Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ojdå, du har träffat tokiga nh hästar då, för ingen av de jag träffat är sådana... Min häst älskar att puffas, tuggar gärna på håret, gör bakutsparkar och kröker på nacken lite stoigt då och då och säger gärna vad hon tycker om saker och ting. Och jag skulle säga att hon är "nh hanterad"


Det där känner jag igen :p min häst gör likadant. Pillar mig i håret, busar och beter sig som vilken häst som helst, även fast han också är NH hanterad ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja, självklart är det människan som måste träna och lära sig, och sen förklara för hästen vad man menar med dittan och dattan! Men du säljer inte en häst och skriver, jag är nh tränad. :)

Utifrån det "naturliga" perspektivet blir detta märkligt, kan man tycka. För varför ska människan först lära sig bara för att sedan tala om för hästen. Borde det inte vara så att människan får studera hästar och umgås med dem för att lära sig deras signaler. Om man då får så djup kontakt som det påstås så borde man ju inte behöva förklara "dittan och dattan" för hästen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du har svarat själv på frågorna du hade, och man behöver inte kalla vanligt umgänge för NH men allting går att sälja med mördande reklam, skaffa dig ett namn och världen kommer att ligga för dina fötter a´la Parelli och kompani. När man väl lärt sig att kuva kusarna så dom stänger av och blivit "robotiserade" så gör man en video och tar bra betalt, allt för kassaklirret. NH har blivit ett mode-ord.

Dom hästar jag uppskattar är såna som tar för sig, gärna med en räv bakom örat men i grunden snälla och godmodiga, umgänget med sådana blir lättsamt utan en massa tvång och grejer, sk. "hjälpmedel" och alla kan komma dit bara viljan finns och man slutar lyssna på en massa dravel utan kör sitt rejs och frågar HÄSTEN vad den vill och menar. Hästarna är jättebra på att lära ut om vi bara vill lyssna men det tar tid, och genvägarna är många men inte alltid helt lyckade,,,,,,vilket många fått erfara.

Hästar vill ha kul, utnyttja det!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja, självklart är det människan som måste träna och lära sig, och sen förklara för hästen vad man menar med dittan och dattan! Men du säljer inte en häst och skriver, jag är nh tränad. :)
Nej det är ngt helt eget signalsystem som hästen ska lära sig- att hästen "bestämmer" om den inte går bakom. Dominanstugget.

det konstanta drillandet på att backa o flytta den- bara för att man anser att hästar gör så. Vi konkurrerar inte om rang eller mat.

Att lära sig kropps-/ eller lägespositioner lär man sig när man ska löshoppa/ tömköra eller longera. Är man framför hästen så bromsar man den o bakom- driver. Inte svårare än så.

Såg en video med Parelli där han kanske främsta uppvisningshäst som han hade haft i 5 år drog iväg från honom- inom inhängnaden. Han såg det som ett problem o bad Torrance om hjälp.

herregud. där har vi robottänket.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej det är ngt helt eget signalsystem som hästen ska lära sig- att hästen "bestämmer" om den inte går bakom. Dominanstugget.

det konstanta drillandet på att backa o flytta den- bara för att man anser att hästar gör så. Vi konkurrerar inte om rang eller mat.

Att lära sig kropps-/ eller lägespositioner lär man sig när man ska löshoppa/ tömköra eller longera. Är man framför hästen så bromsar man den o bakom- driver. Inte svårare än så.

Såg en video med Parelli där han kanske främsta uppvisningshäst som han hade haft i 5 år drog iväg från honom- inom inhängnaden. Han såg det som ett problem o bad Torrance om hjälp.

herregud. där har vi robottänket.


Tur att du är någon form av nh gud och vet hur det ska vara då! :) För jag hade ingen aning om det där.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Utifrån det "naturliga" perspektivet blir detta märkligt, kan man tycka. För varför ska människan först lära sig bara för att sedan tala om för hästen. Borde det inte vara så att människan får studera hästar och umgås med dem för att lära sig deras signaler. Om man då får så djup kontakt som det påstås så borde man ju inte behöva förklara "dittan och dattan" för hästen.

Att vi och hästar umgås är inte naturligt. Nog hade nh kunnat få ett bättre namn, men nu råkar det heta så som det gör. Och tyvärr tror jag inte på telepati eller hästpratare såg jag tror stenhårt på att vi måste visa och förklara för hästen vad vi vill .:) Men du kan inte förklara för en häst om du inte förstår dens natur och dess instinkter. Då kan du endast tvinga den att förstå dig eftersom du inte tagit dig tiden att förstå den.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Även vi människor måste ju visa och förklara för varandra när vi ska be någon göra något för första gången, trots att vi pratar samma språk. Så inte sjutton är det konstigt att behöva visa och förklara något för en häst? :D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Var visst redan blå när jag kollade, märkligt, hur kan man vara inloggad och ändå behöva logga in :confused:. Spöken i farten tro?

Till saken iaf. Visst är det så, men sen vet jag inte exakt med vad som menas med ditten och dattan heller. För mkt vi gör är helt onaturligt, men hästen lider inte för det. Klart man kan gå till överdrift hur man än gör. Vi har ridit länge, men naturligt är det ju inte för det. Med en friskt häst och bra ryttare är det inte till nån nackdel.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Var visst redan blå när jag kollade, märkligt, hur kan man vara inloggad och ändå behöva logga in :confused:. Spöken i farten tro?

Till saken iaf. Visst är det så, men sen vet jag inte exakt med vad som menas med ditten och dattan heller. För mkt vi gör är helt onaturligt, men hästen lider inte för det. Klart man kan gå till överdrift hur man än gör. Vi har ridit länge, men naturligt är det ju inte för det. Med en friskt häst och bra ryttare är det inte till nån nackdel.

Dittan och dattan, alltså allt vi vill att den ska göra som den inte skulle göra av egen motor just då vi vill att den ska göra det. Typ lyfta hoven då jag ska kratsa den, lyssna till hjälper, osv. Sen finns det folk som tar dittan och dattan för långt, det tycker inte jag har med just nh att göra. Utan det har nog som många säger med pengar att göra, som i all hästsport ÄVEN NH. Trav och galopp är bra exempel på pengasport. När det kommer till den nivån, medan att bara ta vagnen och köra en tur i skogen eller på banan någon gång då och då efter hästens kapacitet är en annan sak.

Tyvärr lever vi i en sådan värld, du vill överleva på det du gör och då måste du ta det steget längre för att folk ska betala och titta på dig, och då blir djuret ofta lidande.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du har svarat själv på frågorna du hade, och man behöver inte kalla vanligt umgänge för NH men allting går att sälja med mördande reklam, skaffa dig ett namn och världen kommer att ligga för dina fötter a´la Parelli och kompani. När man väl lärt sig att kuva kusarna så dom stänger av och blivit "robotiserade" så gör man en video och tar bra betalt, allt för kassaklirret. NH har blivit ett mode-ord.

Dom hästar jag uppskattar är såna som tar för sig, gärna med en räv bakom örat men i grunden snälla och godmodiga, umgänget med sådana blir lättsamt utan en massa tvång och grejer, sk. "hjälpmedel" och alla kan komma dit bara viljan finns och man slutar lyssna på en massa dravel utan kör sitt rejs och frågar HÄSTEN vad den vill och menar. Hästarna är jättebra på att lära ut om vi bara vill lyssna men det tar tid, och genvägarna är många men inte alltid helt lyckade,,,,,,vilket många fått erfara.

Hästar vill ha kul, utnyttja det!

Se vad jag svarade karamelldrottningen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vad är nh-hanterad? Vad ingår då? I min hjärna låter det som att hästen har hanterat att han måste se det naturliga handhavandet i människans agerande. -vilket jädra svammel! Hantera en dator kan man göra, den har inga känslor. Man kan hantera en situation, för mig låter det oftast som en svår situation. för vem säger "nu ska jag hantera denna glass och tidning", när man sitter vid solstolen å bara njuter?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vad är nh-hanterad? Vad ingår då? I min hjärna låter det som att hästen har hanterat att han måste se det naturliga handhavandet i människans agerande. -vilket jädra svammel! Hantera en dator kan man göra, den har inga känslor. Man kan hantera en situation, för mig låter det oftast som en svår situation. för vem säger "nu ska jag hantera denna glass och tidning", när man sitter vid solstolen å bara njuter?

Vill du märka ord så finns det nog jävligt många i hästvärlden du kan märka och ifrågasätta. Det har inte med filosofin att göra.

Jag tycker att en bra "nh tränare" inte ska var inkörd i ett tänk, utan titta på varje individ och se HUR och VAD man ska träna och inte anta att man ska ta fram repgrimman på varje häst och tvinga den vifta på rumpan och rulla runt, det är trickträning. Nh är bara en filosofi, inget träningssätt.

Nh ska vara harmoniskt, du ska förstå hästens språk och varför den gör som den gör och dra nytta av dess instinkter och sätt och på så sätt få hästen att tycka att det är bra, roligt och behagligt att göra "rätt" alltså så som du ville att den skulle göra. Du ska inte prata hästspråk, men du ska förstå hästens signaler och natur så att du kan dra nytta av det på ett bra sätt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Pengar kan göra även den kloke korkad. Mest extremfall tänker jag mig inom travet, men ja det förekommer inom alla discipliner. Men jag stör mig lite på att en del vill få nh till en disciplin. Man kan träna dressyren men träna nh går inte. Man kan lösa visa extrema situationer med ett nh-tänk, såsom det tänket jag tänker mig iaf. Att tro att hästen skulle bli bättre på nått sätt med massa olika övningar är ju helt fel. Man kan göra en hel del, men det gagnar ju inte hästen i fråga direkt. Mitt nh-tänk influerar ALLT. Ingredienserna består av samspel, lyssna, tillit och respekt (fast respekt är lite svårt ord, inte respekt som i hjälp jag måste lyda dig din boss utan bara det positiva i ordet, från bägge hållen) och ja glädje såklart. Jag strävar efter så små signaler som möjligt, vill inte krångla till det för hästen. Och snackar gör jag med, säger lyft och då behöver man bara peta på benet så lyfter hästen. Visar alltid hovkratsen innan oxå. ja det var bara ett exempel, men hästar vill i regel alltid vara till lags och de vill göra saker. om inte är det oftast antingen sjukdom lr människans fel.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ord är det enda vi har här just nu. De märks. Alla har olika benämningar på allt då blir det väldigt oklart vad som gäller.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Pengar kan göra även den kloke korkad. Mest extremfall tänker jag mig inom travet, men ja det förekommer inom alla discipliner. Men jag stör mig lite på att en del vill få nh till en disciplin. Man kan träna dressyren men träna nh går inte. Man kan lösa visa extrema situationer med ett nh-tänk, såsom det tänket jag tänker mig iaf. Att tro att hästen skulle bli bättre på nått sätt med massa olika övningar är ju helt fel. Man kan göra en hel del, men det gagnar ju inte hästen i fråga direkt. Mitt nh-tänk influerar ALLT. Ingredienserna består av samspel, lyssna, tillit och respekt (fast respekt är lite svårt ord, inte respekt som i hjälp jag måste lyda dig din boss utan bara det positiva i ordet, från bägge hållen) och ja glädje såklart. Jag strävar efter så små signaler som möjligt, vill inte krångla till det för hästen. Och snackar gör jag med, säger lyft och då behöver man bara peta på benet så lyfter hästen. Visar alltid hovkratsen innan oxå. ja det var bara ett exempel, men hästar vill i regel alltid vara till lags och de vill göra saker. om inte är det oftast antingen sjukdom lr människans fel.

Då tänker vi väldigt lika.

Sen vet jag inte vilka som vill få in nh som en diciplin så det tänker jag inte argumentare. Jag har fått lära och tar det som en filosofi. Nh är heller inte en problemlösningsfilosofi. Du kan inte tänka, oj nu har brutus blivit lite dryg med lastningen, vi nh tränar det och sen blir det bra.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo de finns de som ser det så. Tänker på en "nh-expert" som prompt hävdade att jag var knäpp som talade om att det mer är ett förhållningssätt och när jag erbjöd lektioner för henne (hon behövde bli mer ödmjuk) så var hon visst redan fullärd, hade nämligen sett EN dvd med parelli :rofl:... så där fick man för att man vill hjälpa, finns folk till allting. Mkt underligt folk inom nh oxå, men den dagen när man verkligen fattar att det kommer inifrån så har vi ett helt annat läge av människomaterial att jobba med :d Då snackar vi plötsligt horsemanschip på riktigt :D.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo de finns de som ser det så. Tänker på en "nh-expert" som prompt hävdade att jag var knäpp som talade om att det mer är ett förhållningssätt och när jag erbjöd lektioner för henne (hon behövde bli mer ödmjuk) så var hon visst redan fullärd, hade nämligen sett EN dvd med parelli :rofl:... så där fick man för att man vill hjälpa, finns folk till allting. Mkt underligt folk inom nh oxå, men den dagen när man verkligen fattar att det kommer inifrån så har vi ett helt annat läge av människomaterial att jobba med :d Då snackar vi plötsligt horsemanschip på riktigt :D.

Ja det är tyvärr väldigt vanligt att folk håller på sin rätt och vägrar lyssna och se på andra. Lustigt då man bara kan bli bättre av att lyssna och ta in information. Sen måste man såklart kunna sortera dåligt och bra.. :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag tycker att en bra "nh tränare" inte ska var inkörd i ett tänk, utan titta på varje individ och se HUR och VAD man ska träna och inte anta att man ska ta fram repgrimman på varje häst och tvinga den vifta på rumpan och rulla runt, det är trickträning. Nh är bara en filosofi, inget träningssätt.

Nh ska vara harmoniskt, du ska förstå hästens språk och varför den gör som den gör och dra nytta av dess instinkter och sätt och på så sätt få hästen att tycka att det är bra, roligt och behagligt att göra "rätt" alltså så som du ville att den skulle göra. Du ska inte prata hästspråk, men du ska förstå hästens signaler och natur så att du kan dra nytta av det på ett bra sätt.

Men frågan är väl inte hur du tycker det ska vara utan hur det är eller hur?

Sedan ska all hästhantering "vara harmoniskt, du ska förstå hästens språk och varför den gör som den gör och dra nytta av dess instinkter och sätt och på så sätt få hästen att tycka att det är bra, roligt och behagligt att göra "rätt" alltså så som du ville att den skulle göra. Du ska inte prata hästspråk, men du ska förstå hästens signaler och natur så att du kan dra nytta av det på ett bra sätt."

Det dumma med alla definitioner av NH är att det lika gärna kan vara definitioner av vad all hästhantering borde vara, tyvärr är det mycket hästhantering både NH och icke NH som inte är särskilt hästvänlig. Hästhantering blir inte per automatiskt god för man ger den ett attraktivt namn.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Citerar sidan 19 från aprilhäxan:

"Ingen kallar mig stackare. Ja, jösses. Arnold Schwarzenegger kunde inte ha uttryckt det bättre. Och ändå måste det sägas. För det finns inget tillstånd som har slitit ut så många namn som detta; varje decennium under de senaste hundra åren har spottat ur sig ett beskt gammalt ord och sökt sig ett nytt och sötare. Så blev krymplingen lytt och den lytte ofärdig, den ofärdige blev vanför och den vanföre invalid, invaliden blev handikappad och slutligen har den handikappade blivit en person med funktionshinder. Det ligger en vanvettig förhoppning kring vart och ett av dessa ord. Och jag delar den - tro inget annat. Ingen önskar hetare än jag att vi en dag ska finna det förtrollade odet, det fulländade ord som får ärrade hjärnor att helas, som ger ryggmärgen förmågan att läka sig själv och låter vissnade nervceller återuppstå."

Det är ju ändå ganska viktigt med termer, i viket sammanhang vi använder vissa ord. Jag tyckte det väll inte så mkt förut, men efter gått på Strömsholm så kändes det plötsligt mkt viktigt. Men då är det ju oxå viktigt att man menar samma och inte säger olika -missförstånd uppstår lätt annars.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

*kl*

Jag tycker att det är konstigt, det här med att nh skulle vara filosofi, och inte en träningsmetod för hästar... Hur menas det då?

Det vi kallar nh i Sverige kommer från den amerikanska boskapsbranschens sätt att använda hästar i arbete, och den kulturen. Hästarna tränas på marken för att det sen ska kunna omsättas i ridning, westernridning.

Parelli myntade begreppet nh. Han menade att hans koncept är en "mjuk metod" utan "tvång" eller "våld". Det kan säkert stämma, utifrån hans referensram. Den amerikanska cowboykulturen är rätt macho, se bara på rodeofenomenet. Ur den aspekten är säkert Parellis nh mjuk och antivåld. Tror inte alltid att hästar behandlas schysst "over there".

Men sen har nh:n försvenskats utifrån från vår hästkultur, och det är här problemen kommer, tycker jag. Vi har en ganska bra, och djurvänlig, hästhållning här. Vi har byggt upp ridskoleverksamhet där man får lära sig hur hästar ska hanteras och ridas, den härstammar från militären. Vi har en bra djurskyddslag. Att bara säga att nh:n är en mjuk träningsmetod räcker inte, utan nu blir den en "filosofi". Och det är säkerligen det som gör att det blir så svårt att förklara vad nh egentligen är...

När jag hanterar och rider mina hästar tränar vi tillsammans. Jag filosoferar inte ridning och hantering. Så för mig är det självklart att nh är en träningsmetod. Om hästarna själv fick välja skulle de säkert hellre gå i flock och beta, än att hanteras av människor, lastas ridas m.m. Oavsett metod.

Jag är varken för eller emot nh. Jag tycker att det finns bra saker att ta till sig i tänket, går gärna kurser. Jag använder repgrimma i situationer där jag behöver förstärka lite jämfört med vanlig grimma, men inte vill använda träns och bett.

Så jag försöker plocka russinen ur kakan, oavsett metod. :)

Mvh Norrland
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 105
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 276
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp