Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det blir lite OT, men jag undrar hur du räknar. Mannen var 75 år för 25 år sedan= född 1912. Oaktat han var nyfödd för 100 år sedan, så var han skogsägare och "gjorde av med hästar på löpande band". Det var trots allt imponerande av en nyfödd! Att grannen sedan spöade "skiten" ur honom, är å andra sidan inte ett dugg imponerande, nyfödd som killen var.

Ska vi vara noga, så skrev du faktiskt att du känner den som blev spöad.

Mer intressant är om du kan visa belägg för ditt påstående: "Vissa var oerhört noga och rädda om sina djur medan andra använde dom som förbrukningsvara."

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har också känt gamla hästkarlar som berättat om dom "ökända" bönder som gjorde av med hästar på löpande band.....

Det var på tidigt 60-tal och farbrodern var då nästan 100 år gammal, född 1873.........

T.o.m. min mor har träffat dessa "ökända" bönder då hon var sommarbarn på farbrorns gård under 2a världskriget.......
Hon kan, eller rättare sagt kunde berätta om dessa "läskiga" gamla gubbar som skrämde henne på den tiden om det nu inte är så att hon inte kan tala så bra pga alla sina strokar.......

Hon kände också farbroderns pappa på den tiden..... Och även han kunde berätta hemska historier om elaka hästbönder som inte bara slog sönder sina hästar utan även lyckades med att få svåra tungskador på hästarna tack vare deras hemska ägare som använde allt från hemmagjorda bett av taggtråd till s.k. Norrlandsbett = bett med kedjor i munnen............

Så jag har hört berättas om hemska körbönder sen ca 200 år tillbaka.......

Jag kan även berätta om den ursnälla arbetshästen som skenade över 1 mil med mej barbacka på ryggen för att hon trampade ner i ett jordgetingbo.... Hon var då 30+ och jag var 5.....

Så ALLT KAN HÄNDA, även med en ursnäll gammal ARBETShäst :D


Sen ang Hobbling vill jag ha sagt att efter ha sett dom skador dessa saker ger på hästarnas karleder och på kroppen i övrigt är jag fullständigt EMOT allt vad hobbling heter :mad:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Människan är inte annorlunda nu än förr...vissa ser inte individen och skiter fullkomligt i om hästen går sönder eller ej. Sorry, både Gösta och Axel är döda så jag kan inte be dom berätta "in first hand" för dig ...min åsikt är att du förskönar något du inte är fullt insatt i själv. Ja, jag kände han som blev spöad liksom han som spöade. Tror alla fattade, utom du, att detta skedde när dom var vuxna. Båda uppvuxna i sin tur med hästkulturen i skogs- och malmbruk...suck!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Att lyfta fram enstaka exempel och försöka göra dom allmängiltiga är inget jag tror på. Det är alltså åsikten att man använde hästar som förbrukningsvara jag vänder mig emot. Att det finns och alltid funnits individer som bär sig illa åt på olika sätt, har jag redan skrivit(!) om.

Att någon gammal person sägs kommit med påståenden av relaterade exempel är inget jag automatiskt tar för sant. Folk har en förmåga att överdriva, även i nutid, och att förvanska minnen.

Tycker du inte det förefaller orimligt att bönder skulle avverkat hästar på löpande band? Hur många hästar hade bönderna? Hur såg deras ekonomi ut som skulle klarat av en sådan kapitalförstörelse? Jag bodde på gård i mitten på förra seklet, och ingen i det grannskapet skulle haft någon möjlighet till citerade beteenden. Det stämmer inte heller med berättelser jag läst genom åren eller hört från bekanta bönder.

En annan sak är att många bönder var annorlunda i sin hantering av hästar än vad dagens porslinsputsare är med sina uppstallade gosedjur, och det var säkert inte trevligt alla gånger. Men man hade en annan syn på hästarna. Dom var arbetsmaskiner och skulle göra sitt jobb. Vilket dom ju inte kunde om dom var en förbrukningsvara.

Vet inte vad du menar med "körbönder", men kuskar som körde droskor etc i städerna hade notoriskt dåligt rykte. Inte bara för sin behandling av hästarna utan även för attityder i övrigt, spritförtäring, hygien osv. Men inte heller dom kunde kosta på sig att ha hästar som förbrukningsvara.

Noterar att även du relaterar till ungdomen. Du bör ha varit runt 3-4 år när "farbrodern" berättade för dig. Hur hög är trovärdigheten då?
Allvarligt talat, så tycker jag den här typen av argumentationer känns lite larvigt.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Sen ang Hobbling vill jag ha sagt att efter ha sett dom skador dessa saker ger på hästarnas karleder och på kroppen i övrigt är jag fullständigt EMOT allt vad hobbling heter
Har du sett detta i Sverige? Rörde det sig om "riktig" hobbling?
Egentligen är det meningslöst att ställa frågor, för fältet är ju fritt för vilka fantasier som helst. Men det vore ändå intressant att få en bakgrund till detta. Själv har jag både hobblat och sett mycket av det i övrigt, men delar inte din erfarenhet.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo, människan är, på sätt och vis, annorlunda mot förr. Inte minst för att dagens förutsättningar är helt annorlunda.

Jag går på vad som skrivs, och du står för det du skriver. När det du skriver inte stämmer, måste man ju kunna ifrågasätta.
Och jag förskönar verkligen inget i det här fallet.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag var ännu yngre när jag första gången hörde talas om dessa "läskiga" gubbar..... Och han berättade om dessa gubbar ända tills han gick bort vid +100 år, så jag var till och med tonåring när jag hörde dom om nu det skulle ge mer trovärdighet....

Och på denna gård fanns det ett ursnällt gammalt sto som råkat ut för hobbling hos en av dom "läskiga" gubbarna och som farbrorn hade tagit hand om....

Hästen hade stora illskna röda märken i karlederna som var konstant svullna av all ärrvävnad plus alla lika fula ärr hon hade över hela kroppen efter att dels ha blivit misshandlad men också efter alla gånger hon trillat när hon varit hobblad. Farbrorn åkte och hämtade henne då han fått höra hur hon inte längre gick att köra, och sen fått reda på att häststackarna hade försökt klättra över en stenmur medans hon var hobblad och trillat och fått en fraktur i manken.....

Men det räcker så gått för mej att se hur hobblade hästar ser ut om benen i "reklamen" från "tredje" världen som går varje dag på bl.a. Animal Planet för att ge åtmindstånde mej alla argument MOT hobbling....

Eller varför inte åk till Irland och se hur deras hobblade hästar ser ut...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nu blir nog försvartalet att det finns bättre hobbles idag- fastän det är ett lagbrott, av en anledning.

Men visst. ..om man nu vill ta risken att ett stort o tungt djur som hästen faller istället för att se till att det finns en hage där man PLANERAT att stanna, så...

allt handlar om människans bekvämlighet.

jag red vilse för många år sedan o hade en häst på släp. aldrig hade tanken slagit mig att jag skulle övernatta i skogen o surra deras ben. Jag hade spekulerat i att ta av bettet o binda dem i nosgrimmorna med tyglarna alt. hålla i den ena.

nu hittade jag hem till slut- precis innan mörkrets inbrott en okt. dag:o
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL

Jag kan inte se någon skillnad alls
mellan att lära hästen att stå
uppbunden, oavsett om det är i huvud eller ben. Det väsentliga är ju att man lär hästenpå ett bra sätt.
Som sagts fleragånger ovan, är hobbling ett mycket bra sätt att vänja hästenvid att ha saker runt benen, vilkettill och med kan skydda dem frånskador om de fastnar någonstans.

Att det är förbjudet enligt lag,
beror förmodligen på att det har
missbrukats. Det kommer alltid att finnas människor som missköter och misshandlar sina djur, hur många lagar man än sätter upp.
Det är dock bara förbjudet att hobbla en betande häst, inte själva momentet.
Så träna hästen kan man göra. Och, långt ute på fjället är det nog ingen som skvallrar :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tja jag försöker istället att se till att de inte kan fastna någonstans i ngt som inte ger med sig.

Jag binder heller inte fast hästen o går o fikar.

Det är HELA tiden hästen som ska anpassa sig till allt. varför?
Ja inte är det för att man själv tänker på säkerheten. Man vill kunna ha det lugnt o skönt o inte hålla koll. Bekväm.
Om hästen nu har så mkt skit i sin miljö som den ev. kan fastna i anser jag att man får röja upp lite. Om man räknar med att en hobbeltränad häst inte får panik om den fastnar så kan man nog få sig en ögonöppnare.

Jag ser framför mig hästen som slet sönder sitt betsel pga broms o idioten som bundit fast den i trädet sa- Den brukar inte göra så:confused: Hästen var helt blodig o han tog den inte från platsen.
Man tror att man robotiserat hästen totalt. Den flyr aldrig- garanti lämnas.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men fy va obehagligt! De är just precis det som jag fundrar över. Skador och ffa karleden ja benen öht är ju väldigt känsliga. Inga ben (ja hov säger man ju) ingen häst. Och sen att gå ifrån en hobblad häst är inte det väldigt riskfyllt. Jag skulle i vilket fall inte gå ifrån en häst som står uppbunden. Annat än hämta ngt Isåfall men som att som axel sa gå å fika. Lr på nått sätt gå ifrån längre. Inte så kul för hästen att bara stå. Men som hobbling skulle inte kunna relaxa å gå ifrån. Som ja uppfattar en av anledningarna till att hobbla sin häst.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag kan inte se någon skillnad alls
mellan att lära hästen att stå
uppbunden, oavsett om det är i huvud eller ben. Det väsentliga är ju att man lär hästenpå ett bra sätt.
Som sagts fleragånger ovan, är hobbling ett mycket bra sätt att vänja hästenvid att ha saker runt benen, vilkettill och med kan skydda dem frånskador om de fastnar någonstans.

Men det är en enormt stor skillnad att lära hästen att inte få panik om den fastnar med ett ben nånstans och att ha hästen hobblad. Det går att träna hästen att inte få panik utan att hobbla den. Det farliga med hobblandet är ju om hästen får panik, inte pga hobblandet men för något annat och drar iväg, då kan det sluta väldigt illa. Är hästen uppbunden och får den paniken och drar så ska hästen komma loss och då kommer den heller inte att skada sig.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL

Axel och Miloni, ni bara ältar samma saker om och om igen...

Det finns så många olika sätt att använda hästar på. De flesta är inte gjorda av vare sig porslin eller socker, vilket många verkar tro. Jag och många med mig, framför allt de jag känner och känner till som är westerninriktade tycker att det absolut viktigaste är att ha en säker och trygg häst. Jag vet att några kommer att skrika nu att DU KAN ALDRIG VARA SÄKER!!!!!!! men jag tänker påstå att det kan man visst, i de allra flesta fall.
Jag tycker att det är så sjukt att kalla det för att "hästen har gett upp" eller att den är "robotiserad". Artikeln som hänvisades till i inlägg #981 bidrar till detta inskränkta tänkande och gör mig riktigt arg.
Hästfolk: Tillåt er att vidga era vyer!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja bind den i repgrimma o hobbles.

Skit happens, men för mig är hästarna inte bara en hobbypryl.

Nej jag har sett alldeles för mkt för att sen vara efterklok.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

tråd efter tråd... ;)

Sålänge man försvarar tokiga idéer så är jag med. Du kan barrera hopphästar, så de lär sig om de inte lyfter tillräckligt. Ja man kan försvara det mesta. Även om det strider mot lagen.

Barnaga är ju oxå bra så de lär sig hyfs.

Bind ihop ungarnas ben så de inte rymmer :banana:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jodå det har tagits upp i ett antal trådar, ska se om jag hittar någon.

Jag tycker också att resonemang kring ämnen är roligt och intressant, men flera på forumet har en förmåga att totalsåga åt alla håll och kanter och det känns inte så... vuxet?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast jag förstår inte hur i hela världen hobbling är detsamma som att ha en säker häst? Respektive motsatsen då - att folk som inte hobblar eller binder upp i repgrimma har osäkra hästar?

Varför måste man dra allting till sin spets - nu är hobbling förbjudet i svensk djurskyddslagstiftning, av en orsak. Betyder det att svenskar som följer djurskyddslagen har osäkra hästar?

Jag har ridit för westertränare, och har aldrig någonsin stött på hobbling...eller denna akuta vilja att desensibilisera hästar på alla de vis för att få dem "säkra", det är en idé jag tror kommer någonannanstans ifrån. Bewildered i denna tråd, som faktiskt utför kossearbete som yrke med sina hästar, skrev rakt ut att h*n aldrig skulle hobbla en häst eller binda upp den i bett/repgrimma.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL

Axel och Miloni, ni bara ältar samma saker om och om igen...

Det finns så många olika sätt att använda hästar på. De flesta är inte gjorda av vare sig porslin eller socker, vilket många verkar tro. Jag och många med mig, framför allt de jag känner och känner till som är westerninriktade tycker att det absolut viktigaste är att ha en säker och trygg häst. Jag vet att några kommer att skrika nu att DU KAN ALDRIG VARA SÄKER!!!!!!! men jag tänker påstå att det kan man visst, i de allra flesta fall.
Jag tycker att det är så sjukt att kalla det för att "hästen har gett upp" eller att den är "robotiserad". Artikeln som hänvisades till i inlägg #981 bidrar till detta inskränkta tänkande och gör mig riktigt arg.
Hästfolk: Tillåt er att vidga era vyer!

Man kommer aldrig att komma ifrån att hästen är ett flyktdjur, dom kommer alltid mer eller mindre ha som första reaktion att fly i bästa fall bara ett par meter om dom blir väldigt skrämda. Men första reaktionen att hoppa till och gå undan, den bör finnas där.

Att ha en häst som aldrig reagerar på saker och ting, det är inte sunt för ett flyktdjur. Man kan få hästen såpass trygg i sig själv att dom inte fortsätter fly blint och stannar upp och istället för att fly undersöker det den blev rädd för. Men att helt få bort ett flyktbeteende hos ett flyktdjur, det är inte sunt på något sätt.

Och ja, man kan få en häst att sluta reagera på allt, man kan få den till en robot som inte längre ens blinkar för faror, men frågan är ju hur bra den hästen mår och om det är det man vill sträva efter.

Om nu hobblandet är så bra och inte hindrar hästens rörelser, att dom tillomed kan springa med dom utan problem, släpp hästen lös då istället. Vad gör det för skillnad?

Och om man har arbetande hästar och ska ha pauser, se till att fixa tillfälliga hagar till dom då, planera saker och ting, så kan människorna sitta och fika eller vad dom nu vill göra utan att riskera att hästen sliter sönder sina ben om panik skulle uppstå.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp