Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Drar man in skräckexempel så kan man hitta dem oavsett inriktningning och utrustning. Men att aldrig begränsa rörelsefriheten då kan vi ju bara ha hästarna i hagen hela tiden och då är det ju staketet som begränsar. För oavsett vad vi gör å hur så begränsar det på ngt sätt. Begränsningen i sig är inte alls till ondo när hästen vet att den är trygg å vad den kan vänta sig. Många mår bra av daglig motion. Sen kan vi diskutera nyttan i diverse prylar. Först var det hobbles som jag inte riktigt fattar grejen med. Verkar vara en grej som olika människor använder för olika ändamål. Sen nosgrimma. Är den löst spänd så ok men jag använder sällan. Åker jag på träning då kanske och bara för att tränset blir snyggare då och det vet ju ja själv är en knäpp anledning. Men hästarna verkar inte visa nån skillnad m nosgrimma å utan. Ute i terräng å massa hinder (nu hoppar ja sällan men det händer) så är det skönt m nosgrimma. Sist hade jag iofs inte å hästen gapade inte å bettet var på plats, men ändå.

Och så inspänningar till sist. På ett sett är det ju en begränsning om man vill se det så. En slags hjälp för ryttaren att få hästen mer lösgjord å hitta formen. En stel ryttare = en stel häst. Och det kan hjälpa absolut men bara inte glömma att fortsätta rida. Nu har jag bara utgått från korrekta inpassningar. Alla extremfall går bort.

Sen mer intressanta frågor: behöver vi alla dessa saker? Skulle ju vara kul om man testa annorlunda och just i det läget ska man absolut inte vara rädd att blicka mot andra synsätt än det mer traditionella. Detta gäller hobbyryttaren såväl som den som lever av hästar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ser man och kan läsa hästen så ser man också hur hästen trivs, ska hästen ha full rörelsefrihet jämt så får du ju övht inte ens leda den i grimma och grimskaft. Man kan inte rida den eller någonting. Det fungerar inte så, träning är träning och hästen kan uttrycka sig och visa tydligt vad den tycker även med inspänningar. Precis som i all dressyrträning, man tränar skänkevikning eller vad som och trots att hästen tycker det är en jobbig övning så tränar man det och får igenom det. All ridning och träning är en viss begränsning för hästen, den kan inte göra precis vad den vill när den vill under ridningen eller träningen. Hästen har övriga typ 23 timmar att göra vad den vill i hagen sen.

Tror du att det är sånna inspänningar det pratas om? Tror du att det är det som jag menar när jag skriver vägleder? Ska man prata skräckexempel så slutar det isåfall med att man inte får röra hästen. Det finns skräckexempel överallt när det gäller all sorts utrustning. Det betyder inte att utrustningen rätt använd är fel.

Det spelar ingen roll om du så kan kommunicera telepatiskt med hästen, för har du spänt fast dess mun i någon del av utrustningen med en stum lina, så är den fast. Du börjar nu jämföra med att leda med grimma och grimskaft, där hästen fysiskt har övertaget och i viss mån kan ge sig själv utrymme. Den diskussionen hoppar jag inte på.

Du säger att ''det inte fungerar så''. Vad du egentligen syftar på är att det inte fungerar så för DIG. Ur MIN synvinkel ser det annorlunda ut. Jag har beskrivit varför.
Jag har inte värderat graden av inspänningar i diskussionen alls, utan uttryckt min åsikt om inspänningar överhuvudtaget, och jag har beskrivit vad jag baserar dem på.
Jag ser inte en inspänningstygel som EN VISS BEGRÄNSNING, utan en begränsning helt och hållet eftersom den sitter fast. Samma sak med nosgrimma. Samma sak med hobbles.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Begränsningarna vi ger hästarna är i allmänhet framförallt psykiska, vill den verkligen inte så fungerar ingenting, eller så får man knäcka den. Det bästa är att se till helheten. Den som stirrar sig blind på valet av utrustning lurar sig själv. Mår en häst bra och trivs med livet spelar det inte den någon roll att den har en nosgrimma eller inte, det har ingen som helst betydelse för hur hästen mår när man ser till helheten.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Begränsningarna vi ger hästarna är i allmänhet framförallt psykiska, vill den verkligen inte så fungerar ingenting, eller så får man knäcka den. Det bästa är att se till helheten. Den som stirrar sig blind på valet av utrustning lurar sig själv. Mår en häst bra och trivs med livet spelar det inte den någon roll att den har en nosgrimma eller inte, det har ingen som helst betydelse för hur hästen mår när man ser till helheten.

Jag kan tycka att det är vissa fysiska begränsningar som ger vissa hästar psykisk obalans. Jag tittar gärna ordentligt, vaket, på valet av utrustning.
Det stämmer ju som du säger att en häst som är lycklig och mår bra riden i nosgrimma är just det, en glad häst. Är fallet så för alla hästar?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej det finns en massa olyckliga hästar, men nosgrimmans vara eller inte vara har sällan med saken att göra. En häst blir olycklig av att inte ha kompisar, av att man gör den fysiskt eller psykiskt illa, av att inte få komma ut, av att man rycker den i munnen att man har dåligt avpassad sadel/utrustning. En häst blir inte olycklig av att inte kunna gapa stort någon timme av dagen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Här hittade jag en film som visar och förklarar hur inspänning kan användas, lite det Miloni är inne på, men jag undrar, behövs dom då?

Jag menar den här hästen är ju väl förberedd och skulle mycket väl kunna uppvisa samma sak helt utan remmar. Min egen häst rör sig på liknande sätt utan remmar när han är uppvärmd, MEN om han skulle tappa fokus och vilja/behöva "kolla upp" så kan han det utan stramande, för hur det än är, även remmar anpassade på det här sätter hindrar hästen från att ta upp huvudet hela vägen...

http://www.youtube.com/watch?v=E2Q3Q0v2dUg&feature=related


Jag håller verkligen med om det du skrivit på de senaste sidorna, och är det inte så att många "hobbyryttare" tycker att det ser fint ut när hästen kröker på nacken och "går i form" (detta tjatades mycket om när jag red på ridskola)? Men att dessa hästar sällan har rumpan med sig. Man har totalt missuppfattat det här med samling? Man ser oftast dessa inspända hästar gå "på huvudet".

Är inte det här samling:
http://www.youtube.com/watch?v=ppmnDUQDMis
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej det finns en massa olyckliga hästar, men nosgrimmans vara eller inte vara har sällan med saken att göra. En häst blir olycklig av att inte ha kompisar, av att man gör den fysiskt eller psykiskt illa, av att inte få komma ut, av att man rycker den i munnen att man har dåligt avpassad sadel/utrustning. En häst blir inte olycklig av att inte kunna gapa stort någon timme av dagen.

Du personligen tycker att nosgrimma sällan har med lyckliga eller olyckliga hästar att göra.
Du tycker att hästar blir olyckliga om man gör dem fysiskt eller psykiskt illa.
Jag anser att det finns hästar som visar tecken på att må både fysiskt och psykiskt dåligt av att man spänt en nosgrimma om nosen och därmed låser om negativa saker som pågår i hästens mun.
Att du viftar bort smärta från bett, sår och skador inuti munnen och allmänt obehag som jag anser bevisligen förekommer vid användande av nosgrimma, med att generalisera att hästar i allmänhet inte kan gapa stort nån timme om dagen, är trist för mig att höra. Men vi baserar våra ståndpunkter på de erfarenheter vi har, och det är helt individuellt. Vi ser olika på just det här, du och jag.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ingen har viftat bort att det förekommer skador i hästens mun, det förekommer även utan nosgrimma och inte sjutton slutar folk slita hästar i munnen för att de slutar att använda nosgrimmor. Det enda jag säger att rätt använda nosgrimmor skadar inte hästen och fel använd utrustning, fysiska och psykiska metoder mm skadar hästen.

Man kan lika gärna säga att man inte ska använda NH för att vissa repfitare är knäppa och skadar hästarna, att man ska sluta rida western för att vissa idioter gör sina hästar illa med otäcka träningsmetoder, att man ska sluta rida dressyr för vissa ägnar sig och rollkür, man ska sluta rida gångartshästar (alltså töltare/passgånger etc) för att det finns otäcka metoder för att få dem att lyfta på tassarna bättre, man ska också sluta ha hästar barfota för att vissa idioter plågar sina hästar och försöker till varje pris vänja dem även om det inte fungerar.

Faktum är att så länge vi hanterar och rider hästar så kommer en del att medvetet eller omedvetet skada sina hästar. Det kanske är skäl nog fler att vi ska sluta upp att ha hästar i fångenskap. Det är vanligen människan bakom som hanterar sin häst illa, och i så fall så går det fel oavsett vilken utrustning de använder, och inte utrustningen i sig som är skadlig.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag håller verkligen med om det du skrivit på de senaste sidorna, och är det inte så att många "hobbyryttare" tycker att det ser fint ut när hästen kröker på nacken och "går i form" (detta tjatades mycket om när jag red på ridskola)? Men att dessa hästar sällan har rumpan med sig. Man har totalt missuppfattat det här med samling? Man ser oftast dessa inspända hästar gå "på huvudet".

Är inte det här samling:
http://www.youtube.com/watch?v=ppmnDUQDMis

Tack:)

Hempfling är verkligen skicklig och det är härligt att se hur lite som egentligen behövs. Sen antar jag att en dressyrryttare inte ser detta som "samling", för den måste följa deras mall som går att läsa i TR och Hempfling har nog inte läst den;) Hästen har förmodligen en alldeles för fri rörelse och använder sitt huvud på ett "icke samlat" sätt.

Själv tycker jag detta är en mycket mer äkta "samling" än den man ser på dom flesta dressyrtävlingar där hästarna ofta inte har rumpan med sig alls.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vilket bortförklarande från olaglig hobbling till gudarna vet vad..

Nej vi ska inte rida på hästarna. Släpp hästarne loss-det är... sommar:laugh:

Fortsätt ni o bind ihop hästarnas ben för att staketen är undermåliga o hästens miljö är allmänt livsfarlig att komma lös i.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det spelar ingen roll om du så kan kommunicera telepatiskt med hästen, för har du spänt fast dess mun i någon del av utrustningen med en stum lina, så är den fast. Du börjar nu jämföra med att leda med grimma och grimskaft, där hästen fysiskt har övertaget och i viss mån kan ge sig själv utrymme. Den diskussionen hoppar jag inte på.
Du glömmer bort det psykiska övertaget som människan mer eller mindre alltid har över hästen. Ju mindre utrustning ju mer psykiskt övertag oftast hos mindre okunniga pratar jag om nu. Det är en konst att kunna ha hästen och arbeta med den lös utan att innan ha skaffat den här psykiska begränsningen för hästen. Många männsikor har hästarna lösa, men oftast inte innan dom lärt hästen att den inte kommer därifrån.

Att jämföra med hempfling tex som är otroligt duktig och verkligen kämpat med sig själv för att komma så långt, det går inte. Tror knappast det är många som kommer hästarna så nära och framförallt kan läsa och komunicera med hästarna så otroligt bra.
Du säger att ''det inte fungerar så''. Vad du egentligen syftar på är att det inte fungerar så för DIG. Ur MIN synvinkel ser det annorlunda ut. Jag har beskrivit varför.
Det är det som är problemet lite, du har din synvinkel och fått den av en anledning. Den synvinkeln är enligt mig inte rätt, jag har sett annorlunda och jag har sett mer än ofta att varken nosgrimmor eller inspänningar hindrar hästen från att uttrycka sig. Allt är svart eller vitt för dig, antingen så spänner man hårt eller inget alls. Det fungerar inte riktigt så.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hempfling är verkligen skicklig och det är härligt att se hur lite som egentligen behövs. Sen antar jag att en dressyrryttare inte ser detta som "samling", för den måste följa deras mall som går att läsa i TR och Hempfling har nog inte läst den;) Hästen har förmodligen en alldeles för fri rörelse och använder sitt huvud på ett "icke samlat" sätt.
Jag kan ju berätta för dig att även hempfling rider med utrustning ibland och då även med nosgrimma, allt är inte antingen eller, man ska i en perfekt värld kunna rida ihop en häst utan någonting. Man ska kunna få fram dom mest perfekta rörelserna med enbart ens eget kroppsspråk från marken, men inte många är så duktiga som hempfling är och då behöver man hjälp för att visa hästen vad det är man vill ha ut av den.

Annars kan man ju i nybörjargrupper redan från början säga till dom att dom inte får sitta på en häst innan dom kan rida den utan utrustning. Att dom ska lära sig allt som finns om kroppsspråk och först kunna läsa hästens alla minimala tecken från marken innan dom sitter upp.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vilket bortförklarande från olaglig hobbling till gudarna vet vad..

Nej vi ska inte rida på hästarna. Släpp hästarne loss-det är... sommar:laugh:

Fortsätt ni o bind ihop hästarnas ben för att staketen är undermåliga o hästens miljö är allmänt livsfarlig att komma lös i.

Citerar Fiadors tidigare inlägg som jag tycker beskriver på ett bra sätt:

"Sen hobbles träning handlar inte om att man träna MED hobbles, utan man tränar INFÖR hobbles, man förbereder hästen så att den ska kunna använda dom. Likaså om du tränar för att hästen inte ska få panik när den fastnar, man använder inte själva hobbles:na i den träningen, det är först när hästen INTE får panik när den sitter fast som du ens kan sätta på dom."
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du glömmer bort det psykiska övertaget som människan mer eller mindre alltid har över hästen. Ju mindre utrustning ju mer psykiskt övertag oftast hos mindre okunniga pratar jag om nu.

Givetvis ska det stå mindre kunniga och inte mindre okunniga.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Likaså om du tränar för att hästen inte ska få panik när den fastnar, man använder inte själva hobbles:na i den träningen, det är först när hästen INTE får panik när den sitter fast som du ens kan sätta på dom."

Men det är lika fel att använda hobbles även om hästen inte är rädd att sitta fast, det är när någonting händer som hästen kan skada sig rejält. Dom hastiga grejerna som hästen rycker till för. Ett snedsteg så kan dom lätt falla omkull. Och det gör att det är för stor skaderisk med hobbles.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men det är lika fel att använda hobbles även om hästen inte är rädd att sitta fast, det är när någonting händer som hästen kan skada sig rejält. Dom hastiga grejerna som hästen rycker till för. Ett snedsteg så kan dom lätt falla omkull. Och det gör att det är för stor skaderisk med hobbles.

Jag håller inte med
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vilket bortförklarande från olaglig hobbling till gudarna vet vad..

Nej vi ska inte rida på hästarna. Släpp hästarne loss-det är... sommar:laugh:

Fortsätt ni o bind ihop hästarnas ben för att staketen är undermåliga o hästens miljö är allmänt livsfarlig att komma lös i.

Jag tycker det är både intressant och nyttigt att reflektera över vilken utrustning man använder och varför. Likaså frågan om varför vissa saker anses ok medan andra inte är ok. Därför är det väl naturligt att diskussionen som startade med hobbles utvecklas vidare från något de flesta av oss inte förstår till sådant vi använder dagligen utan att blinka. Reflektion är bra, tycker inte du det? Eller blir det jobbigt när vi börjar komma in på din bakgård? Eftersom du tar till din favorittaktik raljera, förlöjliga och angripa egenskaper du själv projicerat på andra??
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Citerar Fiadors tidigare inlägg som jag tycker beskriver på ett bra sätt:

"Sen hobbles träning handlar inte om att man träna MED hobbles, utan man tränar INFÖR hobbles, man förbereder hästen så att den ska kunna använda dom. Likaså om du tränar för att hästen inte ska få panik när den fastnar, man använder inte själva hobbles:na i den träningen, det är först när hästen INTE får panik när den sitter fast som du ens kan sätta på dom."
Ja men sen har vi då tillfället då björnen kommer.

Det behöver inte vara själva fastsättandet som ger den panik. en del bryr sig inte alls, utan är kloka o väntar på att man tar loss den.
Som medtrafikanter får lära sig om häst. Den behöver inte vara rädd för bilarna, men däremot plastsäcken som ligger i diket. att hästar kan beté sig lite "oförklarligt".

digbil. Jo jag ruttnar för om man har lyssnat på vad kunnigt folk/ böcker förmedlar så vet de redan vad som är bra metoder i t.ex. ridning. Man spänner inte nosgrimman hårt osv. det finns redan riktlinjer som inte medför tvång eller att hästen riskerar att bryta nacken av sig.
Om man lyssnar o inte kör den hårda/ självexperimenterande vägen uppstår sällan problem. Kruxet är när vissa iallfall kör sitt eget race.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men det är lika fel att använda hobbles även om hästen inte är rädd att sitta fast, det är när någonting händer som hästen kan skada sig rejält. Dom hastiga grejerna som hästen rycker till för. Ett snedsteg så kan dom lätt falla omkull. Och det gör att det är för stor skaderisk med hobbles.

Men remmar runt nosen och remmar som fäster i munnen kan inte skada hästen då, i samma situation som du nämner?

Det är den här dubbelmoralen som jag så svårt att förstå..
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men axel, ta och tänk till nu, det behövs inga björnar för att få en häst att reagera, det är i dom vardagliga situationerna som dom flesta olyckor inträffar och inspänningstyglar är nog en mycket större källa till skador (i munnen:confused:) i så fall, har du ens hört talas om någon som har råkat ut för något nånsin med hobbles? Dom är ju inte ens särskilt vanliga i Sverige, men det är inspänningstyglar..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp