte sparka hingsten. Röra benen framåt går bra. men det är ju över på 1 minut.;)

Kan någon tala om vad det är man tränar för?
VAD ska den fastna i? Om man vet hur hästar fungerar när de är chockade så ligger de still tills...

Skulle iofs tro att ingen hobblemänniska skulle våga gå i närheten då...
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

OK så du menar att det är ok att binda ihop benen överallt förutom bete?

Det tror jag inte att paragrafskrivaren tänkte sig.

"Du får tillfälligt hålla en häst bunden på annan plats än i spilta. Då
ska hästen vara bunden i grimma, halsrem eller motsvarande och
du ska också hålla hästen under uppsikt. Exempel på situationer
när du kan behöva binda din häst tillfälligt är då du ryktar den
eller när hovslagaren skor din häst."

"När du håller din häst på bete får hästens rörelsefrihet inte begränsas
genom att du binder upp den eller fäster ett hindrande föremål
vid den. Rörelsefriheten får heller inte begränsas genom att du
binder ihop olika delar av hästens kropp eller genom att du binder
samman hästen med ett annat djur."

Exakt så står det i Jordbruksverkets "Djurskyddsbestämmelser Häst" och oavsett om man tycker att det är rätt eller fel med hobbling så spelar det ingen roll vad paragrafskrivarna (eller vi) har tänkt sig om det faktiskt inte är uttryckt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Iom att somliga väljer att läsa lagen som :devil: läser Bibeln..
6 § Betesmarker, rasthagar och
drivningsvägar ska vara fria från
föremål med uppenbar risk att skada
hästarna. Uppenbart riskabla områden
ska avgränsas så att de blir oåtkomliga
för hästarna.

Hästar är nyfikna och reagerar snabbt och
med stor kraft. Skadorna kan därför bli
omfattande om det finns t.ex. vassa
föremål, saker de kan fastna i, giftigt
material m.m. där de vistas. Djupa diken
och sankmarker som hästarna kan gå ner
sig i behöver avgränsas. Även om de Djurskyddsmyndighetens föreskriftsmotiv nr 4/2007 23
normalt inte går ut i sank mark frivilligt så
kan de bli skrämda och rusa besinningslöst.
7 § Stängsel ska vara väl uppsatt och
underhållet samt i övrigt utformat och
anordnat på ett sådant sätt att hästar
som hålls inom stängslet eller drivs
mellan stängsel inte skadas.
Stängseltrådar och stängselnät ska
vara väl sträckta.
Allmänna råd till 5 kap. 7 §
Elstängsel bör utformas så att
materialet brister om en häst fastnar.

En risk med utevistelse är att hästar skadar
sig på dåliga stängsel.
Elektriska stängsel
används vanligen för att hägna in
betesmarker. Om trådarna hänger eller om
strömmen är dålig finns risken att hästarna
kan fastna i tråden.
Jag kan bara föreställa mig hur somligas staket ser ut...o därav hobbelträning.:mad:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

De är troligen inte ens medvetna om att fenomenet finns här.

Det ska vi se till!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är ju jättebra! Jag har inga synpunkter på hur folk gör så länge ingen begår lagbrott eller skadar någon.

Jag har fram till jag läste den här tråden varit övertygad om att det ALDRIG är tillåtet, men eftersom jag inte hittade någonstans i DFS 2007:6 att det faktiskt är så kan jag inte längre hävda det.

Om det finns utrymme för tolkningsfrihet så kan man inte påstå att människor gör fel eller rätt.

Håller du inte med?
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

OK så du menar att det är ok att binda ihop benen överallt förutom bete?

Det tror jag inte att paragrafskrivaren tänkte sig.


Som det skrivits flera gånger ovan finns det många sätt att begränsa hästens rörelsefrihet, varför skulle hobbling vara annorlunda?
Det enda sättet att inte begränsa rörelsefriheten är att släppa hästen fri. Jag och förmodligen de flesta som har häst vill använda den till ridning eller annat jobb och då måste vi begränsa friheten. Var går gränsen?
Jag har skrivit flera gånger att jag anser att det inte är någon skillnad på att lära hästen att stå uppbunden i grimma eller att lära den att stå hobblad. Huvudsaken är att man lär dem på ett sjysst sätt, vilket kräver tid och lugn och tålamod.

KL
Tycker synd om alla dessa hästar som har ägare vars skräckscenarior är enorma o därför måste se till att hästen blir helt avtrubbad. Helst ingen reaktion alls.
Skaffa en guldfisk!

Det här uttalandet är så inskränkt och oförskämt. Att träna hästarna för att bli säkrare är för mig en självklarhet idag, vilket jag tycker saknas hos många inom "traditionell svensk" hästhantering.
Många i min närhet har större eller mindre problem med sina hästar som jag aldrig skulle acceptera när det gäller min häst. Några exempel:
-Den kolugna hästen som ibland får för sig att bilar är läskiga och skenar.
-Den hungriga hästen som gärna går över folk för att komma till maten.
-Den som alltid sliter upp huvudet när man ska ta på grimman.
-Den som alltid taktar på vägen hem
-Den som alltid drar iväg för att beta när man leder den
-Den som helt plötsligt får för sig att den inte vill bli lastad
-Den som kastar sig ur transporten
-Den som nappar efter en när man lägger på täcket
och så vidare (flera av alternativen kan vara min egen häst, han är som många vet väldigt stökig och jag vill inte hänga ut någon).
Dessa beteenden förekommer hos hästar vars ägare är jätteduktiga och har lång erfarenhet, och hästarna är väldigt sjyssta och hanterbara, men jag själv skulle inte acceptera det hos min häst (fick faktiskt beröm häromdagen, att han är den mest välhanterade i stallet, och jag slår mig för bröstet, detta gäller dock bara så länge man inte ställer några större krav på honom..)
Med tålamod och konsekvens kan man lära hästarna ett annat beteende och i slutändan ger detta lugnare, tryggare och gladare hästar.
Det är här westernfolket kommer in (eftersom jag är nybörjare vill jag inte kalla mig det än, jag nöjer mig med skogsmupp) för de är så duktiga på problemlösning. De accepterar inte ovanstående "små" debacle som faktiskt kan bli stora om man inte gör något åt dem.
Och för att förtydliga; jag menar inte ALLA westernmänniskor, det finns rötägg inom att inriktningar.



Kan någon tala om vad det är man tränar för?

VAD ska den fastna i? Om man vet hur hästar fungerar när de är chockade så ligger de still tills...

Skulle iofs tro att ingen hobblemänniska skulle våga gå i närheten då...

Varför skulle man INTE träna? Det här är ju bara en pyttedel i ett stort tänk.

Kan inte du berätta om dina hästar? Vad ni gör? Vad har du för hästar?
Varför gör detta sig så upprörd?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL

Skriver på tel så det blev lite konstigt, men ni förstår säkert vad jag skrivit ovan, även om allt blev citat :/
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

nja, jag tycker inte den jamforelsen ar sa befangd ;) Inskrankning av rorelse ar just inskrankning av rorelsefrihet - slaglinor inskranker rorelsefriheten. ;) Men poangen var att OM man ska HARDDRA det sa behover en HARDARE lag vara minutsiost utformad.

Antar att du aldrig sett hastar fastna? Det har dessvarre jag, och sett skadorna de astadkommit. Kom tillbaka nar du statt i en hage med en hysterisk tonaring och en hast uppskuren in till benet efter att den rullat och panikat nar benet fastnat i ett elband (dar elen inte var pa f.o.) och skurit av senor... OM den hasten varit tranad till att vara sansad gallande saker pa benen som inskranker rorelsefriheten nagot sa hade det -kanske- inte gatt sa illa. Ingen garanti dock :)

Och nej Axel, hastarna blir inte automatiskt pa en gang apatiska. JA jag har sett en apatisk hast som satt fast med bakbenet - men hon blev inte apatisk pa en gang utan hade forsokt sla sig fri en lang stund innan nagon kom dit. Hade hastar per automatik blivit apatiska sa fort de suttit fast sa hade manga hastliv i dagens hastsamhalle gatt att radda. Nu ar det tyvarr inte sa.

Gallande "hobblemanniskor" sa skulle jag vilja pasta att det finns 2 typer av manniskor, oavsett gren, kategori, skola, harfarg eller hastsmak - de som springer DIT och de som star handfallna. Jag vet, tyvarr, att jag tillhor kategori 1. Att jag sager tyvarr ar for att jag har blivit testad i "skarp lage" manga ganger nar det galler bade hastar och hundar, och dessvarre igen, kor. Lilla sketna jag har tagit befalet i situationer da folk som var bade aldre och mer erfarna an mig statt handfallna. Och det har varit folk ur alla mojliga och omojliga kategorier.

Jag onskar verkligen att hastar var som vissa har i traden envist havdar, men, det ar de tyvarr inte i majoritet. Vissa hastar tar det lungt, andra gor det inte. Vissa manniskor kan ga till handling, andra gor det inte. Vissa hastar ger upp fort om de sitter fast, andra slass for att komma fria tills de inte kan langre. Att rakna med att alla hastar star stilla vid "dramatiska handelser" ar att be om bekymmer. Nu ar shock och panik tva vitt skiljda ting och borde inte ens jamforas eller namnas i samma mening...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Antar att du aldrig sett hastar fastna? Det har dessvarre jag, och sett skadorna de astadkommit. Kom tillbaka nar du statt i en hage med en hysterisk tonaring och en hast uppskuren in till benet efter att den rullat och panikat nar benet fastnat i ett elband (dar elen inte var pa f.o.) och skurit av senor...
Det du beskriver står just i lagtexten= dåligt staket som ej går av.

Inget ska vara så hållbart så att hästen går sönder- inget!
Elstaket ska ha el för att just få den mentala barriären som det ger. Funkar på alla däggdjur. Annars ska man bygga med trä, stål eller plast.

Om man ska dra det till sin spets, så går det inte att skydda sig med att man TRODDE att staketet var väl byggt. Jag har skrivit det om o om igen- rep, tråd, band ska ha isolatorer anpassade för materialen samt sitta fast i dem o gå av vid en viss belastning. För rep finns skarvhylsor som skär av det. Stolpen ger styrkan. Det ska inte bara dras igenom isolatorerna. då är stolpens enda syfte att hålla upp det från marken. Långt rep/ tråd som bara löper blir elastiskt genom sin längd o går av först vid den svaga länken- där det sitter fast.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp