Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Håller med, jag har sett alldeles för många exempel på ridning där trycket är konstant och bara flyttas (inte släpper) när ryttaren vill något, sen kan hästen få en eftergift lite här och där, men i övrigt är det ständigt tryck och mycket dragande/hållande som man vill att hästen ska följa.

Hur gör du den där allra första gången då du ska visa hästen vad signalen betyder?

När jag lär in en signal så väntar jag med eftergiften tills dess att hästen förstår vad jag menar, då försvinner trycket direkt. Sen när hästen förstår, vilket den brukar göra efter en eller ett par försök, så är det bara lätta signaler som behövs. För övrigt så behövs inte signalerna särskilt mycket öht, hästen lär sig följa sätet och vikthjälperna primärt (från marken, visuella signaler), då fungerar dessa inlärda signaler som en hjälp bara vid behov och är alltså inget man använder sig av konstant...dvs hästen vänder, fattar galopp, stoppar, gör ökningar, tempoväxlingar, mm med eftergift från tygel och skänkel...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag kanske tjatar om något nu som redan diskuterats, i så fall ber jag om ursäkt. Men kanske kan du utveckla det citerade lite mer? Om man tänker sig t.ex. skänkelvikning. Vill du då inte att hästen svarar på skänkelns signal, utan först när skänkeln släpper? Eller om man önskar att hästen blir lite mer energisk, vill du då inte att den svarar på skänkelns signa "framåt" utan först efter trycket?
Jag tycker detta skulle bli en fördröjning.
Men jag är lite seg och helgledig och därför har jag kanske missförstått? ;)


http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1142131&page=24

börja på inlägg 471


Ja det har diskuteras, framförallt emellan mig och Fiador - vi hade väldigt olika uppfattning när det begav sig.

Men kan man läser ju inte allting, och memorerar definitivt inte varenda grej heller - så du är förlåten. :p :D


Det blir alltid en fördröjning, eftersom det är ett djur - de kan vara explosiva i relation till oss slappa människor, men de reagerar inte omedelbart. De ska 1. förstå 2. utföra. Så du har vanligen tid att ge en signal och släppa, och om hästen reagerar innan du släppt så vet du att du kan ge en mindre signal nästa gång.

Jag håller aldrig i/trycker tills hästen reagerar. Jag bara ger signalen.

Gäller likadant med hand som med skänkel, aldrig hålla fast och "vänta ut" hästen, eller liknande. Ska vi gå i skänkelvikning så säger jag "skänkelvikning är du snäll" och släpper. Behövs det ytterligare en signal så ger jag en sådan, för att räta ut/länga/annat. Men jag vill inte sitta och påminna/inverka hela tiden för att upprätthålla skänkelvikningen. Hästen gör det jag ber om tills nästa signal kommer.

Vill jag använda handen så är den en kramning - släpp. Reagerar inte hästen tillräckligt mycket är det en kramning till - släpp. Aldrig hålla.

Men det blev tre-fyra sidor om just detta längre bak i tråden, både om inlärning och ridträning - se länken.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hej Lager!

Vi har nog helt olika anfallsvinklar eller så förstår vi inte varandra?
För mig är grundfilosofin, som jag i tidigare inlägg förklarade, avgörande för hur jag gör och vad jag gör. Varför kan vara lika, oberoende vad man har för grundfilosofi eftersom det mer är som ett mål man strävar efter även om det är med olika metoder. Jag gör vad jag gör för att få en häst som klarar det jag vill att den ska klara och på vilket sätt den ska klara det, för att citera vår avelsreglemente:

Hästen bör vara mycket villig, modig, glad och positiv, ha självförtroende och
göra sitt bästa med endast liten uppmuntran. Hästen försöker tillmötesgå
ryttaren, är klok, lätt att rida och hantera.


Jag anser att det får man bara om man är med hästen där hästen är hela tiden och inte uppför sig kränkande mot hästen. Man måste se till att hästen är nyfiken och inte rädd att försöka göra rätt när jag ber den om något.

Man har alltid en grundfilosofi vare sig man är medveten om det eller inte, och det går alltid att diskutera om man är medveten om sin grundsyn på hästen som individ och vilket förhållande/respekt man ska ha till den.

Vänligen
Rolle
IpL


Jag förstår vad du menar, och håller med om att grunden måste finnas innan man kan gå vidare. Det är inte så att jag ser något problem í att diskutera hästsyn/djursyn i generella ord, filosofi och idéer.

Problemet som jag försökte lyfta är bara att det sällan då faktiskt blir en diskussion. Det tenderar att snarare bli, som jag skrev, en relativistisk överenskommelse. Jag gissar att de flesta tycker att

Hästen bör vara mycket villig, modig, glad och positiv, ha självförtroende och göra sitt bästa med endast liten uppmuntran. Hästen försöker tillmötesgå
ryttaren, är klok, lätt att rida och hantera.


... är en vacker filosofi att arbeta efter, och att det är en hästvänlig syn på ridträning. Jag kanske iofs tycker att hästen gott kan få mycket uppmuntran :D.

Men det blir (för mig, på ett internetforum) intressant först när man kommer förbi det relativa - till praktiskt utförande, till metod, eftersom det är här som meningarna tenderar att skilja sig. Se ex tryckdiskussionen jag hade med Fiador, intressant tyckte jag! Äntligen hände något i tråden, det slutade vara en känsla och blev exempel på utförande.

Att i en diskussion nästan uteslutande mötas av mantan - det är en filosofi, man kan göra vad som helst, så länge man har filosofin, det går inte att definiera varken metod eller system eftersom dessa hela tiden ändras och kan inkludera vad som helst som människan för tillfället anser passa in i filosofin (ja, jag ironiserar nu, ramla inte av era stolar :devil:)... tja, diskussionen går liksom i stå. Det finns ingenting explicit att diskutera. Bara tolkningar, och inte ens dessa är konkreta.

Det blir vackra ord, enbart. Man ska vara "naturlig"...jaha? Hur då? Detta med mantarn är ju inget som enbart dyker upp här i tråden, det stöter jag på lite här och var, inte bara i hästvärlden heller för den delen.

Jag uppskattar struktur, metoddiskussion, tydlighet. Sedan kan man ändra sig, lägga till nya saker, utvecklas. Men vi utgår ju ifrån en praktisk verklighet. Jag har idag valt att göra såhär... därför att....
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja naturligt är lite lustigt, för hästen är det naturligt att typ äta sova, slåss, ha sex , föda föl, fly, äta, vifta bort flugor, gnaga man, leka, äta ....

Det är inte naturlig att umgås med människan alls så exakt hur man gör borde spela mindre roll så länge både hästen och människan trivs. Det blir onaturligt så fort vi börjar så om det är naturligast med NH eller någon annan typ av hästhantering är en filosofisk fråga som troligen inte har något svar. Naturligt för hästen behöver för den delen inte betyda hästvänligt, det är naturligt för hästar att svälta då och då, kämpa om vem som är starkast eller att bli uppäten för den del
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag tror att du (och många med dig) har missförstått i vilken relation "naturligt" står, ursprungligen så kom den "mjukare" metoden till i relation till de "hårda" metoder som användes av många i USA för att rida in (tämja) vilda/halvt vilda hästar på kort tid. Det var tvång och bryska hästovänliga metoder många gånger.

Sen har parelli, med sin bok natural horsemanship, anammat detta "mjukare" och kallat det för "naturligt", just för att det vänder sig emot tvång och hårda metoder som då står för det "onaturliga".

I modern tappning står det onaturliga för tex inspänningstyglar, skarpa bett, sporrar, nosgrimma, eller öht metoder som syftar till att hålla fast, hindra eller tvinga en häst. DET är bla det onaturliga och DET är tyvärr väldigt vanligt förekommande i modern tid.

Det naturliga i sammanhanget är alltså att utgå ifrån hästen är just en häst med allt vad det innebär och att tvång eller tvingande verktyg eller verktyg som används i tvingande syfte, är att gå emot hästens natur. Sen är förstås allt vi gör med hästen onaturligt för den, men man kan göra det mer eller mindre naturligt för hästen att anamma det onaturliga som vi vill att den ska göra...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag tror att du (och många med dig) har missförstått i vilken relation "naturligt" står, ursprungligen så kom den "mjukare" metoden till i relation till de "hårda" metoder som användes av många i USA för att rida in (tämja) vilda/halvt vilda hästar på kort tid. Det var tvång och bryska hästovänliga metoder många gånger.

Sen har parelli, med sin bok natural horsemanship, anammat detta "mjukare" och kallat det för "naturligt", just för att det vänder sig emot tvång och hårda metoder som då står för det "onaturliga".

Missförstånd eller inte, nu är det så att många (flertalet verkar det så) pratar om naturligt just som naturligt och inte i bemärkelsen mjukt.

I modern tappning står det onaturliga för tex inspänningstyglar, skarpa bett, sporrar, nosgrimma, eller öht metoder som syftar till att hålla fast, hindra eller tvinga en häst. DET är bla det onaturliga och DET är tyvärr väldigt vanligt förekommande i modern tid.
I den här definitionen så blir naturligt, det NH bestämt är hästvänligt och onaturligt det som traditionellt hantering/ridning kan tänkas använda. För det första så är handen bakom betydligt mer som avgörande på om ett verktyg är mjukt eller inte för det andra så måste man även räkna in psykisk aspekter i om en häst upplever en metod som mjuk eller inte och för det tredje, så är det klart diskutabelt om repgrimma och långa rep är så värst mjuka. Och inte blir en långpisk snällare för man kallar den carrotstick.

Det blir absurt om NH är hästhantering med metoder/verktyg som NH folket definiera som mjuka oavsett det överenstämmer med verkligheten eller inte. Det är förmodligen därför alla diskussioner kommer upp, man kan som filosofi (eller vad man nu anser NH är) inte ensidigt bestämma vad som är mjukt/hästvänligt/naturligt och förvänta sig att alla håller med utan diskussion och utan att ifrågasätta.

Ytterliggare ett problem är att om man inte tränar NH så tycks man per automatik använda man sporrar, inspänningstyglar och skarpa bett och metoder som inte är hästvänliga alldeles oavsett om hästen trivs bättre med detta ( i den mån det används) eller inte.


Det naturliga i sammanhanget är alltså att utgå ifrån hästen är just en häst med allt vad det innebär och att tvång eller tvingande verktyg eller verktyg som används i tvingande syfte, är att gå emot hästens natur. Sen är förstås allt vi gör med hästen onaturligt för den, men man kan göra det mer eller mindre naturligt för hästen att anamma det onaturliga som vi vill att den ska göra...
Jag skulle snarare definiera det som "Det naturliga i sammanhanget är alltså att utgå ifrån hästen är just en häst med allt vad det innebär och att det som NH anser är tvång eller tvingande verktyg eller verktyg som används i tvingande syfte enligt NH, är att gå emot hästens naturenligt NH. Sen är förstås allt vi gör med hästen onaturligt för den, men man kan göra det mer eller mindre naturligt för hästen att anamma det onaturliga som vi vill att den ska göra...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Missförstånd eller inte, nu är det så att många (flertalet verkar det så) pratar om naturligt just som naturligt och inte i bemärkelsen mjukt.

Fast det är ju oftast dom som missförtstått begreppet (dvs NH-motståndarna) som definerar naturligt som något som kommer från typ djurens rätt och ifrågasätter att NH skulle vara naturligare än något annat.

Den som är insatt i begreppet och känner till historien bakom och vet att NH kommer ur en brukstradition och inte främst ur studier av vilda hästar, man VET då också att det inte handlar om den sortens naturlighet, men för att man ska kunna göra det onaturliga så naturligt som möjligt behöver man ha kunskap om hur hästar beter sig i frihet, hur hästar är funtade, därav att man även fokuserar på det.

I den här definitionen så blir naturligt, det NH bestämt är hästvänligt och onaturligt det som traditionellt hantering/ridning kan tänkas använda.

Fast NH kan inte bestämm något, det finns ingen fastställd regelbok, och ingen behöver känna sig tvingad att anamma det här tänket, utan det är ett sätt att tänka, och så vitt jag vet så har vi än så länge rätt bestämma över våra tankar.

Varför tror du att NH handlar om att gå emot traditionell svensk horsemanship? Så vitt jag vet så utvecklas detta i USA helt oberoende av den svenska traditionen. Sen att svenska hästtränare anammar den amerikanska, betyder ju inte per automatik att dom vänder sig emot just svensk tradition, utan mot hårda metoder i största allmänhet.

För det första så är handen bakom betydligt mer som avgörande på om ett verktyg är mjukt eller inte för det andra så måste man även räkna in psykisk aspekter i om en häst upplever en metod som mjuk eller inte och för det tredje, så är det klart diskutabelt om repgrimma och långa rep är så värst mjuka. Och inte blir en långpisk snällare för man kallar den carrotstick.
Det blir absurt om NH är hästhantering med metoder/verktyg som NH folket definiera som mjuka oavsett det överenstämmer med verkligheten eller inte.

Det handlar inte om verktygen alls, utan just om hur man använder dom, det var också detta nedanstående citat definierade...

Det naturliga i sammanhanget är alltså att utgå ifrån hästen är just en häst med allt vad det innebär och att tvång eller tvingande verktyg eller verktyg som används i tvingande syfte,

Det är förmodligen därför alla diskussioner kommer upp, man kan som filosofi (eller vad man nu anser NH är) inte ensidigt bestämma vad som är mjukt/hästvänligt/naturligt och förvänta sig att alla håller med utan diskussion och utan att ifrågasätta.

Ytterliggare ett problem är att om man inte tränar NH så tycks man per automatik använda man sporrar, inspänningstyglar och skarpa bett och metoder som inte är hästvänliga alldeles oavsett om hästen trivs bättre med detta ( i den mån det används) eller inte.

Det absolut vanligaste problemet som hästar i modern tid har, är okunniga människor som använder dessa "skarpa" och tvingande verktyg (skarpa bett, sporrrar, nosgrimmor, inspänningstyglar, mm) utan att ens förstå att det är just skarpheten och det tvingande som gör att dom (och/eller hästarna) fungerar "bättre". Det är DEN sortens "hårdhet" som det "mjukare" vänder sig emot. Att man bör ställa sig frågan VARFÖR fungerar det bättre. Med dessa verktyg så "döljer" man hårdheten, eftersom det ter sig som att dom fungerar bättre, det ser bättre ut, det känns bättre, du behöver göra mindre och uppnå mer, men det handlar bara om okunskap om verktygens funktion och hur en häst är funtad.

Med en repgrimma och ett långt rep måste du TA I, och verkligen mena att vara hård för att det ska kännas hårt för en häst, det syns, det känns och effekten blir att du får ta i mer, men uppnår mindre...

Man måste ha kunskap om verktyget, hästens natur, hästen rörelsmekanik och tänket "runt i kring" för att kunna använda ett verktyg utan att vara hårdhänt. Men med en repgrimma går det inte att "tvinga" på samma sätt som med ett skaprt bett, du måste använda muskelstyrka, vara hårdhänt och brysk, det syns och känns, du kan helt enkelt inte lura dig själv i den frågan.

Sen att vissa människor ändå är hårdhänta, säger sig anamma NH, det har ju inte med filosfin att göra alls, utan är bara ett bevis på hur enfaldiga vi männsikor är och hur lätt det är att missbruka och misstolka den kunskap som vi skaffat oss.

Samma sak inom all annan hästträning/ridsystem, se bara på dressyren, vissa drar, håller och trycker samtidigt, använder sporrar så det blöder, mm, ändå kallas det för dressyr, ja dom tävlar tom på hög nivå och får poäng. Att människor lurar sig själva på detta vis är på inget sätt unikt för just NH.

Att det är just en repgrimma som används hänger ihop med historien, traditionen, där det Amerikanska Hackamoret (repgrimma = enkelt hackamore, bosal med tillhörande huvudlag och (mecate)tyglar = förädlat hackamore) av traditon (precis som tränsbettet inom dressyren) är det verktyg som används för att skola en ridhäst.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Den som är insatt i begreppet och känner till historien bakom och vet att NH kommer ur en brukstradition och inte främst ur studier av vilda hästar, man VET då också att det inte handlar om den sortens naturlighet, men för att man ska kunna göra det onaturliga så naturligt som möjligt behöver man ha kunskap om hur hästar beter sig i frihet, hur hästar är funtade, därav att man även fokuserar på det.
Det är synd att då att okunskapen är så stor i de egna leden, och även att personer som du presenterar det som fakta, att man vet, när det knappast är fakta utan tyckande, erfarenet mm, där andra kanske tycker annorlunda och har annan erfarenhet.

NH är ingen vetenskap och baserar sig heller inte på några vetenskapliga studier. Det innebär givetvis inte att det är dåligt, det finns mycket bra som inte baserar sig på vetenskap.

Fast NH kan inte bestämm något, det finns ingen fastställd regelbok, och ingen behöver känna sig tvingad att anamma det här tänket, utan det är ett sätt att tänka, och så vitt jag vet så har vi än så länge rätt bestämma över våra tankar.

Och likförbaskat finns det folk som har regelböcker, håller kurser och även examinationer i sin NH

Kod:
Varför tror du att NH handlar om att gå emot traditionell svensk horsemanship?
Ett påstående utan grund, var vänlig avstå från att tilldela mig åsikter.
Det handlar inte om verktygen alls, utan just om hur man använder dom, det var också detta nedanstående citat definierade...

Men varför är då vissa redskap godkända och andra icke godkända om det inte handlar om redskap?

Det absolut vanligaste problemet som hästar i modern tid har, är okunniga människor som använder dessa "skarpa" och tvingande verktyg (skarpa bett, sporrrar, nosgrimmor, inspänningstyglar, mm) utan att ens förstå att det är just skarpheten och det tvingande som gör att dom (och/eller hästarna) fungerar "bättre". Det är DEN sortens "hårdhet" som det "mjukare" vänder sig emot. Att man bör ställa sig frågan VARFÖR fungerar det bättre. Med dessa verktyg så "döljer" man hårdheten, eftersom det ter sig som att dom fungerar bättre, det ser bättre ut, det känns bättre, du behöver göra mindre och uppnå mer, men det handlar bara om okunskap om verktygens funktion och hur en häst är funtad.

Och jag vill lägga till till exempel duallygrimor, carrot sticks och repgrimmor med exakt samma motivering. Det blir varken hästvänligare eller mindre tvingande för att man använder andra redskap för att tvinga hästen. Man blir heller inte kunnigare för att man använde dem

Med en repgrimma och ett långt rep måste du TA I, och verkligen mena att vara hård för att det ska kännas hårt för en häst, det syns, det känns och effekten blir att du får ta i mer, men uppnår mindre...
Tyvärr en vanlig missuppfatting, en repgrimma är ett skarpt verktyg, väl i klass med många typer av bettsling och långt eller kort rep, både och används både inom NH och vanlig hantering ch knappast en ursäkt.

Att hästar skärper sig och blir lydigare när man byter redskap innebär knappast att redskapetär mindre skarpt.

Man måste ha kunskap om verktyget, hästens natur, hästen rörelsmekanik och tänket "runt i kring" för att kunna använda ett verktyg utan att vara hårdhänt. Men med en repgrimma går det inte att "tvinga" på samma sätt som med ett skaprt bett, du måste använda muskelstyrka, vara hårdhänt och brysk, det syns och känns, du kan helt enkelt inte lura dig själv i den frågan.

Rena rama dravlet, en repgrimma är som sagt lika skarpt som många typer av betsling. Det värsta är att folk går omkring och tror att en en grimma som är konsruerad för att ge ett skarpt tryck och har knutar för att förstärka det skulle vara ett snällt redskap.

Sen att vissa människor ändå är hårdhänta, säger sig anamma NH, det har ju inte med filosfin att göra alls, utan är bara ett bevis på hur enfaldiga vi männsikor är och hur lätt det är att missbruka och misstolka den kunskap som vi skaffat oss.

Och så har vi det igen per definition så använder man sig inte av NH om de är exempelvis hårdhänta. Vilken praktisk definition, fast ska alla få peka ut de som inte är snälla mot sina hästar så blir det inte mycket NH folk kvar, alltid är det någon som tycker man gör fel.

Samma sak inom all annan hästträning/ridsystem, se bara på dressyren, vissa drar, håller och trycker samtidigt, använder sporrar så det blöder, mm, ändå kallas det för dressyr, ja dom tävlar tom på hög nivå och får poäng. Att människor lurar sig själva på detta vis är på inget sätt unikt för just NH.

Det unika är att NH folk precis som du gjorde här ovan förnekar att det är NH, dressyrnissarna tycker bara det är dåliga metoder, misshandel etc i samband me att man tränar dressyr. De förnekar inte att det är dressyrryttare.

Att det är just en repgrimma som används hänger ihop med historien, traditionen, där det Amerikanska Hackamoret (repgrimma = enkelt hackamore, bosal med tillhörande huvudlag och (mecate)tyglar = förädlat hackamore) av traditon (precis som tränsbettet inom dressyren) är det verktyg som används för att skola en ridhäst.
Ja repgrimman är bara ett annat verktyg som är så skarpt handen som hanterar den är. Dags att folk inser att en repgrimma kan göra äl så ont som ett tränsbett.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast det är ju det som "sparkstöttingen" syftar till- att ge hästen en chans o bli van vid att det är just bara en signal. inte trycka tills.... den ska sluta flytta sig.

Man fattar ju inte galopp genom att hålla kvar de hjälper man har efter fattning, utan just signal som hästen är uppmärksam på om den annars är förberedd- halvhalt o alert.

Om man gör som det senare måste man ju fortsätta trycka- ett sämre signalsystem. som att hålla drag i grimman tills den "ger" sig. Mer drag/ trcyk tills det blir ngt.

Som att peta in fingret i hästens hud o sen hålla kvar istället för ett litet pet för att få den att flytta sig. Vilket irriterar bara?

Du missförstår mig. Det är inte konstant tryck jag är ute efter. Skulle man utöva det så är hästen snart skänkeldöv. MEN, jag vill ha en reaktion NÄR skänkeln ger signalen, inte efteråt. Om jag t.ex. ber om framåt så vill jag att framåt ska hända direkt när signalen ges. Och OBS! "Signal" och inte "konstant tryck". "Impuls" kanske är bättre att säga. Jag vill sedan inte behöva ge någon mer impuls förrän jag ber om något nytt, "framåt" gäller alltså tills nytt direktiv ges. Jag vill inte behöva tjata.
Eftersom jag, som nämnts, är lite lagom seg, så är det kanske samma sak som Lager menar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

När jag lär in en signal så väntar jag med eftergiften tills dess att hästen förstår vad jag menar, då försvinner trycket direkt.

Och det citerade tycker jag skulle kunna minska känsligheten istället för tvärtom. Jag vill hellre ge upprepade impulser/signaler om det inte blir någon reaktion på den första. En lätt impuls med skänkeln som inte åtföljs av en reaktion blir då en lite tydligare impuls och beröm när reaktionen då kommer.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Aha, då är jag med.:D Det du beskriver är detsamma som jag använder mig av, håller helt med.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är synd att då att okunskapen är så stor i de egna leden, och även att personer som du presenterar det som fakta, att man vet, när det knappast är fakta utan tyckande, erfarenet mm, där andra kanske tycker annorlunda och har annan erfarenhet..

Fast vad är det som inte är fakta? Historia handlar knappast om någons tyckande i alla fall, utan är kort och gott vad som faktiskt ligger bakom.

NH är ingen vetenskap och baserar sig heller inte på några vetenskapliga studier. Det innebär givetvis inte att det är dåligt, det finns mycket bra som inte baserar sig på vetenskap.

Håller med.


Och likförbaskat finns det folk som har regelböcker, håller kurser och även examinationer i sin NH

Fast här är vi tillbaks till problemet med att kunna skilja på metod och filosofi igen. Vad jag vet så är det ingen som har skrivit en bok (förutom Parelli, men det är ingen regelbok vad jag vet), eller satt upp regler för vad NH som filosofi är, för om det vore så skulle vi ju inte behöva ha den här diskussionen alls. Utan det du syftar på är personer/företag/tränare som utvecklat en metod/system som du kan följa och gå på kurs i, inte själva NH-tänket som ju fortfarande tänket runt i kring. Klart att tänket finns med, det hänger ju ihop, men kursen/regelboken handlar i så fall främst om metoden/systemet så som just den personen/företaget/tränaren har lagt upp det.



Ett påstående utan grund, var vänlig avstå från att tilldela mig åsikter.

Det var det här uttalandet som jag syftade på (nedan)....."Det NH bestämt..."

Ursprungligen postat av Lobelia
I den här definitionen så blir naturligt, det NH bestämt är hästvänligt och onaturligt det som traditionellt hantering/ridning kan tänkas använda.

Men varför är då vissa redskap godkända och andra icke godkända om det inte handlar om redskap?

Vilka redskap är godkända och icke godkända menar du? Den jag tränar för använder både sporrar, spade-bits och vanligt tränsbett, det är hur och varför som räknas. Så vitt jag vet så använder Parelli dessa verktyg också.

Och jag vill lägga till till exempel duallygrimor, carrot sticks och repgrimmor med exakt samma motivering. Det blir varken hästvänligare eller mindre tvingande för att man använder andra redskap för att tvinga hästen. Man blir heller inte kunnigare för att man använde dem

Vem har sagt/definerat det så? Det är du som drar den slutsatsen skulle jag vilja säga. Det handlar ju inte om verktygen alls i det perspektivet, man använder det verktyg man har kunskap om, eller av tradition, inget annat.

Tyvärr en vanlig missuppfatting, en repgrimma är ett skarpt verktyg, väl i klass med många typer av bettsling och långt eller kort rep, både och används både inom NH och vanlig hantering ch knappast en ursäkt.

Att hästar skärper sig och blir lydigare när man byter redskap innebär knappast att redskapetär mindre skarpt.

Rena rama dravlet, en repgrimma är som sagt lika skarpt som många typer av betsling. Det värsta är att folk går omkring och tror att en en grimma som är konsruerad för att ge ett skarpt tryck och har knutar för att förstärka det skulle vara ett snällt redskap.

En repgrimma är inte alls konstruerad med knutar för att ge skarpa tryck, var har du fått det ifrån?? En repgrimma har knutar istället för spännen eftersom när den "uppfanns" så hade man inte tillgång till metall, eller det var väldans dyrbart och svårt att komma över och användes bara till det allra nödvändigaste, tex bettet. Sen den allra enklaste varianten bestod av att man använde lassot och "lindade" det runt hästens huvud, helt utan knutar, så pass att det inte lossnade. Repgrimman är inte NH:s skapelse, den har funnits i hundratals år.

Sen angåene skarphet. Rent fysioligiskt kan ett repverktyg, som sitter UTANPÅ hästen huvud aldrig bli skarpare än en metallbit som sitter INUTI hästens mun, det säger sig självt och kan inte defineras utifrån tyckande eller filosofi. Tar du samma kraft och utsätter utsätter hästen för det i en repgrimma kontra ett bett så känns det garanterat mer i bettet...det är inte ens diskutabelt.

Men det jag syftar på är inte just detta, utan tänket kring att man använder ett skarpare verktyg, bett med skänklar, tex på uteritter för att få bättre kontroll och hävdar att hästen föredrar det eftersom det fungerar bättre och man slipper "dra" så hårt, istället för att ställa sig frågan VARFÖR använder jag ett skarpt bett...varför jobbar jag inte med grundproblemet, DET tänket är det jag associerar med NH.

Sen finns det självklart andra som tänker likadant, utan att kalla det NH, jag själv är ju ett exempel på det, MEN det jag blir så förundrad över är att så många blir upprörda över att NH gör anspråk på det tankesättet. Varför känner ni er så drabbade av och irriterade på NH? Själv ser jag tänket som NH står för som ett komplement till mitt eget tänk, jag ser och gillar likheterna, tänker att jaa sådär tänker jag också, eller det där var ett bra tips, ska jag tänka på nästa gång...


Och så har vi det igen per definition så använder man sig inte av NH om de är exempelvis hårdhänta. Vilken praktisk definition, fast ska alla få peka ut de som inte är snälla mot sina hästar så blir det inte mycket NH folk kvar, alltid är det någon som tycker man gör fel.

Det unika är att NH folk precis som du gjorde här ovan förnekar att det är NH, dressyrnissarna tycker bara det är dåliga metoder, misshandel etc i samband me att man tränar dressyr. De förnekar inte att det är dressyrryttare.

Men det säger väl sig självt eller? Om filosofin bakom NH säger att man ska använda "mjuka" metoder, KAN det då vara en NH-filosofi om man är hårdhänt? Jag får inte ihop ditt sätt att tänka alls....samma sak med dressyren, om dressyr är ett system som säger att man ska använda "lätta osynliga hjälper", men man använder "hårda och bryska hjälper" är det verkligen dressyr då per definition...? Sen att människor ändå utger sig för (eller lurar sig själv) att de håller på med dressyr/NH beror ju främst på människans tillkortakommande...NH läran, så som jag uppfattar den, är just en lära som uppmanar oss att sluta lura oss själva...se sanningen i vitögat...inse våra brister och begränsningar...INGEN är utan brister...inte NH-gurusarna heller...och dom är nog dom främsta att påtala detta..

Citat ur boken Think harmony with horses, av Ray Hunt

"You'll fin out when you get this accomplished that you're going to be a horseman. Not that I am one. Someday I hope to be one, but the horse has tought me this. To understand the horse you'll find that you're going to be working on yourself. The horse will give you the answers and he will question you to see if you are sure or not. So it's the confidence you give him and the understanding; the purpose and the meaning behind what you ask him to do that is going to make a big difference. As you work with your horse, see how much of this is the horse's idea, or how much of it is alla your idea and if he is forced into it. If he's not forced into it you'll see a great attitude. Your idea should become his idea, and when it does, then there will be no drag."

Ja repgrimman är bara ett annat verktyg som är så skarpt handen som hanterar den är. Dags att folk inser att en repgrimma kan göra äl så ont som ett tränsbett.

Jaa, men bara om du tar i ordentligt, mycket kraftfullare för att uppnå samma effekt som med ett tränsbett.......
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Och det citerade tycker jag skulle kunna minska känsligheten istället för tvärtom. Jag vill hellre ge upprepade impulser/signaler om det inte blir någon reaktion på den första. En lätt impuls med skänkeln som inte åtföljs av en reaktion blir då en lite tydligare impuls och beröm när reaktionen då kommer.

Bara om du har dålig känsla för timeing med eftergiften. Det är också just eftergiften som man fokuserar på, inte trycket. Trycket uppstår som en konsekvens av att hästen inte följer eftergiften. Trycket/signalen från tygel/ben är inte primära signaler, man jobbar hela tiden mot att hästen ska följa sätet/vikten och tryck uppstår först som en konsekvens av att inte vara följsam och/eller för att ryttaren varit otydlig och otimead med sits och vikt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vi tänker nog helt enkelt väldigt olika här. Jag vill inte hålla kvar tryck/tag tills hästen ger efter. Jag vill istället ge en kort signal som hästen svarar på. Om svaret uteblir så ges samma signal, men lite tydligare. Beröm. Osv. Att hålla kvar tryck/tag anser jag skapar ett mottryck istället.
Men detta ämne har avhandlats tidigare ser jag så jag låter bli att tjata vidare.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Redan "dom gamla grekerna" visste att det INTE är trycket man rider med utan EFTERGIFTERNA.................


Fast vad visste dom ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja jag kan inte riktigt se vad dina svar har att göra med det jag skrev så det är meningslöst att kommentera mer parten då det mest blir frågetecken och vad har du fått det ifrån, alternativt, du skrev ju det själv (det här om verktygen som var okej t.ex) .

En sak dock, hur något per definition blir skarpare för man använder det utan på huvudet och inte i munnen är för mig obegripligt? Var det gör ondast beror givetvis på hur känslig hästen är på respektive plats och vad jag vet finns det massor av nervbanor utan på huvudet, särskilt bakom öronen, men måttligt av dem i munnen (där hästen dessutom kan försvara sig med att bita tag i bettet. Dit resonemang ger dock svar på varför en del NH-folk rycker och sliter så förbaskat i hästarna. Lärs det ut att det bara gör ont när man rycker hårt i repet så finns det alltid folk som tror på det, tyvärr får hästarna lida av det.

Det där med knutarna på repgrimmorna har jag fått från NH-folk här på Buke, oavsett avsikten med dem så finns de där och de trycker ordentligt när man drar i repet och det var poängen, inte anledningen till knutarnas placering.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vi tänker nog helt enkelt väldigt olika här. Jag vill inte hålla kvar tryck/tag tills hästen ger efter. Jag vill istället ge en kort signal som hästen svarar på. Om svaret uteblir så ges samma signal, men lite tydligare. Beröm. Osv. Att hålla kvar tryck/tag anser jag skapar ett mottryck istället.
Men detta ämne har avhandlats tidigare ser jag så jag låter bli att tjata vidare.

Jaa det är nog lite olika, jag vill att hästen ska ge sig själv eftergift, eller i alla fall uppfatta det som att det är han själv som fixar det. Eftergiften är alltså egentligen ingen signal som jag ger, utan hästens kvitto på att han är rätt ute....och nu pratar jag om inlärningsfasen...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men nu är du väll ändå lite snurrig. Tryck å eftergift är inget typiskt nh, det lärde jag mig nog redan vid ridskoletiden. Eller var det nått annat du syftade på så förklara gärna :). Och trot lr ej men hästar är oerhört kvicka m kroppssignalerna. Mina är väldigt snabba med att lyssna. Idag tog jag tex å löslongerade (lr vad man nu vill kalla det) min ena lite spontant. Han vill hela tiden vara med. Han hade kunnat valt att skita fullständigt i mig. Och Du förresten nog berömmer jag alltid. Är mkt noga med det. Och nått märkligt är det med mig för ffa hundar vill vara med mig, även hästar. För nån dag sen mötte jag en labbe och ägaren vart så förvånad av att han såg så glad ut och ville promt vara hos mig. Och den hunden kände jag inte ens :crazy:. Har massa sådana exempel men känner ingen vits att ta upp dom här å nu. Men nog har de funnits hästar som gett upp som jag lyckats få livsgnistan i igen. Jag är nog en väldigt lyhörd å positiv person tillsammans med djuren. Mitt rätta element.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Man kan ju fråga sig, i samma anda som du, varför måste man ha en metallbit i hästens mun för, är det bara för att göra det så obehagligt som möjligt för hästen då eller?

Sen förstår jag inte varför du vrider och vänder på allting, du kan ju förklara då HUR konkret en repgrimma skapar obehag annat än när du tar i hårt och verkligen menar att skapa obehag? Sen kan du väl också förklara vad du menar med nacken, mig veterligt uppstår det aldrig något tryck där annat än om du står på backen och hästen drar rakt bakåt, men då uppstår samma tryck i tränsbetts huvudlag, då har du kortare tyglar dessutom vilket gör att det sannolikt blir ett ryck och tryck rätt snabbt, sen är repet på repgrimman dessutom dubbelt just över nacken och inga knutar finns det där, men du får gärna förklara hur och när repgrimman ger något särskilt skarpare tryck över nacken än ett vanligt tränsbett med huvudlag...

Angående knutarna så har du nog dragit förhastade slutsatser av vad andra skrivit, grejen är att dom finns där och ger specifikt tryck på flera punkter vilket hjälper hästen att förstå vad trycket betyder, det har ingenting med skarphet att göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp