Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det finns ingen som helst nödvändig åtgärd när det gäller hästar, det är bara gradskillnader när det gäller att frihetsberöva hästar och frihetsberöva kan man göra både fysiskt och psykist. Det är inte nödvändigt att ens hålla häst.

Det beror ju på vad du ska göra med den och vad du har för förutsättningar. Ska hästen släppas fri finns självklart inget nödvändigt, då får den klara sig själv bäst den kan. Men ska du ha den uppstalld, arbeta med den, osv, då finns det några grundläggande åtgärder som är nödvändiga. Sen kan man alltid ifrågasättta VAD, men har man ingen box, då kanske man använder spilta, har man inga träd att binda i, så använder man kanske hobbles. Men det är ändå nödvändigt med nån form av frihetbegränsning om du tänker dig att arbeta/använda hästen till något.

Den ev. stress/frustrering som detta åsamkar hästen är något den måste lära sig leva med....annars MÅSTE vi släppa dom fria....medans den stress och frustrering som en nosgrimma/inspänningstygel ger är inte något nödvändigt egentligen, hästen kan både ridas och visas utan detta. Det är alltså ingen nödvändig åtgärd för att vi ska kunna använda den, utan bara nåt man tar till av okunskap, slentrian, oförmåga, osv...

Förstår du skillnaden då?

Sen den här diskussionen handlar egentligen inte om hobbles alls, den handlar om "hästvärldens hippies", men om vi nu ändå diskutera utanför ämnet och det har kommit att handla om "inlärd hjälplöshet" varför då inte också ta upp dom verkligt kränkande verktygen? Varför ska vi blunda för det och hålla oss till hobbles som ju inte ens har med inlärd hjälplöshet att göra...sånt gör mig förundrad och ledsen, hur är det ställt med hästvärlden och värderingarna egentligen??
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det handlar inte om förståelse, jag håller bara inte med dig. Det finns ingen nödvändighet i att hålla häst, allt vi gör med hästarna handlar om varierande grad av fysiskt och/eller psykiskt tvång. Vad man gör och vad man anser som nödvändigt handlar bara om personliga preferenser. En person anser box onödigt men nosgrimma nödvändigt, en anser en nosgrimma vara tvång men kan tänka sig att hobbla en häst.

En häst måste mycket riktigt lära sig att hantera stress om de ska leva med människor, men vad som är nödvändig stress finns det lika många åsikter om som det finns människor, men som sagt det är inte nödvändigt att hålla häst alls så all stress är onödig i strikt mening. Ditt facit om vad som är nödvändigt är färgat av dina åsikter, erfarenheter och behov och liksom mitt facit skulle vara och ingen av oss har den ultimata lösningen, det finns troligen ingen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag läser och förstår vad där står, däremot håller jag inte med i ditt och Fiadors resonemang. Att inte hålla med är inte detsamma som att inte förstå.
Uppenbarligen har du inte förstått, eftersom du forsätter på ditt feltänkta sidospår. Jag vet inte hur få dig att byta tankespår. :confused:

Jag börjar faktiskt bli allvarligt orolig här om ni två tror att man bara och endast kan dra åt nosremmen så hårt att hästen får ont och inte alls kan öppna truten.
Återigen då, det har jag aldrig påstått eller ens antytt. Visa gärna var jag skulle ha uttalat dom tankarna!!

Vad en välanpassad nosgrimma har med hobbles att göra förstår jag dock faktiskt fortfarande inte (och tydligen inte andra heller). Hobbles begränsar rörelsefriheten hos ett djur som till sin natur är ett flyktdjur. Men det är uppenbarligen ingenting alls att bry sig om enligt er två.
Det nyttjar inget till att upprepa att du ska läsa innantill. Förstår du inte så gör du inte.
Men sluta att lägga ord och synpunkter i min mun!!!

Ordet "flyktdjur", är ett av de mest missbrukade och felanvända i "hästvokabulären". Vidga vyerna! :idea:

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det handlar inte om vad folk "tycker" alls, det handlar om konkreta situationer och dom möjligheter och begränsnsningar sin finns där. En häst som arbetas behöver nånstans att vara när den inte arbetar, en häst som behöver vara nånstans men inte får gå iväg för att den då går för långt och därmed inte skulle kunna fortsätta arbeta måste hållas inom en begränsning, en häst som gör sig illa eller blir sjuk och som sen ska arbetas behöver tas om hand, köras i transport, osv osv..

...sen att vi behöver hästen och inte tvärtom...det är en helt annan diskussion...

Ska man ta dig på orden så har det ju ingen betydelse alls vad man gör eller inte gör, allt handlar om olika åsikter och erfarenheter och det finns ju ändå inget "facit", var och en handlar efter eget huvud, med eller utan förstånd, meningslöst och hopplöst....nej vet du vad....den världen vill inte jag var en del av, i viss mån finns det finns rätt och fel...det handlar bara om att lära sig vad som är vad......
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag kanske ska korrigera mig och tillägga så länge man gör sitt bästa och menar väl. Jag räknar bort de som är medvetet elaka.

Var har jag sagt att det inte spelar någon roll vad vi gör? Jag säger bara att din definition av vad som är bäst inte är något allmängiltigt, bara för att alla inte är eniga om vad som är bäst så innebär det inte att allt är meningslöst och hopplöst, vilka konstiga associationer du gör. I grova drag kan man säkert komma överens om en definition om vad som är rätt och fel "Hästens bön" ligger nära till hands, men knappast om man går in på detaljer nosgrimmans vara eller inte vara eller för den delen hobbling. I Sverige har vi djurskyddslagen som "master" för vad som är djurvänligt eller åtminstone acceptabelt.

Vems rätt och fel lista ska vi köra, min eller din?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag är inte ute efter en rätt/fel lista, jag försöker bara påvisa hur inskränkt det är att hävda att hobbling, som oftast används pga brist på träd som ett sätt att hindra hästen från att gå långt bort, är ett tvångsredskap av ondo, medans man själv använder/klappar händerna åt redskap som verkligen syftar till att hämma hästens möjlighet att uttrycka sig......
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag är inte ute efter en rätt/fel lista, jag försöker bara påvisa hur inskränkt det är att hävda att hobbling, som oftast används pga brist på träd som ett sätt att hindra hästen från att gå långt bort, är ett tvångsredskap av ondo, medans man själv använder/klappar händerna åt redskap som verkligen syftar till att hämma hästens möjlighet att uttrycka sig......

Och här har du ett problem, du vill påvisa att folk är inskränkta, det är rent ut sagt skitsvårt att göra det. Och att försöka påvisa att folk är inskränkta när de inte kan ta till sig din mer nyanserade bild av hobbling genom att jämföra med nosgrimmor som du har en väldigt inskränkt syn på känns för mig som direkt döfött. Nosgrimmor kan vara allt mellan tortyr och helt okej för hästen liksom hobbling.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

(Jag svara på sista inlägget helt enkelt för att jag inte orkar leta upp något lämpligare, detta är ett inlägg i den allmäna debatten och inte riktat till någon särskild)

Det här svaret har jag fått från Jordbruksverket:

"Hej!

Gällande djurskyddslagstiftning ska förebygga att djur utsätts för onödigt lidande. När det gäller uppbindning av hästar så regleras det både i djurskyddslag och i föreskrifter.

Djurskyddslagen:
Av 6 § djurskyddslagen (1988:534) framgår bland annat att djur inte får hållas bundna på ett för djuren plågsamt sätt eller så att de inte kan få behövlig rörelsefrihet. Enligt 2 § ska djur behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom.

Djurskyddsmyndighetens föreskrifter och allmänna råd (DFS 2007:6) om hästhållning:
Av 2 kap. 7 § framgår att uppbindning endast får ske med grimma, halsrem eller motsvarande och av 6 § framgår att utrustning som används till hästar ska vara väl anpassad, utformad och anbringad så att den inte orsakar skador. Som du själv har nämnt så får en häst enligt 11 § samma kapitel endast tillfälligtvis hållas bunden på annan plats än i spilta och då endast under uppsikt.

Jordbruksverket kan oftast inte uttala sig i enskilda fall, det är länsstyrelsen som utför landets djurskyddskontroller. Det är dock Jordbruksverkets generella uppfattning att gällande bestämmelser är tillämpliga och inte tillåter s.k. hobbles när de används för att begränsa hästens rörelsefrihet utomhus och inomhus annat än i samband med t.ex. veterinärundersökning."

Alltså; det är tillåtet att använda hobbles!

Eller kan man tolka det på något sätt?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Visst är det skitsvårt, kanske tom omöjligt, men det behöver ändå belysas.

Sen en nosgrimma är en nosgrimma och det är fakta, inte inskränkthet, att veta hur den fungerar. Det borde den som använder den veta också.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Visst är det skitsvårt, kanske tom omöjligt, men det behöver ändå belysas.

Sen en nosgrimma är en nosgrimma och det är fakta, inte inskränkthet, att veta hur den fungerar. Det borde den som använder den veta också.

Det är precis vad andra tycker om hobbels, och troligen även vårt rättsväsen.

Vems sanning är mest sann?

Det handlar om åsikter om hur fakta ska tolkas, inte faktan i sig. Hobbels begränsar hästens förmåga att röra sig och nosgrimman hästens förmåga att öppna munnen. Rätt spända hindrar de inte en begränsad rörlighet. Du anser att det är värre att inte kunna gapa stort medan andra anser det är värst att inte kunna springa fort.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hur är det med läsförståelsen:confused:

inte tillåter s.k. hobbles när de används för att begränsa hästens rörelsefrihet utomhus och inomhus annat än i samband med t.ex. veterinärundersökning."
Typ stående kastrering där det ena benet hålls i- inte sätts fast i ngt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja läs igen. Veterinär behandling!!!
På samma sätt som det är ett måste vid verkning. för att komma åt testiklarna eller verka hoven. Det hålls i med handkraft. Inte med redskap eller i ngt solitt.

Än har jag inte sett ngn dum :devil: komma på idén att använda klövverkarstolen som kan användas till kor för häst, men jag betvivlar inte att ngn snart gör det.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det finns nödvändiga åtgärder och det finns icke nödvändiga åtgärder, nosgrimma och inspänningstyglar är INTE NÖDVÄNDIGA, bara onödigt besvärande för hästen som KAN prestera mycket bättre utan....
Inspänningar kan vara nödvändiga för att visa hästen rätt väg i arbetet, hur den ska arbeta och slappna av. Sålänge man använder det rätt så är inte hjälptyglar helt fel. Hellre om man nu ska rida och använda hästen lära hästen att arbeta på ett bekvämare sätt för hästen. Det är ju för hästens skull.
En välanpassad nosgrimma stramar också så fort hästen gapar eftersom den är väl anpassad endast så länge hästen har munnen stängd.
En häst ska inte känna behov av att gapa under ridningen, det finns liksom ingen anledning för att hästen ska gapa om man rider på rätt sätt. Så att rida med en löst spänd nosgrimma är inte fel, det som blir fel är om man rider med den pga att hästen gapar.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej, ingen häst "klarar ypperligt bra att gapa" om nosremmen är hårt åtdragen.
Drar man inte alls åt nosremmen, vad ska man då med den till???

LIA

Hästar klarar faktiskt bra att gapa även med fullt dragen nosgrimma, kanske inte lika stort men visst kan dom gapa tydligt och klart. Ingen vanlig engelst nosgrimma iallafall kan dras åt så att hästen inte kan röra käken. Möjligtvis med remonten att hästen har svårare att gapa.

Och stor anledning att ha en nosgrimma även om den inte är särskilt åtdragen, tränsen sitter ofta stabilare med en nosgrimma.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Om du har läst mina tidigare inlägg så förstår du att jag inte har någon synpunkt på hobbling överhuvudtaget och att jag, fram till jag läste lagtexten, trott att det varit olagligt i alla sammanhang och situationer. Mina inlägg har hela tiden gått ut på en tolkning av lagtexten.

Nu har vi fått svar: det är tillåtet! I MYCKET begränsad omfattning, men dock - tillåtet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Återigen då, det har jag aldrig påstått eller ens antytt. Visa gärna var jag skulle ha uttalat dom tankarna!!


LIA

Du (och även Fiador) tjatar envist om enbart hårt spända nosgrimmor, när jag pratade om normalt spänd så fräste du åt mig att det var hårt spända det handlar om. Hur ska du ha det? Om du pratar om normalt spända nosgrimmor så blir det ännu märkligare hur dessa kan vara värre än att begränsa hästens rörelsefrihet med hjälp av fotbojor...

Ett tips: Om man anser att det man menar inte går fram så får man ändra sättet att skriva. Det är trevligare än att ge sig på läsarens ordförståelse... För det kan ju faktiskt vara så att det är ens eget sätt att skriva det felar i.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nu har vi fått svar: det är tillåtet! I MYCKET begränsad omfattning, men dock - tillåtet.

Ja, i samband med medicinsk behandling. Det är dock inget som nämnts alls i denna tråd utan här vill några använda hobbles bara för att de inte orkar hålla i hästen eller inte hittar något träd (i Sverige!) att binda hästen i. Och det är inte tillåtet. Tack och lov.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Om du har läst mina tidigare inlägg så förstår du att jag inte har någon synpunkt på hobbling överhuvudtaget och att jag, fram till jag läste lagtexten, trott att det varit olagligt i alla sammanhang och situationer. Mina inlägg har hela tiden gått ut på en tolkning av lagtexten.

Nu har vi fått svar: det är tillåtet! I MYCKET begränsad omfattning, men dock - tillåtet.
NEj det är endast tillåtet i undantags fall o det ska nämnas. Vid t,ex

Läs igen! Varken ute eller inomhus...

inte tillåter s.k. hobbles när de används för att begränsa hästens rörelsefrihet utomhus och inomhus annat än i samband med t.ex. veterinärundersökning."
Ser du ex.?
ett undantag där hästen måste få vård eller dylikt.

Sen skulle aldrig en Vet. som har stor kunskap sätta ihop benen på en fullt vaken häst.
När de är sövda o ska flyttas till o från op. bordet är de bundna för att kunna lyfta en sövd häst..
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

NEj det är endast tillåtet i undantags fall o det ska nämnas. Vid t,ex

Läs igen! Varken ute eller inomhus...

Ser du ex.?
ett undantag där hästen måste få vård eller dylikt.

Vi är ju överens! :laugh: Du säger undantag, jag säger mycket begränsad omfattning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp