Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag kan ju berätta för dig att även hempfling rider med utrustning ibland och då även med nosgrimma, allt är inte antingen eller, man ska i en perfekt värld kunna rida ihop en häst utan någonting. Man ska kunna få fram dom mest perfekta rörelserna med enbart ens eget kroppsspråk från marken, men inte många är så duktiga som hempfling är och då behöver man hjälp för att visa hästen vad det är man vill ha ut av den.

Annars kan man ju i nybörjargrupper redan från början säga till dom att dom inte får sitta på en häst innan dom kan rida den utan utrustning. Att dom ska lära sig allt som finns om kroppsspråk och först kunna läsa hästens alla minimala tecken från marken innan dom sitter upp.

Man behöver inte vara någon super duper människa för att uppnå resultat utan en massa remmar som hindrar, man kan tänka om och ett litet steg i rätt riktning, tex sluta med dessa onödiga remmer, kan bli en oerhört stor lättnad för en häst.

Man kan tänka att man vill att hästen ska förstå vad man vill och börja be den om det, istället för att hindra den från det man inte vill, man kan inse att allt inte sker på en gång, att man måste ta det steg för steg, och världen går inte under för att hästen inte gör exakt det man vill hela tiden...

..för övrigt så är min erfarenhet att just nybörjare är dom som har lättast för att lära sig rida utan hållande och dragande...det är dom som hållt på ett tag som har problemen...så om ridutbildningen bytte fokus och lät folk få lära sig rida med långa lösa tyglar tills dess dom har balans och koordination nog att börja använda dom...redan från början....så skulle det se helt annorlunda ut..
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men remmar runt nosen och remmar som fäster i munnen kan inte skada hästen då, i samma situation som du nämner?

Det är den här dubbelmoralen som jag så svårt att förstå..

Hur skulle en rätt spänd nosgrmma vara en potentiell skaderisk? Om något borde det göra det något säkrare om hästen blir orädd och försöker dra. Den används främst när man sitter på ryggen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men remmar runt nosen och remmar som fäster i munnen kan inte skada hästen då, i samma situation som du nämner?

Det är den här dubbelmoralen som jag så svårt att förstå..


Hela den här diskussionen inleddes ju iofs med att du hävdade att nosgrimman är/borde vara "värre" än hobbles, hindrar hästens naturliga rörelse i högre utsträckning, etc.

Att vi inte ser skador orsakade av hobbles i Sverige beror väl krasst på att det är olagligt och inte existerar i någon direkt omfattning, som tur är.

Och ja - en häst som sticker iväg med (korrekt anpassade) hobbles torde lättare får svåra skador än en häst som sticker med (korrekt anpassad) inspänning. En hobblad häst kan inte röra benen fullt ut, den måste hela tiden tänka på att den är hobblad, reagerar den utan att tänka så.... Hästen med inspänning kan rusa i full galopp, inspänningen hindrar den inte från att titta och inte från att springa. För att inte tala om vad den kan göra med enbart nosgrimma på, grimman hindrar inte rörelsen i någon riktning.

Med det inte sagt att inspänning och nosgrimma inte orsakar skador, det kan de, och det gör de. Vi ser många skador orsakade av bett i Sverige, för att folk inte kan rida och använder hjälpmedlen fel. Det är därför man alltid ska låta tandis kolla hästen i munnen varje år - för att åtgärda eventuella problem - samt variera emellan olika bett, eller bettlöst. Samt spänna nosgrimmorna korrekt.

Håller annars med om att sits och balansträning är en utmärkt början, eller fortsättning, för alla ryttare. Jag rider CR med jämna mellanrum, någon annan kanske tränar på andra sätt.

Sedan finns det ju även en del lagliga men riktigt korkade grejer, pessoaselen är en sådan som jag faktiskt inte förstår att någon går och köper. Helt vansinnigt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag håller verkligen med om det du skrivit på de senaste sidorna, och är det inte så att många "hobbyryttare" tycker att det ser fint ut när hästen kröker på nacken och "går i form" (detta tjatades mycket om när jag red på ridskola)? Men att dessa hästar sällan har rumpan med sig. Man har totalt missuppfattat det här med samling? Man ser oftast dessa inspända hästar gå "på huvudet".

Är inte det här samling:
http://www.youtube.com/watch?v=ppmnDUQDMis


Han rider inte här, det är (väl?) en PRE som han ska "tämja". PRE-hästarna har ju den där korta formen mer naturligt än våra långlinjerade halvblod.

Hempfling är fräsig, men jag ser honom inte som en förebild inom dressyrträning. För det finns Balkenhol, Klimke, Wachtmeister, Kyra, med flera. Vilka utgår ifrån andra krav och bygger atleter av sina hästar. Men givetvis utgår jag ifrån dem för att jag strävar efter ett specifikt mål. Hade jag andra mål skulle jag också ha andra förebilder.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Den nedre remmen behövs inte alls då den inte fyller någon som helst funktion annat än att vecka läpparna så hästen får ont.
Vilket borde innebära att majoriteten av ryttare är okunniga om funktioner, okunniga om hästens anatomi och dessutom djurplågare.

Ingetdera är överraskande, däremot hur det kan fortgå utan protester eller relevant utbildning på ridskolor m fl.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nu får du det att låta mkt värre än det är :p en korrekt tillpassad inspänning ska inte ge någon skada i munnen. Vad för typ av inspänning är det då du syftar på? Mkt vanligare att man dela rider med för hård hand och dels m dåligt bett. Och detta maskeras gärna m hårt spänd nosgrimma.. Tur inte alla gör så. Å detta med nybörjare. Visst ofta lösa tyglar men när de ska stanna lr vända då DRAS det ofta i tyglarna. Insikten att hästen har en känslig mun är inte alltid där från start. Sen att en del hävdar att man kan minsann ta i för land å fosterland (heter det så? :p) hästen är inte gjord av porslin heter det då. Men man märker på hästen. Tur att en del säger ifrån oxå.. He he. Fast då kallas de "problemhästar". Smarta hästar säger jag som inte tål en massa skit :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Han rider inte här, det är (väl?) en PRE som han ska "tämja". PRE-hästarna har ju den där korta formen mer naturligt än våra långlinjerade halvblod.

Hempfling är fräsig, men jag ser honom inte som en förebild inom dressyrträning. För det finns Balkenhol, Klimke, Wachtmeister, Kyra, med flera. Vilka utgår ifrån andra krav och bygger atleter av sina hästar. Men givetvis utgår jag ifrån dem för att jag strävar efter ett specifikt mål. Hade jag andra mål skulle jag också ha andra förebilder.


Jag ville bara visa vad jag tycker är samling, inte att hästen kröker på nacken, drar in mulen och inte har med sig baken.

I mina ögon är hästen på filmen högt utbildad, det finns andra filmer där han "tämjer" hästar. Här jobbar han.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Man behöver inte vara någon super duper människa för att uppnå resultat utan en massa remmar som hindrar, man kan tänka om och ett litet steg i rätt riktning, tex sluta med dessa onödiga remmer, kan bli en oerhört stor lättnad för en häst.
Jo, man behöver faktiskt vara otroligt duktig för att kunna rida ihop en häst och samla en häst utan någon som helst utrustning. Oavsett om det är från marken eller om det är från ryggen krävs det att man har en otrolig koll på sitt kroppsspråk. Jag rider ofta utan någonting på min häst och visst kan vi trava och galoppera men någon direkt samling är det inte. Och han verkar precis lika nöjd utan utrustining som med, ingen skillnad alls.
Man kan tänka att man vill att hästen ska förstå vad man vill och börja be den om det, istället för att hindra den från det man inte vill, man kan inse att allt inte sker på en gång, att man måste ta det steg för steg, och världen går inte under för att hästen inte gör exakt det man vill hela tiden...
Jag ber alltid min häst om saker och ting, någonting annat går inte utan på honom. Och han måste verkligen inte göra exakt som jag vill hela tiden, jag lyssnar på honom och han lyssna på mig.

så om ridutbildningen bytte fokus och lät folk få lära sig rida med långa lösa tyglar tills dess dom har balans och koordination nog att börja använda dom...redan från början....så skulle det se helt annorlunda ut..
Men hej dubbelmoral, remmarna behövs ju inte säger du, varför ens börja rida med dom? Speciellt efter man kan rida utan dom. Kan man då rida utan dom varför ta till dom i efterhand?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du glömmer bort det psykiska övertaget som människan mer eller mindre alltid har över hästen. Ju mindre utrustning ju mer psykiskt övertag oftast hos mindre okunniga pratar jag om nu. Det är en konst att kunna ha hästen och arbeta med den lös utan att innan ha skaffat den här psykiska begränsningen för hästen. Många männsikor har hästarna lösa, men oftast inte innan dom lärt hästen att den inte kommer därifrån.
/.../


Detta var uppe tidigare i tråden (låååångt bak). Att man ofta blir imponerad av att hästen "kan" arbetas lös. Men man ser inte vad som skett innan.

Jag nämner Lincon igen. Om vi nu ska ta upp extremer. Hans hästar tar knappt ett andetag utan tillåtelse. Sådan :devil: kontroll, och INTE är det trevlig träning att se på. Men visst, han rider dem "samlat" utan sadel och träns efteråt... hästarna är så lugna så. :crazy:


Jag hör till dem som är försiktig med att använda inspänning, och försiktig med nosgrimma. Skulle inte ta i hobbles med tång.

Men en unghäst kan behöva en remontgrimma för att förstå hur den förväntas förhålla sig till bettet, det vet den inte automatiskt. Liksom inspänning kan användas för hästar som är rädda för bettet - oftast är de rädda för att ryttaren glappat/varit instabil eller varit hårdhänt (brukar vara samma typ av ryttare) - då kan hästen uppfatta det tryggt med en inspänning som den kan förlita sig på en period.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hela den här diskussionen inleddes ju iofs med att du hävdade att nosgrimman är/borde vara "värre" än hobbles, hindrar hästens naturliga rörelse i högre utsträckning, etc.
Nej, den inleddes med påpekandet av den dubbelmoral som florerar här.
Specifikt varför man ojar sig så enormt vid tal om hobbling, medan man okritiskt accepterar (och troligen själv tillämpar?) bland annat hårt åtdragna nosremmar. Nosremmar som hindrar hästen från att gapa, men ännu värre tvingar den till att bita sönder kinderna och utstå plågan av felaktigt/felsittande bett mm.

För att, om möjligt, få stopp på tjafset så menades alltså inte dom "rätt spända" remmarna. Vad som avses med "rätt spända" remmar har inte framgått, antagligen för att dom inte har någon "rätt" uppgift att fylla.
Däremot är uppenbarligen den absoluta majoriteten av alla nosremmar "fel spända" med tanke på hur det ser ut på träningar, tävlingar, i bilder och på videor.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag ville bara visa vad jag tycker är samling, inte att hästen kröker på nacken, drar in mulen och inte har med sig baken.

I mina ögon är hästen på filmen högt utbildad, det finns andra filmer där han "tämjer" hästar. Här jobbar han.


Fast... denna häst är väl ett praktexempel på en tjusig häst som krullar ihop sig och drar in mulen, här också vinklad bak - rasen har som sagt väldigt lätt att korta sig. Men vi får ju inte se särskilt mycket av den, eller av arbetspasset. Det är mest korta sekvenser på en (snygg) PRE som gå sidvärts.

Att jämföra en uppkortad PRE med ridskole-Stinas nordsvenskkorsning är väl inte riktigt rättvist i så fall. Om du ville tala om hobbyryttare som bara vill böja halsen. :D ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nu får du det att låta mkt värre än det är en korrekt tillpassad inspänning ska inte ge någon skada i munnen.
Exakt vad, är en korrekt tillpassad nosrem? Om den sitter såpass löst att den inte kan ge skador eller plågar hästen, vad har den då för uppgift? :confused:

Vad för typ av inspänning är det då du syftar på? Mkt vanligare att man dela rider med för hård hand och dels m dåligt bett. Och detta maskeras gärna m hårt spänd nosgrimma.. Tur inte alla gör så. Å detta med nybörjare. Visst ofta lösa tyglar men när de ska stanna lr vända då DRAS det ofta i tyglarna. Insikten att hästen har en känslig mun är inte alltid där från start. Sen att en del hävdar att man kan minsann ta i för land å fosterland (heter det så? ) hästen är inte gjord av porslin heter det då. Men man märker på hästen. Tur att en del säger ifrån oxå.. He he. Fast då kallas de "problemhästar". Smarta hästar säger jag som inte tål en massa skit
Jag förstår hur du menar och håller med. Men är det inte just så som nosremmen används? För att dölja okunnighet, och det gäller verkligen inte bara nybörjare.

Så istället för att tillåta nosremmar, vars enda ändamål verkar vara att dölja hur hästen plågas och tvingas att stå ut med felaktig utrustning och dålig ryttare, borde man inte förbjuda dom? Därmed "tvingande" ryttare att lära sig hästar, att använda lämplig utrustning och att rida?

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast lager, jag ifrågasätter inte ATT det uppstår diverse skador på hästar pga de verktyg vi använder, utan dubbelmoralen som envist hävdar att bara "vissa" verktyg borde undvikas pga skaderisken, oftast då verktyg som man själv inte använder och som det inte ens finns någon skadestatistik på.

En häst med "korrekt" anpassade hobbles och "korrekt" förberedd för det löper inte större risk att snubbla än en häst som får panik utan hobbles i samma situation. Den har lärt sig att röra sig inom remmarnas begränsning. Det plus det faktum att man hobblar inte häst som är pigg och sprallig när den precis kommer ut från stallet, utan först efter en lång dags arbete, då den är trött och inte kommer att vilja bralla eller ens vara särskilt benägen att få panik öht.

Jag förstår verkligen inte hur man kan bortförklara det faktum att remmar, fastsatta i en järnbit inuti hästens mun, som löper mycket större risk att skada mkt känsliga kroppsdelar och det för mycket mindre skäl än en halvt panikslagen häst. Varför i hela friden har man behov av det?

Sen kan man ju bara undra hur man ser på detta med "kontakt" med hästens mun egentligen, när man är villig att ta den risken då med denna så extremt känsliga kroppsdel.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Så istället för att tillåta nosremmar, vars enda ändamål verkar vara att dölja hur hästen plågas och tvingas att stå ut med felaktig utrustning och dålig ryttare, borde man inte förbjuda dom? Därmed "tvingande" ryttare att lära sig hästar, att använda lämplig utrustning och att rida?

LIA

Jaa, det är det jag också funderar över, i synnerhet har jag börjat funder iom denna diskussion då det framkommer hur oerhört långt inne det sitter att erkänna problemet eller ens inse det paraxodala i ursäkterna man har för att använda dessa remmar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast... denna häst är väl ett praktexempel på en tjusig häst som krullar ihop sig och drar in mulen, här också vinklad bak - rasen har som sagt väldigt lätt att korta sig. Men vi får ju inte se särskilt mycket av den, eller av arbetspasset. Det är mest korta sekvenser på en (snygg) PRE som gå sidvärts.

Att jämföra en uppkortad PRE med ridskole-Stinas nordsvenskkorsning är väl inte riktigt rättvist i så fall. Om du ville tala om hobbyryttare som bara vill böja halsen. :D ;)

Fast tjusningen handlar ju inte bara om hur hästen ser ut, utan det faktum att det krävs så lite för att få en hästa att förstå vad det är vi vill utan en massa remmar. Att den kan lära sig följa signaler och kroppsspråk och att den då kommer att uttrycka sig mycket mer tydligt och fritt. Den förmågan har alla hästar, oavsett hur dom ser eller vilka förutsättningar dom har. Det man hoppas är ju att människan ska kunna (eller i alla fall försöka) skaffa sig den förmågan att kunna lära sig se det och ge hästen kredit för det han förmår, inom sin begränsning, och inte försöka tvinga fram ett utseende (form?) som man tror att hästen behöver...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Aprapa samling, sa handlar det nog inte om att ryttarna ar idioter utan att fa ridskolor och instruktorer informerar om "u":et med borjan vid brostbenet som slutar vid nauchus ligamentus (med reservation for stavningen, tidig morgon har) Hur ska folk kunna se skillnaden pa Korrekt Samling vs Fusk-Samling om de inte forstar mekaniken i hastens kropp och hur alla bitarna sitter ihop? Helt enkelt en brist i utbildningen utav ryttarna.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja den ska ju inte sitta för löst heller så det glappar en massa när man rider. Nosgrimman funkar bäst när den är precis lagom spänd. Det sägs 2 fingrar. Jag brukar ha ca 3 fingrar. Det är när nosgrimman är hårt spänd hårt som skadorna kommer och hästen visar obehag.

Kl. En del här pratar om dubbelmoral. Men antingen är jag blind lr oxå är det bara svammel ;). Känns snarare som att folk hävdar en massa utan att riktigt veta själva :p. Bara för att jag inte fattar grejen m hobbles så är det dubbelmoral jag pusslar med :crazy: nej jag vill alltid bara hästens bästa det är allt. Och är inget fan av vare sig nosgrimmor lr inspänningsstroffejs. Men tydligen måste man vara antingen för eller emot. Svart lr vitt. Annars heter det dubbelmoral. Ack, ack...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

En häst med "korrekt" anpassade hobbles och "korrekt" förberedd för det löper inte större risk att snubbla än en häst som får panik utan hobbles i samma situation.
Men varför använda det då ens om det inte hindrar hästens rörelser någonting? Då kan lika gärna hästen vara lös. Jag har inte sett en enda film på en häst som kan röra sig såpass fritt med hobbles. Dom filmerna med hobblade hästar ser hemska ut.
Den har lärt sig att röra sig inom remmarnas begränsning. Det plus det faktum att man hobblar inte häst som är pigg och sprallig när den precis kommer ut från stallet, utan först efter en lång dags arbete, då den är trött och inte kommer att vilja bralla eller ens vara särskilt benägen att få panik öht.
Nu är det faktiskt så att hästar kan gå från sovande till att sticka därifrån oavsett hur trött den är. Eller hur rastad den är. En hästs flyktinstinkt försvinner inte pga trötthet. Och det faktum att hästen måste lära sig att röra sig på ett annat sätt är fel, att ens lära en häst att gå på ett annat sätt är löjligt, lära hästen att den måste begränsa gången.
Jag förstår verkligen inte hur man kan bortförklara det faktum att remmar, fastsatta i en järnbit inuti hästens mun, som löper mycket större risk att skada mkt känsliga kroppsdelar och det för mycket mindre skäl än en halvt panikslagen häst. Varför i hela friden har man behov av det?
Du har sån dubbelmoral så det är tragiskt, skulle det vara mindre risk för skador att binda ihop en hästs ben än att en duktig ryttare rider med bett? Man binder inte ihop ben på ett flyktdjur.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo, man behöver faktiskt vara otroligt duktig för att kunna rida ihop en häst och samla en häst utan någon som helst utrustning. Oavsett om det är från marken eller om det är från ryggen krävs det att man har en otrolig koll på sitt kroppsspråk. Jag rider ofta utan någonting på min häst och visst kan vi trava och galoppera men någon direkt samling är det inte. Och han verkar precis lika nöjd utan utrustining som med, ingen skillnad alls.

Jag ber alltid min häst om saker och ting, någonting annat går inte utan på honom. Och han måste verkligen inte göra exakt som jag vill hela tiden, jag lyssnar på honom och han lyssna på mig.


Men hej dubbelmoral, remmarna behövs ju inte säger du, varför ens börja rida med dom? Speciellt efter man kan rida utan dom. Kan man då rida utan dom varför ta till dom i efterhand?

Nu är du sådär fånig igen, tänk efter.;)

Att inte använda remmar som tvingar, hindrar, drar och håller fast, innebär INTE att man inte använder remma alls, bara att man använder dom på ett annat sätt. DET är inte särskilt svårt att lära sig. Det tar bara väldigt mycket längre tid, men den som inte är beredd att lägga ner tid kommer heller aldrig att bli en särskilt skicklig ryttare/hästtränare.

Sen det här med samling, en häst som inte är 100% avslappnad och i balans fysiskt/psykiskt kan inte komma till äkta samling, hur mycket remmar du än har. Samma sak med en ryttare som måste ha en oberoende sits (100% balans och koordinationsförmåga), för att öht få en häst till äkta samling. Så det ena är beroende av det andra. Innan du ens börjar använda remmarna för att uppnå samling (tex tyglar) så måste du ha denna grund, både hos hästen och dig själv.

Denna grund kan man inte få med remmar som håller fast eller hindrar, och en ryttare som inte har en oberoende sits kan inte skaffa sig den genom att använda remmarna (tex tyglar) på det viset heller. Så det blir lite moment 22 igen om man inte tänker om och börjar från början med grunden så som den behöver vara.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Att inte använda remmar som tvingar, hindrar, drar och håller fast, innebär INTE att man inte använder remma alls, bara att man använder dom på ett annat sätt. DET är inte särskilt svårt att lära sig.
Du sätter på remmar som hindrar och drar och tvingar in en häst i en form. Jag förstår inte hur du använder saker och ting på hästarnar egentligen. Fel är det iallafall.
Sen det här med samling, en häst som inte är 100% avslappnad och i balans fysiskt/psykiskt kan inte komma till äkta samling, hur mycket remmar du än har.
Snälla du, du behöver inte berätta hur man får till en samling på hästen, vad som krävs.
Denna grund kan man inte få med remmar som håller fast eller hindrar, och en ryttare som inte har en oberoende sits kan inte skaffa sig den genom att använda remmarna (tex tyglar) på det viset heller. Så det blir lite moment 22 igen om man inte tänker om och börjar från början med grunden så som den behöver vara.
Som sagt, på det sättet du uppenbart använder remmar och grejer jag vet inte vad, så nej, då kan man inte få till någon samling. Eller få en avslappnad häst ens.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp