Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Varför vill du att din häst ska komma loss när du har den uppbunden? Om en häst lär sig att den kan ta sig loss kan det uppstå livsfarliga situationer.

En häst som på ett bra sätt lärt sig att stå uppbunden, oavsett om det är i grimma eller med hobbles, accepterar och står lugnt och snällt. En hobblad häst kan dessutom ta sig fram, det kan den inte om den sitter fast i kedjor (om den inte sliter sönder grimma eller kedjor och en häst som gör det känns inte så trygg).

Var i ligger skillnaden mellan att binda fast huvud eller ben?

Hästen är till sin natur ett flyktdjur och som sådant extremt beroende av sina fyra ben. Därför tycker jag att hobbles är oetiskt. I synnerhet som man mycket enkelt kan lära sin häst att t.ex. stå still på ett helt normalt sätt, med grimma på.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Varför vill du att din häst ska komma loss när du har den uppbunden? Om en häst lär sig att den kan ta sig loss kan det uppstå livsfarliga situationer.

En häst som på ett bra sätt lärt sig att stå uppbunden, oavsett om det är i grimma eller med hobbles, accepterar och står lugnt och snällt. En hobblad häst kan dessutom ta sig fram, det kan den inte om den sitter fast i kedjor (om den inte sliter sönder grimma eller kedjor och en häst som gör det känns inte så trygg).

Var i ligger skillnaden mellan att binda fast huvud eller ben?
Tja i S. har man inte bundit ihop hästarnas ben eller i huvudet mer än där den är trygg o det är ej heller tillåtet av en anledning.

Om vi ska gå till forntida historia så stog de svenska arbetshästarna stillla o lämnades inte för att gå in på saloonen. bunden i bettet.:mad:

Idag finns det ingen anledning för svenska hobbyryttare att hobbla alls- även om man tycker att det är... BEKVÄMT!

det finns oxå mibiler o bilar som kan hämta upp en vars häst har gått iväg.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Undrar om risken ändå är ganska stor att hästen snubblar om den skulle bli rädd för ngt även om den är van att stå hobblad?

Nej troligtvis inte eftersom hästen inte "står" hobblad, den har ju ganska stor röreslefrihet till skillnad från när den är uppbunden då den bokstavligt står där den står.

Risken för skador är i så fall mycket större för en uppbunden häst, även om vi utgår ifrån att dom är väl förberedda och vana i båda fallen.

Bewildered förklarade skillnaden mycket bra tycker jag. Gå tillbaks och läs igen.

kkristoferson
Håller med dig, väldigt underlig artikel. Man kan verkligen undra om folk som uttalar sig sådär har tänkt igenom allt ordentligt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

*kl*

Men hallå alltså....

Det är INTE LAGLIGT att hobbla en häst i Sverige ! ! !
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

har nagon pastatt det? o0

I nodfall far man faktiskt inskranka djurets rorelseformaga - men bara i nodfall, det finns en graskala i lagen dar.

Sen hindrar det inte att man som svensk tranar sina hastar att acceptera att "Fastna" med benen, det kan man gora utmarkt utan hobbles f.o. under kontrollerade former - om man vet vad man gor. Det jag skrev var information om hobbles i varlden - inte i sverige.

...sen kan jag upplysa dig om att det finns tillrackligt med hobbles gomda i stallarna i sverige for att det ska vara vart att informera folk pa natet om hur de ska anvandas och varfor de uppfanns.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tja i S. har man inte bundit ihop hästarnas ben eller i huvudet mer än där den är trygg o det är ej heller tillåtet av en anledning.

Om vi ska gå till forntida historia så stog de svenska arbetshästarna stillla o lämnades inte för att gå in på saloonen. bunden i bettet.:mad:

Idag finns det ingen anledning för svenska hobbyryttare att hobbla alls- även om man tycker att det är... BEKVÄMT!

det finns oxå mibiler o bilar som kan hämta upp en vars häst har gått iväg.

.........*hostharkel* finns mangder med bilder pa svenska KORhastar som ar uppbundna i bettet fran tidigt 1900. Sett betydligt fler svenska gamla foton pa sant an cowboys som bundit upp sina hastar i det. :angel: Aven om du gillar att tanka att det var som i westernfilmerna sa har du tyvarr fel i den bekvama fatoljen Axel.... de foredrog att ha sina hastars tungor intakta.

Sverige varken ar, har varit, eller kommer bli det perfekta hastlandet som aldrig gjort fel. Alla lander har klapare, varesig landet i fraga har saloon eller ej.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast det vet vi ju inte att risken för skador minskar. En häst som står uppbunden i grimma kan ju iaf trampa och krafsa och blir den rädd å hoppar till så är ju inte risken så stor att den snubblar. Men visst kan den få skador ändå om den får panik å inte kommer loss.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

O ja för de mesta :p men inte alls alltid fast hon blir coolare m åren. Detta med hobbling (heter det så hobblad/hobbling?) har jag nog aldrig stött på, men du menar alltså att det förekommer? Kanske tom vanligt?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

TOm vi ska gå till forntida historia så stog de svenska arbetshästarna stillla o lämnades inte för att gå in på saloonen. bunden i bettet.:mad:

Detta uttalandet visar att dina åsikter om westernridning baserar sig på vad du sett i westernfilmer. Seriöst....väldigt seriöst:cool:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

alla har vi olika referensramar, men det ar ju lite synd att en hel yrkeskar + ridstil blir utdomd pga filmer som filmats i, de flesta fall, Italien pa italienska hastar med italienska ryttare... :angel:

Jag hade roligt och oversatte Axels kommentar for maken har igar kvall... Uuuuj det tog hus i helvete kan jag saga. 4d generationen hastkarl och arbetande cowboy, citerar "I put more value in ALL my horses than she does in her one little sissy showhorse! Heck, I put more value in my horses than most put in their wives..." Jag oversatte inte for svarfar och farfar for jag iddes inte hora pa fler ilskna karlar. Aprapa uppbindingen sa spottades kommentaren fram att "we're smart enough to carry fcking halters with us, *cencurerar resterande asikter*" men kan tillagga att han svor ratt bra och sen klacker ur sig att "de flesta av vara trans ar byggda for att ga sonder innan var hast gor det!"

Nagot som tyvarr verkligen tappas bort ar att de gamla karlarna hade Sin/Sina hastar och de betydde sa pass mycket for dom att ingen annan var tillaten att rora dom. Man riskerade inte sin hast genom att lata nagon annan rida den, en av de storsta mest vardefulla sakerna en gammal cowboy kunde ge en ung var hans hast. Det var liksom den ultimata komplimangen och gavan.

En skadad hast kan inte arbeta... det ar den enkla sanningen hos en working cowboy, darfor ar det uteslutet hos en arbetande cowboy att riskera att hasten skadas pga ren och skar javla dumhet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

.........*hostharkel* finns mangder med bilder pa svenska KORhastar som ar uppbundna i bettet fran tidigt 1900. Sett betydligt fler svenska gamla foton pa sant an cowboys som bundit upp sina hastar i det. Aven om du gillar att tanka att det var som i westernfilmerna sa har du tyvarr fel i den bekvama fatoljen Axel.... de foredrog att ha sina hastars tungor intakta.
Sant är att somliga band tömmen i en ring el dyl, men var är problemet med det? Varför skulle det skada hästarnas tungor?

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

dar for att tom pa ett transbett om en hast kastar sig bakat med tyglarna och eller tommarna fastsatta sa asamkar det skador pa tungan. Jag kanner till en svensk hast som var just fastsatt i tyglarna pa transbett som saknar halva tungan efter det....
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Kuriosa: Känns som att det blivit lite maktkamp mellan USA vs Sverige och att vi missar själva kärnfrågan. Lite trist. Som att din make omöjligt kan veta hur axel pusslar m sina hästar å vise versa. Roligare om man kan skriva hur man tänker å gör än bara smågnagga. Tänk om vi istället kunde diskutera å kanske tom lära av varandra :idea:....
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

enda anledningen att jag ens ids kommentera Axel ar for att det ar en ratt langt tillbaka gaende fingerpekande dar allting "western" utmalas som djavulen. Han menade inte hur man pysslar med sin hast, utan Vardet i individen. Han, och jag, lagger bokstavligt talat vara liv i vara hastars hovar med jamna mellanrum, det finns inte att behandla dom illa, de ar bade arbetskamrater och livforsakringar. Sen ar vi inte amerikaner heller ;) Vi, jag, tar garna tillfallet i akt om det ges att informera om hur det funkar med det arbetande hastkarlarna har just for att Axel, tyvarr, inte ar den enda som tror att det man ser pa film speglar verkligheten och det ar himla synd.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Finns ju även exempel på svenska filmer som inte speglar verkligheten. Ta tex Arn där en del grejer gör mig minst sagt förvirrad men då får man ta i beräkning att det är film och inte verklighet. Utrustningen där stämmer ju inte alls och sen lämnar han bara hästen nån gång vind för våg. Jaha hästen står med andra ord snällt kvar när han kan ägna sig åt annat. Samma med anno 1790 tror jag serien hette. Det är bara show och i nästan alla filmer är det ngt knasigt om man är uppmärksam. Så det ska man nog helt klart ta m en nypa salt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

dar for att tom pa ett transbett om en hast kastar sig bakat med tyglarna och eller tommarna fastsatta sa asamkar det skador pa tungan. Jag kanner till en svensk hast som var just fastsatt i tyglarna pa transbett som saknar halva tungan efter det....

Jag tvivlar starkt på att du sett det på en körhäst för 100 år sedan. Jag tvivlar på att du ens vet något alls om körhästar för 100 år sedan! Du vet kanske något om dagens, men det är inte jämförbart.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

....o0

det ar val jakligt enkelt att rakna ut att en hast som sitter fast via tyglar och/eller tommar som borjar trasha kommer slita sig sjalv i kaften? Oavsett om det var for 100 ar sen eller igar.

Men beratta garna hur hastar for 100 ar sedan inte kunde skada sig i kaften. Skulle alska att fa en detaljerad och visad forklaring!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp