Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är som att säga att knark är lagligt. jo i medicinska syften, men det väljer man att möjligen ha med som finstilt- om det efterfrågas;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Inspänningar kan vara nödvändiga för att visa hästen rätt väg i arbetet, hur den ska arbeta och slappna av. Sålänge man använder det rätt så är inte hjälptyglar helt fel. Hellre om man nu ska rida och använda hästen lära hästen att arbeta på ett bekvämare sätt för hästen. Det är ju för hästens skull.

Ja, man kan ju lura sig själv att tro vad som helst, eller så är man inte medveten om vilket obehag man utsätter hästen för, men det betyder inte att det är OK bara för att man har en god tanke och inte förstår vad man håller på med.

Inspänningstyglar (du hör ju på namnet hur dom fungerar) hindrar hästens naturliga rörelse och huvudposition, den TVINGAR hästen att hålla huvudet på ett visst sätt, samtidigt som du ställer krav på prestation.
Varför inte visa hästen vad/hur du vill att den ska röra sig och låta den hitta den formen själv istället, varför ska den behöva gå och slåss mot linor som stramar och drar i munnen för varje steg den tar?

Är inte det inlärd hjälplöshet så vet inte jag.


En häst ska inte känna behov av att gapa under ridningen, det finns liksom ingen anledning för att hästen ska gapa om man rider på rätt sätt. Så att rida med en löst spänd nosgrimma är inte fel, det som blir fel är om man rider med den pga att hästen gapar.

Varför använder man nosgrimma då? Den är ju till för att hålla munnen stängd.

Sen alla hästar behöver öppna munnen ibland, klia sig på rumpan, hugga efter insekter, gäspa, slicka sig om munnen, osv. En nosgrimma "skaver" mot tänderna så fort hästen rör på käkarna, (prova själv, lägg pekfingrarna mot kinderma samtidigt som du tuggar så förstår du hur det känns) så även om den inte just gapar, så är den ett onödigt hinder och obehag och det helt i onödan då om den inte ens behövs.

Sen att gapa/öppna munnen är hästen enda sätt att tala om vad han tycker om bettet/tyglarna och hanteringen av det, varför vill man stänga av den möjligheten när man tränar och utbildar den för? Vart tog det sunda förnuftet vägen nånstans?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har inga problem med att någon tycker att hobbles är ok och andra inte, jag har ingen åsikt vad det gäller användandet så länge ingen bryter mot lagen eller skadar någon.

Vet du vad? Du får sista ordet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jodå det finns verkstol för kallblod.....

33101666.jpg
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Inspänningstyglar (du hör ju på namnet hur dom fungerar) hindrar hästens naturliga rörelse och huvudposition, den TVINGAR hästen att hålla huvudet på ett visst sätt, samtidigt som du ställer krav på prestation.
Varför inte visa hästen vad/hur du vill att den ska röra sig och låta den hitta den formen själv istället, varför ska den behöva gå och slåss mot linor som stramar och drar i munnen för varje steg den tar?
Dom slåss inte mot linor, och det drar inte i munnen. Det är en hjälp på vägen som visar hästen en bättre och lättare form så att den kan förbli en ridhäst. Vissa hästar är såpass dåligt ridna att sånt kan behövas i början, gamla travhästar och som inte har en aning om vad det är för form som behövs. En hjälp på vägen helt enkelt.
Enligt dig så ska man ju isåfall inte använda någon utrustning alls för all utrustning har man för att mer eller mindre visa hästen vad det är man vill. En rätt satt inspänningstygel drar och rycker hästen i munnen antagligen betydligt mindre än dom flestas händer gör. Många som inte övht borde ha ett par tyglar i händerna.
Varför använder man nosgrimma då? Den är ju till för att hålla munnen stängd.
Jag har märkt på många träns att dom blir stadigare, sitter bättre med nosgrimma.
Sen alla hästar behöver öppna munnen ibland, klia sig på rumpan, hugga efter insekter, gäspa, slicka sig om munnen, osv. En nosgrimma "skaver" mot tänderna så fort hästen rör på käkarna, (prova själv, lägg pekfingrarna mot kinderma samtidigt som du tuggar så förstår du hur det känns) så även om den inte just gapar, så är den ett onödigt hinder och obehag och det helt i onödan då om den inte ens behövs.
Som sagt, nosgrimmor ska inte vara hårt spända, hästar kan mycket väl öppna munnen så mycket som dom nu behöver med en nosgrimma.
Sen att gapa/öppna munnen är hästen enda sätt att tala om vad han tycker om bettet/tyglarna och hanteringen av det, varför vill man stänga av den möjligheten när man tränar och utbildar den för? Vart tog det sunda förnuftet vägen nånstans?
Som sagt igen då, jag har aldrig träffat en enda häst som inte kan gapa pga en nosgrimma.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Varför använder man nosgrimma då? Den är ju till för att hålla munnen stängd.

Du som tror dej veta allt borde väl veta vad dom olika delarna på ett träns har för funktion.....

Eller ? ? ?

Men det verkar som om det är dags att ge en liten lektion i dom olika delarnas ursprungliga funktioner då...

Nackstycke och sidstycken = Håller bettet i hästens mun utan att det trillar ut

Käkrem = Hindra nackstycket att åka över öronen så hästen tappar nackstycket

Pannband = Hindra nackstycket att åka bakåt nedför hästen hals

NOSGRIMMA, ENGELSK = STABILISERA NACKSTYCKET I SIDLED OCH HINDRA ATT DET VRIDER SEJ RUNT HÄSTENS HUVUD

NOSGRIMMA, TYSK = SE NOSGRIMMA, ENGELSK + STABILISERA BETTET

Sen kan dom olika delarna se lite olika ut varifrån i världen just DEN varianten av träns kommer ifrån men ovan nämnda är GRUNDVARIANTERNA I DOM FLESTA KULTURER.....
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du får gärna förklara EXAKT HUR en engelsk nosgrimman hindrar nackstycket från att vrida sig? Nosgrimman har ju ett eget nackstycke..!!!

Här har du lite olika varianter och förklaringar till hur dom fungerar och vad dom är till för....

Du förstår, jag har också ridit engelskt.......;)

http://www.horseway.se/nosgrimma.htm
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

"Du som tror dej veta allt borde väl veta vad dom olika delarna på ett träns har för funktion....."


Hey! Vi har lyckats hålla en okej ton i diskussionen, så låt oss fortsätta med det!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag begriper inte hur du har ridit förut om hästen har gapat o visat smärta om du gör en förhållning:confused:
Självlärd?

antar att du även har ridit med stång o kedja- hävstång som gör dig oerhört stark.

nosryggen är betydligt känsligare än munnen, men då kan hästen förstås inte visa det genom att gapa. möjligtvis kasta upp huvudet o lära sig att ett tag innebär- stanna direkt!

Förstå du skillnad på en häst som rids i form eller en som går som en stjärnkikare?

På stjärnkikaren dras det bara i mungipan o du får ett motstånd just för att det blir obehagligt. en häst som rids med finlir i form får lan, mungipa samt tunga- flera punkter som ger en avlstning. Man drar heller inte som regel. utan rör på fingrarna eller vänder på handloven o ger en eftergift utan att direkt svar har getts.
Jag vet ju att du menar att hästen ska ge "eftergiften".
Däri ligger skillnaden. om man ger eftergifter får man svar- prova.

Du gör precis det motsatta på ett mottrycksdjur. ju mer du drar desto mer lägger den sig på o får då givetvis obehag.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

När vi, eller i vart fall jag, skrivit om remmen/nosremmen så har jag hela tiden avsett den nedre remmen som sitter på de flesta ridträns.

Förklara gärna varför den behövs!
Förklara också gärna varför den inte behövs på körhuvudlag (träns).
Förklara gärna varför denna rem vanligen spänns så hårt, att den ser ut att vara halvvägs in i hästens huvud sett i siluett.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Dom slåss inte mot linor, och det drar inte i munnen. Det är en hjälp på vägen som visar hästen en bättre och lättare form så att den kan förbli en ridhäst. Vissa hästar är såpass dåligt ridna att sånt kan behövas i början, gamla travhästar och som inte har en aning om vad det är för form som behövs. En hjälp på vägen helt enkelt.
Enligt dig så ska man ju isåfall inte använda någon utrustning alls för all utrustning har man för att mer eller mindre visa hästen vad det är man vill. En rätt satt inspänningstygel drar och rycker hästen i munnen antagligen betydligt mindre än dom flestas händer gör. Många som inte övht borde ha ett par tyglar i händerna.

Drar inte i munnen? Man fäster inte linorna i bettet då? Sen är det väl ingen ursäkt att vissa människor inte borde hålla på med hästar öht, hur kan man bara använda det som ursäkt?

Sen kan man hjälpa hästen på vägen utan linor som "tvingar", man använder tyglar som inte håller fast, samt lite uppfiningsrikedom och psykologi och inser att innan muskler kan börja arbeta rätt måste huvudet vara med.

Jag har haft och göra med extremt felridna hästar, då pratar vi såna som gått med nosen rakt upp, tom nockat ryttare ur sadeln, och ingen av dessa hästar har behövt linor för att ändra rörelsemönster. Lite tålamod och ett konsekvent ICKE DRAGANDE/HÅLLANDE, så får dom snart förtroende och vågar lita på att det är OK att röra sig framåt och då sänker dom huvudet av sig själva. Det är verkligen inte schysst mot en häst att behöva gå från ett helvete till ett annat, bara för att den haft otur att hamna i fel händer.

Sen INGEN häst har en aning om vilken form som "behövs" och vissa hästar har sämre förutsättningar och kan kanske aldrig få den form som behövs, det går inte att "stöpa" om en häst på det viset, dom har den form dom är skapta med, du kan bara förbättra det som finns, sen får du vara nöjd.

Jag har märkt på många träns att dom blir stadigare, sitter bättre med nosgrimma.

På vilket sätt då konkret?

Det är underligt att ni som använder verktygen inte ens har en aning om hur dom fungerar. En nosgrimma, den "snälla" varianten, har ingen funktion alls förutom att den hindrar hästen att gapa, även om den tillåter mer än den som inte tillåter alls..

Som sagt, nosgrimmor ska inte vara hårt spända, hästar kan mycket väl öppna munnen så mycket som dom nu behöver med en nosgrimma..

Hur vet du det?

Som sagt igen då, jag har aldrig träffat en enda häst som inte kan gapa pga en nosgrimma.

Och jag har träffat många, många....dom är också ofta såriga på insidan av kinden...fråga hästtandläkaren nästa gång du träffar h*n.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vet du, jag behöver inga linor och/eller nosgrimmor för att rida mina hästar, inte ens bett, dom lyssnar ändå. Eftersom du försvarar dessa verktyg och tom med går till personangrepp för att "bevisa" något, vad det nu är, så antar jag att du själv är rätt beroende av dessa verktyg då;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag kan också rida min häst utan detta, när jag lullar för mig själv i skogen eller så. Jag tvivlar på att någon lyckas när de rider/kör svårklass, rider galopptävlingar tävlar på elitnivå mm.

Huvudsaken är att hästen trivs och inte far illa inte exakt vilken utrustning man använder. Jag är för övrigt övertygad om Milonis hästar trivs lika bra med livet som dina ;). En rätt spänd nosgrimma gör inte inte att en häst inte trivs med livet, det är andra saker som avgör.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Eller så försöker man bara lura sig själv genom att intala sig det, inspänningstylgar och nosgrimmor är verktyg som bevisar människors tillkortakommande, klarar man inte av rida/visa upp sin häst utan dessa, så är man inte mogen på den nivån (inklusive eller i synnerhet på högre tävlingsnivå), då får man sänka kraven på sig själv och hästen. Sen om man klarar alla sina nivåer utan dessa verktyg så undrar jag varför man använder dom.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Drar inte i munnen? Man fäster inte linorna i bettet då? Sen är det väl ingen ursäkt att vissa människor inte borde hålla på med hästar öht, hur kan man bara använda det som ursäkt?
Då borde man inte rida med tyglar heller då antar jag? Sålänge man inte rider med konstant långa hängande tyglar och övht inte rör dom.
Sen kan man hjälpa hästen på vägen utan linor som "tvingar", man använder tyglar som inte håller fast, samt lite uppfiningsrikedom och psykologi och inser att innan muskler kan börja arbeta rätt måste huvudet vara med.
Igen då, man tvingar inte, man visar vägen för hästen. Precis som man gör med tyglarna när man rider. Jag förstår inte hur du är lärd att använda hjälptyglar?
Lite tålamod och ett konsekvent ICKE DRAGANDE/HÅLLANDE, så får dom snart förtroende och vågar lita på att det är OK att röra sig framåt och då sänker dom huvudet av sig själva.
Precis som hjälptyglar kan göra, dom är där dom är, dom drar inte i hästen, dom stör inte hästen och hästen kan faktiskt få ett förtroende för bettet.
Sen INGEN häst har en aning om vilken form som "behövs" och vissa hästar har sämre förutsättningar och kan kanske aldrig få den form som behövs, det går inte att "stöpa" om en häst på det viset, dom har den form dom är skapta med, du kan bara förbättra det som finns, sen får du vara nöjd.
Nu är det så att ska vi använda hästen som ridhäst då är vi också skyldiga hästen att lära den arbeta på rätt sätt så den kan balansera upp oss rätt för att inte gå sönder. Hästar är inte gjorda för att ridas och vi får göra vad vi kan för att dom ska hålla på bästa sätt. Det gör man genom att lära hästen arbeta rätt. Man visar hästen ett sätt som är bekvämare och mer hållbart för den.
På vilket sätt då konkret?
Tränset sitter stadigare, bettet sitter stadigare, allt blir stadigare. Sen går det utmärkt också att rida utan, jag rider utan nosgrimma för det mesta. Jag varierar mig väldigt.
Det är underligt att ni som använder verktygen inte ens har en aning om hur dom fungerar. En nosgrimma, den "snälla" varianten, har ingen funktion alls förutom att den hindrar hästen att gapa, även om den tillåter mer än den som inte tillåter alls..
Man kan ju tycka att om du är det minsta lärd inom ridningen så borde även du förstå utrutsningens verkan.
Hur vet du det?
Men skojar du? Rider du verkligen såpass illa att hästarna är i behov av att gapa stort? För då har man en riktigt kass hand. Dom gångerna min häst gapar större det är om nåt har fastnat i en tand som han försöker pilla loss med tungan eller om han gäspar vilket han får göra när jag har ridit klart om jag haft nosgrimma på.
Och jag har träffat många, många....dom är också ofta såriga på insidan av kinden...fråga hästtandläkaren nästa gång du träffar h*n.
Då rider man som sagt fel, gapar hästen under ridningen så är något väldigt fel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Då borde man inte rida med tyglar heller då antar jag? Sålänge man inte rider med konstant långa hängande tyglar och övht inte rör dom.

I tygelns andra ände sitter händerna, dom kan välja att inte tvinga hästen i en specifik position till skillnad från inspänningstyglar, som håller emot oavsett vad.

Igen då, man tvingar inte, man visar vägen för hästen. Precis som man gör med tyglarna när man rider. Jag förstår inte hur du är lärd att använda hjälptyglar?.

Hur visar man vägen då exakt? Hjälptygeln/inspänningstygeln sitter ju där där den sitter konstant, eller hur, hästen förstår bara att om den antar en annan form än vad tygeln medger så tar det emot = spänning/frustrering, till skillnad från händerna i andra änden, som kan lirka lite här och där och låta hästen själv, stegvis, få söka sig till en bättre form.

Precis som hjälptyglar kan göra, dom är där dom är, dom drar inte i hästen, dom stör inte hästen och hästen kan faktiskt få ett förtroende för bettet.

Hur menar du att dom inte drar, dom drar ju ner huvudet när hästen försöker ta upp det? När jag rider så rider jag inte så med händerna, en häst som är spänd och vill ta upp huvudet får ha huvudet uppe tills han slappnar av och tar ner det, tro mig, den gör det till slut, av sig själv, jag har sett hästar förvandlas på mindre än en timme, extrema stjärnkikare, just för att inget hindrar dom eller håller emot, man rider bara på i friskt tempo tills hästen slappnar av, först då är det ens någon mening att börja lirka med tyglarna...och då behövs ingen hjälptygel...då är hästen lugn och avslappnad och kan lyssna och ta till sig tygelsignalerna, pö om pö..

Nu är det så att ska vi använda hästen som ridhäst då är vi också skyldiga hästen att lära den arbeta på rätt sätt så den kan balansera upp oss rätt för att inte gå sönder. Hästar är inte gjorda för att ridas och vi får göra vad vi kan för att dom ska hålla på bästa sätt. Det gör man genom att lära hästen arbeta rätt. Man visar hästen ett sätt som är bekvämare och mer hållbart för den..

Absolut, men inte med hjälptyglar (eller stjälptyglar som jag brukar kalla dom)

Tränset sitter stadigare, bettet sitter stadigare, allt blir stadigare. Sen går det utmärkt också att rida utan, jag rider utan nosgrimma för det mesta. Jag varierar mig väldigt.

Man kan ju tycka att om du är det minsta lärd inom ridningen så borde även du förstå utrutsningens verkan..

Behöver man "stadga upp" bettet då är det något som är fel, då får man kolla i hästens mun och försöka hitta orsaken där, antingen sitter bettet för långt ner eller så är bettet för stort, ett bett som passar och sitter rätt i hästens mun behöver inte stadgas upp, annat än om man rider med stora grova tygeltag, men då kan man använda en curbstrap, sitter under hakan och hindrar bettet från att glida i sidled utan att binda ihop hästens käkar. Själva huvudlaget sitter på plats och hindras att glida omkring av pannband och käkrem, behövs ingen nosgrimma till det;)

Men skojar du? Rider du verkligen såpass illa att hästarna är i behov av att gapa stort? För då har man en riktigt kass hand. Dom gångerna min häst gapar större det är om nåt har fastnat i en tand som han försöker pilla loss med tungan eller om han gäspar vilket han får göra när jag har ridit klart om jag haft nosgrimma på.

Och när argumenten tryter, då börjar pajkastningen. För din information, jag rider inte med bett, alltså har hästen ingen anledning att gapa pga illa ridning;) Så om min hästa gapar så gör han det av naturliga skäl, för som du kanske förstår så har dom en mun som kan öppnas och gapa av en anledning...

Sen svarade du inte på min fråga, hur kan du veta om och/eller hur mycket hästen behöver gapa?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Eller så försöker man bara lura sig själv genom att intala sig det, inspänningstylgar och nosgrimmor är verktyg som bevisar människors tillkortakommande, klarar man inte av rida/visa upp sin häst utan dessa, så är man inte mogen på den nivån (inklusive eller i synnerhet på högre tävlingsnivå), då får man sänka kraven på sig själv och hästen. Sen om man klarar alla sina nivåer utan dessa verktyg så undrar jag varför man använder dom.

Eller så intalar man sig själv att bara för att man undviker nosgrimmor eller annan utrustning så är man en bättre människa och man har rätt att kritisera alla andra ;)

Verktyg använder de flesta (eller alla - jag vet ingen som aldrig använder en grimma), vilka verktyg man tycker är okej varierar. Och så är vi här igen anser du verkligen att du är en sådan expert att det är din regelbok som gäller för alla? Och de som inte kör efter den har fel?

Och nej jag gillar inte inspänningstyglar och använder inga, men jag fördömer inte alla i alla läge per automatik. Och nosgrimma använder jag bara för att bettet inte ska glida och bara om jag rider lite mer krävande turer med sällskap.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Eller så försöker man bara lura sig själv genom att intala sig det, inspänningstylgar och nosgrimmor är verktyg som bevisar människors tillkortakommande, klarar man inte av rida/visa upp sin häst utan dessa, så är man inte mogen på den nivån (inklusive eller i synnerhet på högre tävlingsnivå), då får man sänka kraven på sig själv och hästen. Sen om man klarar alla sina nivåer utan dessa verktyg så undrar jag varför man använder dom.
Har man en ung sporthäst som har kondis så är den explosiv... om man inte kuvar den. En så enkel sak som chambon till en början o sedan en rätt inspänning ger hästen en arbetsform där den inte behöver titta på allt o bara sprätta runt. Det gör att hästen inte bara springer utan kommer till arbete utan att göra illa sig o man behöver inte hålla på på volt så länge.

just :idea: Det var även du som inte ville att unghästen skulle få kondis o bli starkare....
För mig är det hela syftet- att hästen ska få de muskler som gör att den lätt kan bära upp sig o sin ryttare. att den även blir busig ingår i att skaffa unghäst.

En inspänning för en rutinerad häst ger det stödet den behöver för att kunna arbeta utan att trilla framåt( som den får av sin ryttare) o kan göra svårare saker än att flänga runt.

Det säger sig själv att det är en sämre ryttares timing som ger hästen "smärta" av bettet samt att den gapar. Om man då intalar sig att det är "snällare" att rida bettlöst med samma kraft innan den blivit tvärlydig så....

Jag undrar vad du har haft för mentorer eller om de helt har saknats iom att du har udda värderingar o slutsatser.:confused:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Eller så intalar man sig själv att bara för att man undviker nosgrimmor eller annan utrustning så är man en bättre människa och man har rätt att kritisera alla andra ;)

Verktyg använder de flesta (eller alla - jag vet ingen som aldrig använder en grimma), vilka verktyg man tycker är okej varierar. Och så är vi här igen anser du verkligen att du är en sådan expert att det är din regelbok som gäller för alla? Och de som inte kör efter den har fel?

Och nej jag gillar inte inspänningstyglar och använder inga, men jag fördömer inte alla i alla läge per automatik. Och nosgrimma använder jag bara för att bettet inte ska glida och bara om jag rider lite mer krävande turer med sällskap.

Kritisera, nej vet du vad, diskutera och ifrågasätta det måste man kunna göra utan att det måste handla om kritik.

Jag har inte ifrågasatt användning av verktyg som verkligen behövs och är till någon nytta, verktyg som hästen kan lära sig något av, som inte tvingar annat än om dom missbrukas, men att använda verktyg, som man inte verkar förstå hur dom fungerar, eller som inte ens behövs trots att dom bevisligen tvingar och håller fast, det behöver man diskutera och belysa, just för att folk alltid har en massa ursäkter till varför dom används.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 273
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp