Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

*KL*

Det är ju för väl att man satsar lite på forskning. Hur många vågar syna sig själv i sin träning av hästen? Hur mår din häst?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Underbart bra forskning tycker jag, hästar ska reagera på saker och ting, dom är ju hästar ändå.

Frågan är väl mera hur dom reagerar efter dom har blivit rädda för något, min tanke är att jag vill att min häst ska reagera, han kan varna för saker han tycker är obehagliga, däremot så får han inte ta till flykten det första han gör. Hästar som slutar reagera som hästar, då är något fel.

Det som är lite tråkigt är väl att dom flesta inte kommer att lyssna på sådan forskning iallafall, dom flesta verkar hålla fast stenhårt vid det dom har lärt sig och verkar inte vara särskillt villiga att ändra sin hästhållning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

*kl*

Utan att lägga mig i diskussionen alldeles för mycket: Läste en intressant artikel med forskningsresultat angående 'konventionell hästhantering' och hästhantering a'la MR här.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

*kl*

Utan att lägga mig i diskussionen alldeles för mycket: Läste en intressant artikel med forskningsresultat angående 'konventionell hästhantering' och hästhantering a'la MR här.

Det låter mest som en jämförelse mellan hur två tränare lyckas.

För den som inte läst så tränades 14 slumpvis utvalda hästar av 2 olika tränare (7 var) med vars en metod och sedan bedömde man vilka som lyckades bäst och var mest bekväma i situationen.

Urvalet av tränare var extremt litet milt uttryckt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

jag fattar inte detta med att inte säga att man "tränar" nh. jag gjorde en gång nåt inlägg på nån sida om lite tips och knep och blev totalt idiotförklarad för att jag sa att jag jobbade/tränade NH med min häst.. allting som du gör med hästen och som har ett mål är väl träning?! och mitt mål är en säker tryck häst i all hantering, därav TRÄNAR jag NH. så det så ;) och de gör verkligen susen, precis som du skrev:D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nu har jag läst och läst hennes artikel om forskning och jag skulle gärna läsa en fortsättning.

T ex skriver hon att "Ett extremt och tydligt exempel på detta är hobbling - när hästens ben binds ihop - som gör att hästen inte kan undkomma och därför "ger upp"."

Jag undrar om detta även gäller när man sätter fast hästen i stallgången, i grimma, i kedjor eller hur man nu väljer att göra. Har hästen "gett upp" då, om den står lugnt och stilla? Mår den dåligt?

Vill vi inte ha coola hästar som står stilla när man sköter, sitter upp, duschar?

JÄTTEKONSTIGT uttalande tycker jag.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

När hästen str uppbunden är benen fortfarande fria, den kan ta sig loss om den vill.
Hur kan en hobblad häst komma loss?

Att lära hästen att stå still vid borstning, uppsittning osv behöver man inte hobbles till.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Varför vill du att din häst ska komma loss när du har den uppbunden? Om en häst lär sig att den kan ta sig loss kan det uppstå livsfarliga situationer.

En häst som på ett bra sätt lärt sig att stå uppbunden, oavsett om det är i grimma eller med hobbles, accepterar och står lugnt och snällt. En hobblad häst kan dessutom ta sig fram, det kan den inte om den sitter fast i kedjor (om den inte sliter sönder grimma eller kedjor och en häst som gör det känns inte så trygg).

Var i ligger skillnaden mellan att binda fast huvud eller ben?
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Var i ligger skillnaden mellan att binda fast huvud eller ben?

Att ha en häst uppbunden är ju att visa för hästen att man vill att den står still där, att hästen accepterar att tar det stopp så är det stopp, uppstår dock en paniksituation så ska hästen kunna ta sig loss. Oftast så är det ju också så att om hästen får panik och sliter sig så stannar hästen relativt direkt när den märker att den inte sitter fast.

Det är en helt annan sak däremot hästar som satt i rutin att dra sig loss, dom hästarna kan man binda såpass under kontroll givetvis så att dom inte kan dra sig loss. Men dom hästarna får heller inte panik pga att dom sitter fast då, dom brukar acceptera läget ganska fort.

Detsamma när man håller hästen i ett grimskaft bara, visst kan hästen sticka om den känner för det men den accepterar att den sitter fast och står därför still. Blir det panik så kan hästen om den känner för det bara dra därifrån, det är också det som gör hästen trygg.

Enorm skillnad på att binda fast ben och huvud. Inte ens jämförbart.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men varför skulle man vilja binda upp hästens ben va? Då måste du binda upp alla 4 och du tror inte att hästen då har mkt lättare att få panik? Vi har grimmor och leder dem. Har du sett någon gå med sin häst genom att knyta fast ett rep på dess ben?

Som föl så börjar jag tidigt m att de ska vänja sig vid grimma föst bara korta stunder. Sedan även leda. Hästen blir van vid det och mår bra av rutiner. Stor risk att benen går sönder om man skulle binda upp benen. Mkt bättre att hästen har möjlighet att trampa, krafsa osv. De måste kunna få uttrycka sig. Och släppa spänningar. Spänna in för mkt ger motsatt verkan.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

verkar vara en forvirring gallande vad hobbles ar..

en hobblad hast SITTER INTE FAST, den KAN ga. Heck, det finns ratt manga hastar som galopperar ivag ratt friskt aven i hobbles. Det hobbles gor ar korta ner steglangden.

En uppbunden hast sitter FAST. Den ar fastsatt i nagot som, forhoppningsvis, ar stationart. En hobblad hast ar inte fastsatt i nagot.

En hobblad hast har inget den kan "fastna" i, den har sina hobbles punkt o slut, inget grimskaft som kan trassla sig fast runt nacke, eller ben. Den kan skrapa med hovarna, den kan sparka, stegra, galoppera, trava, skritta, bocka... Bara med mindre rorelsefrihet mellan 2 ben. Obekvamt att gora mer an ga runt o plocka gras alt sta still...

En hast som ar tranad med hobbles, alltsa, att sta hobblad, far ytterst sallan panik om den fastnar med benen i nagot utan den star stilla. Det ar darfor manga ropers, kuskar osv tranar sina hastar med hobbles.

dagens fotnot ar fardig, nu ska jag ga och fixa rundcorall.
Poss o kram.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Aha då tror ja vet vad det är, men viste inte bara att det hette hobbles. Varför kallar man det så? Inte sett några irl heller. Är de vanliga och i vilket syfte används de främst? Handlar det alltså om att man inte vill binda upp hästen med grimskaftet? Man behöver ju inte binda upp alls lr oxå bara ena ändan och inte som när hästen står på gången och är fast på bägge sidorna. Har svårt att se att det skulle vara ett skonsammare sett. Men blev först lite undrande då ja såg en fastspänd häst m alla fyra benen :crazy:. Tack för lektionen ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hobbles anvands framst pa arbetande hastar, nar det ar fika paus. Man satter pa hobbles pa ett benpar (vissa tycker fram, andra tycker bak - men traditionellt ar det alltsa bara ETT benpar som hobblas, inte bada) och slapper los hasten sa den kan ga o mumsa gras fritt medan man sjalv ater. Du slipper halla i hasten, den slipper tjafsa med dig gallande godaste graset. I teorin kan inte en hobblad hast skada sig sjalv, freak olyckor hander ju, men det ar mindre skaderisk pa en hobblad hast ute pa faltet an en som ar uppbunden.

T.ex. pa prairen dar det finns mycket fa trad med en tjocklek som duger att binda upp en hast i ar det valdigt smidigt med hobbles.

Hobbles ar alltsa i sig inte ett traningsverktyg utan en del utav en arbetande hasts utrustning. Att de sen anvands av vissa for att minska hardheten vid bockande, eller pa mer grovre och (i mina ogon) felaktiga satt, alla 4 benen, for korta hobbles, hobblad framben-bakben osv ar beklagansvart och valdigt irriterande for de som anvander hobbles ratt.

I traningssammanhang anvands de inte allt for sallan pa hastar som kosparkar efter ryttaren/tranaren eftersom de gor att hasten inte kan fa upp benet hogt nog for att asamka skada pa tranaren eller sig sjalv. Men de ar inget som skall, eller uppfanns, for att knacka en hast - utan det ar en praktisk del i utrustningen hos de med arbetande hastar.

I samma arbetshasts sammanhang ar det smidigt att ha en hast som ar lard att "sitta fast med benen" ar inget farligt och tillhor vardagen, t.ex. om den trasslar in sig sjalv med benen i nagot sa star den stilla alt ror sig langsamt i stallet for att som en icke-hobble tranad hast som i 99% av fallen far panik.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tack för info! Lite lustigt då jag lär mina hästar att rep runt benen inte är nån fara. Lite som han i videon. Fast utan momentet att spänna fast 2 av benen. Fick höra av en stallkompis som sett hur skrutt på nått sätt fått över ena benet på andra sidan tråden och såg ut att ha fastnat där när hon sen lugnt å metodiskt tar tillbaka benet på rätt sida igen. Märkligt att hon inte fick panik av strömmen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp