Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Axel är kunnig i mycket och verkar ha en sund hästhållning. Tycker dock det är tråkigt att man inte kan se att annorlunda från vad man själv gör kan vara lika bra även fast det är ett annat synsätt.

Jag håller med om att det finns dålig hantering i nh, men även i vanlig hästhantering. Det är människan, individen som är att skylla för det. Du kan aldrig skylla dina egna fel på någon annan eller något annat.

Du står ensam för dina handlingar! De "nh människor" jag träffat har haft sund hästhållning, god relation till sina hästar och deras hästar står gärna inne i deras zon och myser. Känner ingen som har kadavertränat sin häst och har en häst som saknar personlighet.

Tycker det är tråkigt att ni endast träffat den dåliga varianten, eller så har ni bara sett det dåliga och missat det bra.

Jag själv när jag åker på lektion ser endast den person som slår sin häst med piskan och sparkar i magen och inte de andra som gör ett mycket finare jobb.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast - för att vara ärlig - jag stör mig otroligt på det där med att hålla på att befästa ledarskap i tid och otid "bara för att...". Det finns så mycket ytlighet och precis som LIA tog upp:

Korta "kurser" och informationsträffar resulterar f ö vanligen i s k repviftning.

....och personer som all of a sudden är experter på hästpsykologi, hästbeteende och hästkommunikation och plockar fram det här med ledarskapet som defaultsvar till varje problem de hör talas om. Inte minst här på Buke. Typ: "svårt att lasta" - visa att du är en god ledare, "häst som sticker i hagen" - visa att du är en god ledare, "hästen nafsar" - visa att du är en god ledare.

Jag ser det som så att man får lägga ledarskapsbiten åt sidan fram tills dess man har ett (eller flera) "hum" om hur hästen fungerar och ser på saker och ting så att man hittar grundorsaken till den speciella situationen som uppstått. MEN. Själva poängen ligger ju i att förebygga att sådana situationer uppstår. Typ :D

-visa att du är en god ledare - ja, hur då liksom....:crazy:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast - för att vara ärlig - jag stör mig otroligt på det där med att hålla på att befästa ledarskap i tid och otid "bara för att...". Det finns så mycket ytlighet och precis som LIA tog upp:



....och personer som all of a sudden är experter på hästpsykologi, hästbeteende och hästkommunikation och plockar fram det här med ledarskapet som defaultsvar till varje problem de hör talas om. Inte minst här på Buke. Typ: "svårt att lasta" - visa att du är en god ledare, "häst som sticker i hagen" - visa att du är en god ledare, "hästen nafsar" - visa att du är en god ledare.

Jag ser det som så att man får lägga ledarskapsbiten åt sidan fram tills dess man har ett (eller flera) "hum" om hur hästen fungerar och ser på saker och ting så att man hittar grundorsaken till den speciella situationen som uppstått. MEN. Själva poängen ligger ju i att förebygga att sådana situationer uppstår. Typ :D

-visa att du är en god ledare - ja, hur då liksom....:crazy:

Ja, som nämnt. Finns personer i alla hantering som är bakom flötet, missförstått eller anser sig vara experter efter en timmes lektion. Det har inte med filosofin att göra, utan det är denne individens brist.

Du måste ha en god relation för att kunna vara en god ledare. Har du en god relation brukar problemen inte komma titt som tätt och detsamma om hästen ser dig som en trygg och pålitlig ledare.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tack, det var ungefär sådana saker jag undrade över. Gäller även Miloni, MissourisTopsanna och Ponnytant.

En kort introduktion, svar på vad en oinvigd undrar över och hänvisning till var man kan hitta mer. Jag kommer inte att gå vidare av den enkla anledningen att jag varken har egen häst eller möjlighet att handskas med hästar numera. men eftersom NH-begreppet dyker upp lite överallt har jag blivit nyfiken.

Jag har heller aldrig sett någon använda NH, vilket andra som skrivit i tråden har. En del av dem har sett saker som gjort dem mycket negativa till allt vad NH heter. Svaret de fått har ofta varit att "det är inte NH". Inte att de använder NH fel, att de gått kurs för en dålig instruktör eller att de är nybörjare som vill mer än de kan. Nej, det är "inte NH". Är det då konstigt att man som utomstående undrar vad det handlar om?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tack, det var ungefär sådana saker jag undrade över. Gäller även Miloni, MissourisTopsanna och Ponnytant.

En kort introduktion, svar på vad en oinvigd undrar över och hänvisning till var man kan hitta mer. Jag kommer inte att gå vidare av den enkla anledningen att jag varken har egen häst eller möjlighet att handskas med hästar numera. men eftersom NH-begreppet dyker upp lite överallt har jag blivit nyfiken.

Jag har heller aldrig sett någon använda NH, vilket andra som skrivit i tråden har. En del av dem har sett saker som gjort dem mycket negativa till allt vad NH heter. Svaret de fått har ofta varit att "det är inte NH". Inte att de använder NH fel, att de gått kurs för en dålig instruktör eller att de är nybörjare som vill mer än de kan. Nej, det är "inte NH". Är det då konstigt att man som utomstående undrar vad det handlar om?

Absolut inte konstigt! :) Jag känner mig också vilsen i djungeln och har valt att tolka på mitt sätt och det är även det jag fått lära. Håller med om att det är brett och stökigt "ämne" med opassande namn.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tack, det var ungefär sådana saker jag undrade över. Gäller även Miloni, MissourisTopsanna och Ponnytant.

En kort introduktion, svar på vad en oinvigd undrar över och hänvisning till var man kan hitta mer. Jag kommer inte att gå vidare av den enkla anledningen att jag varken har egen häst eller möjlighet att handskas med hästar numera. men eftersom NH-begreppet dyker upp lite överallt har jag blivit nyfiken.

Jag har heller aldrig sett någon använda NH, vilket andra som skrivit i tråden har. En del av dem har sett saker som gjort dem mycket negativa till allt vad NH heter. Svaret de fått har ofta varit att "det är inte NH". Inte att de använder NH fel, att de gått kurs för en dålig instruktör eller att de är nybörjare som vill mer än de kan. Nej, det är "inte NH". Är det då konstigt att man som utomstående undrar vad det handlar om?

Nej, men samtidigt så har dessa "andra" i tråden (och även du antar jag) förmodligen sett prov på "dåliga saker" inom övriga hästvärlden, och inte blivit särskilt förvirrade av det. Det man blir så förundrad över är att just NH uppenbart inte får drabbas av okunskap eller okunniga människor, för då är det fel på NH, medans inom alla annan traditionell hästträningskultur/filosofi så är alla överens om att det är människan som har missuppfattat när det går snett. Jag tycker helt enkelt att det är ett fånigt resonemang som speglar fördomar och attitydproblem snarare än att man är intresserad av vad NH står för. För det tycker jag man har fått svar på, om och om igen, i denna och alla andra liknande trådar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej, men samtidigt så har dessa "andra" i tråden (och även du antar jag) förmodligen sett prov på "dåliga saker" inom övriga hästvärlden, och inte blivit särskilt förvirrade av det. Det man blir så förundrad över är att just NH uppenbart inte får drabbas av okunskap eller okunniga människor, för då är det fel på NH, medans inom alla annan traditionell hästträningskultur/filosofi så är alla överens om att det är människan som har missuppfattat när det går snett. Jag tycker helt enkelt att det är ett fånigt resonemang som speglar fördomar och attitydproblem snarare än att man är intresserad av vad NH står för. För det tycker jag man har fått svar på, om och om igen, i denna och alla andra liknande trådar.

Håller inte med om det. Det är bara att kolla trådar om klicker, AR, vissa fodertrådar, WE...... Jag bli ofta irritierad på "vi och dom"-mentaliteten hos NH-folk och förstår att det är just det som retar vissa. Typ "vi har sett ljuset - det har inte ni". Det triggar tjafseriet.

Lägger till att jag väl förstår att DU är trött på det ideliga ifrågasättandet och hänvisningar till företeelser som gör att hela diskussionen skevar iväg. Och det är skillnad på att fråga och ifrågasätta och om ett ifrågasättande stöds av påståenden som är i grunden fel (för den som tillfrågas) blir det gärna moment 22. "Förbipratande" och missförstånd blir nästan ofrånkomligt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Håller inte med om det. Det är bara att kolla trådar om klicker, AR, vissa fodertrådar, WE...... Jag bli ofta irritierad på "vi och dom"-mentaliteten hos NH-folk och förstår att det är just det som retar vissa. Typ "vi har sett ljuset - det har inte ni". Det triggar tjafseriet.

/.../


Visst är det så. Dessutom var den inledande frågan i trådstarten precis sådan. Vad tycker "ni" om "oss".
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja, det är ju det jag uppfattar också, att de måste ligga något djupare skäl bakom denna kritik och detta ifrågasättande, att det egentligen inte handlar om NH-filosofin i sig.

Den problematik som du tar upp kan jag förstå och respektera, jag har själv dragit öronen åt mig bla av den anledningen, men också för att det finns så mycket andra missförstånd bland "NH-utövarna", tex detta med ledarskapet och markövningarna, att det lätt går till överdrift. Men jag inser ju att det inte handlar om NH-filosofin som sådan, utan om (vissa) människors tillkortakommande rakt igenom.

Jag hyser största respekt för upphovsmännen bakom denna filosofi och jag är ganska säker på att dom själva inte har/hade dom attitydproblem som en del av deras "lärjungar" har skaffat sig.:D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja så ska det absolut inte vara. :) Jag tycker vanlig hantering och nh är minst lika bra. Jag råkar bara "välja" nh för att det funkat bra mellan mig och min häst.

Nh är ju ingen "upplysthet" det är bara ett sätt att vara med hästen. :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Knapplån.
Det finns mycket att lära sig från alla med erfarenhet och kunskap om hästar, oavsett om de är traditionella eller NH människor.

Retar mig dock lite på synsättet som en del verkar ha att NH är att drilla sina hästar och ta bort livsglädjen, och ja, jag förstår att detta sägs för att det är era erfarenheter och jag har också sett det och tycker lika illa om det. Men det kan vara annat också, precis som "vanlig hantering" som sagt.

Jag gillar dessa filmer, det var väl mest för att få posta dem som jag skrev:D

http://www.youtube.com/watch?v=6FS5gygS-3k

http://www.youtube.com/watch?v=Aox5eZA2pv8&list=UU1-IfpTvGH27BFOjzwYCUWQ&index=6&feature=plcp
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

:bow::love::rofl:

Såg ni vilken skillnad rösten gjorde.
Det syns att hon både kan rida o kan sin häst.
Den lille var ju för söt bara..

Det där är mer en som har medfödd o upptränad känsla. inte NH.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Knapplån.
Det finns mycket att lära sig från alla med erfarenhet och kunskap om hästar, oavsett om de är traditionella eller NH människor.

Retar mig dock lite på synsättet som en del verkar ha att NH är att drilla sina hästar och ta bort livsglädjen, och ja, jag förstår att detta sägs för att det är era erfarenheter och jag har också sett det och tycker lika illa om det. Men det kan vara annat också, precis som "vanlig hantering" som sagt.

Jag gillar dessa filmer, det var väl mest för att få posta dem som jag skrev:D

http://www.youtube.com/watch?v=6FS5gygS-3k

http://www.youtube.com/watch?v=Aox5eZA2pv8&list=UU1-IfpTvGH27BFOjzwYCUWQ&index=6&feature=plcp



Haha! :bump:

Gud vilka coola hästar och glad ägare - fullt ös... :rofl:

Det står att hon tricktränar, och så rider hon i halsring, är det Nevzorov hon tränar efter eller är det eget ihopplock?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Härligt humoristiska filmer - och jag förstår varför du lägger dem här.

Hon håller på med trickträning och frihetsdressyr och relaterar en hel del till NH (faktiskt även PNH). Jag har stött på hennes filmer i samband med klickerträning (inlärning med positiv förstärkning). Hon är HÄRLIG - och inte ens 20 tror jag.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Haha vilka busungar! Lika flamsiga som ja å mina.. Och ändå lyssnar de så bra när det gäller. Kanske vågar man lägga ut nått klipp här? Fast då blir ni väl som gamar :p. Iaf vissa ;)...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej, men samtidigt så har dessa "andra" i tråden (och även du antar jag) förmodligen sett prov på "dåliga saker" inom övriga hästvärlden, och inte blivit särskilt förvirrade av det. Det man blir så förundrad över är att just NH uppenbart inte får drabbas av okunskap eller okunniga människor, för då är det fel på NH, medans inom alla annan traditionell hästträningskultur/filosofi så är alla överens om att det är människan som har missuppfattat när det går snett. Jag tycker helt enkelt att det är ett fånigt resonemang som speglar fördomar och attitydproblem snarare än att man är intresserad av vad NH står för. För det tycker jag man har fått svar på, om och om igen, i denna och alla andra liknande trådar.

Reaktionen från flera som skrivit i den här tråden har varit "Det där är inte NH" när någon tagit upp avarter. Blandat med lite "Det är inte NH för mig" och "Det har jag aldrig sett". Samma när någon sett repgrimmeryckare - reaktionen har blivit "Repgrimmor (och långt grimskaft) har inget med NH att göra". Inte med att utövarna är okunniga.

Som jämförelse anser jag att barrering är ett:devil: dåligt sätt att hoppträna - jag förnekar inte att det är hoppträning!

Dessutom har jag sett en hel del av att skjuta budbäraren här i tråden. (Inte riktat mot mig, men mot andra). När någon sagt sig vara negativ till NH efter att ha sett dålig sådan har de avförts som NH-hatare som inget begriper.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Grejen är att det inte har nått m nh att göra. Men som du säger så hävdar en del det. Tex en mkt känd tränare som hävdar att man prompt måste ha det och den utrustningen. Jag är helt övertygad om att det bara handlar om att tjäna så mkt pengar som möjligt. Man missar lätt själva huvudfrågan. Snöar in sig på ett visst redskap. Jag vill ha så lite tingeltangel som det bara går.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Lite allmänna fundringar.. Har en kompis på mitt stall Som jag tkr har en vettig syn och jobbar m små hjälper å alltid konsekvent . Har även en mkt trevlig häst. Vi diskuterade nh och ja hävdade bestämt att hon var ett sådant exempel men då tänkte hon direkt på pnh och blev förundrad över min positiva syn på nh - ej pnh alltså. " men du är ju så bra m hästarna å snäll!" var hennes reaktion. Så ja vi har helt olika uppfattningar om vad nh är, men likt förbannat gillar vi varandra å är förvånandevis lika till sättet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp