Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det som får mig att tveka om innebörden är att man i ena paragrafen använder "uppbindning" och i den andra "begränsa rörelsefriheten", borde inte texten vara formulerad så att det inte är någon tvekan om att det är olagligt att binda ihop kroppsdelar i vilken situatioon det än gäller?
Att man inte gör det tydligt lämnar ju fältet fritt att tolka hur man vill...


Sant, å andra sidan har de gett exempel i båda paragraferna:

I den första exemplifierar de med grimma eller halsrem.

I den andra exemplifierar de med att binda ihop delar av hästen med varandra, binda hästen vid ett hindrande föremål, eller ett annat djur.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Mmm. Fast alltså... jag kanske är korkad då - men hur får man det till att hobbling är ok för att du får lov att binda upp hästen i grimma när hovslagaren ska sko den?
Det är just det som är poängen. Lagen anger inte vad som är tillåtet. Det står ingenstans att ex. halsförlängare är tillåtet, vi bara förutsätter att den är det eftersom det inte finns något som antyder att den skulle vara förbjuden.
Men! Får man släppa hästen på bete med halsförlängare? Hindrar den hästens naturliga rörelsefrihet i lagens mening? Vad menar lagen med rörelsefrihet?

Grimma, halsrem, eller motsvarande - kan motsvarande vara precis vad som helst? De två exempel som ges handlar båda om att den ska bindas i grimskaft i någon form, kan då ihopbindning av ben självklart inkluderas i "motsvarande"?
Jag tror inte hobbling räknas in i ovanstående paragraf, men det min personliga tolkning av "uppbindning".

Det känns som om tråden är väldigt OT men jag tycker detta är intressant:)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Sant, å andra sidan har de gett exempel i båda paragraferna:

I den första exemplifierar de med grimma eller halsrem.

I den andra exemplifierar de med att binda ihop delar av hästen med varandra, binda hästen vid ett hindrande föremål, eller ett annat djur.

Fast då är ju frågan om det är tillåtet att binda en unghäst vid körhästens sida när man vänjer den unga hästen vid körning? Om paragrafen nu gäller andra tillfällen än på bete/i hage.

Sen återkommer vi till vad som menas med "uppbindning".
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är just det som är poängen. Lagen anger inte vad som är tillåtet. Det står ingenstans att ex. halsförlängare är tillåtet, vi bara förutsätter att den är det eftersom det inte finns något som antyder att den skulle vara förbjuden.
Men! Får man släppa hästen på bete med halsförlängare? Hindrar den hästens naturliga rörelsefrihet i lagens mening? Vad menar lagen med rörelsefrihet?


Jag tror inte hobbling räknas in i ovanstående paragraf, men det min personliga tolkning av "uppbindning".

Det känns som om tråden är väldigt OT men jag tycker detta är intressant:)


Angående betet så skulle jag absolut säga att halsförlängaren hindrar hästens naturliga rörelsefrihet. Då med tolkningen att "naturlig rörelsefrihet" i lagens mening betyder fri från all fysisk inskränkning av rörelsen = naken häst.

Täcke inskränker hästens rörelser enligt studier, och det känns i såfall en intressantare fråga än hobbling versus inspänningstyglar vilka båda - tycker jag - starkt och uppenbart påverkar rörelsefriheten.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast då är ju frågan om det är tillåtet att binda en unghäst vid körhästens sida när man vänjer den unga hästen vid körning? Om paragrafen nu gäller andra tillfällen än på bete/i hage.

Sen återkommer vi till vad som menas med "uppbindning".


Jag skrev om min tolkning av "uppbindning" till Lobelia.

Jag är personligen tveksam till om man bör binda en unghäst vid en vuxen häst, då i meningen "binda fast". Däremot att ha den med är en annan sak. I lagens mening vet jag inte hur man kan tolka en arbetssituation, det finns inga exempel i de lagtexter som angivits här.

Liknande - ett fyrspann är bundna tillsammans, och till vagnens skaklar. Det är i realiteten fastbundna hästar. Men då under arbete - och där accepterar vi att djurens utsätts för press i väldigt hög grad. Rätt eller fel...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Som jag skrivit tidigare - jag har inga synpunkter på vad människor gör så länge de inte begår lagbrott eller skadar någon. Och jag har heller ingen åsikt vad det gäller hobbling, jag har varit övertygad om att det är olagligt, men när jag skulle kontrollera detta mot den faktiska lagtexten så kan jag inte göra annan tolkning än att det inte är olagligt utom när hästen hålls på bete.
Hade paragrafskrivarna menat att det är olagligt att binda samman kroppsdelar i alla lägen skulle detta haft en egen paragraf och inte begränsats till att gälla bete. Eller?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Uppbindning för mig är häst-snöre-fastbindningsplats. Men det är ju min tolkning...

Jag säger inte att jag "binder upp" hästen om jag sätter på en halsförlängare, eller att hästen är "uppbunden" när den har halsförlängaren. In extremis.

Så sant, jag tro jag virrade till begreppen, det jag egentligen tänkte på var att jag tror det är förbjudet att binda ihop olika kroppsdelar oavsett i vilket sammanhang, uppbindning eller träning. Jag tror inte det skulle gå till rättegång om någon privat tränar sina hästar och använder hobbling i begränsad omfattning, men den dag en häst tar skada eller en proffstränare sätter det i system kan det mycket väl gå vidare till rättegång.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Antingen det - eller så förespeglade det ingen vid just det tillfället att någon skulle vilja binda ihop hästens ben. De exempel som nämns är ju när den ska skos, och när den ska ryktas. Inte när den lämnas på fjället för att matte ska äta lunch 20 meter bort.

Jag vet inte heller om det finns något prejudicerande fall i detta. Men de normala uppbindningssituationer som nämns är grimma och halsring. Det sägs ingenting om att binda ihop ben. Sedan är det ju fritt om man vill se det som att:
1. det är fritt fram att hobbla
2. lagen är otydlig
3. lagen säger att hästa ska bindas i grimma, halsring eller motsvarade (jag tänker, högst subjektiv, direkt på huvudlag när jag hör grimma och halsring - motsvarande är då i min tolkning någonting som motsvarar en grimma)
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag skrev om min tolkning av "uppbindning" till Lobelia.
Jag såg det, jag bara spann vidare lite :)

Jag är personligen tveksam till om man bör binda en unghäst vid en vuxen häst, då i meningen "binda fast". Däremot att ha den med är en annan sak. I lagens mening vet jag inte hur man kan tolka en arbetssituation, det finns inga exempel i de lagtexter som angivits här.

Liknande - ett fyrspann är bundna tillsammans, och till vagnens skaklar. Det är i realiteten fastbundna hästar. Men då under arbete - och där accepterar vi att djurens utsätts för press i väldigt hög grad. Rätt eller fel...

Lagen är överhuvudtaget väldigt försiktig med att reglera vad som gäller under arbete utom att man inte får överanstränga djur (om det finns kvar).
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

...eller så förespeglade det ingen vid just det tillfället att någon skulle vilja binda ihop hästens ben.

Fast just det är ju reglerat i § 12 så då får man ju anta att någon faktiskt tänkte att det kan hända, i alla fall när hästar släpps på bete.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tror man kan missbruka och överanvända det mesta. Visst täcken, men de har ett gott syfte! Använd ett i taget å då behovet finns. Stakars alla exemhästar om inte exemtäcke fanns. Skitväder finns ju allt från ofodrade till ja jättetjocka. Då de används rätt så ger det mer rörelsefrihet. Varför undrar ni hur jag tänker. Jo en häst som fryser kan skaka bli irriterad å stel. I andra Fall bli överrörlig - hålla upp värmen. En exemhäst får inte en lugn stund. Finns ju iofs hjorthornsolja men det är ju inte så vanligt längre och ska man hålla igång hästen så.. Sen de som har täcke för att slippa borsta - latmaskar! Lr tror att hästen ska vara konstant "varm å gosig" - läs ungsvarm under täcket :crazy:.

Nästa grej. Häst å vagn. Ligger ju mkt tradition bakom. Förr när inte bilen fanns. Och då är det ju bättre med fler hästar som drar om det är ett tungt lass. Idag kan man ju nyansera lite. För vi har andra transportmedel. Hästar som vanligen går ihop och trivs tillsammans kan tom få en viss trygghet att ha kompisen nära. Medan andra inte alls trivs m situationen. Idag kan välja, skillnad från förr.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja. När de talar om uppbindning för skoning/rykt - direkt hantering - rekommenderas grimma, halsring, alt motsvarande (det magiska ordet...)

När de talar om hästar i frihet på stora ytor, ska ingenting begränsa hästens rörelse - det är underförstått att den inte ska hanteras (på ett tag).

Det är i det tidsmässiga mellanrummet som man kan dra slutsatser, beroende på tolkning.
Det finns dressyrhästar som har inspänning på sig i hagen, är det ok om de bara är ute 30 minuter - men inte ok om de är ute en timme?
Hur lång period krävs för att det ska vara "bete", eller är bete enbart sommarbete, all annan hagtid är någonslags gråzon?
Är det ok med inspänning om en människa är med och tittar på hästen i hagen, men inte annars?
Är inspänning bara ok under arbete - ridning/tömkörning/longering?
Är det aldrig ok?

Är det ok att hobbla en häst under en begränsad period, säg ute på fjället, när man sitter nära den?
Är det ok att hobbla när som helst, i pincip hur länge som helst - så länge hästen inte råka vara i sin beteshage?
Är det ok att hobbla när den ska ryktas (då hästen hanteras), men inte när man sätter sig bredvid för att äta sin macka och "överger" hästen i 30 minuter?
Är det aldrig ok att hobbla?


Jag är sådär tråkig och läser ganska konkret vad det står. Står det motsvarande - så asscierar jag till det jag personligen tycker motsvarar en grimma eller en halsring. Vilket för mig är ett liknande bettlöst huvudlag. Inte är det att binda ihop benen på hästen när jag ska rykta den. Men visst, ser man hobbling som något vanligt och normalt så kanske man tycker, sak samma.

En parantes som jag kom att tänka på nu. När jag var och red i norska fjällen (many years ago...) så gick hästarna med grimma och släpande grimskaft. Flocken höll ihop, och även om de promenixade iväg en bit så hittade man den snabbt. Minns att en stackare hade fastnat i en buske med det långa grimskaftet, den ställde sig och gnäggade hjärtskärade tills fjällguiden kom och knöt loss den.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Glömde. Det är ju svårt om hobbling är tillåtet bara vid träning för då kan man hävda att det alltid är ok. Jagtränade bara, kanske man säger vid en rättegång. Sen på bete då är ju hobbling fullständigt onödigt. Så att lagen bara gäller då så kan man ju lika gärna säga att det visst är tillåtet m hobbling. Tack förresten för länken. Så svårt att hitta ibland det man söker. Men ja allt går visst att tolka på olika sätt. Så vi kommer inte veta säkert förrän det går till rätten å då lär det röra sig om nån form av extremanvändning mest troligt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Är det så vanligt då? Eller är det bara jag som är extremt blåögd? Jag rör mig ändå i en ganska varierad grupp hästmänniskor - western, AR, tävlingsdressyr, hoppning... Jag aldrig någonsin stött på någon inom nån av dessa genrer som håller på med hobbling.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Är det så vanligt då? Eller är det bara jag som är extremt blåögd? Jag rör mig ändå i en ganska varierad grupp hästmänniskor - western, AR, tävlingsdressyr, hoppning... Jag aldrig någonsin stött på någon inom nån av dessa genrer som håller på med hobbling.

Jag har inte heller stött på någon som gör, eller har gjort och umgås med många som har olika inriktningar.
Men jag planerar lite längre fjällturer till häst och funderar på om det kanske är ett bra alternativ, mest för hästens skull, för att han ska kunna beta "fritt" under raster, när man befinner sig ovan trädgränsen. Det känns även osäkert att låta dem gå fritt i temporär hage under natten, men där får man väl turas om att hålla vakt.
Tycker diskussionen håller en bra nivå nu!
Jag funderar på att ringa och kolla i morgon, med någon som jobbar med det här, på jordbruksverket eller länsstyrelsen vad som egentligen gäller. Kan återkomma då!
Och jag lovar att återkomma med info om hur en eventuell träning/inlärning gått!
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag är sådär tråkig och läser ganska konkret vad det står. Står det motsvarande - så asscierar jag till det jag personligen tycker motsvarar en grimma eller en halsring. Vilket för mig är ett liknande bettlöst huvudlag. Inte är det att binda ihop benen på hästen när jag ska rykta den. Men visst, ser man hobbling som något vanligt och normalt så kanske man tycker, sak samma.

Jag kan inte mycket om hobbles men efter att hört vad folk berättar så tvivlar jag starkt på att användare ens tänker på hobbles som ett alternativ till att binda upp hästen vid rykt/sadling/skoning. Jag tror envist att hobbles inte räknas in i uppbindning såvida man inte hobblar hästen och fäster hobbles i ett fast föremål/vägg/stolpe/etc. Jag läser också konkret men uppenbarligen tolkar vi ändå båda två eftersom vi uppfattar texten olika.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag kan inte mycket om hobbles men efter att hört vad folk berättar så tvivlar jag starkt på att användare ens tänker på hobbles som ett alternativ till att binda upp hästen vid rykt/sadling/skoning. Jag tror envist att hobbles inte räknas in i uppbindning såvida man inte hobblar hästen och fäster hobbles i ett fast föremål/vägg/stolpe/etc. Jag läser också konkret men uppenbarligen tolkar vi ändå båda två eftersom vi uppfattar texten olika.

Jag tänker också på grimma när jag läser, men de lämnar ju öppet för annan tolkning.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Man gör alltid en tolkning utifrån den vardag man lever i.

Men i "betes-paragrafen" förbjuds all inskränkning av hästens rörelse. Det är enbart i "hanterings-paragrafen" som det är möjligt att läsa in att hobbling eventuellt skulle vara tillåtet - och den tolkningen är (för mig) något ologiskt eftersom man explicit pratar om direkt hantering -rykt och skoning- samt nämner två uppbindningssätt -grimma och halsring. I relationen till det som exemplifieras är hobbling ett avlägset alternativ - för mig. Vem hobblar för att rykta sin häst?

Att alltså läsa in att hobbling är godkänt bara för att det inte explicit är förbjudet vid hantering av häst är (för mig) något långsökt. Ändå har de flesta i tråden de senaste sidorna gjort just den kopplingen.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tänker vidare----

Jag försökte exemplifiera det med frågorna i inlägg 1132. Vad är "betesgång"? Räknas lunchpausen på fjället som hantering, som bete (känns med logiskt för mig om den hästen går lös och betar), eller ett mellanting? Är det ok att ha hästen i hobblad under en lunchpaus - var går det in under i lagtexten? Det är ju egentligen mest att jämföra med en kort hagvistelse.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag är helt övertygad om att man inte vet om att folk binder ihop benen på hästar i S. på 2000-talet.

Det finns lättviktsstaket att ta med på långtur. DEN rekommendationen förekommer.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp