Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Härligt att se, för mig är det kanske inte direkt NH, men väl ett bevis på vad man kan åstadkomma inspirerat av det sättet att tänka runt inlärning. Det ska vara roligt, det ska vara positivt, man ska aldrig hindra eller dämpa, varje häst måste få uttrycka det han/hon vill/behöver, kan man jobba så kring inlärning, ja då kan man få hästar att dansa...sen skadar det ju aldrig med lite humor också....:)

...appropå humor och självdistans, så verkar dessa tjejer ha gott om det....
http://www.youtube.com/watch?v=Z_2Cbs9Bobc

:D:D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nh är ju så olika för olika personer uppenbart. Men det goda är ju att ni är överrens och diskuterar:) sen vad ni kallar är det är väl skitsamma.

Jag tycker det är bra att vara kritisk mot "flugor" och sekter som påstår att relationen till en häst är en quick fix om man har den rätta utrustningen och en repgrimma, man går ut i hagen och viftar och backar lite så är man ledaren och allt är löst. Jag ogillar väldigt mycket tex att man ska backa hästen, utan syfte, bara för att det är en av lekarna. Jag tycker att man ska leka med hästens framåtbjudning och energi och glädje. Relationer tar tid. Det finns en massa fina filosofier och en massa lärdom att hitta hos ursprungspersonerna till NH, men det är väldigt lätt att det blir fokus på tekniker istället för känsla eller "feel" som Dorrencebröderna kallar det ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Sekter lät ju hemskt :laugh:. Inte riktigt så ja ser på saken, men vad vet ja, de kanske förekommer;)... Jag lär in hästen att rygga EFTER den har haft frammåtbjudning. När hästen vet vad ja menar så är de bra så, länge sen jag ryggade min för de finns som ingen anledning skulle jag dock vilja kan ja bara vifta långsamt m pekfinger å säga backa, även på avstånd utan grimskaft lr rep. Ser inget hemskt m att hästen kan göra det, skillnad är om man tjatar hela tiden, hästar uppskattar i regel inte repviftande. Men min uppfattning är att det inte äns behövs, man lär de stegvis från marken och uppsuttet
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Grejen är att det inte har nått m nh att göra. Men som du säger så hävdar en del det. Tex en mkt känd tränare som hävdar att man prompt måste ha det och den utrustningen. Jag är helt övertygad om att det bara handlar om att tjäna så mkt pengar som möjligt. Man missar lätt själva huvudfrågan. Snöar in sig på ett visst redskap. Jag vill ha så lite tingeltangel som det bara går.

Från wikipediaartikeln om NH:

Most natural horsemanship practitioners advocate use of a type of rope halter that has a heavier noseband and heavy heel knot reminiscent of a bosal style hackamore for groundwork, and, for some, early riding. Usually use of a 12 to 16 feet (3.7 to 4.9 m) lead rope is promoted, which doubles as a lead line and a short longe line

Alltså, de flesta (amerikanska) tränarna rekommenderar en viss utrustning, men inget säger att man måste ha det. Det är ändå långt från en del protester tidigare i tråden, att repgrimma etc inte alls har med NH att göra.

Att det inte är NH för att man har repgrimma och långt grimskaft och backar hästen över halva ridbanan är sin sak. Men vilka är det som gör mest fel, de som gått en helgkurs eller två och tror de är fullärda, eller de som ser sådana här saker, får höra att det är "NH" och efter att ha träffat ett antal hästbackare drar slutsatsen att NH är :devil:?

Eller som din kompis:
då tänkte hon direkt på pnh och blev förundrad över min positiva syn på nh - ej pnh alltså
. Hur många vet att det inte är samma sak.

Tillägg: Man kan också bli negativ av att få höra "Jag använder NH/valfri annan "ny" metod som är mycket mer naturlig och hästvänlig än de "traditionella" som bara bygger på tvång och våld bla bla bla". Sådana har jag träffat på en och annan. Efter att ha lyssnat en stund börjar man som "traditiionell" känna sig anklagad för att ha använt knutpiska på hästarna. :mad:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast - för att vara ärlig - jag stör mig otroligt på det där med att hålla på att befästa ledarskap i tid och otid "bara för att...".
Ledarskap måste man FÖRSÖKA befästa minst varje kväll, det viktigaste är inte att vinna utan att jobba på det. :D
"svårt att lasta"
Vänta ut hästen, det kan ta lite tid men ett tu tre är den inne.
"häst som sticker i hagen"
Stick efter, den är bara busig.
"hästen nafsar"
Nafsa tillbaks, strukna öron och blottade tänder betyder oftast inget alls mer än att den försöker skrämmas. Själv blir jag bara full i skratt åt försöken och talar om för hästen att den måste ner ännu längre med öronen om det ska få nån effekt, samt drar ner örat ännu längre. :devil:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag hade ett samtal härom veckan som gick ungefär så här:

Jag - Din nya unghäst verkar psykiskt stark, det kan bli en tufft att rida in henne.
Min kompis - Det kommer att gå bra det är NH jag tränar, vi har redan börjat och hon ska hålla sig bakom mig när jag leder.

------

Vid vanlig hästhantering så lär man inte hästen att gå i önskad position (vad man nu föredrar) eller? Nu när jag och hästen är vänner så bryr jag mig inte så mycket om var hon går förstås.

På vissa känns det som att det finns NH och tja ingenting, tränar man inte NH med hästen så får den göra som den vill.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

I den sk "hästhanteringen" är normen att gå vid bogen. Av nån anledning missförstår folk inom sk nh att hästen alltid ska gå bakom en och man hävdar att det är den ledande positionen fast det är helt felaktigt. Med den inställningen som din kompis har skakar jag bara på huvudet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag förstår att man behöver normer på ridskolor etc, där många människor hanterar hästarna och som ofta ovana, men i hanterar man sin egen häst så tycker jag inte man ska göra något väsen om var den väljer att gå så länge man kan placera hästen var man önskar vid behov. Det finns ingen anledning att detaljstyra om man bara hämtar hästen i hagen eller så.

Jo jag skakade bara mentalt på huvudet, hon är bra med hästar, men det har gått troll i det här med NH. Det går faktiskt att få hästen lydig, kunna läsa kroppsspråk, kunna leka med hästen och jobba från marken helt utan NH.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

:bow::love::rofl:

Såg ni vilken skillnad rösten gjorde.
Det syns att hon både kan rida o kan sin häst.
Den lille var ju för söt bara..

Det där är mer en som har medfödd o upptränad känsla. inte NH.

Rösten använder nog de flesta, oavsett nh och vanlig hantering.

http://www.youtube.com/watch?v=l5o2IEiDoRk&list=UUc7Ja8elvgtKn4MsmICQLTA&index=2&feature=plcp , La märker till hur mycket jag pratar med hästen utan att ens tänka på det då jag kikade på videon efteråt. Men det har ju absolut inte med vilken filosofi man strävar efter? Vet ingen nh människa som sagt att man ej får prata med hästen. Dock är det kroppen jag använder huvudsakligen. Sen tycker jag inte alls det där inte hade något med nh att göra, såg väldigt "nh aktigt" ut i mina ögon och jag hade gääärna haft den relationen med min häst som hon verkar ha med sina. :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hur menar du med "gått troll"?

Allt och alla som ska "träna" NH och där NH är svaret på alla problem, bara man använder NH så går det att lasta hästen, klara en svår häst etc. Det är erfarenhet och kunskaper om hästar som gör att man kan lösa problemen, metod och filosofi har underordnad betydelse.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Bra inlägg, Lobelia. Håller helt med.

Förmågan att läsa hästar och känslan för timing är något som tar tid att utveckla. Inget man kan lära sig på några helgkurser.

Var med om ett skräckexempel nyligen. En häst står i gången, helt svettig och ser rädd ut. Ägaren hade tränat lydnad i en halvtimme för att hästen hade sparkat mot en människa. Frågade vad som hänt, och det visade sig att hästen (nyinflyttad och flockbunden) blivit lämnad ensam ute, fått panik och hoppat ur hagen. När de skulle ha tag i den trängde de upp hästen i ett hörn på gårdsplan, varpå hästen sparkade. Och fick "träna lydnad" som straff för att inte sparka mot folk. Givetvis ska hästarna inte sparka mot människor, absolut inte. Men det är en viss skillnad på en oprovocerad attack och en panikslagen häst inträngd i ett hörn. Men det örat ville de inte lyssna på. Suck.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja typ, har man känsla för hästar så provocerar man inte dem på det viset alternativt har förståelse för att hästen är rädd inte elak. Om man sedan löser problemet med NH eller vilken annan metod som helst (den man normalt använder förslagsvis) och tränar hästen att bli tryggare i sig själv så den klarar sig utan flocken, och så ger man f-n i att provocera den på nya ställen utan väntar tills den acklimatiserat sig.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hur man är tillsammans med sin häst är minst lika viktigt. Finns folk m mkt erfarenhet som beter sig som as. Men en del är ju tröga oxå... Filosofi är bra att leva efter om den är till godo som sedan kan användas i dagliga livet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Erfarenhet gör inte en till en duktig hästmänniska, men är man inte en naturbegåvning så är det en förutsättning.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du är ingen Nh-människa. det förklarar saken.:idea::rofl:

du har tagit några saker till dig. du låter hästen vara alldeles för intim med dig;)
Hästen ser ju glad ut o tycker om dig på ett äkta vis.

Prova nu att säga vad du vill samtidigt som du gör som du gör o du kan stå still elller utan att hon ser dig.

När hon ska lyfta fötterna- säg-Lyft istället för att smacka som kan betyda vad som...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tycker mer att allt handlar om känsla. Det finns unga utan större erfarenhet som har DET.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Var inte elak, klart hon är en nh människa! Håller med i flera inlägg hon skrivit där. Håller dock med i ditt nästa inlägg - känsla är A och O
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du är ingen Nh-människa. det förklarar saken.:idea::rofl:

du har tagit några saker till dig. du låter hästen vara alldeles för intim med dig;)
Hästen ser ju glad ut o tycker om dig på ett äkta vis.

Prova nu att säga vad du vill samtidigt som du gör som du gör o du kan stå still elller utan att hon ser dig.

När hon ska lyfta fötterna- säg-Lyft istället för att smacka som kan betyda vad som...

Då är ingen av de nh människor jag känner riktiga nh människor heller. För varje kotte har gosat med hästen på samma vis som jag gör. :)

Jag är rätt säker på att det är min kropp hon går efter och ej min röst, då det är kroppen jag använt i allt sen hon kom till mig. Orden är nog mest för mig själv. :) dock kan hon trickord så absolut att hästar kan lära sig ord lika bra som kroppsspråk, tror ärligt talat det inte spelar någon roll, utan man ska göra det som känns bäst för en själv och hästen. http://www.youtube.com/watch?v=DP6TkG2PXRw&list=UUc7Ja8elvgtKn4MsmICQLTA&index=37&feature=plcp går lika bra att lyfta fötter då jag pekar istället för att säga lyft, då vet hon vilken hov jag menar också. Damen har lite kordinationsproblem då hovis ska lyfta höger bak, så är det vänster fram som hänger i luften osv :grin:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Då är ingen av de nh människor jag känner riktiga nh människor heller. För varje kotte har gosat med hästen på samma vis som jag gör. :)

Det är knepigt, jag är heller ingen nh människa tydligen. Känner tydligen ingen heller, skumt. :confused:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp