Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

:rofl::rofl::rofl:



Skillnaden är ju att, just jag, faktiskt veeet bättre...förstår inte varför inte alla andra fattar det... :confused: :banana:

Fast varför tror du att det handlar om "vet bättre", det handlar om insikt och inte en maktkamp om vem som vet bäst. Man måste kunna diskutera som vuxna, inte börja denna sandlådelek så fort det börjar brännas.

Sen undrar jag om din långa ramsa om TR (jag visste det skulle komma) i sånt fall inte också handlar om "vet bättre", eller ett försök att bevisa det?
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Förklarar det riktig bra under fliken samling:

"
Man skiljer på relaterad och absolut resning. Hästens form skall alltid vara relaterad till bakbenens undertramp och bärförmåga — tyvärr ser man ofta varianter på ”samling” med hästar som förlorat både gång, mjukhet och ryggverksamhet och går i en form som liknar ”Grand Prix fram och lätt C bak…”
"


Trycker på gilla-knappen!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du kanske inte kan det, du kanske inte är duktig nog att förstå hur det ska användas på rätt sätt. Det betyder inte att det är fel.

Fast bevisligen, rätt använd behövs det inte. Kan ju vara därför jag inte använder den:D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Och det är ju just detta du gör. Sida upp och sida ned. :crazy:

Den diskussionen hade vi för många sidor sedan, då förklarade jag skillnaden så här (jag orkar inte en ny formulering igen).

Jo men det är ju inte det vi pratar om (från början), vissa anser ju hobbles vara fel oavsett, jag anser nosgrimmor och inspänningstylgar vara fel oavsett, just för att dom används i syfte att begränsa hästen under arbete och prestation, medans hobbles används för att hindra hästen att gå iväg långt bort, under vila, precis som uppbindning, boxvistelse, transport, hage...förstår du vad jag menar?.....jag vill få folk att ska få upp ögonen och sluta vara så motsägelsefulla...att fördöma det ena...och samtidigt jubla åt det andra...som egentligen är mycket värre...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Åh, jag känner mig ytterst obränd, än så länge iaf. ;) Jag tycker Buke är ett intressant ställe att utbyta erfarenheter och diskutera, men jag klättrar inte ur morgonmockasinerna över en diskussion här.

Tycker tvärtom Bewildered gjorde ett vettigt inlägg, som vi sedan skojade om på förra sidan - vems insikter är det som är de rätta? Skämt som jag gissar att du förstod gott och väl, oavsett om de kom från Bewildered, från mig, Karamelldrottningen och kkrisfoffersson.

Sedan ÄR ju Buke ett diskussionforum. Vi är ju alla här för att diskutera, vi är här för att vi anser oss ha någonting att tillföra. Vilket vi också förhoppningsvis har. Vore det en klubb för inbördes beundran så fanns det ju liksom ingen orsak att logga in. Då kan jag sitta framför spegeln och klappa mig på axeln bara.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Förklarar det riktig bra under fliken samling:

"
Man skiljer på relaterad och absolut resning. Hästens form skall alltid vara relaterad till bakbenens undertramp och bärförmåga — tyvärr ser man ofta varianter på ”samling” med hästar som förlorat både gång, mjukhet och ryggverksamhet och går i en form som liknar ”Grand Prix fram och lätt C bak…”
"


Trycker på gilla-knappen!


Se där! Det är alltid lättare att förklara sin ståndpunkt om man kommer i diskussion med någon angående form och samling, ifall man har något konkret att hänvisa till.

Jag hade en Nevzorov-period för några år sedan (googla på honom om du är nyfiken), är du mer inne på klassisk dressyr så finns jättemycket skrivet. Antingen utifrån TR, eller någon annan inriktning. Klimkes böcker finns på de flesta bibliotek. Eller kanske Anja Beran passar dig bättre?

Man får snoka runt lite och se vad som känns bra för en själv och sin häst. Men samling i sig är en fysisk realitet - man kan komma dit på lite olika sätt, men hästens rörelsemekanik är som den är.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Sedan ÄR ju Buke ett diskussionforum. Vi är ju alla här för att diskutera, vi är här för att vi anser oss ha någonting att tillföra. Vilket vi också förhoppningsvis har. Vore det en klubb för inbördes beundran så fanns det ju liksom ingen orsak att logga in. Då kan jag sitta framför spegeln och klappa mig på axeln bara.

Va bra det då håller jag med och kan skratta jag med:D, annars brukar det ju vara så när dreven drar igång här på buke, att det handlar om sarkasm..
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Den diskussionen hade vi för många sidor sedan, då förklarade jag skillnaden så här (jag orkar inte en ny formulering igen).

Jag har inte bett dig om någon förklaring alls så du behöver inte oja dig. Jag syftar på dina ihärdiga skriverier om vilka djurplågare vi är, vi som använder både bett, nosgrimma och någon gång ibland också inspänningstygel. Bara för att du inte förstår hur dessa ska användas (?) så innebär inte det att ingen annan människa heller är kapabel att använda dem rätt.

Sedan tror jag att du kanske har samma syn som Lia på hästens natur (dvs. hästen tillhör inte gruppen flyktdjur) och då förstår jag mer din inställning att fotbojor är helt OK, tom något bra (trots att det är olagligt i Sverige annat än i extrema undantagsfall av veterinär art).

Sedan vill jag också tacka för filmen på den longerade vita PRE'n (?). Tack vare denna film hittade jag en annan helt underbar film som visar hur man värmer upp hästen. Förmodligen anser du att det är djurplågeri iom att ryttaren rider med hästen inramad mellan hand och skänkel, kontakt med munnen, och både bett och nosgrimma. Jag tänker dock använda denna film som inspiration till våra uppvärmningar när fantasin tryter, för att påminna mig om grunden, grunden, grunden...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast bevisligen, rätt använd behövs det inte. Kan ju vara därför jag inte använder den:D

Nu är det så att det finns massor av situationer där man inte kan rida, man har inte möjlighet att arbeta hästen uppsuttet. Då är inspänningar bra rätt använt. Eller är det bättre att låta hästen gå och komma ur form i hagen? Att tappa kondition och muskler etc, detsamma om det är hästar som är såpass oskolade och omusklade att dom inte ska ha någon ryttare på ryggen, då är det bättre att börja från marken.

Så visst behövs den och det är bra i många fall.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har inte bett dig om någon förklaring alls så du behöver inte oja dig. Jag syftar på dina ihärdiga skriverier om vilka djurplågare vi är, vi som använder både bett, nosgrimma och någon gång ibland också inspänningstygel. Bara för att du inte förstår hur dessa ska användas (?) så innebär inte det att ingen annan människa heller är kapabel att använda dem rätt.
Har Fiador verkligen skrivit detta?

Sedan tror jag att du kanske har samma syn som Lia på hästens natur (dvs. hästen tillhör inte gruppen flyktdjur) och då förstår jag mer din inställning att fotbojor är helt OK, tom något bra (trots att det är olagligt i Sverige annat än i extrema undantagsfall av veterinär art).
Här är du verkligen ute och cyklar. Sluta upp!!!!! att pådyvla folk åsikter! Det är ett omoraliskt och fegt sätt att argumentera på!

Du, och ett par till, har tråden igenom sysslat med denna taktik, där ni medvetet förvränger och "missförstår" vad vi skriver. Ni måste verkligen ha brist på argument för er syn på hästhantering och div "hjälpmedel".
Vakna upp! Inse att det finns andra vägar än era prylberoende.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag ar glad att mitt skamt uppfattades som just vad det var, humoristiskt... det var verkligen inte menat som sarkasm och om nagon uppfattade det sa sa vill jag faktiskt be om ursakt... Det var menat att latta upp stamningen lite :)

det ar en intressant utveckling i den har traden, och det ar faktiskt ratt mycket vettigt som ar skrivt :) fastan vi nog ar ratt langt borta fran TS originala tanke med den...

Lager:

liten :bow: for att du fattade vad jag var ute efter ;) Jag vet ju lixom Ocksa Bast lite sadar ibland... :angel:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det finns andra vägar än att ha prylar till sin häst, den lättaste är att inte ha häst. Och ska man ha häst så ska man verkligen inte köra in den för då krävs det en massa utrustning, ägna sig åt riddarspel och klä ut hästen är också tabu.

Prylberoende är ofta knutet till viken gren man valt. Olika grenar kräver olika mängd utrustning för att det ska funka bra. Ska man bara skritta i skogen klara man sig för det mesta utmärkt med en grimma eller ett enkelt träns, ska man tävla körning på hög nivå så hänger man på selar och en massa skydd och remmar. Generellt sett kräver tävling mer om inte annat för säkerheten och att det finns regler, man får inte tävla barbacka och i halsring i de flesta grenar.

Visst man kan ha åsikter om man bör "tvinga" hästar till att tävla, vissa hatar ju det dessutom, men det finns definitivt de som älskar att tävla och visa upp sig och det ä dessa individer som fungerar bäst som tävlingshästar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Därför att "folk" tror att samling är att dra ner hästens huvud, ibland tror man nästan att de ska trilla framåt..

jo.. och det ar ju en kunskapsbrist...

igar var jag pa en branding, och "har" ar jag ratt "hog" niva dressyrryttare om man jamfor med de flesta andra som forsoker (tranade LA5 som tonaring) de ligger la pa.. eh ja.. LC kanske med lite tur. Och saknar just det teoretiska kunnandet for att forsta vad de egentligen ar ute efter, hasten ska ga "fint" dvs knycka pa nacken. En tjej sa det bra igar "hey my horse can collect.... its neck very well.." :rofl: Min ena inlaw lurade mig att borja prata (jag ar blyg och vill inte garna saga nagot utan star lite avsides och lyssnar, fragar nagon nagot sa svarar jag) sa jag forklarade vad samling ar for Mig, "U" formen fran brostben/buk/rumpa-till nackligamentet. Och gav henne nagra sitstips, hon sag SA glad ut. Det var verkligen som en liten lampa tandes och hon blev "Ooooh! DA fattar jag!". Sadana manniskor som en tjejen ar harliga att prata med, aven om jag ar en medelsvenssonryttare i basta fall sa kan jag hjalpa lite - om de vill ha hjalpen.

En gang i tiden var jag OCKSA en krulla pa nacken sa blir det sa fint sa ryttare... Nar jag inte visste battre, men sa kom Nagon gudasand och larde mig hur det borde vara och jag blev alldeles lyyyrisk...

Vad jag forsoker saga ar att - Kan man hjalpa till med utbildningen av ryttare, for hastens skull, sa far man nog gora det... sa lange man inte glommer bort att de flesta av oss var dar ocksa. En gang i tiden, och att vi med har fel och brister. Jag har problem med "10i2" fotter, viker mig i innersidan och da och da vill inte mina hander stanna dar jag tycker dom ska vara.. :rofl: *bjuder sa glatt pa mina egna fel o brister*
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Visst man kan ha åsikter om man bör "tvinga" hästar till att tävla, vissa hatar ju det dessutom, men det finns definitivt de som älskar att tävla och visa upp sig och det ä dessa individer som fungerar bäst som tävlingshästar.

Jag ager just en san! Han ar egentligen en ranchhast, been there, done it-hast. Men han tycker inte om att rida i hagarna langre, han tycker ranchjobbet ar BAJS.. dar korsgalopperar han, shortsteps, blir stum o tradig. Sa slanger man in honom pa en ridbana och hasten bara LYSER. Far han publik med sa jaklar vad duktig han kan vara! Han ar bla. teamroping hast och han ALSKAR sina jakla rodeos. Dar missar han inte ett steg, later inte en enda kossa komma ivag, ge honom publik sa ar han en angel! En av fa hastar jag mott som -alltid- foredrar arenan framfor "ute turer".

Ska sanningen fram sa Tror jag han kanner sig "fin" nar det inte ar jobbgear pa utan "matte vill fjolla i arenan-klader". Nu ska man inte formanskliga hastar men jag vet faktiskt inte hur jag ska forklara det pa ett annat satt
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nu är det så att det finns massor av situationer där man inte kan rida, man har inte möjlighet att arbeta hästen uppsuttet. Då är inspänningar bra rätt använt. Eller är det bättre att låta hästen gå och komma ur form i hagen? Att tappa kondition och muskler etc, detsamma om det är hästar som är såpass oskolade och omusklade att dom inte ska ha någon ryttare på ryggen, då är det bättre att börja från marken.

Så visst behövs den och det är bra i många fall.

Menar du att det inte går att träna hästen "fommässigt" utan inspänningstyglar i en icke ridsituation?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du får gärna förklara vad du vill ha fram, för din text har ingen relevans med det jag skrev.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast man behöver inte förstå hur dom ska användas, det räcker med att förstå hur dom fungerar. Vi lever i ett fritt land så jag antar att så länge det inte finns någon begränsning i vilka verktyga som får användas och till vad så står det dig fritt att fortsätta använda dom också.

Det är en oerhörd skillnad på att använda remmar för hindra en häst från att gå iväg, eller för att den inte ska hinna gå så långt bort, när den är förberedd för detta INNAN på ett sjysst sätt, mot att använda remmar som hindrar och binder ihop som ett verktyg att träna MED, där man använder remmens hindrande funktion som ett träningsverktyg i sig, och detta på just ett flyktdjur som känner sig frustrerad bara av att sitta fast och behöver tränas och vänjas nogsamt för att klara av detta ens i en lugn vilosam situation...den frustreringen ska kompliceras ytterligare genom ARBETE och PRESTATIONSKRAV, hästen ska alltså "gymnastisera" samtidigt som den hindras i vissa rörelser med remmar som sitter fast...i MUNNEN..

Jag menar man använder ju inte tex hobbles för att "korta ner steget" när man arbetar hästen, dom är inte till för att ändra på hästens rörelseapparat alls, dom är inte till för att träna hästen fysiskt öht....MEN det är inspänningstyglar...

...att förstå den skillnaden i remmarnas funktion borde inte vara särskilt svårt....
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast jag trodde vi var på ett hästforum bland hästmänniskor och diskuterade, jag skulle förstå din logik bättre om vi befann oss på ett allmänt forum och diskuterade dessa frågor ur "icke" hästmänniskoperspektiv, kanske ur ett "djurens rätt" perspektiv tom, men här inne får man väl ändå utgå ifrån att alla håller på med hästar och hästträning på något vis och att det då finns vissa grundläggande behov av verktyg för alla för att öht hålla på.

Det handlar ju om vilka verktyg och hur dom fungerar, och är denna funktion bra eller dålig, gör den nytta eller förstör den mer. Det är frågor som verkligen behöver belysas som du kanske märker.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp