Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Att vi och hästar umgås är inte naturligt. Nog hade nh kunnat få ett bättre namn, men nu råkar det heta så som det gör. Och tyvärr tror jag inte på telepati eller hästpratare såg jag tror stenhårt på att vi måste visa och förklara för hästen vad vi vill .:) Men du kan inte förklara för en häst om du inte förstår dens natur och dess instinkter. Då kan du endast tvinga den att förstå dig eftersom du inte tagit dig tiden att förstå den.

Faktiskt är det så att samtliga jag sett både på film och IRL som utgett sig för att utöva "NH" har drillat sina hästar, med diverse redskap. Populärt är repgrimma och ett viftande rep. På det viset vill dessa lära hästen att göra som människan vill, dvs. lära sig att människan bestämmer, dominerar, hästen ska flytta undan för människans önskemål. Det finns många filmer utlagda på detta tema, även under rubriker av typen "min älskade ....", där någon tjej/kvinna föser undan sin häst med hjälp av viftningar mm. Det är uppsyner hos dessa hästar som jag skulle gråta in i själen om jag fick se hos mina. Jag kan inte för allt i världen tycka att detta är något som ens är i närheten av "naturligt". Och sådant handlar definitvt inte om att läsa några signaler från hästen eller att försöka umgås med hästen på hästens språk. De allra flesta hästar är snälla, vänliga och nyfikna individer som inte alls behöver fösas omkring, de behöver inte lära sig vem som är "ledare, de behöver inte fösas ur någons "zon". De behöver bara få vara, bli älskade, ompysslade och motionerade. En djupare relation kan man få om man tar sig tid att studera dem, både var för sig samt i flock.

Om du sysslar med något mjukare, och det tror jag absolut att du gör utifrån vad du skriver, så är det ju jättebra, verkligen.;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det dumma med alla definitioner av NH är att det lika gärna kan vara definitioner av vad all hästhantering borde vara, tyvärr är det mycket hästhantering både NH och icke NH som inte är särskilt hästvänlig. Hästhantering blir inte per automatiskt god för man ger den ett attraktivt namn.

:bow::bow:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

När vi ser nh som en träningsmetod, det är då problemen uppstår. ex "nu ska jag träna NH" Jaha?! Resten av tiden då, till å från hagen, borstning mm mm. När jag rider hur tränar jag NH då? tränar jag dressyr och NH samtidigt då eller? Och att hävda att Parelli är mjuk *skakar på huvudet*... Han är den stora rörelsernas man.

Russinen ur kakan visst, men risken finns att vi bara får en massa russin och till vilken nytta då?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

När vi ser nh som en träningsmetod, det är då problemen uppstår. ex "nu ska jag träna NH" Jaha?! Resten av tiden då, till å från hagen, borstning mm mm. När jag rider hur tränar jag NH då? tränar jag dressyr och NH samtidigt då eller? Och att hävda att Parelli är mjuk *skakar på huvudet*... Han är den stora rörelsernas man.

Men det är ju det jag skriver. Metoden nh härstammar från den amerikanska cowboykulturen, och det man tränar på marken omsätts sen i ridingen. Ex så början man träna "one-rein-stop" på marken för att den sen kunna omsättas från ryggen. Hela metoden bygger ju på kommunikation med hästen som ska omsättas i ridning, dvs arbetet tillsammans med hästen.

Det är klart att du tränar hästen att kunna gå i grimmskaft till och från hagen, att stå på gången m.m. Det är inget den gör av sig själv. Hur många hästar skulle själv välja att stå uppbundna bara sådär, utan att de fått lära sig? Man tränar när man lär, man måste träna för att lära.

Man får tycka vad man vill om Parelli. Jag har ingen åsikt om honom. Men han myntade begreppet Natural Horsemanship med sin bok. Sen finns det många andra tränare inom området. Men de använder inte begreppet nh, för i USA är det ju väldigt lätt att bli stämda... Vilken säkert skulle hända om de inkräktade på Parellis varumärke. :) Däremot lanserar de sin metod, ex Monty Roberts, John Moore m fl. I Sverige har vi dock bakat ihop allt till "nh-filosofin", i en egen mix.

Mvh Norrland
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

När folk skriver "nh-tränad" i annonser tänker jag att den är "trick" tränad. Alltså den har lärt sig backa vända rumpan bogen osv med hjälpa av kroppsspråk.

Nh blir svårt att förklara till någon som verkar sitta och spotta på filosofin. Plus att ja, folk tolkar på tusen olika sätt och har olika sätt att nå dit man vill. Nh är inget träningssätt, du kan inte gå till en tränare och lära dig några nh övningar så är plötsligt du och hästen nh tränad (tycker jag). Det är en filosofi, ett sätt att vara med hästen. Sen kan man träna på miljoners olika sätt för att nå dit, det kan fortfarande vara samma filosofi.

Som jag ser det ska nh INTE innehålla straff och obehag (ryck och slit i repgrimma osv.). Utan du använder hästens natur och får den att känna att det den valde var rätt och det känns bra att följa sin matte för hon/han är trygg. Den ska inte föja för att den är rädd att göra annat. Utan för att den känner att människan ifråga är trygg och att lita på. En häst i mina ögon vill ha en som leder och visar. Visst är äpple och godis gott och roligt att få, men en fast hand som leder vägen tror jag dom uppskattar mer.

Det är min åsikt.
Min fetning

Är det mig du syftar på? Jag har, upprepade gånger, undrat vad NH är. Jag har också upprepade gånger sagt att mitt intryck har blivit att NH kan vara precis vad som helst...NH som filosofi har jag inte yttrat mig om, eftersom ingen har kunnat (velat?)redogöra för den.

Du har dina åsikter om vad NH är, andra har helt andra åsikter. Vem ska man som oinsatt tro på?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du måste vara en papegoja?

Fast, du har fått svar på din stående fråga så många gånger, att till och med en papegoja skulle börjat förstå.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

..//Jag har, upprepade gånger, undrat vad NH är. Jag har också upprepade gånger sagt att mitt intryck har blivit att NH kan vara precis vad som helst...NH som filosofi har jag inte yttrat mig om, eftersom ingen har kunnat (velat?)redogöra för den.

Du har dina åsikter om vad NH är, andra har helt andra åsikter. Vem ska man som oinsatt tro på?

Ett sätt är att börja här: http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_horsemanship
....och sedan kolla in referenserna.Jag håller med om både historiebeskrivning och kritik förutom vissa delar, som ex vis att klumpa ihop "Dorrance brothers" (Tom = Bill stämmer inte). Här (i Europa) har de grundläggande principerna använts inom ex vis frihetsdressyr. Bland nutida referenser hittar vi också bl a Hempling.

KL.
Jag har varit med under resan från 70-talet - det gemensamma för "the movement" (kommer inte på ngt bättre uttryck just nu) är att utgå från hästens perception och att använda sig av den i träning och inlärning. Jag får uppfattningen att ni som "är emot" tycker att den inställningen är vanligt hästvett som finns (och har funnits) "i alla tider". Jag håller inte med om det.

För mig är begreppet INTE synonymt med Parelli. Jag rekommenderar också referenslitteraturen i länken för en del NH-anhängare. Men jag anser å andra sidan inte att "NH kan vara vad som helst".
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

jag maste

cowboys ar f-n sa mkt trevligare mot sina hastar ar de flesta tavlingsryttare jag nansin stott pa.. och jag har traffat ratt manga av bada delar. Sa, kan folk sluta att jamfora tavlingsryttare med arbetande hastkarlar nan gang? o0 En 4de generationen cowboy vet MYCKET mer om inlarning och problemlosning och samarbete an nagon bokskolad wannabe med cowboy hatt. Riktiga cowboys ar en utdoende art, det ar ett -yrke- och en -livsstil- som ar pa upphallningen och har i dagslaget mkt lite med rodeovarlden att gora. A) de har inte tid, de jobbar 24/7 b) de har inte RAD rodeo ar en rich mans sport numera. De ar rakt pa sak, no doubt, men jag har hittills sett MYCKET varre skit i vardagen i svenska stall an jag sett en arbetande cowboy gora har.

En cowboy ar inte vad ni ser i filmerna. En cowboy ar inte heller PNH, de ar inte horsebreakers. De ar boskapsfosande ryttare som spenderar 6-10 timmar pa hastryggen/dag VARJE dag. De har mer hasttimmar udner skjortan pa ett ar an de flesta svenskar har udner en livstid.

/Bewwan, som en gang i tiden trodde samma sak och odmjukt har fatt omvardera och oppna ogonen for den otroliga kunskapsrikedom de riktiga cowboysen har.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL

LIA, visst har jag fått svar, många olika dessutom. Vem har rätt? Är NH en filosofi eller hantering eller båda? har Parelli något med NH att göra? Behövs repgrimma och långt grimskaft?

Ponnytant, jag har läst på Wiki. Och bukes FAQ. Samt försökt få ett enkelt svar av NH-folket här. Ett NH-FAQ för dummies, ungefär. I stället har jag blivit avsnäst och mer eller mindre idiotförklarad.

Men OK, då går jag efter vad som står på Wikipedia, då...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Faktiskt är det så att samtliga jag sett både på film och IRL som utgett sig för att utöva "NH" har drillat sina hästar, med diverse redskap. Populärt är repgrimma och ett viftande rep. På det viset vill dessa lära hästen att göra som människan vill, dvs. lära sig att människan bestämmer, dominerar, hästen ska flytta undan för människans önskemål. Det finns många filmer utlagda på detta tema, även under rubriker av typen "min älskade ....", där någon tjej/kvinna föser undan sin häst med hjälp av viftningar mm. Det är uppsyner hos dessa hästar som jag skulle gråta in i själen om jag fick se hos mina. Jag kan inte för allt i världen tycka att detta är något som ens är i närheten av "naturligt". Och sådant handlar definitvt inte om att läsa några signaler från hästen eller att försöka umgås med hästen på hästens språk. De allra flesta hästar är snälla, vänliga och nyfikna individer som inte alls behöver fösas omkring, de behöver inte lära sig vem som är "ledare, de behöver inte fösas ur någons "zon". De behöver bara få vara, bli älskade, ompysslade och motionerade. En djupare relation kan man få om man tar sig tid att studera dem, både var för sig samt i flock.

)
Kan det sägas bättre:bow::bow:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Se mitt tidigare inlägg nr 920:

"Det vi kallar nh i Sverige kommer från den amerikanska boskapsbranschens sätt att använda hästar i arbete, och den kulturen. Hästarna tränas på marken för att det sen ska kunna omsättas i ridning, westernridning."

Jag kan hålla med om att "cowboykulturen" var en förenkling.

Men jag står för att jag tycker att vi har en generellt bra hästhantering/hästhållning i Sverige. Att djurskyddslagen är bra och att våra hästverksamheter följs upp.

Mvh Norrland
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

jag maste

cowboys ar f-n sa mkt trevligare mot sina hastar ar de flesta tavlingsryttare jag nansin stott pa.. och jag har traffat ratt manga av bada delar. Sa, kan folk sluta att jamfora tavlingsryttare med arbetande hastkarlar nan gang? o0 En 4de generationen cowboy vet MYCKET mer om inlarning och problemlosning och samarbete an nagon bokskolad wannabe med cowboy hatt. Riktiga cowboys ar en utdoende art, det ar ett -yrke- och en -livsstil- som ar pa upphallningen och har i dagslaget mkt lite med rodeovarlden att gora. A) de har inte tid, de jobbar 24/7 b) de har inte RAD rodeo ar en rich mans sport numera. De ar rakt pa sak, no doubt, men jag har hittills sett MYCKET varre skit i vardagen i svenska stall an jag sett en arbetande cowboy gora har.

En cowboy ar inte vad ni ser i filmerna. En cowboy ar inte heller PNH, de ar inte horsebreakers. De ar boskapsfosande ryttare som spenderar 6-10 timmar pa hastryggen/dag VARJE dag. De har mer hasttimmar udner skjortan pa ett ar an de flesta svenskar har udner en livstid.

/Bewwan, som en gang i tiden trodde samma sak och odmjukt har fatt omvardera och oppna ogonen for den otroliga kunskapsrikedom de riktiga cowboysen har.

Howdy:
Getting in all the saddle time i can, see if the shoes will hold out before i go too the Ol Saw Bones.
Pass this Rick Gore What do I think of Pat Parelli video:
www.youtube.com/watch?v=tBZgT5VyPTs
Guys a talker but has a lot of good points and his sumation is pretty much the same as us old timers say:
"TIME"
Gramps sitting on the porch telling you "all he needs is work"
Me telling the wanna-bees "wet saddle blankets, the only way you and the horse are going too learn is by doing it", and with that learning comes the watching and asking Ol Gramps "now how did you get the horse too do that?"
And it is here the New Age Horse N/H Hippies run into problems...there is no Parelli, N/H Trainer or Gramps around too tell you what you are doing wrong when things do go wrong and show you a better way of doing it.

Them ol cowboys were OJT boy´s (on the job training), i remember those day´s, saddle our morning mount and hit the hills looking for Eugens cattle, lunch and a change of horses, 10 - 12hrs. in the saddle.
Rodeos were No Money Made Bets on who had the fastest horse or rope...or who could stay on the longest with necks for sale :devil:

the important thing Rick points out and I found out with wanna-bee horse people is the $´s, if you don´t charge them BIG $ BUCKS they don´t take you seriously.
Keep that in mind when you start your buisness ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vem har rätt? Jag tror man får hitta sin egen del av all nh som finns och gå efter den som passar en själv bäst. Precis som inom allt som har med hästar att göra, man får hitta sin egen väg, plocka ut det som passar än själv bäst.

Är NH en filosofi eller hantering eller båda? Ja skulle jag tycka. För mig är det så iallafall. Att ha en filosofi och sen gå efter en annan typ av hantering som inte passar, känns inte rätt.

har Parelli något med NH att göra? Enligt mina mått så anser jag att Parelli fokuserar på fel saker och ger ut en felaktig syn på saker och ting. Allt kan inte lösas med utrustningen eller vissa övningar. Det är människan som ska ändra på sig och inte hästen med hjälp av övningarna. Sen eftersom det finns många olika svar på vad nh är så kan säkert parellis hantering kallas för nh, dock ingen nh jag sysslar med.

Behövs repgrimma och långt grimskaft? Absolut inte, utrustning har ingenting med NH att göra överhuvudtaget.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vem har rätt? Jag tror man får hitta sin egen del av all nh som finns och gå efter den som passar en själv bäst. Precis som inom allt som har med hästar att göra, man får hitta sin egen väg, plocka ut det som passar än själv bäst.

Är NH en filosofi eller hantering eller båda? Ja skulle jag tycka. För mig är det så iallafall. Att ha en filosofi och sen gå efter en annan typ av hantering som inte passar, känns inte rätt.

har Parelli något med NH att göra? Enligt mina mått så anser jag att Parelli fokuserar på fel saker och ger ut en felaktig syn på saker och ting. Allt kan inte lösas med utrustningen eller vissa övningar. Det är människan som ska ändra på sig och inte hästen med hjälp av övningarna. Sen eftersom det finns många olika svar på vad nh är så kan säkert parellis hantering kallas för nh, dock ingen nh jag sysslar med.

Behövs repgrimma och långt grimskaft? Absolut inte, utrustning har ingenting med NH att göra överhuvudtaget.
'

Exakt så känner jag med. :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

LIA, visst har jag fått svar, många olika dessutom. Vem har rätt? Är NH en filosofi eller hantering eller båda?
Det är en filosofi. I den filosofin ingår bland annat hantering.
Klart och tydligt?


har Parelli något med NH att göra?
Givetvis har han det, men han är INTE lika med Natural Horsemanship. ALLT han säger och gör är inte heller detsamma som Natural Horsemanship.
Han är en människa och som sådan inte felfri eller utan brister.


Behövs repgrimma och långt grimskaft?
Nej, men det är bra verktyg. Finns det NÅGON med hästvana som inte inser det praktiska med ett långt grimskaft framför ett kort?

Ponnytant, jag har läst på Wiki. Och bukes FAQ. Samt försökt få ett enkelt svar av NH-folket här. Ett NH-FAQ för dummies, ungefär.
Enkla svar finns inte, ev den enkla anledningen att Natural Horsemanship är ett stort och komplext område. ALLA försök att på Bukefalos enkelt förklara åtminstone grunden till filosofin, avfärdas vanligen med hånfullhet och serier av medvetna missuppfattningar.
Korta "kurser" och informationsträffar resulterar f ö vanligen i s k repviftning. Och mera skitsnack!


I stället har jag blivit avsnäst och mer eller mindre idiotförklarad.
Som man ropar i skogen får man svar!

Men OK, då går jag efter vad som står på Wikipedia, då...
Gör det. Men stanna inte där. För där tränger man inte in i filosofin. Använd istället HELA INTERNET, vilket jag informerat om otaliga gånger.
När du har tagit del av det som finns på internet och studerat det dom mer seriösa instruktörerna skriver, så hoppas jag det blir slut på "vad är NH", "varför kan ingen berätta vad NH är"...


LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Inte ens Lia har ngt svar.

Från google. Det finns en hel uppsjö med folk som vill sälja sina kunskaper:crazy:


Att leda en häst med Horsemanship (+ Att Stå Still !)



Naturligt Ledarskap
För att kunna leda en häst säkert måste man helt enkelt vara dess ledare !!
Ska du få ledarrollen måste den vara genuint förankrad (du måste känna att du verkligen bestämmer) och först då kommer hästen att respektera och följa dig på ett naturligt och säkert sätt. Det låter självklart men brist på äkta ledarskap är för många den verkliga orsaken till problem vid all hantering av hästen.
Igen. Ledartramset.
Det är inte att förtjäna respekten.


Kan alla lära sig NH-Teknik?

Ja, men med tillägget att svaret på den frågan är att olika människor har olika lätt för språk och det blir detsamma här. En del lär sig fort och talar det nya språket flytande efter ett kort tag medan andra tar längre tid och kanske alltid behåller sin "brytning". Det är dock mest en fråga om intresse, är man intresserad av att sätta sig in i hästarnas tankevärd och vill veta bakgrunden till deras i vårt tycke ibland irrationella sätt att reagera så kan alla med lite träning och stöd lära sig detta.
Genomgående handlar det om att "befästa ledarskapet" hela tiden o i alla varianter. Inget om att man ska bli ett Team:crazy:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Håller med om det mesta - fast jag tycker att referenslitteraturen på WP (den engelska sidan) är bra. Om man nu verkligen vill bilda sig en egen uppfattning tycker jag det är bättre att spendera lite tid på djupläsning än att skumma Internet. Fast jag vet ju att det inte var så du (LIA) menade - utan att hitta fler källor.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Inte ens Lia har ngt svar.

Från google. Det finns en hel uppsjö med folk som vill sälja sina kunskaper:crazy:


Igen. Ledartramset.
Det är inte att förtjäna respekten.



Genomgående handlar det om att "befästa ledarskapet" hela tiden o i alla varianter. Inget om att man ska bli ett Team:crazy:

Men det går ju att tolka ledarskap olika. Det finns bra och dåliga ledare.

Jag tror att det krävs BÅDE en kompis relation OCH LEDARSKAP. Jag tror att hästarna trivs med någon som är trygg och visar vägen, men det är viktigt att förtjäna den ledarrollen och inte missbruka den eller tvinga hästen till "underkastelse" utan hästen ska känna att den vill komma och vara hos dig. Den ska inte tveka att komma och mysa och ställa sig och hänga med en. Jag tror inte att hästarna känner mänskliga känslor och vi förmänskligar lätt hästen. Sen tycker jag det är självklart att hästen ska få visa vad den känner, och få fria tyglar ibland. Men det är fortfarande jag som är ledaren i mitt och topsans förhållande, för jag har sista ordet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du har rätt, men det struntar axel i. Hon tillhör dom där som jag skrev om i mitt förrförra inlägg.
Själv använde jag redan för flera år sedan ignorerafunktionen för att slippa se hennes elakheter och dumheter.
Ett tips. :idea:

LIA
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 105
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 276
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp