Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Egentligen det du säger är att den som inte har sin häst utan någon utrustning alls och rider i bra samling den är en värdelös ryttare. Och egentligen är ju även du en av dem då med. När jag rider i princip utan nånting, halsring brukar jag iaf alltid ha inte helt utan. Då kräver jag inte så mkt i fråga om samling utan bara lösgjordhet i alla gångarter. För när kraven blir högre behövs ju förfinade hjälper och det underlättar med lite utrustning, kandar är väldigt bra, men inte varje dag. Finslipning. Jag ser det inte som nån dubbelmoral utan att inte göra det svårare för sig än vad det behöver vara och sålänge hästarna trivs å utvecklas i sin takt är jag nöjd :)
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Kl. En del här pratar om dubbelmoral. Men antingen är jag blind lr oxå är det bara svammel ;). Känns snarare som att folk hävdar en massa utan att riktigt veta själva :p. Bara för att jag inte fattar grejen m hobbles så är det dubbelmoral jag pusslar med :crazy: nej jag vill alltid bara hästens bästa det är allt. Och är inget fan av vare sig nosgrimmor lr inspänningsstroffejs. Men tydligen måste man vara antingen för eller emot. Svart lr vitt. Annars heter det dubbelmoral. Ack, ack...

Nej, att inte använda eller gilla remmar som man inte förstår sig på är inte dubbelmoral, det är sunt förnuft:) Men att döma andra mäniskor, som använder dessa remmar och som vet hur dom ska användas, samtidigt som man själv använder andra remmar som är minst lika tvingande och tom värre är dock dubbelmoral:D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

det handlar nog egentligen mer om mer eller mindre oppet sinne - alltsa, det finns BRA saker med inspanningstyglar, och det finns BRA satt att anvanda hobbles... som jag skrivit och forklarat innan.

Jag tror inte nagon har egentligen har nagot dubbelmoral utan det ar mer "iiih jag veeet battre an diig" o sa blir det lite lagom med pajkastning en stund ;) Man vill ogarna tanka utanfor sin bekvamlighets lada, den ar trevlig och bra - och ser man da lite kassa bilder sa blir man ju GENAST annu mer anti. Oavsett om det ar hobbles, pessoaselar, bett eller corallarbete. Det ar sa manniskor fungerar. De flesta av oss - inkluderat mig! Jag har flera stoooora nonoes som inte ar sa stora for andra manniskor, andra manniskor har andra nonoes an mig osv beroende pa vilka glasogon vi har som vi ser saker genom (las: referens ramar).
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Egentligen det du säger är att den som inte har sin häst utan någon utrustning alls och rider i bra samling den är en värdelös ryttare. Och egentligen är ju även du en av dem då med. När jag rider i princip utan nånting, halsrem brukar jag iaf alltid ha inte helt utan. Då kräver jag inte så mkt i fråga om samling utan bara lösgjordhet i alla gångarter. För när kraven blir högre behövs ju förfinade hjälper och det underlättar med lite utrustning, kandar är väldigt bra, men inte varje dag. Finslipning. Jag ser det inte som nån dubbelmoral utan att inte göra det svårare för sig än vad det behöver vara och sålänge hästarna trivs å utvecklas i sin takt är jag nöjd :)

Nej, det jag säger är att man kan inte använda denna utrustning på ett tvingande och hindrande sätt om man vill uppnå äkta samling. Det är inte samma sak som att inte använda den alls......
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej, det jag säger är att man kan inte använda denna utrustning på ett tvingande och hindrande sätt om man vill uppnå äkta samling. Det är inte samma sak som att inte använda den alls......

Du kanske inte kan det, du kanske inte är duktig nog att förstå hur det ska användas på rätt sätt. Det betyder inte att det är fel.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej, det jag säger är att man kan inte använda denna utrustning på ett tvingande och hindrande sätt om man vill uppnå äkta samling. Det är inte samma sak som att inte använda den alls......

Ja det är ju en annan sak. Hindra/tvinga vill man ju aldrig göra oavsett utrustning lr brist på utrustning. Däremot bejaka ett konstruktivt beteende (oj vad fint det lät nu helt plötsligt :laugh:) alltså ha en positiv häst och samtidigt ha en ändamålsenlig plan/motionschema.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men att döma andra mäniskor, som använder dessa remmar och som vet hur dom ska användas, samtidigt som man själv använder andra remmar som är minst lika tvingande och tom värre är dock dubbelmoral:D

Och det är ju just detta du gör. Sida upp och sida ned. :crazy:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

det handlar nog egentligen mer om mer eller mindre oppet sinne - alltsa, det finns BRA saker med inspanningstyglar, och det finns BRA satt att anvanda hobbles... som jag skrivit och forklarat innan.

Jag tror inte nagon har egentligen har nagot dubbelmoral utan det ar mer "iiih jag veeet battre an diig" o sa blir det lite lagom med pajkastning en stund ;) Man vill ogarna tanka utanfor sin bekvamlighets lada, den ar trevlig och bra - och ser man da lite kassa bilder sa blir man ju GENAST annu mer anti. Oavsett om det ar hobbles, pessoaselar, bett eller corallarbete. Det ar sa manniskor fungerar. De flesta av oss - inkluderat mig! Jag har flera stoooora nonoes som inte ar sa stora for andra manniskor, andra manniskor har andra nonoes an mig osv beroende pa vilka glasogon vi har som vi ser saker genom (las: referens ramar).

Var är gilla knappen?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast... denna häst är väl ett praktexempel på en tjusig häst som krullar ihop sig och drar in mulen, här också vinklad bak - rasen har som sagt väldigt lätt att korta sig. Men vi får ju inte se särskilt mycket av den, eller av arbetspasset. Det är mest korta sekvenser på en (snygg) PRE som gå sidvärts.

Att jämföra en uppkortad PRE med ridskole-Stinas nordsvenskkorsning är väl inte riktigt rättvist i så fall. Om du ville tala om hobbyryttare som bara vill böja halsen. :D ;)


Jag håller inte med, och jag är jättetrött på detta inspännandet och tuggummidragandet i tyglarna, så hästen "går i form". DET är inte samling.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast tjusningen handlar ju inte bara om hur hästen ser ut, utan det faktum att det krävs så lite för att få en hästa att förstå vad det är vi vill utan en massa remmar. Att den kan lära sig följa signaler och kroppsspråk och att den då kommer att uttrycka sig mycket mer tydligt och fritt. Den förmågan har alla hästar, oavsett hur dom ser eller vilka förutsättningar dom har. Det man hoppas är ju att människan ska kunna (eller i alla fall försöka) skaffa sig den förmågan att kunna lära sig se det och ge hästen kredit för det han förmår, inom sin begränsning, och inte försöka tvinga fram ett utseende (form?) som man tror att hästen behöver...

Tack! Bra skrivet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Aprapa samling, sa handlar det nog inte om att ryttarna ar idioter utan att fa ridskolor och instruktorer informerar om "u":et med borjan vid brostbenet som slutar vid nauchus ligamentus (med reservation for stavningen, tidig morgon har) Hur ska folk kunna se skillnaden pa Korrekt Samling vs Fusk-Samling om de inte forstar mekaniken i hastens kropp och hur alla bitarna sitter ihop? Helt enkelt en brist i utbildningen utav ryttarna.

Därför att "folk" tror att samling är att dra ner hästens huvud, ibland tror man nästan att de ska trilla framåt..
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nu är det faktiskt så att hästar kan gå från sovande till att sticka därifrån oavsett hur trött den är. Eller hur rastad den är. En hästs flyktinstinkt försvinner inte pga trötthet. Och det faktum att hästen måste lära sig att röra sig på ett annat sätt är fel, att ens lära en häst att gå på ett annat sätt är löjligt, lära hästen att den måste begränsa gången.


Jag tror inte att du ridit din häst riktigt trött någon gång, det krävs mer än en timme i skogen eller en halvtimma på plan.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

det handlar nog egentligen mer om mer eller mindre oppet sinne - alltsa, det finns BRA saker med inspanningstyglar, och det finns BRA satt att anvanda hobbles... som jag skrivit och forklarat innan.

Jag tror inte nagon har egentligen har nagot dubbelmoral utan det ar mer "iiih jag veeet battre an diig" o sa blir det lite lagom med pajkastning en stund ;) Man vill ogarna tanka utanfor sin bekvamlighets lada, den ar trevlig och bra - och ser man da lite kassa bilder sa blir man ju GENAST annu mer anti. Oavsett om det ar hobbles, pessoaselar, bett eller corallarbete. Det ar sa manniskor fungerar. De flesta av oss - inkluderat mig! Jag har flera stoooora nonoes som inte ar sa stora for andra manniskor, andra manniskor har andra nonoes an mig osv beroende pa vilka glasogon vi har som vi ser saker genom (las: referens ramar).


:rofl::rofl::rofl:



Skillnaden är ju att, just jag, faktiskt veeet bättre...förstår inte varför inte alla andra fattar det... :confused: :banana:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nu är det faktiskt så att hästar kan gå från sovande till att sticka därifrån oavsett hur trött den är. Eller hur rastad den är. En hästs flyktinstinkt försvinner inte pga trötthet. Och det faktum att hästen måste lära sig att röra sig på ett annat sätt är fel, att ens lära en häst att gå på ett annat sätt är löjligt, lära hästen att den måste begränsa gången.


Jag tror inte att du ridit din häst riktigt trött någon gång, det krävs mer än en timme i skogen eller en halvtimma på plan.


Ok, tre kommenterar, två korta, en lång reflektion:
1. Jag tror nog att Miloni ridit sin häst trött någon gång i livet... ;)

2. Angående att vi kan ändra sättet hästen går på... ja, det gör vi. Det är vad "sätta takten" betyder exempelvis. Det görs aktivt i hästträning.


3. Den långa reflektionen kring sömn, med en avslutande fråga.
Jag kommer vandrandes glad i hågen ut i sommarhagen och ska hämta Herr Häst för en ridtur. Vad finner jag? Ingen häst... ser efter ett tag gänget stå och hänga, men inte heller där verkar Herr Häst finnas, tills jag ser den chokladbruna kulle som välver sig upp ur gräset. Det är Herr Hästs mage, resten är dold i grönskan.

Jag går således fram och hejar. Herr Häst är snarkar. Jag sätter mig vid hans näsa och harklar lite försynt sådär som man gör för att väcka gamla gubbar, utan att de ska märka att de väcks liksom. Ingen reaktion. Jag harklar mig en gång till. Den vaksamma flyktdjuret snorkar, hostar till och höjer huvudet en halv dm. Glor nyvaket. Jag möts av ett sömnigt höhöh?

Huvudet dimper ned på marken igen. Snork. Gäspning. Efter ytterligare någon minut rullar han upp på mage, tuggar i sig några grässtrån. Gäspar igen. Sååå trött. Ytterligare fem minuter senare har han kvicknat till såpass att han kan tänka sig att vika ut benen och ställa sig upp. Såklart med gubbstön och pust, samt paus i halvsittande position för att ta sig en tugga gräs till. Hur kan du be mig om detta!

Jag förklarade för honom att han är ett flyktdjur. Ständigt beredd. Vargen som anfaller i natten... och det där. Men inte vart han imponerad. Jag skiter väl i den vilda tundran. Vi promenerar gemensamt upp till stallet, och har sedan en jättetrevlig ridtur då han är pigg och glad, ut en sväng på terrängbanan till och med, med hacket istället för bett, så det blev riktigt ös där ett tag.

Min fråga, något OT till kkristifferssons inlägg, är ungefär:
1. Väcker ni en sovande häst när ni ska rida? Jag tänker inte på en som vilar liggandes, utan en som sover platt fall på sidan. Får den sova klart?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men lilla hjärtat nu har du nog missuppfattat helt.. Eller är det dubbelmoral du sysslar med :mad: att ni inte kan förstå att jag VET mest :bump: STÖRST BÄST och VACKRAST :banana: sååååå deeeet sååå :D :o:p
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag håller inte med, och jag är jättetrött på detta inspännandet och tuggummidragandet i tyglarna, så hästen "går i form". DET är inte samling.


Vi ska kanske försöka se om vi pratar om samma sak. Samling är ett väldefinierat begrepp som handlar om hästens rörelsemekanik, muskulatur och balans. Vi utgår (i klassisk dressyr) ifrån utbildningskalan:
1. takt
2. lösgjordhet
3. kontakt
4. schwung
5. rakriktning
6. samling
http://www.chevaldressyr.se/index.php/dressyrtraening/utbildningsskalan

Det vill säga hästen ska först och främst gå taktfast, och lösgöras så att den är mjuk i kroppen, den ska ha kontakt med bettet (man säger att du ska känna bakhovarna i handen).

"På tygeln" är i den här skalan den första graden av kontakt, att hästen följer handen och den ram den får. Brukar vara på LB-LA-nivå, om du tävlar dressyr. Först när du har en taktfast, lösgjord häst som går med kontakt - kan du börja rakrikta, träna schwung ("seghet" och mjukhet i rörelsen) och börja samla. Det ställs höga krav, och "samling" sker egentligen inte förrän långt upp i klasserna.

Du kan kanske samla en oförberedd häst ett kort ögonblick i en halvhalt, då hästen råkar "sätta sig" en sekund. Men inte mer. Det krävs massor av arbete för att komma till arbete. :p

Jag vet därför inte riktigt vad du pratar om i ditt inlägg ovan - att man knäcker ned nacken på hästen? Det finns folk som gör det, vilket jag flera andra redan kommenterat. Det är SIS-problem, och har inget med hjälpmedlen i sig att göra... om vi är inne på dem fortfarande. Likså har det väldigt lite med Hempfling att göra, och huruvida PREn som trippar på snedden verkligen är samlad eller inte.

Här finns spännande läsning! :)
http://www.jakobslund.se/dadde/art3.htm
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men lilla hjärtat nu har du nog missuppfattat helt.. Eller är det dubbelmoral du sysslar med :mad: att ni inte kan förstå att jag VET mest :bump: STÖRST BÄST och VACKRAST :banana: sååååå deeeet sååå :D :o:p


:mad: ni är alla jättedumma, ingen lyssnar på mig, och jag som verkligen försöker utbilda era korkade stackare.... ja, skyll er själva då...:devil:








:D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ok, tre kommenterar, två korta, en lång reflektion:
1. Jag tror nog att Miloni ridit sin häst trött någon gång i livet... ;)

2. Angående att vi kan ändra sättet hästen går på... ja, det gör vi. Det är vad "sätta takten" betyder exempelvis. Det görs aktivt i hästträning.


3. Den långa reflektionen kring sömn, med en avslutande fråga.
Jag kommer vandrandes glad i hågen ut i sommarhagen och ska hämta Herr Häst för en ridtur. Vad finner jag? Ingen häst... ser efter ett tag gänget stå och hänga, men inte heller där verkar Herr Häst finnas, tills jag ser den chokladbruna kulle som välver sig upp ur gräset. Det är Herr Hästs mage, resten är dold i grönskan.

Jag går således fram och hejar. Herr Häst är snarkar. Jag sätter mig vid hans näsa och harklar lite försynt sådär som man gör för att väcka gamla gubbar, utan att de ska märka att de väcks liksom. Ingen reaktion. Jag harklar mig en gång till. Den vaksamma flyktdjuret snorkar, hostar till och höjer huvudet en halv dm. Glor nyvaket. Jag möts av ett sömnigt höhöh?

Huvudet dimper ned på marken igen. Snork. Gäspning. Efter ytterligare någon minut rullar han upp på mage, tuggar i sig några grässtrån. Gäspar igen. Sååå trött. Ytterligare fem minuter senare har han kvicknat till såpass att han kan tänka sig att vika ut benen och ställa sig upp. Såklart med gubbstön och pust, samt paus i halvsittande position för att ta sig en tugga gräs till. Hur kan du be mig om detta!

Jag förklarade för honom att han är ett flyktdjur. Ständigt beredd. Vargen som anfaller i natten... och det där. Men inte vart han imponerad. Jag skiter väl i den vilda tundran. Vi promenerar gemensamt upp till stallet, och har sedan en jättetrevlig ridtur då han är pigg och glad, ut en sväng på terrängbanan till och med, med hacket istället för bett, så det blev riktigt ös där ett tag.

Min fråga, något OT till kkristifferssons inlägg, är ungefär:
1. Väcker ni en sovande häst när ni ska rida? Jag tänker inte på en som vilar liggandes, utan en som sover platt fall på sidan. Får den sova klart?



1; ja den var onödig :o

2; var en kommentar Milonis citat så det lämnar jag hän (är nog lite kass på det här med dator/forum, så det blir lite tokigt med svar... sorry)

3; Men fy hu'un jag är så jäkla blödig att om hästen sover när jag kommer, har jag inte mage att väcka honom, (har dock väckt honom en gång då jag trodde han var död, första gången jag såg honom ligga platt, och blev livrädd, hästen som inte ens rullade sig när jag köpte honom för han var så stressad) då mockar och fixar jag så länge, tar en fika, yogar... har turen att kunna vara långa stunder i stallet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vi ska kanske försöka se om vi pratar om samma sak. Samling är ett väldefinierat begrepp som handlar om hästens rörelsemekanik, muskulatur och balans. Vi utgår (i klassisk dressyr) ifrån utbildningskalan:
1. takt
2. lösgjordhet
3. kontakt
4. schwung
5. rakriktning
6. samling
http://www.chevaldressyr.se/index.php/dressyrtraening/utbildningsskalan

Det vill säga hästen ska först och främst gå taktfast, och lösgöras så att den är mjuk i kroppen, den ska ha kontakt med bettet (man säger att du ska känna bakhovarna i handen).

"På tygeln" är i den här skalan den första graden av kontakt, att hästen följer handen och den ram den får. Brukar vara på LB-LA-nivå, om du tävlar dressyr. Först när du har en taktfast, lösgjord häst som går med kontakt - kan du börja rakrikta, träna schwung ("seghet" och mjukhet i rörelsen) och börja samla. Det ställs höga krav, och "samling" sker egentligen inte förrän långt upp i klasserna.

Du kan kanske samla en oförberedd häst ett kort ögonblick i en halvhalt, då hästen råkar "sätta sig" en sekund. Men inte mer. Det krävs massor av arbete för att komma till arbete. :p

Jag vet därför inte riktigt vad du pratar om i ditt inlägg ovan - att man knäcker ned nacken på hästen? Det finns folk som gör det, vilket jag flera andra redan kommenterat. Det är SIS-problem, och har inget med hjälpmedlen i sig att göra... om vi är inne på dem fortfarande. Likså har det väldigt lite med Hempfling att göra, och huruvida PREn som trippar på snedden verkligen är samlad eller inte.

Här finns spännande läsning! :)
http://www.jakobslund.se/dadde/art3.htm


Intressant läsning, ska ta mig tid till det strax!

Jag syftar på de många många ryttare som tycker att det ser fint ut när hästen går "på tygeln" (trodde själv för inte så länge sen, att det var så det skulle se ut) man pillar och drar och endel sågar, för att hästen SKA NER MED MULEN, men bakdelen, var är den?

Jag kan inte rida min häst samlat, hey, jag kan knappt rida honom, men när vi kommer dit, hoppas jag att jag inte ramlar tillbaka i "rida i form", som det tjatades om på ridskolan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 269
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp