Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Skrev en massa om det långt bak någonstans, i en diskussion med Fiador om tryck och ridning.

Hästen svarar på eftergiften, inte på trycket. Trycket är bara en signal som släpper, när hästen får eftergift kan den svara. Jag håller inte ett statiskt tryck. Varken med skänkel eller hand.

Exakt! Och svara inte hästen ber man igen. Handlar det om en häst som redan vet vad som väntas kan man prova öka trycket. Bland det hemskaste är folk som konstant skänklar, stakars häst inte konstigt den ser ut som hej kom å hjälp mig. Hästen måste få tid att svara annars blir det ju bara en himla kamp. Och vem vinner tro
:idea:...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jaa det är nog lite olika, jag vill att hästen ska ge sig själv eftergift, eller i alla fall uppfatta det som att det är han själv som fixar det. Eftergiften är alltså egentligen ingen signal som jag ger, utan hästens kvitto på att han är rätt ute....och nu pratar jag om inlärningsfasen...

Jag hänger nog inte riktigt med här. Hur menar du att hästen ska ge sig själv eftergift? Vad gör du då?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Är du seriös? Nej fattar du inte att det gör ont när man rycker i en repgrimma så ger jag upp, man behöver inte rycka hårt direkt. Hur ont det gör beror på material och storlek på knutarna.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Okej. Så du menar att tex vid ridning och du ber om nått låt säga en skänkelvikning som togs upp innan. Fast du kanske inte rider skänkelvikning kom jag på så det var kanske ett dåligt exempel. Hur som helst så ber du hästen att göra ngt. Väntar du på att hästen ska svara och håller då kvar trycket eller släpper du trycket innan och bara väntar passivt på att hästen då svarar? Och du tog upp om inlärningsfasen. När hästen vet vad en signal redan betyder hur gör du då med eftergiften? När kommer den menar jag? Då inlärningsfasen är avklarad alltså.

Du får faktiskt ursäkta alla frågor, men det känns som att alla pratar om lite olika saker här så vill bara få klarhet i detta :).
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hej jag igen.. Detta med repgrimmor. En repgrimma är skarp, som lobelia skrev så beror de på tjockleken och materialet. Och knutarna ger tryck men det känns oerhört tydligt så det blir helt klart en skarpare känsla. En bra grej att testa är att en person håller i repet och gungar lite på det och du ska hålla båda händerna utsträckta med knutarna vid dina händer. Du kommer att bli förvånad hur tydligt den lilla gungningen gör, speciellt om det är ett sk "levande rep" och rycker personen då till så kommer det kännas oerhört tydligt för dig.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Okej. Så du menar att tex vid ridning och du ber om nått låt säga en skänkelvikning som togs upp innan. Fast du kanske inte rider skänkelvikning kom jag på så det var kanske ett dåligt exempel. Hur som helst så ber du hästen att göra ngt. Väntar du på att hästen ska svara och håller då kvar trycket eller släpper du trycket innan och bara väntar passivt på att hästen då svarar? Och du tog upp om inlärningsfasen. När hästen vet vad en signal redan betyder hur gör du då med eftergiften? När kommer den menar jag? Då inlärningsfasen är avklarad alltså.

Du får faktiskt ursäkta alla frågor, men det känns som att alla pratar om lite olika saker här så vill bara få klarhet i detta :).

Du är ursäktad:) Men jag och Lager diskuterade detta ganska ingående längre tillbaks i tråden, från inlägg 470 nånstans. Lager lade in en länk till den nyligen. Jag vill gärna slippa dra det en gång till.:)

Men lite kort så handlar det om att eftergiften (= inget tryck) är det neutrala läget, och att det är sätet/vikten som "styr" hästen, vill jag tex vända vänster så sätter jag mig i vänd vänster sits, följer hästen inte med då uppstår tryck i ben och tygel, som en konsekvens av att hästen inte följer med, ett tryck som försvinner så fort hästen följer med = hästen ger sig själv eftergift iom att den vänder. Enkelt förklarat.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hej jag igen.. Detta med repgrimmor. En repgrimma är skarp, som lobelia skrev så beror de på tjockleken och materialet. Och knutarna ger tryck men det känns oerhört tydligt så det blir helt klart en skarpare känsla. En bra grej att testa är att en person håller i repet och gungar lite på det och du ska hålla båda händerna utsträckta med knutarna vid dina händer. Du kommer att bli förvånad hur tydligt den lilla gungningen gör, speciellt om det är ett sk "levande rep" och rycker personen då till så kommer det kännas oerhört tydligt för dig.

Men att den känns betyder ju inte att det är obehagligt, det är ju själva grunden med ett verktyg att det ska kännas, hur ska det annars kunna hjälpa hästen förstå vad du vill?

Skarpt blir det först om du tar i hårt. Att det känns betyder inte att det är skarpt. Ett bett känns också när du tar i det och rör på det och det var det som jag och Lobelia diskuterade, repgrimmans skarphet i förhållande till ett betts skarphet. Sen att rycka i repgrimman, det är väl att "TA I", men det var det Lobelia påstod inte behövdes för att göra en repgrimma skarp, den var skarp ändå, utan ryck och/eller att någon tog i hårt. Läs vad Lobelia skriver så förstår du vad vi diskuterade.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Repgrimmor har det ju också snöats in på tidigare och åsikterna brukar gå isär. Men här blev det väldigt otydligt i det du skriver. Du påstår att repgrimman är väldigt mjuk, det är inget skarpare redskap alls, och att hästen inte känner knutarna - om det inte rycks hårt i den. Samtidigt så påstår de flesta som använder den att den är till för att förfina signalerna. För mig blir det konstigt hur något som är så väldigt mjukt, inget skarpt redskap alls enligt dig, ändå kan förfina signalerna så mycket. Om man drar parallell till ridning så använder man kandar för att förfina sina signaler. Och kandar är skarpare än ett vanligt träns.
Men du menar alltså att ju mjukare redskap desto mer förfinade signaler?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ett bett känns också när du tar i det och rör på det och det var det som jag och Lobelia diskuterade, repgrimmans skarphet i förhållande till ett betts skarphet. Sen att rycka i repgrimman, det är väl att "TA I", men det var det Lobelia påstod inte behövdes för att göra en repgrimma skarp, den var skarp ändå, utan ryck och/eller att någon tog i hårt. Läs vad Lobelia skriver så förstår du vad vi diskuterade.

Du jag skulle gärna vilja att du pekade ut var jag skrev det där då jag varken kan hitta det eller minnas att jag skrivit det. Jag protesterade mot ditt påstående om att repgrimman inte alls är skarp utan mycket snällare än bett och man behövde rycka ordentligt hårt i den för att det ska göra ont. Hur skarpt ett bett eller repgrimman är beror på konstruktionen, men gör det ont innan man tar i "snöret" så är det något fel oavsett utrustning.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Angående knutarna så har du nog dragit förhastade slutsatser av vad andra skrivit, grejen är att dom finns där och ger specifikt tryck på flera punkter vilket hjälper hästen att förstå vad trycket betyder, det har ingenting med skarphet att göra.
Tjoho...

Hästarna känner av knutarna av ingenting.

istället för att prova i handflatan- gör en dylik uppfinning med knutar vid tinningen o näsan o sätt sen på den på dig själv, Du AKTAR dig noga- precis som hästen. Hästens nervcentra i nacken ska vi inte ens gå in på.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Istället för att prova i handflatan- gör en dylik uppfinning med knutar vid tinningen o näsan o sätt sen på den på dig själv, Du AKTAR dig noga- precis som hästen. Hästens nervcentra i nacken ska vi inte ens gå in på.

Konstigaste blir det när de som är motståndare till NH applåderar samma ryckande bara hästen har vanlig grimma och inte en repgrimma. De borde kanske göra samma experiment fast med sin egen grimma. Ett varningens ord dock - gör inte något hårdare ryck.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Har du någonsin sett någon stå o tokrycka i en vanlig grimma som linda P. gjorde med repgrimma?

Sen lämnar man hästen med reptampen hängandes som den trampar på o vad lär sig hästen av det:mad:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

nej en repgrimma behöver oerhört lite för att kännas på hästen, speciellt knutarna ger tryck. Är man mjuk m handen så är det inte obehagligt, ska man rycka till eller att man drar så är det väldigt obehagligt. Det är ju en milsvid skillnad på en vanlig grimma och en repgrimma. och ett träns är ju skarpare än en vanlig grimma och huruvida det är skarpare lr inte än en repgrimma är ju svårt att säga. Skarpare på ett annat sätt, i munnen, sen beror det ju på vad det det är för bett. En del hästar klarar ju inte av att ha bett i munnen alls. Oavsett så tänker jag att bett i sig (beroende på sorten såklart) är skarpa och repgrimman med. Rida och sköta, leda m mjuk hand och aldrig rycka till om det inte absolut behövs och då bara en gång och sen paus. Det blir ju helt motsatt effekt att tokrycka en häst, hästen vill bort från trycket då. Tror även människan i fråga känner frustration och vilken häst vill vara med en frustrerad människa?

Rider jag m repgrimma, vilket var ett tag sen nu iofs så handlar det om slappt rep hela tiden och bara ta upp det för ev korrigering ibland. Har faktiskt sett att man håller upp hästen, tryck hela tiden, har inte förstått varför man gör så. halsring är annars bra att bara rida med ibland, med en häst man känner.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har sett precis samma teknik läras ut med vanlig grimma, och jag tycker inte det är mycket bättre. En del vanliga grimmor med karbinhakar och metallspännen kan nog dessutom vara väl så obehagliga för hästen om man börjar rycka i dem.

Jag tycker inte det är bra hästhantering oavsett om det kallas NH eller ej.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tjoho...

Hästarna känner av knutarna av ingenting.

istället för att prova i handflatan- gör en dylik uppfinning med knutar vid tinningen o näsan o sätt sen på den på dig själv, Du AKTAR dig noga- precis som hästen. Hästens nervcentra i nacken ska vi inte ens gå in på.

Förstår inte, menar du att knutarna ligger och är obehagliga hela tiden? Klart dom känner knutarna hela tiden ,så som dom känner att dom har en vanlig grimma på sig med.

Första gången jag kom i kontakt med repgrimma fick jag ha den runt halsen och någon annan duttade längst ut i repet, det kom då "små pulser längs repet runt halsen". Detta funkar bara med ordentliga repgrimmor. De som du köper på hööks är inte sådan t.ex. Jag tycker det är viktigt att veta att det inte är ett straff eller pisk du håller i handen. Repgrimman är till för att du ska kunna föra över små signaler till hästen. Inte för att tokrycka och dra.

Min tjej har absolut inget emot repgrimman så skulle inte säga att hon ser den obehaglig http://www.youtube.com/watch?v=a1WVKXuP4ow&list=UUc7Ja8elvgtKn4MsmICQLTA&index=1&feature=plcp , dock går hon gärna undan med huvudet då jag kommer med bettet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Går en häst undan när man kommer med bettet bör man kolla upp munnen, leta efter ett bett hästen trivs med och/eller hitta andra alternativ. Har hästen problem med munnen eller har blivit illa hanterade (eller har minne av att ha haft det) så vill de givetvis inte ha ett bett. Många hästar har bestämda åsikter om vika bett de gillar och ogillar.

Och angående repgrimman, det är ett verktyg bland andra, den kan hanteras bra eller missbrukas som allt annat. Jag har inget emot den i rätt händer, men att lära ut att man måste rycka hårt för att hästen ska tycka det är obehagligt är direkt osmakligt och kan förorsaka många hästar obehag.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Går en häst undan när man kommer med bettet bör man kolla upp munnen, leta efter ett bett hästen trivs med och/eller hitta andra alternativ. Har hästen problem med munnen eller har blivit illa hanterade (eller har minne av att ha haft det) så vill de givetvis inte ha ett bett. Många hästar har bestämda åsikter om vika bett de gillar och ogillar.

Och angående repgrimman, det är ett verktyg bland andra, den kan hanteras bra eller missbrukas som allt annat. Jag har inget emot den i rätt händer, men att lära ut att man måste rycka hårt för att hästen ska tycka det är obehagligt är direkt osmakligt och kan förorsaka många hästar obehag.

Det är uppkollat veterinär har gått igenom munnen och tandläkare gett tips om skonsamma bett. :) Jag är den första att lägga bätt i hästens mun så heller inga dåliga erfarenheter (erfarenheterna består av bett dränkt i äppelmos). Min dam är rätt bestämd i alla vad hon gillar och ogillar, hon gillar helt enkelt inte att ha metall i munnen. Dock är hon ju väldigt grön då det kommer till bett också.

Det håller jag med om. Man måste som med allt tänka på vad man gör. Jag binder aldrig upp min tjej i repgrimma eller låter det hänga i backen efter henne då jag vet att den är skarp och att hårda skarpa ryck kan göra ont. Dock lägger jag ibland ett lätt tryck i grimman, ska ej göra ont eller vara för hårt. Ett lätt tryck som släpper direkt hästen följer det.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du jag skulle gärna vilja att du pekade ut var jag skrev det där då jag varken kan hitta det eller minnas att jag skrivit det. Jag protesterade mot ditt påstående om att repgrimman inte alls är skarp utan mycket snällare än bett och man behövde rycka ordentligt hårt i den för att det ska göra ont. Hur skarpt ett bett eller repgrimman är beror på konstruktionen, men gör det ont innan man tar i "snöret" så är det något fel oavsett utrustning.

Så här skrev jag:

Med en repgrimma och ett långt rep måste du TA I, och verkligen mena att vara hård för att det ska kännas hårt för en häst, det syns, det känns och effekten blir att du får ta i mer, men uppnår mindre...

Så här svarade du:

Tyvärr en vanlig missuppfatting, en repgrimma är ett skarpt verktyg, väl i klass med många typer av bettsling och långt eller kort rep, både och används både inom NH och vanlig hantering ch knappast en ursäkt.

Som jag tolkar det så menar du att repgrimman är skarp oavsett om du tari och är hård eller inte....

Ett bett kanske....men inte en repgrimma...du måste verkligen avse att vara hård om en repgrimma ska bli hård...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du läser in väldigt mycket mellan raderna ser jag.

Jag skriver bara att repgrimmor är ett skarpt verktyg jämförbart med många typer av betsling och det är just vad det är. man kan inte rycka och slita i hästen utan eftertanke, då gör det ont även om man inte tar i för att man "verkligen mena(r) att vara hård".

Jag protesterar mot alltså att du menar att man verkligen måste vilja göra hästen illa och ta i därefter för att det ska göra ont, det jag skriver är om jag minns en reaktion på detta. Du citerar själv vad du skriver ovan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 276
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp