Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jodå det har tagits upp i ett antal trådar, ska se om jag hittar någon.

Jag tycker också att resonemang kring ämnen är roligt och intressant, men flera på forumet har en förmåga att totalsåga åt alla håll och kanter och det känns inte så... vuxet?


Och det där tycker jag går lite åt alla håll och kanter. Det är rätt många som bestämt hävdar en åsikt, oavsett diskussion. Likaså att man hävdar att allt inom en genre är bra, oavsett vad det är, för att det kallas XX.

Jag tycker Axel vanligen har många poänger, även om h*n inte är den mest diplomatiska människan på forumet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej, trovärdigheten ökar inte med efterhandskonstruktioner, bara känslan av larvighet.

Det är uppenbart skillnad på hobbling och hobbling. Liksom det är skillnad på att rida och rida, köra bil och köra bil, och det mesta annat som människan tar sig före.
Man kan givetvis använda sig av olämpligt material, liksom man kan använda material på fel sätt liksom man kan använda det på olämplig häst. Precis som det mesta annat.

Om man, omvänt, använder rätt material på rätt sätt till rätt häst, så finns inget av det där som målas upp.

Jag förmodar att du på nätet sett flera fall av skav och skadade muskler p g av felsittande dåliga sadlar? Räcker dom som argument mot sadling för dig?

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag tycker också att resonemang kring ämnen är roligt och intressant, men flera på forumet har en förmåga att totalsåga åt alla håll och kanter och det känns inte så... vuxet?
Det visar inte på någon djupare kunskap ifråga om hästar heller.
Bara detta att ha hästar som drabbas av panik för det minsta lilla, får mig att undra över hurdan hästhållning man har.

Men det är klart, eftersom hästar är flyktdjur, så reagerar dom naturligtvis hela tiden på allt med att fly i panik, oavsett. :)

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det visar inte på någon djupare kunskap ifråga om hästar heller.
Bara detta att ha hästar som drabbas av panik för det minsta lilla, får mig att undra över hurdan hästhållning man har.

Men det är klart, eftersom hästar är flyktdjur, så reagerar dom naturligtvis hela tiden på allt med att fly i panik, oavsett. :)

LIA

Vad menar du med minsta lilla? Finns det någon sund häst som flyr i panik för minsta lilla? Allt är inte svart eller vitt, hästar är och förblir hästar, dom är och förblir flyktdjur och för hästarnas skull bör man se till att dom inte kan skada sig själva pga naturliga reaktioner som dom faktiskt har.

Oavsett vart man är så ser man till att hästarna inte kan skada sig själva, oavsett om man binder upp dom i grimskaft eller har staket dom kan fastna i etc, man ser till att hästarna inte kan skada sig på onödiga sätt som annars lätt orsakas av deras inbyggda beteende. Annars kan man ju resonera på det sättet att man lika gärna kan ha taggtråd för hästar bör aldrig kunna få panik av någonting och därmed aldrig heller fastna i trådar. Strunta i att binda upp hästarna på säkra sätt för hästarna ska ändå inte drabbas av någon panik och försöka dra sig loss.

Varför övht ha säkerhetstänk alls? Hästar ska tydligen aldrig riskera att bli rädda för någonting och blir dom inte det så drabbas dom heller aldrig av panik och får dom aldrig det så riskerar dom aldrig heller att skada sig själva i hastiga ryck etc.

Olyckor händer och att riskera onödiga skador är bara dumt. Man kan få en häst till 99% säker men sista procenten är och förblir en häst, den pocenten gör att dom rycker till och springer undan vid plötsliga saker som kan hända.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej, sunda hästar flyr inte i panik för minsta lilla. Följaktligen undrar man vad för hästar du är van vid, som hela tiden tjatar om att hästar drabbas av panik?

Din teori att man ska hindra hästar från att skada sig själva, är verklighetsfrämmande. Det spelar ingen roll hur mycket du anpassar med prylar och skydd mm.
"Det inbyggda beteendet" är i högsta grad påverkbart, även om du och somliga andra inte tror det.

Enligt min mening är bästa sättet att uppnå högsta tänkbara säkerhet, att kommunicera med sina hästar och lära/vänja/immunicera dom. Man kan faktiskt få hästar att vara lugna och trygga och vana vid all slags oväsen och konstigheter. Till och med lågsniffande helikoptrar.

Faktum är att jag aldrig haft en häst som reagerat i panik. Reagerat och markerat ibland, ja, men aldrig låtit osäkerhet eller rädsla ta överhand.
Somliga säger att en lugn och trygg häst är lobotomerad. Jag vill hellre säga att dessa personer inte vet att hästar har en hjärna!

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Man kommer aldrig att komma ifrån att hästen är ett flyktdjur, dom kommer alltid mer eller mindre ha som första reaktion att fly i bästa fall bara ett par meter om dom blir väldigt skrämda. Men första reaktionen att hoppa till och gå undan, den bör finnas där.

Att ha en häst som aldrig reagerar på saker och ting, det är inte sunt för ett flyktdjur. Man kan få hästen såpass trygg i sig själv att dom inte fortsätter fly blint och stannar upp och istället för att fly undersöker det den blev rädd för. Men att helt få bort ett flyktbeteende hos ett flyktdjur, det är inte sunt på något sätt.

Och ja, man kan få en häst att sluta reagera på allt, man kan få den till en robot som inte längre ens blinkar för faror, men frågan är ju hur bra den hästen mår och om det är det man vill sträva efter.

Om nu hobblandet är så bra och inte hindrar hästens rörelser, att dom tillomed kan springa med dom utan problem, släpp hästen lös då istället. Vad gör det för skillnad?

Och om man har arbetande hästar och ska ha pauser, se till att fixa tillfälliga hagar till dom då, planera saker och ting, så kan människorna sitta och fika eller vad dom nu vill göra utan att riskera att hästen sliter sönder sina ben om panik skulle uppstå.

Detta var ett så bra inlägg så tåls att upprepas :p tråd efter tråd ;) hehe.. Nej men absolut att hästen är ett flyktdjur och kan hoppa tillför den mest obetydligaste lilla saken. Men det är fullkomligt normalt. Oxå väldigt Olika från häst till häst. Många blir ju tryggare allt efter erfarenheter och med guidning från sin människa. Och en del är mer ängsliga av sin natur. Medan andra är mer coola från start. Tror stoet präglar en hel del den första tiden. Men oxå flockar efter. Men jag ser faktiskt inte riktigt kopplingen mellan hobbling = säker häst. Att hästen skulle bli tryggare bara för att den är van att stå hobblad. Men jag kan heller inte se att det per automatik skulle betyda en vad sa vi nu, en avstängd (mentalt) häst. Har lättare att fÅ en uppfattning irl men samtidigt känns det inte som att behovet att hobbla hästen finns. Och ja lilla detaljen att det enligt lag inte fås göras heller. Så antagligen har man sett exempel på hobbling som inte gynnar hästen. Varför skulle det annars finnas en sådan lag? Jag skulle även vara intresserad av att veta när denna lag kom till. Och sen gick jag in på Jordbruksverkets hemsida men kunde inte hitta nått om detta. Så om nån oblind själ skulle vilja länka lr säga vilken paragraf som gäller så tackar ja :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej, sunda hästar flyr inte i panik för minsta lilla. Följaktligen undrar man vad för hästar du är van vid, som hela tiden tjatar om att hästar drabbas av panik?

Din teori att man ska hindra hästar från att skada sig själva, är verklighetsfrämmande. Det spelar ingen roll hur mycket du anpassar med prylar och skydd mm.
"Det inbyggda beteendet" är i högsta grad påverkbart, även om du och somliga andra inte tror det.

Enligt min mening är bästa sättet att uppnå högsta tänkbara säkerhet, att kommunicera med sina hästar och lära/vänja/immunicera dom. Man kan faktiskt få hästar att vara lugna och trygga och vana vid all slags oväsen och konstigheter. Till och med lågsniffande helikoptrar.

Faktum är att jag aldrig haft en häst som reagerat i panik. Reagerat och markerat ibland, ja, men aldrig låtit osäkerhet eller rädsla ta överhand.
Somliga säger att en lugn och trygg häst är lobotomerad. Jag vill hellre säga att dessa personer inte vet att hästar har en hjärna!

LIA
Det som jag fetstilade håller ja absolut med om. Men detta om att en häst nån gång skulle vilja fly speciellt om det är en ny situation ser jag som inget konstigt egentligen. Sen att man som människa får vara med och visa att det inte är farligt. Har ju ridit in x antal hästar och det skiljer ju sig väldigt mkt från individ till individ. Ja även lite äldre hästar kan ju bli rädda. Men ju mer förtroende de får från människan och blir säkrare och inte längre tkr att allt som rör sig vill käka upp oss så blir det ju lättare m tiden :) ur naturlig synpunkt är det mer osunt med en häst som reagerar dåligt. Det är h*n som blir nästa måltiden.


Edit: varför syns inte feta stilen?? Det var näst sista stycket jag markerade.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nu är du mest fånig. Lika lite som man kan garantera att hästen lär sig att st still och aldrig försöka slita sig/dra så lika lite kan man garantera att hästen inte fastnar, det oförutsedda kan alltid inträffa. Det är bra att hästen fått lära sig att inte slita utan ta det lugnt om den sitter fast.

Nu håller jag med om att man inte ska ägna sig åt olagligheter, jag har dock för lite erfarenhet av hobbling för att ha en bestämd åsikt, det är osmakligt i mina ögon, men jag kan också se nyttan med det.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

*kl*

Men hallå alltså....

Det är INTE LAGLIGT att hobbla en häst i Sverige ! ! !


Så här står det i lagen:

"Djur får inte hållas bundna på ett för djuren plågsamt sätt
eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet eller vila
eller tillräckligt skydd mot väder och vind"

Så här står det i Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd om hästhållning:

"Vid uppbindning får endast grimma, halsrem eller motsvarande användas"
och:
"När hästar hålls på bete får deras rörelsefrihet inte begränsas genom att
en tyngd eller annat hindrande föremål fästs vid hästen. Rörelsefriheten får
inte heller begränsas genom att hästen binds upp, genom att olika delar av
hästens kropp binds samman eller genom att hästen binds samman med en
annan häst"

Jag får alltså träna min häst med hobbles, jag får hobbla den om jag stannar för att rasta under en ridtur. Ingen vettig hästmänniska lämnar sin häst vare sig uppbunden eller hobblad, utan tillsyn. Vilket flera verkar tro.

I lagar och föreskrifter står oändligt mycket annat som enligt mig inte efterföljs, t ex:

"Djur ska ges tillräckligt med foder och vatten och
tillräcklig tillsyn. Fodret och vattnet ska vara av god
kvalitet och anpassat efter det djurslag som utfodras"

Många, många hästar i Sverige går alldeles för länge utan mat, men det är en helt annan diskussion.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Detta var ett så bra inlägg så tåls att upprepas :p tråd efter tråd ;) hehe.. Nej men absolut att hästen är ett flyktdjur och kan hoppa tillför den mest obetydligaste lilla saken. Men det är fullkomligt normalt. Oxå väldigt Olika från häst till häst. Många blir ju tryggare allt efter erfarenheter och med guidning från sin människa. Och en del är mer ängsliga av sin natur. Medan andra är mer coola från start. Tror stoet präglar en hel del den första tiden. Men oxå flockar efter. Men jag ser faktiskt inte riktigt kopplingen mellan hobbling = säker häst. Att hästen skulle bli tryggare bara för att den är van att stå hobblad. Men jag kan heller inte se att det per automatik skulle betyda en vad sa vi nu, en avstängd (mentalt) häst. Har lättare att fÅ en uppfattning irl men samtidigt känns det inte som att behovet att hobbla hästen finns. Och ja lilla detaljen att det enligt lag inte fås göras heller. Så antagligen har man sett exempel på hobbling som inte gynnar hästen. Varför skulle det annars finnas en sådan lag? Jag skulle även vara intresserad av att veta när denna lag kom till. Och sen gick jag in på Jordbruksverkets hemsida men kunde inte hitta nått om detta. Så om nån oblind själ skulle vilja länka lr säga vilken paragraf som gäller så tackar ja :)


Självklart får du inte per automatik en säker häst om du hobblar den (om du tittade på videon jag rekommenderade tidigare så ser du att det krävs försiktig inlärning). Men om du lär hästen detta, har du förmodligen ett arbetssätt som gör att du har en rätt cool häst redan.

Vi som kommer från den "traditionella" (svenska?) läran har väldigt mycket att lära från "westernfolket". När man läser på Buke så ser man att väldigt många har problem med sina hästar, stora som små, och det finns många små problem som blir större och större, för att tillslut resultera i farliga hästar. (exempel: min häst lade öronen bakåt och slog ihop med tänderna vid endel moment som han tyckte var irriterande, jag tyckte inte det var så farligt, tills den dagen han satte tänderna i ryggen på mig, då först tänkte jag om).

Det här handlar om så mycket, allt från att du hämtar hästen i hagen till att du rider ett dressyrpass i ridhus eller en femdagars på fjället. Ju mer man jobbar med att få hästen lugn och trygg, desto bättre mår den.
Det är befängt (inte riktat till dig) att säga att hästar ger upp och blir robotar, en häst som tycker att den har gjort ett bra jobb och får veta det, sänker huvudet, blinkar och tuggar. Den har mild blick och vippande öron. Den behöver inte hålla koll på sin omgivning för den litar på att människan som tränar den har koll.

Åh, det är så svårt att i ett inlägg få med allt jag skulle vilja säga. Det här är så stort och det finns så mycket att lära. Och det är så fantastiskt att få möjlighet att umgås med de här underbara djuren.

Jag vet inte riktigt om trådstartaren är med oss längre, hoppas det. Jag håller med honom/henne om att det är så skönt att det finns ett "annat hästliv"

bla bla bla
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Så här står det i lagen:

"Djur får inte hållas bundna på ett för djuren plågsamt sätt
eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet eller vila
eller tillräckligt skydd mot väder och vind"

Jag får alltså träna min häst med hobbles, jag får hobbla den om jag stannar för att rasta under en ridtur.

Hur får du ihop den lagtext du citerar med ditt påstående under? Vad inbegriper "behövlig rörelsefrihet"? Är det upp till ryttaren att bestämma vad som är "behövlig rörelsefrihet"? Kan hästen lägga sig ned och senare också resa sig upp med hobblade ben - för att tillgodose "behövlig vila"?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL.
Den reaktionen som även vi kan få av plötsliga händelser kan räcka för att hästen ska göra illa sig. Myagdala.

Jag red på en stor utebana häromkvällen o sen blev hästen plötsligt rädd för ngt o jag såg då att 4 stora sprinklers hade startat. Vi har ridit där i 15 år o det har aldrig hänt.

efter en kvart så la dem av o då fick hästen ett ryck igen. ja nu startade 2 stora sprinklers på mitten istället. T o m jag höll på att skita på mig. Ja ni kanske försåtr vad det fräste första sekunderna innan vattnet kom.

Det finns alltid tillfällen som man inte kan träna hästen emot, men har man tilliten så funkar det ändå.

I Kristoffersons fall kanske björn eller varg kan utlösa naturliga instinkter.

det SKA inte finna bulletproofhästar. Inte ens polishästarna är 100. Ren o skär överlevnadsinstinkt.

Kom att tänka på militärens hangarhundar som inte ens reagerar sunt på löptikar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

genom att olika delar av
hästens kropp binds samman eller genom att hästen binds samman med en
annan häst"
Vad anser du att ett benpar är?

Anledningen till att så mkt folk har diverse problem idag- som jag ser det, är för att de inte är redo för egen häst o dessutom stallar upp den hemma utan ngn mentor. Man har heller inte tålamodet som krävs för inlärning. då saknas både kunskap o tålamod o av den ekvationen har IT- hantering med quick fix fått sitt fäste. Korrigering i det oändliga.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hur får du ihop den lagtext du citerar med ditt påstående under? Vad inbegriper "behövlig rörelsefrihet"? Är det upp till ryttaren att bestämma vad som är "behövlig rörelsefrihet"? Kan hästen lägga sig ned och senare också resa sig upp med hobblade ben - för att tillgodose "behövlig vila"?




Återigen, att lära hästen att stå hobblad är inte konstigare än att lära dem stå i grimma. Båda är lika begränsande. Nu kommer någon säga att hösten kan slita sig loss när den har grimma, men vi har olika åsikter här, eftersom jag inte vill att min häst ska kunna slita sig loss, den ska lära sig att stå lugnt. Och det handlar inte om att lämna den uppbunden eller hobblad utan tillsyn, tror jag ingen vettig hästmänniska skulle göra (nu ekar det här inne, tror jag skrivit detta tidigare).
Självklart kan en hobblad häst lägga sig, de viker ju som vanligt in frambenen under sig, inte konstigare än så.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hur får du ihop den lagtext du citerar med ditt påstående under? Vad inbegriper "behövlig rörelsefrihet"? Är det upp till ryttaren att bestämma vad som är "behövlig rörelsefrihet"? Kan hästen lägga sig ned och senare också resa sig upp med hobblade ben - för att tillgodose "behövlig vila"?

"hållas" i det stycket antar jag syftar till hur djuren "hålls" eller "bor" i sitt stall (jämför stycket om "när hästar hålls på bete..."). T.ex spilta med helt felaktig uppbindning så att hästen inte kan ligga. Gallerbås till suggor där det inte kan vända sig eller ligga på sidan etc.

Det finns ju väldigt många situationer där hästen inte kan ligga ner naturligt eller då ryttaren bestämmer vad som är behövlig rörelsefrihet så jag tror att det du citerar syftar till hur djuren hålls på stall.

Det är fortfarande tillåtet att använda hobbles vid träning eller under övervakning (precis som språnglinor fortfarande är tillåtet).
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vad anser du att ett benpar är?

Anledningen till att så mkt folk har diverse problem idag- som jag ser det, är för att de inte är redo för egen häst o dessutom stallar upp den hemma utan ngn mentor. Man har heller inte tålamodet som krävs för inlärning. då saknas både kunskap o tålamod o av den ekvationen har IT- hantering med quick fix fått sitt fäste. Korrigering i det oändliga.



Vad anser du att ett benpar är?

Anledningen till att så mkt folk har diverse problem idag- som jag ser det, är för att de inte är redo för egen häst o dessutom stallar upp den hemma utan ngn mentor. Man har heller inte tålamodet som krävs för inlärning. då saknas både kunskap o tålamod o av den ekvationen har IT- hantering med quick fix fått sitt fäste. Korrigering i det oändliga.



Citerar: "när hästar hålls på bete..." som svar på första.

Var det andra riktat till mig?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp