Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har inte skrivit att hästen inte känner sig frustrerad alls av hobbles, jag menar att hästen känner sig mycket MER frustrerad av tex en nosgrimma.

MEN, en nosgrimma, vars enda syfte är att stänga igen munnen på hästen som vill/behöver gapa pga obehag samtidigt som du STÄLLER KRAV på prestation, det är inte en NÖDVÄNDIG åtgärd, bara ett mycket tråkigt bevis på mänskligt tillkortakommande, samtidigt som det är en oerhört kränkande behandling av ett djur som behöver gapa för att undkomma smärta....

Hur vet och ser du att hästar blir mer frustrerade av att ha en löst spänd nosgrimma än att få sin rörelsefrihet begränsad?

Sedan kan jag nog hålla med om att om man tror att det ända sättet att spänna åt en nosgrimma är så hårt att det gör ont, ja, då är det helt klart bäst att inte använda nosgrimma alls.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Eftersom du svarade på Fiadors inlägg, som i sin tur hänvisade till mitt, så är det rimligen vår beskrivning som gäller.

Vad menar du med det svaret? Är mitt antagande rätt att du anser att ingen ryttare/kusk klarar av att spänna nosgrimman så att hästen inte får ont?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hmm.. Ser bra ut! (y)
Ibland går det en aning för långt känns det som inom hästvärlden..
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Menar du att min häst har problem att sitta fast? På vad sätt skulle jag kunna upptäcka det? Och vad är symptomen?

Lite förundrar över hur en häst som alltid tar det lugnt när hon är uppbunden så säkert kan ha problem med det och att en som inte sett henne kan vara så säker. Det var en olyckshändelse att hästen kom loss eller snarare stegrade sig, jag är högst tveksam till att hon ens insåg att hon var lös och hon stegrade sig för att hon var stressad, inte för att komma loss.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL

Har endast lyckats få tag i en person än, på länsstyrelsen, och hon "tror" att hobbling är förbjudet. Hur tolkar vi detta?
Återkommer när jag fått tag i någon fler.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ursprungligen postat av LIA
Eftersom du svarade på Fiadors inlägg, som i sin tur hänvisade till mitt, så är det rimligen vår beskrivning som gäller.


Vad menar du med det svaret? Är mitt antagande rätt att du anser att ingen ryttare/kusk klarar av att spänna nosgrimman så att hästen inte får ont?
I den här diskussionen pekade jag och sedan Fiador på för hårt spända nosgrimmor.
Varför drar du upp löst sittande nosgrimmor?

På din fråga är svaret att jag VET att en mängd ryttare inte klarar av att ha nosremmen (den nedre alltså) sitta rätt, dvs inte hårt åtdragen. Dessutom, den remmen saknas oftast på körhuvudlag, vilket borde få folk att fundera över om den alls behövs!

För övrigt ger ordet "spänd" för mig bilden av något som sitter åt, mer eller mindre hårt spänt.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag vet inte om du förstod vad jag ville ha sagt, säkerhetssnören i all ära, men från den dan dom brister har du ett problem som du aldrig helt kommer tillrätta med, du har förlorat hästens förtroende och respekt för att stå uppbunden, den kommer allitd att minnas att den en gång, i en stressituation, kommit loss, såna erfarenheter går inte att träna bort helt. Du kanske kan få den att stå uppbunden igen, men den kommer alltid att reagera på samma sätt, rycka sig loss, så fort den blir stressad. Det kan escalera också, från att bara hända vid stor stress, till att hända titt som tätt, så fort hästen blir orolig och får för sig att den vill komma loss.

Sen angående hästar i spilta, menar du att dom mår mer dåligt och känner sig mer instängda än hästar på box?

Kan jag inte hålla med om alls, min häst har ryckt sig loss när han blev rädd utan att någonsin ha problem med att bli uppbunden igen. Han har även blivit stressad efter den händelsen utan att ha ryckt sig loss.

Självklart är spiltor värre än boxar, hästen har minimal rörelsefrihet och kan bara stå åt ett håll och glo in i en vägg. Det finns en anledning att spiltor har blivit förbjudet.

Boxar kan iallafall hästen röra sig och snurra runt och lägga sig hur dom nu känner för att lägga sig.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Självklart är spiltor värre än boxar, hästen har minimal rörelsefrihet och kan bara stå åt ett håll och glo in i en vägg.
Har du ingen koll på vad du skriver?
Inte för att jag är för vare sig spiltor eller boxar, men inte behöver man väl utmåla dom ännu värre än dom är?
Hästar KAN faktiskt vända på huvudet, även i en spilta.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hur vet och ser du att hästar blir mer frustrerade av att ha en löst spänd nosgrimma än att få sin rörelsefrihet begränsad?

Sedan kan jag nog hålla med om att om man tror att det ända sättet att spänna åt en nosgrimma är så hårt att det gör ont, ja, då är det helt klart bäst att inte använda nosgrimma alls.

Nej en nosgrimma som bara sitter där (löst) syftar jag inte på, utan en nosgrimma som används tillsammans med bett är det jag syftar på.

När du använder tyglarna och lirkar med bettet kanske hästen behöver tala om för dig när det känns obehagligt, typ "aj" (=gapa), så att du ska förstå att du behöver korrigera ditt handhavande. Även om den sitter där löst när hästen har munnen stängd, så kommer den obönhörligen att hindra hästen (strama och trycka) när han behöver gapa för att förmedla sin känsla av bettet till dig.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Menar du att min häst har problem att sitta fast? På vad sätt skulle jag kunna upptäcka det? Och vad är symptomen?

Lite förundrar över hur en häst som alltid tar det lugnt när hon är uppbunden så säkert kan ha problem med det och att en som inte sett henne kan vara så säker. Det var en olyckshändelse att hästen kom loss eller snarare stegrade sig, jag är högst tveksam till att hon ens insåg att hon var lös och hon stegrade sig för att hon var stressad, inte för att komma loss.

Jag pratar generellt, du tog upp din häst som exempel, därav av att jag också drog in den i diskussionen. Hur exakt, bokstavligt, det förhåller sig med din häst, vad exakt som hände den där gången, kan jag knappast känna till.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag pratar generellt, du tog upp din häst som exempel, därav av att jag också drog in den i diskussionen. Hur exakt, bokstavligt, det förhåller sig med din häst, vad exakt som hände den där gången, kan jag knappast känna till.

Det var just det jag ville få fram, att hästar inte per automatik blir problematiska att binda upp för att de en gång lyckats slita sig. Faktum är att jag tror det tillhör undantagen att hästen av enstaka paniksituationer ens lyckas göra kopplingen. En panikslagen häst har dålig analytiska förmåga.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det var just det jag ville få fram, att hästar inte per automatik blir problematiska att binda upp för att de en gång lyckats slita sig. Faktum är att jag tror det tillhör undantagen att hästen av enstaka paniksituationer ens lyckas göra kopplingen. En panikslagen häst har dålig analytiska förmåga.

He, he, hästar har dålig analytisk förmåga i största allmänhet.:)

Jag menar inte så specifikt, jag tror också att omständigheterna har stor betydelse samt om det handlar om en rutinerad äldre häst som är van att stå uppbunden, eller om det handlar om en yngre, ovan som håller på att lära sig. Utgången av en sån händelse kan bli väldigt olika beroende på det och varför och hur hästen "kommit loss".

Mitt resonemang handlar egentligen om just inlärningsprocessen eftersom det var så diskussionen började och jag opponerade mig egentligen mot att man lär hästen att den kommer loss om den tycker det är obehagligt/blir stressad av att stå uppbunden istället för att lära den att klara av detta, även om det blir lite rörigt och stressigt en stund samt att dessa "säkerhetssnören" lätt kan leda till en ond cirkel, speciellt om man använder dem under inlärningsprocessen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Har du ingen koll på vad du skriver?
Inte för att jag är för vare sig spiltor eller boxar, men inte behöver man väl utmåla dom ännu värre än dom är?
Hästar KAN faktiskt vända på huvudet, även i en spilta.

LIA

Och vad vill du säga med det där? Att vända på huvet innebär stor rörelsefrihet? Det tycker inte jag iallafall.

Spiltor är fel helt enkelt, dom är stressande för många hästar och jag ser iallafall inget som helst bra med dom.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Självklart är spiltor värre än boxar, hästen har minimal rörelsefrihet och kan bara stå åt ett håll och glo in i en vägg. Det finns en anledning att spiltor har blivit förbjudet.

Spiltor är inte förbjudna. Det är bara förbjudet att BYGGA nya.... dcet är en avsevärd skillnad...

Och var har du fått för dej att hästen måste stå och glo i en vägg bara för att den råkar tillbringa några timmar i en spilta ? ? ?

Inte i våra i alla fall...
33096670.jpg
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

I den här diskussionen pekade jag och sedan Fiador på för hårt spända nosgrimmor.
Varför drar du upp löst sittande nosgrimmor?

LIA

Helt enkelt eftersom världen, som sagt, inte är svart-vit. Att använda nosgrimma innbär inte att man per automatik spänner den så hårt att hästen får ont. Några gör det, ja. Men väldigt många hästar klarar ypperligt bra att gapa trots sina nosgrimmor och avslöjar t.ex. dåliga ryttarhänder.
Men, som sagt, om man tror att det enda sättet att spänna nosgrimman är hååååårt så, ja, då är det absolut bäst att inte använda någon alls.

Men jag förstår inte hur ni på det sätt ni gör kan jämföra nosgrimmor och hobbles. :confused:
Det känns som att man försöker dra fokus från något som inte ens är tillåtet genom att dra upp allt annat dåligt som finns. Mycket borde absolut diskuteras, inte bara hobbles och nosgrimmor, utan fel använda hjälptyglar, dåligt tillpassade sadlar, friska hästar som hålls i sjukhage bara för att det är lite lerigt osv osv. Men alla dessa fel gör inte att ett annat fel blir mer rätt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej en nosgrimma som bara sitter där (löst) syftar jag inte på, utan en nosgrimma som används tillsammans med bett är det jag syftar på.

När du använder tyglarna och lirkar med bettet kanske hästen behöver tala om för dig när det känns obehagligt, typ "aj" (=gapa), så att du ska förstå att du behöver korrigera ditt handhavande. Även om den sitter där löst när hästen har munnen stängd, så kommer den obönhörligen att hindra hästen (strama och trycka) när han behöver gapa för att förmedla sin känsla av bettet till dig.

Hur mycket ridning har du sett? har du verkligen aldrig sett alla dessa hästar som gapar trots sina nosgrimmor?
Att använda bett + nosgrimma innebär inte att nsogrimman måste spännas så hårt att det gör ont. Hade t.ex. jag spänt så illa på min känsliga häst så hade hon omedelbums talat om det.
Att använda nosgrimma innebär inte att man förvandlas till ett hästplågande monster som inte överhuvudtaget klarar av att läsa av och förstå sin hästs reaktioner.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men jag förstår inte hur ni på det sätt ni gör kan jämföra nosgrimmor och hobbles.
Det känns som att man försöker dra fokus från något som inte ens är tillåtet genom att dra upp allt annat dåligt som finns. Mycket borde absolut diskuteras, inte bara hobbles och nosgrimmor, utan fel använda hjälptyglar, dåligt tillpassade sadlar, friska hästar som hålls i sjukhage bara för att det är lite lerigt osv osv. Men alla dessa fel gör inte att ett annat fel blir mer rätt.


Precis så...

FIADOR
När du använder tyglarna och lirkar med bettet kanske hästen behöver tala om för dig när det känns obehagligt, typ "aj" (=gapa), så att du ska förstå att du behöver korrigera ditt handhavande. Även om den sitter där löst när hästen har munnen stängd, så kommer den obönhörligen att hindra hästen (strama och trycka) när han behöver gapa för att förmedla sin känsla av bettet till dig.
Det här får mig att tro att man rider illa- varav alla hästar som inte går att rida med bett numera. Om hästen har en remontgrimma där den kan gapa lite så blir den fort lugn i munnen o kan känna finlir som istället betyder vad den ska göra med sin kropp. Om den lär sig att bara ta förhållningen i mungipan( en häst som inte är i form där även lanen o nacken tar en del av den lilla belastningen så blir det obehagligt- helt rätt.

Att binda ihop benen blir aldrig rätt på ett flyktdjur som endast används som riddjur.. Men vi har sett folk binda upp ett ben o sen satt sig upp :crazy: Människan o dess mer eller mindre bisarra idéer.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hur mycket ridning har du sett? har du verkligen aldrig sett alla dessa hästar som gapar trots sina nosgrimmor?
Att använda bett + nosgrimma innebär inte att nsogrimman måste spännas så hårt att det gör ont. Hade t.ex. jag spänt så illa på min känsliga häst så hade hon omedelbums talat om det.
Att använda nosgrimma innebär inte att man förvandlas till ett hästplågande monster som inte överhuvudtaget klarar av att läsa av och förstå sin hästs reaktioner.

Jo men det är ju just det jag menar, nosgrimman sitter inte bara där "löst" längre då när hästen försöker gapa, det är DÅ den stramar och trycker, sen blir det dubbelt ont, eftersom hästen inte kan gapa fullt ut och därmed undkomma smärta. Det är det jag avser med "arbete" och "prestation". Varför anvä
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Spiltor är inte förbjudna. Det är bara förbjudet att BYGGA nya.... dcet är en avsevärd skillnad...

Och var har du fått för dej att hästen måste stå och glo i en vägg bara för att den råkar tillbringa några timmar i en spilta ? ? ?

Inte i våra i alla fall...
33096670.jpg
Att tillfälligt i nån timma stalla upp hästen i en spilta, visst inga problem. Allt annat är fel. Man ska inte ha det som uppstallning.

Att spiltor är förbjudna att bygga är väl för att det blir för jobbigt att bygga om alla stall som bara har spiltor till boxar. Det blir väl för jobbigt för alla att åka runt och anmäla stallen. Förhoppningsvis så minskar spiltorna när man inte får bygga nya.

Och det är väl klart folk försvarar det dom har, betyder inte att det är rätt, bara att folk inte orkar ändra på det plus att dom inte kan erkänna för sig själva att hästarna faktiskt kunde haft det bättre. Man vill ju tro att ens häst trivs. Därför förbjud att bygga nya spiltor borde vara en hint om att det faktiskt inte är särskillt bra att ha som uppstallning.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo men det är ju just det jag menar, nosgrimman sitter inte bara där "löst" längre då när hästen försöker gapa, det är DÅ den stramar och trycker, sen blir det dubbelt ont, eftersom hästen inte kan gapa fullt ut och därmed undkomma smärta. Det är det jag avser med "arbete" och "prestation". Varför anvä
Gapa fullt ut???
Hur rider du om den får smärta:eek:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp