Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Att hästen vänjer sig vid remmar kring benen är inga konstigheter (varenda ridskoleponny är cool med sånt ). Låt den exempelvis ha remmar som hänger löst, bara känns. När den inte reagerar på dem. Så ha en rem (+ säkerhetsnöre) runt en kotled, och den andra änden i handen. Lär den att det kan trycka på benen även om ingen människa är där och pillar. Blir den nervös och börjar backa kan du släppa efter. Beröm när den är lugn och accepterar tryck.
Jag försäkrar dig, att jag är fullt medveten om hur den här typen av "inlärning" går till.

Men du har inte besvarat min fråga: Hur vänjer du hästen vid att sitta fast med ett/två ben utan att i något moment ha den sittandes fast?

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

att i vila/frihet genom, tex hobbles, begränsa steglängden och därmed sträckan den kan hinna gå under en period. Det ligger ingen frustrering och smärta i detta, hästen KAN GÅ, men inte lika fort och långt........

Varför skulle hästen inte bli frustrerad över att få sina rörelser begränsade med hobbles? Medan den däremot (per automatik?) är frustrerad över att ha nosgrimma? Hur får du till det här?:confused:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Däremot att direkt och okritiskt jämföra en häst med hårt åtspänd nosgrimma (kan inte gapa) och en häst med hobbles (kan inte springa) är för mig tämligen långsökt.
Vilket tror du hästen upplever värst?
F ö kan hästen visst springa, om än med besvär, när den är hobblad. Men varför skulle den?

Så är det nog bäst att jag, med tanke på det du skriver, informerar dig om att våra hästar tillhör dom i Sverige som har minst med "begränsningar" vad gäller remmar etc. Dom går alltid lösa i samband med hanteringar, dom står aldrig uppbundna annat än om hovis t ex vill det och dom går på utedrift 24/365. Dom kan stå i spilta, dom är "lärda" det, men det finns inga sådana tvång här.
Även vid arbete, ridning och körning, hålls "tvånget" på absolut minimum, så nosremmar förekommer exempelvis inte.
Nu handlar inte tråden om våra hästar, men utifall att ...

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

En hårt åtdragen nosrem gör ont! Dessutom, dras den ofta åt när hästen protesterar mot bett som också gör ont. Dubbelt ont alltså! Ofta trycks och skavs munsidorna mot tänderna och det gör ont. Tredubbelt ont!
När ska hästägare lära sig?

Den begränsade rörligheten vid hobbling är inget som hästen upplever soeciellt besvärande. Den går ju även normalt med lugna steg vid bete, så skillnaden är att stegen blir kortare.

Det var väl inte så svårt att få till?

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Säkerhetstänket verkar vara olika för olika personer här. Somliga försöker tränar inför alla möjliga situationer, medan andra tänker och handlar på sätt som inte utsätter hästen för onödiga risker.
Jag skulle dock envist vilja hävda att en god relation till sin häst där denna vet att den får hjälp vid behov gör att man inte behöver träna specifikt på sådant här. Det går inte att träna sig till alla möjliga upptänkliga situationer som kan eventuellt kan tänkas uppkomma, alltid. Skulle en kritisk situation trots allt uppkomma så löser/avvärjer man problemet genom att hästen helt enkelt litar på en och är van vid att matte/husse "vet och kan det här".
Jag har en annan syn på det.
Mitt "säkerhetstänk" går i enkelhet ut på att hästen immuniceras mot allt som den kan tänkas uppfatta som farligt. Det betyder inte, som du tror, att man måste "träna" hästen för varje liten olikhet i situationer den kan råka ut för. Man gör det brett och bygger upp hästens självförtroende samtidigt. Hästen klarar de flesta situationer själv, så dom där den måste vänta på hjälp, inträffar sällan. Vilket är bra ur flera synpunkter, inte minst för att man själv inte är hemma jämt.

Som vanligt, så bygger jag säkerheten från grunden, dvs hästen. :idea:

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag försäkrar dig, att jag är fullt medveten om hur den här typen av "inlärning" går till.

Men du har inte besvarat min fråga: Hur vänjer du hästen vid att sitta fast med ett/två ben utan att i något moment ha den sittandes fast?

LIA


"Inlärning" - med citationstecken... ska jag förstå det som att du har något emot den tekniken. :D


Angående att vänja hästen vid att sitta fast med benen så tror jag vi helt enkelt utgår ifrån olika premisser.

Jag vill att den ska veta att den blir räddad av en människa om det händer någonting otäckt, någonting den inte förstår, eller något som är smärtsamt. Jag vill att den ska, som i Solis fina exempel, säga till när det händer något - exempelvis om den rullar fast i boxen.

Samma som i svaret till Fiador om att ha den uppbunden. Den behöver inte lära sig att den aldrig kan komma lös - det är inte en intressant läxa i min värld. Den måste däremot lära sig att den kan lita på sin människa, att den kan säga till, och att den då får hjälp.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

http://www.youtube.com/watch?v=UuLjYRy3ad4

Rick Gore visar hobbling... man måste hålla i hästens huvud för den brukar vanligen falla omkull säger han. Jösses.

Den första delen tycker jag dock är ok, det var någonting liknande det jag skrev tidigare. Vänja den vid att ha remmar/snören kring benen - däremot skulle jag inte haft löpsnaran runt någons hästs karled... *burr*
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vilket tror du hästen upplever värst?
F ö kan hästen visst springa, om än med besvär, när den är hobblad. Men varför skulle den?

Så är det nog bäst att jag, med tanke på det du skriver, informerar dig om att våra hästar tillhör dom i Sverige som har minst med "begränsningar" vad gäller remmar etc. Dom går alltid lösa i samband med hanteringar, dom står aldrig uppbundna annat än om hovis t ex vill det och dom går på utedrift 24/365. Dom kan stå i spilta, dom är "lärda" det, men det finns inga sådana tvång här.
Även vid arbete, ridning och körning, hålls "tvånget" på absolut minimum, så nosremmar förekommer exempelvis inte.
Nu handlar inte tråden om våra hästar, men utifall att ...

LIA



Tja. Hästen - flyktdjuret, som är genetiskt, fysiskt och mentalt konstruerad för att springa ifrån faror - tror jag tycker det är värre att vara (tillfälligt) hindrad i sin rörelse framåt, än (tillfälligt) hindrad att röra käkarna som den vill.

Det betyder (igen) inte att det är ok med en illasittande och för hårt åtspänd nosgrimma.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Asch - nu ser jag att du svarar på ett liknande inlägg som jag just skrev. Men ja - det bevisar ju att vi har olika premisser. En häst kan inte immuniceras/desensibiliseras emot allt, och det finns faktiskt inga större behov att hålla med mycket sådant i min värld, hästen utvecklas och växer i takt med sin mognad och erfarenheter i världen tillsammans med sin människa.

I dess hage ska det vara fritt ifrån en massa skit, den kan i värsta fall fastna i hagtråden, och då ber man djupt att någon är i närheten och kan hjälpa den snarast. Fastnar den i eltråd så kommer den garanterat inte stå kvar och vänta i flera timmar oavsett hur immunicerad den är. Det är dock vanligen i direkt hantering/ridning (enligt min erfarenhet) som det kan uppkomma problem av typen - "min häst är så tittig ute", och då beror dessa problem till mycket stor del faktiskt på ryttaren - är ryttaren rädd blir hästen rädd. Samma med hästar som får felaktig foderstat, får minimalt med hagtid, det finns en massa parametrar i detta med hästens reaktionsmönster som vanligen glöms bort i sådana här diskussioner, allting handlas om att "den ska lära sig".

Jag har dock inget automatiskt emot att man miljötränar, polishästträning och liknande kan dessutom vara riktigt roligt och utvecklande för hela ekipaget. Vi tillsammans besegrar den otäcka XX som för oljud... Samma sak med att man vänjer den vid att det dinglar lite remmar om benen ibland, och de betyder vanligen ingenting.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

"Inlärning" - med citationstecken... ska jag förstå det som att du har något emot den tekniken.
Inte i och för sig, men ordet är delvis missvisande och kan framför allt missuppfattas av somliga. Du är nog medveten om min syn på detta?

Jag vill att den ska veta att den blir räddad av en människa om det händer någonting otäckt, någonting den inte förstår, eller något som är smärtsamt. Jag vill att den ska, som i Solis fina exempel, säga till när det händer något - exempelvis om den rullar fast i boxen.
Och om det inte finns någon människa där då?
När det gäller Solis exempel, missas det uppenbara. Låt bli att stänga in hästen i en box så finns inte risken. Det var ju så viktigt att vara "säkerhetsmedveten". ;)
För övrigt har det inte med frågeställningen om att sitta fast (med ett ben) att göra.

Samma som i svaret till Fiador om att ha den uppbunden. Den behöver inte lära sig att den aldrig kan komma lös - det är inte en intressant läxa i min värld. Den måste däremot lära sig att den kan lita på sin människa, att den kan säga till, och att den då får hjälp.
Men nu gällde det ju just att "sitta fast", och jag ser fram mot ett svar. Det händer faktiskt att hästar fastnar i något, oavsett hur "säkerhetsmedveten" man tycker sig vara.
Jag är inte i hagen hos mina hästar, all tid dom är där. Är du det hos dina?
Då hjälper det inte hur mycket dom litar på sin människa, dom måste ta egna beslut.
Om en häst har trampat fast i något, vilket är bäst? Att den väntar på sin människa som inte kommer och sedan sliter för att komma loss? Eller att den konstaterar att den sitter fast, det är inte något konstigt med det, så jag väntar på min människa?
I din värld?

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

hindrad att röra käkarna som den vill.
Om du tror att det är allt det handlar om, tycker jag du ska ta ett studiebesök hos en hästtandläkare.

För övrigt är jag hjärtligt trött på detta onyanserade ältande om "flyktdjur".

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tandläkaren varnar för den engelska nosgrimman, och i förlängningen aachen. Dessutom om dessa sitter för hårt. Du kan antingen välja en annan sort nosgrimma än dessa två, eller spänna nosgrimman korrekt så att inte kindtänderna pressas emot tandköttet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

En häst kan inte immuniceras/desensibiliseras emot allt, och det finns faktiskt inga större behov att hålla med mycket sådant i min värld, hästen utvecklas och växer i takt med sin mognad och erfarenheter i världen tillsammans med sin människa.
Märkligt, allden stund du själv tog upp det. Det där med att "immuniceras emot allt", trodde jag du skulle stå över. Framför allt som jag redan klargjort det.

I dess hage ska det vara fritt ifrån en massa skit, den kan i värsta fall fastna i hagtråden, och då ber man djupt att någon är i närheten och kan hjälpa den snarast.
Om den kommer ut ur hagen då? Eller vad som helst händer som du inte kan rå över? Och som sagt, om ingen människa finns i närheten?

Jag förstår inte inställningen att människan ska vara frälsaren, den hästen alltid ska vara beroende av. Bristande självförtroende hos hästägaren?
I min(!) värld, kan hästen huvudsakligen klara sig själv, och den vet om det.

Tandläkaren varnar för den engelska nosgrimman, och i förlängningen aachen. Dessutom om dessa sitter för hårt. Du kan antingen välja en annan sort nosgrimma än dessa två, eller spänna nosgrimman korrekt så att inte kindtänderna pressas emot tandköttet.
Jag, använder varken eller. Jag tog upp det som ett exempel av många hur folk här resonerar, dubbelmoralen. Nu ger du mig alltså rätt?

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Märkligt, allden stund du själv tog upp det. Det där med att "immuniceras emot allt", trodde jag du skulle stå över. Framför allt som jag redan klargjort det.

Om den kommer ut ur hagen då? Eller vad som helst händer som du inte kan rå över? Och som sagt, om ingen människa finns i närheten?

Jag förstår inte inställningen att människan ska vara frälsaren, den hästen alltid ska vara beroende av. Bristande självförtroende hos hästägaren?
I min(!) värld, kan hästen huvudsakligen klara sig själv, och den vet om det.

Jag, använder varken eller. Jag tog upp det som ett exempel av många hur folk här resonerar, dubbelmoralen. Nu ger du mig alltså rätt?

LIA


"Står över" att man inte kan immunicera emot allt? :D Jag immunicerar inte emot något överhuvudtaget. Däremot kan jag förstå att man gör vissa saker, framförallt om det är många ovana personer som ska hantera hästen, såsom lektionsryttare på ridskola.

Hästen, när den är ute i världen, får stöd från sin människa, eller de människor den omges av. Den behöver först främst må fysiskt och psykiskt bra, det är hästägarens uppgift nummer ett att se till - upplevelser får häst och ryttare hantera i takt med att de kommer och därigenom utvecklas som ekipage. Då underförstått att det inte är en rädd och nervös ryttare som rider en ung och oerfaren häst.

En häst behöver inte bli hobblad för att förstå att den måste se efter vart den sätter sin hovar, eller förstå att den kommer att få hjälp om den fastnar. Din poäng med hobbling har väl ändå varit att hästen just ska lära sig vänta på att det kommer någon människa som tar loss den... Min snurrade in sig i longerlinan rätt nyss (klumpiga jag), det ända som hände var att han förstod att det var lina åt alla håll kring honom så han väntade på att jag skulle få ordning på den. Har aldrig bundit fast benen på den hästen någonsin. Man behöver inte ta till sådant. Men visst, hästen kan givetvis spränga staketet, dra ut på motorvägen, och orsaka allsköns problem för både sig själv och andra. Det är ju lite poängen, det ska finnas ett säkerhetstänk - fastnar hästen i eltrådan ska eltråden gå av. Hästhagen ska kontrolleras, och hästarna visiteras dagligen. Etc.

Håller med dig om vad angående nosgrimman - att den är värre än hobbling? Nej, en korrekt anpassad nosgrimma är inte värre än att binda ihop hästens ben.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

En hårt åtdragen nosrem gör ont! Dessutom, dras den ofta åt när hästen protesterar mot bett som också gör ont. Dubbelt ont alltså! Ofta trycks och skavs munsidorna mot tänderna och det gör ont. Tredubbelt ont!
När ska hästägare lära sig?

Den begränsade rörligheten vid hobbling är inget som hästen upplever soeciellt besvärande. Den går ju även normalt med lugna steg vid bete, så skillnaden är att stegen blir kortare.

Det var väl inte så svårt att få till?

LIA

Världen är inte svart-vit. Visst finns det rötägg som inte vet hur man spänner en nosgrimma. Men jag pratar inte om "hårt åtdragen nosgrimma". Eller menar du att den bara och enbart kan spännas "hårt"? Menar du att ingen enda hästägare klarar av att ha en välanpassad och mjukt spänd nosgrimma?

När det gäller den begränsade rörelsefriheten som hästen, enligt dig och Fiador, inte alls upplever som något obehagligt, utan helt bekymmersfritt, så undrar jag om det finns någon studie som styrker ert påstående?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag tänker helt annorlunda - att hästen bör veta att den kan komma loss. Han vet att han är ombedd att stå still, och han gör det för att han är tränad till det och vet att det är trevligt då - man blir fodrad, blir ryktad, får sadel och komma ut på äventyr. Tålamod ger beröm. Det är ingenting negativt att stå uppbunden, och jag är där hela tiden. Jag lämnar inte en häst stående så. Ska han stå länge kan han ju lika gärna vara kvar i hagen ett tag till.

Men vad är det för mening med att binda upp en häst öht då?

För mig är det en ren säkerhetsaspekt att hästen vet att den sitter fast när den sitter fast. Den får under inga omständigheter tro att den kan komma loss, för då kommer den med största sannolikhet att försöka komma loss och löper därmed större risk att få panik eller i alla fall DRA MER, så fort repet sträcks.

Att man vill att hästen ska sitta fast när den är uppbunden betyder inte att man lämnar den obevakad, eller att man använder uppbindningsanordningar som inte går av om panik utbryter, utan bara att man inte vill att hästen ska förstå att den kan komma loss och att hela inlärningsprocessen handlar om att få den att acceptera det.

Just detta att den vet att den kan komma loss är det som är det farliga eftersom hästen därmed inte är 100% ok med att sitta fast. Det farliga uppstår den dagen du inte hinner fram och hästen börjar dra, hårdare och hårdare, tills den får panik eftersom den inte kommer loss och när så remmarna till slut går av är kraften så stor att oerhörda olyckor kan inträffa. DÄRFÖR är detta inget alternativ för mig, en häst som kommit loss på detta sätt är en säkerhetsrisk att binda upp för all tid framöver.

Därför lär jag mina hästar att sitter man fast så sitter man fast och jag lär dom succesivt att anpassa sig till detta mer begränsade tillstånd.

Är det oroligt och stressigt runtomkring så binder jag helt enkelt inte upp en häst, då får den vara lös, jag kan ändå göra det mesta utan att binda upp den. Men ibland är det praktiskt, tex när jag mockar så slipper jag springa fram och tillbaks och hindra hästen från att bråka med hästen i grannboxen. Eller på en tävlingsplats, då jag slipper oroa mig för att hästen är i ivägen för andra (hästar och bilar) medans jag pysslar med annat, men jag är alltid i närheten.

Sen angående det här med vila, vi har uppenbarligen helt olika erfarenheter där, men mina hästar håller inte på och brallar sådär som du beskriver, ytterst sällan i så fall, oftast typ 99% av tiden går dom runt och betar. Sen är det viss skillnad på en havrestinn hobbyhäst som "jobbat" några timmar och en arbetshäst som jobbat 10-14 timmar på en dag. Så jag skulle nog inte heller sätta på hobbles på en vanlig hobbyhäst.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hehe - havrestinn hobbyhäst? Min får ingen havre, ingen kraft alls föressten, just nu. Han är väldigt cool och avslappnad som individ, och när man rider. Väldigt säker, även för en ovan ryttare. Så just han passar inte in på den beskrivningen, även om jag haft en som gjorde det.

Ja, igen, så ser vi helt enkelt helt olika på detta med tryck. Om hästen inte har någonting att kämpa emot så blir det ingen kamp -skapas inget tryck så skapas heller inget mottryck. Mina har varit vana vid att man står där man står, helt vanlig inlärning. De håller inte på och kastar sig och försöker komma loss. Fick låna en häst en gång som blivit skrämd och "inte kunde stå uppbunden", då hade jag grimskaftet från hästens grimma - igenom ringen - och tillbaka till min hand. När den började backa så bara släppte jag efter. När det inte tog emot i nacken så lugnade den ned sig direkt och jag smackade fram den till rätt position igen. Det hände ett par gånger, och sedan stod också den snällt...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Varför skulle hästen inte bli frustrerad över att få sina rörelser begränsade med hobbles? Medan den däremot (per automatik?) är frustrerad över att ha nosgrimma? Hur får du till det här?:confused:

Jag har inte skrivit att hästen inte känner sig frustrerad alls av hobbles, jag menar att hästen känner sig mycket MER frustrerad av tex en nosgrimma.

En häst känner förmodligen frustrering i allt vi gör med den, all utrustning vi hänger på den, alla rörelsebegränsningar (box, hagar, transporter, hobbles) vi utsätter den för, MEN, det är skillnad på VARFÖR den känner frustrering.

Att stänga in den i en box/transport/hage, att binda upp den i grimma, sätta på hobbles om man befinner sig i områden där det inte finns några träd, är alla NÖDVÄNDIGA åtgärder för att vi öht ska kunna hålla på. Annars kan vi lika gärna släppa dom fria helt och låta dom få leva vilt och naturligt, helt fritt från våra frustrerande åtgärder. Dessa åtgärder är dock inte i sig obehagliga, det gör inte ont att sitta fast i en grimma, det gör inte ont att stå i en box/transport, det gör inte ont att gå och beta med hobbles...

MEN, en nosgrimma, vars enda syfte är att stänga igen munnen på hästen som vill/behöver gapa pga obehag samtidigt som du STÄLLER KRAV på prestation, det är inte en NÖDVÄNDIG åtgärd, bara ett mycket tråkigt bevis på mänskligt tillkortakommande, samtidigt som det är en oerhört kränkande behandling av ett djur som behöver gapa för att undkomma smärta....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp