Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja, jag är ju lite härdad i diskussionen om repgrimman, det finns så mycket okunskap och som jag uppfattar det, ren illvilja, bakom folks resonomang kring repgrimman.

Sen undrar jag varför du vinklar det till att jag menar att man ska rycka hästen utan eftertanke, jag säger ju just det, att du måste vara hårdhänt, rycka och slita, för att en repgrimma ska bli skarp, så vad är problemet? Du försöker vinkla det här till att jag är en hemsk person som tycker att man kan rycka och slita i en repgrimma för den är inte lika skarpt som ett bett verkar det som, förstår du verkligen inte vad jag menar.

Om man måste slita och dra och rycka i en häst så har man mycket att jobba med kan jag säga, vare sig det handlar om bett eller repgrimma. Det är bara det att många bettryttare inte ens är medvetna om att dom är hårdhänta, just för att ett bett är skarpt utan att du behöver rycka och slita, det är DET jag försöker framhålla.

Och när jag framhåller det så drar du igång resonemanget om att bettet och repgrimman nog minsann är lika skarpa, eller nästan lika skarpa, jag bara undrar hur då rent konkret? Om vi utgår ifrån samma tryck, samma kraft?
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Sen undrar jag varför du vinklar det till att jag menar att man ska rycka hästen utan eftertanke, jag säger ju just det, att du måste vara hårdhänt, rycka och slita, för att en repgrimma ska bli skarp, så vad är problemet?....

Och jag är inte enig med dig om att man måste vara hårdhänt för att det ska vara obehagligt. Jag anser att man ska vara varsam oavsett om man använder träns eller repgrimma och vara medveten om att ett enkelt ryck är obehagligt och ibland smärtsamt för hästen.

Sprider man åsikten att det inte är obehagligt för hästen om man är ovarsam med repgrimmor så gör man definitiv hästarna en otjänst. Jag vinklar inte, jag bara påpekar att jag är oenig med dig.

Jag anser alltså varken att att repgrimman är ett tortyrinstrumment som gör ont bara man sätter på den eller man måste rycka ordentligt för att det ska göra ont/vara obehagligt utan någonstans mittemellan (liksom vanliga tränsbett), vidare så påverkar givetvis materialval och utförande, vissa är mer jämförbara med vanliga grimmor och andra är ordentligt skarpa.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Och när jag framhåller det så drar du igång resonemanget om att bettet och repgrimman nog minsann är lika skarpa, eller nästan lika skarpa, jag bara undrar hur då rent konkret? Om vi utgår ifrån samma tryck, samma kraft?

Rent konkret går det inte att svar på det, det beror på flera faktorer.

*Vilken häst
*Vilket material på grimman
*tjockleken på materialet
*Längden på lina/rep
*materialet på lina/rep.

Och vilket bett man jämför med.

En skarp grimma jag träffade på var gjord av sisalgarn, enkeltvinnat och med ordentliga knutar trots att materialet var tunt. Repet som användes till var tjockare men samma material. Sisalgarn är stumt ganska obehagligt mot huden och har ingen som helst elasticitet, och ryckte man i snöret där så gjorde det ordentligt ont, säkert i paritet med starkare bett typ stång.

Det finns repgrimmor som är långt snällare också liksom det finns snällare bett.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Då min nyinköpta häst för 10 år sedan gjorde samma sak när jag kom med tränset fick jag ängna drygt 8 ÅR innan jag hittade den typ av bett min häst gillar....

Har man en häst som beter sej så och är uppkollad av vet m.m. så är det ens förbaskade skyldighet som hästägare att leta tills man hittar ett bett, eller två, som hästen INTE drar sej undan från....
INTE att fortsätta använda det hästen inte accepterar/inte gillar/får panik av......
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast under alla år som jag hållt på och träffat på tusentals repgrimmor så har jag aldrig träffat på det du pratar om, det måste vara oerhört ovanligt.

Sen så hoppas jag att du förstår att jag håller med dig i mycket, ett verktyg är skarpt beroende på hur du använder det.

Men, du kan aldrig jämföra bett och repgrimma på det sättet, om du tar samma häst, samma kraft, samma situation...så är och förblir bettet skarpare.

I min värld finns det inte att man "rycker enkelt", antingen rycker man eller så rycker man inte, hur obehgaligt det upplevs beror på hästen. En repgrimma kan inte jämföras med en vanlig grimma då den inte är konstruerad på samma sätt och heller inte har samma användningsområde, en repgrimma är ett träningsverktyg, precis som ett bett.

Den jämförelse jag gör är att ett obehagligt tryck i en repgrimma, syns och käns även för den som utövar det, vare sig det är ett "enkelt ryck" eller hårdare ryck, eller bara att man drar i tyglar/rep, medans ett obehagligt tryck i ett bett, tex ett stångbett, varken syns eller känns för den som utövar det, i varje fall är det många som missar hästens upplevelse av det och hävdar att hästen "trivs" bättre eftersom det "synbart" och "kännbart" verkar som att hästen lyssnar bättre...DET är vad jag försöker få fram...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Då min nyinköpta häst för 10 år sedan gjorde samma sak när jag kom med tränset fick jag ängna drygt 8 ÅR innan jag hittade den typ av bett min häst gillar....

Har man en häst som beter sej så och är uppkollad av vet m.m. så är det ens förbaskade skyldighet som hästägare att leta tills man hittar ett bett, eller två, som hästen INTE drar sej undan från....
INTE att fortsätta använda det hästen inte accepterar/inte gillar/får panik av......

Ojdå, när jag drar undan menar jag inte att hästen kastar sig bak och säger nej. Rider dessutom typ aldrig i bett. Bettet ligger still i munnen på henne, hon störs ej av det vid ridning. Men hon gapar inte och säger "aah" då jag kommer med det. Så som hon stoppar in nosen i repgrimman.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast under alla år som jag hållt på och träffat på tusentals repgrimmor så har jag aldrig träffat på det du pratar om, det måste vara oerhört ovanligt.

Sen så hoppas jag att du förstår att jag håller med dig i mycket, ett verktyg är skarpt beroende på hur du använder det.

Men, du kan aldrig jämföra bett och repgrimma på det sättet, om du tar samma häst, samma kraft, samma situation...så är och förblir bettet skarpare.

I min värld finns det inte att man "rycker enkelt", antingen rycker man eller så rycker man inte, hur obehgaligt det upplevs beror på hästen. En repgrimma kan inte jämföras med en vanlig grimma då den inte är konstruerad på samma sätt och heller inte har samma användningsområde, en repgrimma är ett träningsverktyg, precis som ett bett.

Den jämförelse jag gör är att ett obehagligt tryck i en repgrimma, syns och käns även för den som utövar det, vare sig det är ett "enkelt ryck" eller hårdare ryck, eller bara att man drar i tyglar/rep, medans ett obehagligt tryck i ett bett, tex ett stångbett, varken syns eller känns för den som utövar det, i varje fall är det många som missar hästens upplevelse av det och hävdar att hästen "trivs" bättre eftersom det "synbart" och "kännbart" verkar som att hästen lyssnar bättre...DET är vad jag försöker få fram...

Ja vi har olika åsikter, du kan predika bäst jag vill, men jag har också egna ögon och har också sett hur hästar reagerar. Min erfarenhet är att repgrimmor är skarpa (i varierande grad givetvis) och blir skrämd av attityden att de är så snälla och så bekväma.

Det finns en anledning till att hästar helt plötsligt uppför sig när man tar till repgrimman (eller ett träns för den delen, sak samma), det är knappast för att det är ett milt verktyg som knappt känns när man drar i repet, tvärt om.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL:
NH för mig är när man med så lite hjälpmedel som möjligt (inga hjälpmedel) samspelar med hästen på ett sånt sätt att båda har glädje av samvaron. Endast ett grimskaft runt halsen (eller ett balsnöre i brist på grimskaft) borde ju vara nåt att sträva efter istället för allt annat onödigt krims-krams men folk gillar ju att experimentera och hålla på "den enda rätta läran" trots att den egentligen varken behövs eller ens är säker.


Jag var med en bukefalist och flyttade några av hennes hästar till nytt ställe nu i Valborgshelgen och där existerar inte NH öht. Öppna, glada, småbusiga och keliga hästar som helst ville sitta i knät men inte desto mindre väluppfostrade, dom gjorde det vi bad dom om utan andra hjälpmedel än en vanlig bred syntetgrimma. Dom ville vara med oss, och vi med dom, så allt flöt på smärtfritt.
Såna hästar vill jag gärna se fler av.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL:
NH för mig är när man med så lite hjälpmedel som möjligt (inga hjälpmedel) samspelar med hästen på ett sånt sätt att båda har glädje av samvaron. Endast ett grimskaft runt halsen (eller ett balsnöre i brist på grimskaft) borde ju vara nåt att sträva efter istället för allt annat onödigt krims-krams men folk gillar ju att experimentera och hålla på "den enda rätta läran" trots att den egentligen varken behövs eller ens är säker.


Jag var med en bukefalist och flyttade några av hennes hästar till nytt ställe nu i Valborgshelgen och där existerar inte NH öht. Öppna, glada, småbusiga och keliga hästar som helst ville sitta i knät men inte desto mindre väluppfostrade, dom gjorde det vi bad dom om utan andra hjälpmedel än en vanlig bred syntetgrimma. Dom ville vara med oss, och vi med dom, så allt flöt på smärtfritt.
Såna hästar vill jag gärna se fler av.

Så ser jag nh mer. Repgrimman är inget som ska straffa eller korrigera. Det är ett hjälpmedel som man inte ska vara beroende av, . :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Så ser jag nh mer. Repgrimman är inget som ska straffa eller korrigera. Det är ett hjälpmedel som man inte ska vara beroende av, . :)
Alltså bör den hänga där den gör sig bäst, kvar i butiken eller i värsta fall som väggprydnad. Jag har aldrig använt repgrimma och kommer aldrig att använda repgrimma.

"Riktig NH" är för losers, vi andra bara gör utan att bry oss och det bara funkar,,,,,,,,alltid. ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

"Riktig NH" är för losers, vi andra bara gör utan att bry oss och det bara funkar,,,,,,,,alltid.
Men så bra för "er andra" då.
Och tur, inte sant, att NH finns för alla som inte har gåvan, dvs det stora flertalet som skriver på Bukefalos om man ska döma efter trådar och inlägg. Plus efter vad jag sett genom åren irl.

Även jag hade "öppna, glada, småbusiga och keliga hästar" innan jag sög åt mig NH-filosofin, och den kom in i bilden p g av dåvarande vanliga hästhållningen och undran för egen del hur komma vidare i min hästrelation. Jag kan utan vidare konstatera att denna relation idag är mycket bättre, både djupare och bredare, än före NH. Kanske kunde jag ha kommit dithän ändå, men jag tror inte mina kvarvarande år räckt till.

Visst ja, hästarna är minst lika "öppna, glada, småbusiga och keliga" idag, även om ett par är nya, som dom var "före NH". Skillnaden är alltså för min del mycket större kunskap och lättnad över att slippa "den vanliga hanteringen" bland många andra positiva sidor.

Alla kan vi inte med arrogans hävda vår automatiska förträfflighet i hästkunskap. Är lite avis på er som har den. Om ni nu har den?
Vi andra måste på olika sätt lära oss.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL Sidan 45 och vi står fortfarande på ruta 1: Ingen kan kortfattat förklara för en okunnig vad NH är och inte är. Det borde vara hyfsat enkelt eftersom man kan gå kurser i NH-hantering, hästar annonseras ut som NH-hanterade / säljs till någon som hanterar den enligt NH. Som okunnig förmodar man att det finns mer eller mindre skickliga NH-utövare och lärare, precis som inom alla discipler, men att de oavsett detta var överens om vad NH är.

Så fel jag hade.:devil:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL Sidan 45 och vi står fortfarande på ruta 1: Ingen kan kortfattat förklara för en okunnig vad NH är och inte är. Det borde vara hyfsat enkelt eftersom man kan gå kurser i NH-hantering, hästar annonseras ut som NH-hanterade / säljs till någon som hanterar den enligt NH. Som okunnig förmodar man att det finns mer eller mindre skickliga NH-utövare och lärare, precis som inom alla discipler, men att de oavsett detta var överens om vad NH är.

Så fel jag hade.:devil:

När folk skriver "nh-tränad" i annonser tänker jag att den är "trick" tränad. Alltså den har lärt sig backa vända rumpan bogen osv med hjälpa av kroppsspråk.

Nh blir svårt att förklara till någon som verkar sitta och spotta på filosofin. Plus att ja, folk tolkar på tusen olika sätt och har olika sätt att nå dit man vill. Nh är inget träningssätt, du kan inte gå till en tränare och lära dig några nh övningar så är plötsligt du och hästen nh tränad (tycker jag). Det är en filosofi, ett sätt att vara med hästen. Sen kan man träna på miljoners olika sätt för att nå dit, det kan fortfarande vara samma filosofi.

Som jag ser det ska nh INTE innehålla straff och obehag (ryck och slit i repgrimma osv.). Utan du använder hästens natur och får den att känna att det den valde var rätt och det känns bra att följa sin matte för hon/han är trygg. Den ska inte föja för att den är rädd att göra annat. Utan för att den känner att människan ifråga är trygg och att lita på. En häst i mina ögon vill ha en som leder och visar. Visst är äpple och godis gott och roligt att få, men en fast hand som leder vägen tror jag dom uppskattar mer.

Det är min åsikt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Alltså bör den hänga där den gör sig bäst, kvar i butiken eller i värsta fall som väggprydnad. Jag har aldrig använt repgrimma och kommer aldrig att använda repgrimma.

"Riktig NH" är för losers, vi andra bara gör utan att bry oss och det bara funkar,,,,,,,,alltid. ;)

mogen kommentar. Jag använder repgrimma, ser det som ett bra "redskap" men jag ska även klara mig utan repgrimman i allt jag gör. Repgrimman ska ej användas som straff. Utan det är kärnan och de små "pulserna" som den ger som man ska dra nytta av.

Repgrimman är inte värre än träns, sadel, vanlig grimma osv. Det är i vems händer den ligger som spelar roll.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Alltså bör den hänga där den gör sig bäst, kvar i butiken eller i värsta fall som väggprydnad. Jag har aldrig använt repgrimma och kommer aldrig att använda repgrimma.

"Riktig NH" är för losers, vi andra bara gör utan att bry oss och det bara funkar,,,,,,,,alltid. ;)

Håller med dig i inlägg 888 -less is more!

Men utveckla gärna hur du menar med "riktig nh" och varför det bara är losers som anmanar det? Och med bryr oss, menar du då att du inte bryr dig om att kalla det för nått speciellt då eller? För jag tvivlar på att du inte bryr dig om hästen. Men jag uppfattar att du inte gillar benämningen natural horsemanship? Att nh är lite flummigt, filosofi?

Det jag inte gillar är när tränare bara har ett rätt och alla andra sätt är fel utan att tänka steg två. är inget fan av parelli heller... och allt naturligt funkar inte för hästen, alla kan inte gå utan skor och ridas som en del nh anhängare hävdar. Tänk att behöva jogga utan gympadojor varje dag och ha ont av det :crazy:... Men om man inte tar in allt sk nh-tänk är man då ingen anhängare av nh då eller? Att ha ett sunt förnuft OCH känsla för hästen och VILJAN att hela tiden gör sitt bästa och utvecklas är inte det bra? Kanske ska skita i alla benämningar öht som vi älskar att hata? Men likt förbannat vill man kalla det nånting, ack bara inte hästHANTERING!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

En NH-tränad häst är för mig en som absolut inte vågar gå jämte mig, inte ta ngt eget initiativ, snusa mig i håret, o gude förbjude.. busa lite. Superlydig på ett sätt som jag inte gillar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det lät inget trevligt och jag har ingen aning om hur 17 man nh-TRÄNAR. Det är väll ändå inget man tränar, verkar helt uppåt väggarna. Man kan träna på sin egen lyhördhet och hur bra man är på att samspela tillsammans med hästen. från ryggen och från marken. Men nej hur en häst kan vara "nh-tränad" det förstår jag inte alls. Jag gillar hästar som tänker, tar egna initiativ och är glada å trivs. Har två riktiga busungar och det kan de gott få vara, det ska va härligt att leva :D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Och ändå är det så många som "NH-tränar", både av de som skriver här och IRL. Plus alla dessa "NH-tränade" saluhästar. Hur går det ihop? Är det inte människan som behöver tränas? Om människan nu vill umgås med hästen utifrån hästens signaler. Kan man tycka. Hästen är ju redan expert på att läsa av människan.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Och ändå är det så många som "NH-tränar", både av de som skriver här och IRL. Plus alla dessa "NH-tränade" saluhästar. Hur går det ihop? Är det inte människan som behöver tränas? Om människan nu vill umgås med hästen utifrån hästens signaler. Kan man tycka. Hästen är ju redan expert på att läsa av människan.

Ja, självklart är det människan som måste träna och lära sig, och sen förklara för hästen vad man menar med dittan och dattan! Men du säljer inte en häst och skriver, jag är nh tränad. :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

En NH-tränad häst är för mig en som absolut inte vågar gå jämte mig, inte ta ngt eget initiativ, snusa mig i håret, o gude förbjude.. busa lite. Superlydig på ett sätt som jag inte gillar.


Ojdå, du har träffat tokiga nh hästar då, för ingen av de jag träffat är sådana... Min häst älskar att puffas, tuggar gärna på håret, gör bakutsparkar och kröker på nacken lite stoigt då och då och säger gärna vad hon tycker om saker och ting. Och jag skulle säga att hon är "nh hanterad"
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 276
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp