Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja, och jag anser inte att rätt använda inspänningar hindrar hästen utan vägleder hästen till att få ett förtroende för bettet. Hästen kan uttrycka sig tydligt iallafall, om man inte är blind så ser man när hästar spänner käken och nacken osv.

Fast vad någon anser är ju inte särskilt relevant egentligen, det relevanta är ju vad som faktiskt sker. Remmarna finns ju där av en anledning och rätt användna så är dom ju till för att hindra, annars behövs dom ju inte. Det blir lite moment 22 liksom.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja, nu är vi inne på pajkastning igen, men jag skrev inte att hästen var stum, bara tyst. Jag rider inte med bett på samma sätt som dig, hittils på den hästen, har jag inte ens börjat använda tyglarna till bettet än, jag rider med dubbla tyglar, hackamore (bosal) + bett, och låter hästen få lära känna bettet under ridning helt ostört från någon hand/rem;)

Vad gäller inspänningstyglar så har jag just tänkt till och valt att ta avstånd från det, jag tycker du ska börja fundera också...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja, nu är vi inne på pajkastning igen, men jag skrev inte att hästen var stum, bara tyst. Jag rider inte med bett på samma sätt som dig, hittils på den hästen, har jag inte ens börjat använda tyglarna till bettet än, jag rider med dubbla tyglar, hackamore (bosal) + bett, och låter hästen få lära känna bettet under ridning helt ostört från någon hand/rem;)

Vad gäller inspänningstyglar så har jag just tänkt till och valt att ta avstånd från det, jag tycker du ska börja fundera också...

Är det såpass att man måste byta bett för att få någon kontakt/aktivitet/respons från hästen så definerar jag det som relativt stumt. Tillomed utan bett så är min hästs mun relativt aktiv när han är genomarbetad.

Jag tänker till väldigt för övrigt, jag tänker alltid igenom allting jag använder. Det är viktigt att veta varför man gör saker och ting.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Miloni, nu tycker jag verkligen du börjar bevisa din frustration, ta och tagga ner lite och tänk efter, du hugger hej vilt, är det det enda du har att komma med?

Om du tror att du kan bevisa att nosgrimmor och inspänningstyglar är bra genom att tracka ner på mig för att jag har en annan uppfattning än dig så misstar du grovt. Det fungerar inte så.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast vad någon anser är ju inte särskilt relevant egentligen, det relevanta är ju vad som faktiskt sker. Remmarna finns ju där av en anledning och rätt användna så är dom ju till för att hindra, annars behövs dom ju inte. Det blir lite moment 22 liksom.

Nej nej nej, rätt använt är dom där till att vägleda hästen, inte hindra hästen. Ingen rätt använt inspänning ska hindra hästen, inte mer hindrande än vad det mer eller mindre alltid är när man rider den. Sålänge man då inte rider på långa tyglar utan någon som helst inverkan.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Är det såpass att man måste byta bett för att få någon kontakt/aktivitet/respons från hästen så definerar jag det som relativt stumt. Tillomed utan bett så är min hästs mun relativt aktiv när han är genomarbetad.

Jag tänker till väldigt för övrigt, jag tänker alltid igenom allting jag använder. Det är viktigt att veta varför man gör saker och ting.

Byta bett?? Vad har du fått det i ifrån, jag provar alltid mig fram mellan olika bett, hästars munnar är olika och olika bett fungerar olika bra på olika hästar, nu är du bara dum..
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Miloni, nu tycker jag verkligen du börjar bevisa din frustration, ta och tagga ner lite och tänk efter, du hugger hej vilt, är det det enda du har att komma med?

Om du tror att du kan bevisa att nosgrimmor och inspänningstyglar är bra genom att tracka ner på mig för att jag har en annan uppfattning än dig så misstar du grovt. Det fungerar inte så.

Jag trackar inte ner på dig, jag är mest seriöst fundersam hur man kan få en sån skev bild av alla sorters nosgrimmor etc, som sagt så lär man av erfarenheter och skaffar sig en egen uppfattning. Är det dina erfarenheter så är det bara att beklaga.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Byta bett?? Vad har du fått det i ifrån, jag provar alltid mig fram mellan olika bett, hästars munnar är olika och olika bett fungerar olika bra på olika hästar, nu är du bara dum..
Aha...

Sen jag rider inte bettlöst för att hästen gapar när den har bett, jag rider med bett då och då också, ingen av mina hästar gapar pga av bettet heller, den jag har nu är tom så lugn i munnen att jag skaffat bett med rulle, för att han ska bli MER aktiv i munnen...

Vad kallar du det då?

Vad det är för kontakt med munnen om den är totalt helt stilla? Det kan också visa på obehag faktiskt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vad det är för kontakt med munnen om den är totalt helt stilla? Det kan också visa på obehag faktiskt.

Men förstår du inte, jag har ingen kontakt med bettet än...jag rider med dubbla tyglar, använder hackamore (bosal) tyglarna...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo men det är MIN syn på saken som jag antar att jag kan diskutera likväl som andra kan diskutera sin. Sen vi pratar inte om döda ting här, eller diskuterar politik, utan det handlar om levande tänkande kännande varelser som inte kan försvara sig själva. Jag tror INTE att folk missbrukar något med flit, bevisligen handlar det om okunskap, men man får ju hoppas att det tåls att diskutera ändå, eller?

Frågan är vem som är okunnig här...att påstå att man bevisligen är okunnig när man rider med nosgrimma (vilket du gjort flera gånger i olika ordalag) är att kalla många väldigt namnkunniga ryttare okunniga. Det kanske är så eller så är din kunskap inte direkt accepterad och kanske direkt felaktig.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Den nedre remmen behövs inte alls då den inte fyller någon som helst funktion annat än att vecka läpparna så hästen får ont.

Likadant med den s.k. pullbackfunktionen.....


Sen för information så har den nosgrimma som i övriga världen heter kryss/fig.8/mexican/grackle m.m. ingen som helst anti-pullingfunktion. Det är det en annan nosgrimma som har en viss sådan funktion.
En anledning till detta missförstånd är troligtvis det att en av dom personer som började använda denna nosgrimma i europa hette Pullman. Ja just det , samma person som Pullman-graven är uppkallad efter det är en hindertyp som finns på stora internationella hoppbanor utomhus...

Alltså samma som familjen Pessoa råkat ut för när det gäller det s.k. pessoabettet.....
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Frågan är vem som är okunnig här...att påstå att man bevisligen är okunnig när man rider med nosgrimma (vilket du gjort flera gånger i olika ordalag) är att kalla många väldigt namnkunniga ryttare okunniga. Det kanske är så eller så är din kunskap inte direkt accepterad och kanske direkt felaktig.

Ja accepterat det är det ju uppenbart inte, och okunskap kanske var ett felatkigt uttryck, dumdristighet kanske passar bättre. För vad är det annars?

Jag menar man använder ett verktyg som är till för att hindra, man behöver det egentligen inte och man ogillar egentligen remmar som hindrar, i alla fall dom remmar man inte själv använder, sen ägnar man radmeter åt att bevisa att remmarna inte alls har den funktion dom är till för, utan en helt annan "accepterad" funktion, fast egentligen så behövs dom ju inte alls...:D...sen passar man på att tala om för dom som inte använder dessa remmar eftersom dom inte ser någon nytta med dom då dom inte behövs och bara hindrar ifall det skulle uppstå en situation där dom skulle ha behövts, för att ha just dom problem som dom där remmarna egentligen är till för...

...till skillnad från hobbles som faktiskt har en funktion och används i det syftet...ps..jag änvänder inte hobbles själv...jag har ingen användning för dem heller..;)
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men du för mig fyller nosgrimman en funktion, och inte är det att hindra hästen att gapa. Jag använder nosgrimma för att stabilisera tränset framförallt när jag rider ut med andra, ibland blir pållan exalterad och det kan bli farligt om betet glider ur munnen. I övrigt föredrar utan nosgrimma, liksom du föredrar jag så lite remmar som möjligt men ibland inkluderar det nosgrimma.

För mig fyller hobbles en enda funktion, och det är att hindra hästen att gå ordentligt, vilket jag anser är oacceptabelt så länge det finns alternativ, och så är det olagligt i Sverige.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men då finns det curbstrap, en rem under hakan, som hindrar bettet att glida i sidled men som inte samtidigt stänger munnen.

Ja, hobbles hindrar hästen från att gå iväg lånt bort, men det är också vad dom är till för och används för, sen kan man diskutera huruvida det är hämmande och nedtryckande eller inte....men dom används i alla fall, utan ursäkter, till det dom är till för..

Tillägg, mitt inlägg var inte riktat till dig specifikt, jag tror (hoppas) du har en ganska sund syn i frågan och kanske inte ens känner till att det finns ett alternativ till nosgrimman (curbstrap) som håller bettet på plats.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nosgrimma fungerar bra för mig och hindrar inte hästen från att gapa, gäspa eller frusta men väl att gapa stort vilket hon sällan eller aldrig gör när jag rider. Jag testade med curbstrap på min förra häst men det fungerade inget vidare för mig och ser ingen anledning att byta ut något som både jag och hästen trivs med.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja, vad tror du? Eller har man remmarna där för att inte hindra något? Moment 22?

Är det att man "tvingar" hästen att gå i en viss form Som du inte gillar? Tänker ffa på longering då det är vanligt m inspänningar. Tanken med inspänningar är faktiskt inte alls att hindra utan de som använder sig av dem vill underlätta för både sig själv å hästen. Risken m inspänningar är att en del (Tänker främst på barn/oryttinerade) slutar att kräva utan tror att in spänningarna gör jobbet av sig själv. Och att de är korrekt å lagom satta är ju självklart viktigt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

knapplån

Hobbles har iofs beskrivits rätt olika i den här tråden. Först var det ett alternativ till uppbindning, efter det ett alternativ till hagvistelse, sedan blev det ett träningshjälpmedel (och jämfördes med inspänning) för att hästen inte skulle flippa när den fastnade med benen. Så att "dom används i alla fall, utan ursäkter, till det dom är till för.." (citat Fiador) skulle jag inte riktigt hålla med om i vår kontext, men visst - säkert i andra länder där det inte finns alternativ. Hursom uppkom flera förklaringar de senaste sidorna, vilka alla sedan utmynnade i - nosgrimma är minsann lika dåligt, alternativt värre.

Jag tror alla hästägare vill göra det som är bäst för sin häst. Vi har många modera etologiska studier att luta oss mot, men i slutänden för den enskilde hästen så är det dess ägare som bestämmer och majoriteten av alla hästar är godmodiga och vänliga - de anpassar sig. Det finns fler aspekter i hästens liv som påverkar dess livskalité än om den har nosgrimma eller inte. Dock tycker jag det är synd att nosgrimman liksom "hör till" tränset idag. Man ska använda hjälpmedel medvetet - vad är det jag vill uppnå, hur kan jag uppnå det, finns det bättre sätt att uppnå det? Etc etc. Liksom jag, om jag vill använda nosgrimma, ska ta reda på hur de olika varianterna fungerar och välja en som passar.

Jag rider dressyr och där krävs nosgrimma på tävling... lite märkligt. Det hör till traditionen, så jag hänger den på tränset som utrustningsdetalj. Utöver tävling så använder jag nosgrimma ca två gånger om året då jag rider jakter. Kan säga att även min coole gamle drar igång rätt bra när han får röja järnet ute i skogen med ett gäng okända hästar. Full galopp, tävlingskänsla, och hinder. Då tappar han huvudet litegrann och jag använder nosgrimma - den stabiliserar tränset, den hindrar att bettet glider, och den hindrar att han gapar och sticker iväg ifall jag behöver "ta tag". Galopp hemma med kompisarna är inte alls lika spännande tycker han.

Man ska veta hur utrustningen inverkar. Sedan tar man beslut om vad som ska användas, och i vilka situationer. Som någon skrev - det blir inte per automatik trevlig ridning bara för att nosgrimman är borta, eller för att man rider bettlöst, SIS-problem ska hanteras som just SIS-problem. Dock kan man ju faktiskt ta av nosgrimman ett pass och se hur hästen reagerar. Liksom man testar olika bett, för att se vad som fungerar bäst. En nosgrimma KAN mycket väl användas för att maskera problem, liksom dessa kan maskeras genom andra hjälpmedel, eller genom "markövningar" som ska göra hästens lydig. Även tyglarna (oavsett om de är fästa i bett, i sidepull eller i repgrimma) går att missbruka, liksom alla andra hjälpmedel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 271
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp