Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du får gärna förklara vad du vill ha fram, för din text har ingen relevans med det jag skrev.

LIA

Blir det klarare nu?

Lia:
Ni måste verkligen ha brist på argument för er syn på hästhantering och div "hjälpmedel".
Vakna upp! Inse att det finns andra vägar än era prylberoende.

Och mitt svar inklusive lite egna reflektioner:
Det finns andra vägar än att ha prylar till sin häst, den lättaste är att inte ha häst. Och ska man ha häst så ska man verkligen inte köra in den för då krävs det en massa utrustning, ägna sig åt riddarspel och klä ut hästen är också tabu.

Prylberoende är ofta knutet till viken gren man valt. Olika grenar kräver olika mängd utrustning för att det ska funka bra. Ska man bara skritta i skogen klara man sig för det mesta utmärkt med en grimma eller ett enkelt träns, ska man tävla körning på hög nivå så hänger man på selar och en massa skydd och remmar. Generellt sett kräver tävling mer om inte annat för säkerheten och att det finns regler, man får inte tävla barbacka och i halsring i de flesta grenar.

Visst man kan ha åsikter om man bör "tvinga" hästar till att tävla, vissa hatar ju det dessutom, men det finns definitivt de som älskar att tävla och visa upp sig och det ä dessa individer som fungerar bäst som tävlingshästar.

I korthet, det är lätt att briljera med minimal utrustnign om ens aktiviteter med hästen kräver minimal utrustning. Om man har andra intressen så kan man behöva mer.

En ytterligare reflektion: Hästens trivsel knappast avhängig på exakt mängd av utrustning utan mer om den trivs med livet i stort. Om den får bra mat, mycket kärlek och bra bostad/hagar samt blir behandlad väl.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

På ridskolan rider många olika ryttare på olika hästar. Och behövs mer fokus på lösgörande arbete. Jag tänker mig att man slarvar lite med det. Absolut inte överallt. Men jag tkr det är för stora grupper. Trångt och ridläraren hinner inte ha fokus på alla hela tiden. Skulle säga 4 st i en grupp är mer lagom men ofta är det ju det dubbla. Sen finns det absolut bra ridlärare men svårt om hästarna inte hinner/kan ridas av lite bättre elever/anställda. Och där det slarvas m lösgjordheten ganska mkt är de som rider islandshäst. Passen ställer oxå till det. En lösgjord häst och flygande pass går inte ihop.

Kl. Hästen som sover djupt i hagen kan jag passa på och göra annat en stund lr göra nått med andra hästen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Precis. Lite humor skadar inte. Lite distans till svart lr vit diskussionen. Alla extremiteter (menar extremfall kände bara ett stark behov att skriva extremiteter fast det inte har nått m nånting att göra) :D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Menar du att det inte går att träna hästen "fommässigt" utan inspänningstyglar i en icke ridsituation?

Kan du utan utrustning och utan någonting annat än ditt kroppspråk få hästen att samla sig så hade jag mer än gärna velat se det på film, och nej jag menar inte en häst som går med nosen i backen och är framtung utan en häst som faktiskt arbetar rätt med samlingen, sätter under sig lite. Hade också mer än gärna gått kurser för dig tillomed.

Jag är inte intresserad av att longera min häst utan inspänningar några längre stunder än nåt varv max pga slitaget det blir med en sådan lång och låg och framtung form som det gärna blir.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är en oerhörd skillnad på att använda remmar för hindra en häst från att gå iväg, eller för att den inte ska hinna gå så långt bort, när den är förberedd för detta INNAN på ett sjysst sätt
Du menar att du tränar det såpass att hästen faktiskt inser att den kommer inte kunna fly, den kommer inte kunna komma undan om det kommer faror så den accepterar och ger upp med ihopsnörade ben. Det är fruktansvärt gjort mot ett flyktdjur, och jag har fortfarande inte sett en enda film där hästen går normalt med hobbles, där hästen inte skulle snubbla till i en läskig situation, för inte är väl flyktbeteendet borta pga att den tränat att gå med benen ihopsnörade? Inte är väl hästen såpass hjärntvättat?

En inspänning hindrar för övrigt aldrig hästen från att fly eller får hästen att känna sig trängd.

Det spelar ingen roll hur förberedd en häst är för att få benen ihopsnörade för en häst agerar aldrig rationellt i en situation den upplever som farlig. Att tro att ett flyktdjur agerar rationellt i en läskig situation är ju inte sunt. Första reaktionen är alltid mer eller mindre att hoppa till och det kan lätt göra att hästen snubblar och faller, benen är känsliga på hästar.

Som denna videon tex, jag tycker det är hemskt gjort mot hästen. Han får hästens förtroende, den litar på att han inte skadar den och accepterar vad han gör. Hästar är alldeles för snälla djur, att göra såhär mot ett flyktdjur är hemskt. Den accepterar att den inte kommer kunna fly.

http://www.youtube.com/watch?v=e0bm_SA2zVw


...att förstå den skillnaden i remmarnas funktion borde inte vara särskilt svårt....
Nej, jag tycker inte heller det. Du borde rikta den frågan mot dig själv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vi "longerar" nog inte på samma sätt du och jag, min häst springer inte omkring med nosen i backen, varv efter varv, trots att jag inte har några inspänningstyglar. Jag jobbar med honom så att han hela arbetar, sätter under sig, flyttar i sidled, böjer, ställer om vartannat....och sen kan han ju få springa några varv och sträcka på ryggen....och ja...det funkar fast man står flera meter ifrån...om man har ett kommunikationssystem som häster förstår och lyssnar till;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det jag skriver ju, gärna film på hur hästen faktiskt samlar och arbetar på riktigt, sidvärts och allt det där kan hästar göra utan att vara det minsta samlade.

Min häst kan också utan någon inspänning böja sej och flytta sidvärtes, lagom uppvärming innan man börjar samla.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Den här tex, den visar lite blandning förstås, ridning och arbete från marken, men du förstår säkert ändå...MYCET trevlig ridning och teknik dessutom, den här dressyren gillar jag, lyssna gärna vad dom har att säga om detta med att hästen ska vara fri från tygel och benhjälper, att all träning hela tiden strävar mot det...men då måste man redan från början låta bli att hindra...även om man under arbetets gång måste/behöver använda redskapen....men bara för att guida, visa vägen, aldrig hindra eller korrigera...bara visa om och om och om igen tills hästen förstår...

http://www.youtube.com/watch?v=2DjySFw0254&feature=related

Ska se om jag hittar fler filmer som visar mer av arbetet från marken...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Här är en till......

http://www.youtube.com/watch?v=zsW6zGCGz5Y&feature=relmfu

...den visar hur hästen utvecklas över tid...dessvärre bara stillbilder...men ändå rätt tydliga såna...

...en häst bygger inte upp muskler av själva samlingen....samlingen kräver muskler...muskler som förbereds via övningar...typ styrketräning....så detta att en häst går med huvudet i en specifik form...varv efter varv i sk longering...betyder inte att den bygger muskler för samling...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Trevligt stöd på bettet har alla hästarna..och nosgrimmor :grin: heja dubbelmoralen liksom. Och hur ens tro att jag vill börja samla en häst som inte är redo för det ens..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fina filmer men igen då så ville jag se dig i arbete med hästarna som då ska samla sig och sätta under sig utan någon som helst utrustning. Och jag har nog sett alla filmer som går att se på hempfling så dom filmerna är jag inte intresserad av att se.

Sen kan du ju svara på också på mitt inlägg innan om filmen på hobblingen på den hästen, sånt enormt övergrepp anser jag iallafall.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

ang ridfilmen sa har outbildade jag nagra fragor.. ar det kutym att rida med handerna sa lagt? Varfor rider hon mer med skankelbettet an transbettet? Varfor vilar hon handen mot hans bog vid levade? Vid den ena travperioden sa gapar hasten for varje halvhalt, inte mycket men tillrackligt for att det ska vara synligt, ar det helt enkelt en reaktion pa hennes betthjalper eller ar det nagot annat?

:o menar alltsa inte att vara dryg utan undrar for att jag i arlighetens namn inte brytt mig nog om den skolan for att studera den.

Sen gillar jag hempfling men... ar sa pass skadad av kvartingarna tror jag att jag tycker att efter 3 ars arbete med samling och muskeluppbyggnad sa borde det finns mer muskulatur an vad jag kan se...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

En inspänning hindrar för övrigt aldrig hästen från att fly eller får hästen att känna sig trängd.

Det fetmarkerade tror jag inte riktigt stammer... finns tillrackligt med hastar dar ute som longerats med inspanningar som slagits mot dom och slagit over bakat.


sen... lite kallt, om jag far lagga mig i igen sa ar man mer an lovligt korkad om man hobblar en hast i en miljo dar risken finns/ar overhangande att den blir skramd. :cool: Lika osmart som att binda upp den i en miljo dar det finns en overhangande risk att den blir radd.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Här är du verkligen ute och cyklar. Sluta upp!!!!! att pådyvla folk åsikter! Det är ett omoraliskt och fegt sätt att argumentera på!

Du, och ett par till, har tråden igenom sysslat med denna taktik, där ni medvetet förvränger och "missförstår" vad vi skriver.

LIA

Snälla LIA, försök argumentera utan att hemfalla till rena elakheter. Jag finner det inte mödan värt att bemöta dig då du gång efter annan visar total brist på förmåga att förklara dig och då istället ger dig på andra med anklagelser om omoral, lögner, okunnighet och jag vet inte allt. Detta är ett sätt som endast återspeglar dina egna tillkortakommanden när det gäller argumentationsteknik.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

ang ridfilmen sa har outbildade jag nagra fragor.. ar det kutym att rida med handerna sa lagt? Varfor rider hon mer med skankelbettet an transbettet? Varfor vilar hon handen mot hans bog vid levade? Vid den ena travperioden sa gapar hasten for varje halvhalt, inte mycket men tillrackligt for att det ska vara synligt, ar det helt enkelt en reaktion pa hennes betthjalper eller ar det nagot annat?

:o menar alltsa inte att vara dryg utan undrar for att jag i arlighetens namn inte brytt mig nog om den skolan for att studera den. ...

Jaa, säg det, jag är ingen dressyrryttare så det får någon annan svara på. Jag skulle kanske har förtydligat, "det här är dresssyr som jag gillar bättre än den dressyr man oftast ser".

Jag lade in filmen mest för att en dressyrryttare kanske lättare kan se och förstå vad jag menar med att arbete från marken, utan inspänning, också kan utövas så att hästen arbetar med formen.


Sen gillar jag hempfling men... ar sa pass skadad av kvartingarna tror jag att jag tycker att efter 3 ars arbete med samling och muskeluppbyggnad sa borde det finns mer muskulatur an vad jag kan se...

Fast nog ser du skillnad i hur hästen använder sin kropp? Det var det som var avsikten att visa, inte just musklerna.

Det här med muskler är nog väldigt svårt att bedöma så där visuellt, jag är själv lite skadad på samma sätt som du,
min egen quarter blev sjuk i höstas och tappade en faslig massa hull och muskler under höst/vinter, nu, på bara några månader är han nästan återställd, både i hull och muskler...utan någon särskild fysisk ansträngning...
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag förstår absolut ditt resonemang när det gäller inspänning osv. Dock är dessa rätt använda inget som håller fast hästen på så sätt som jag tolkar din åsikt. En inspänning erbjuder en jämn och mjuk kontakt, jämnare än de flesta av oss lyckas med när vi rider. Hästen får arbeta och använda sin kropp korrekt (vid korrekt utförd longering/tömkörning) utan att samtidigt ha en tyngd på ryggen. Man introducerar inspänning på ett lugnt och försiktigt sätt, det är inte bara "att spänna in". Många av oss har nog tyvärr sett skräckbilder där totalt empatilösa personer spänt in hästen så den biter sig i bringan. Detta är totalt fel och rent djurplågeri.

När jag pratar inspänning så har jag också just longering/tömkörning i åtanke. Inte ridning. Och jag är inte någon förespråkare för att "hjälptyglar", jag sätter dessa inom "" därför att de ofta missbrukas.

Inspänning under ridning kan jag endast tänka mig, som tidigare nämnts i tråden, ske på ridskola. Då blir det förvisso för ryttarens skull. MEN, med hästen lätt inspänd kan ryttaren få vara ifred och koncentrera sig på sin sits och inverkan. Med allt bättre kontroll på den egna kroppen och sin inverkan på hästen så blir ridningen bättre och bättre. En god spiral där det faktiskt i förlängningen är för hästens skull. Det är inte lätt att skaffa sig en korrekt sits och inverkan när hästen springer omkring med sänkt rygg osv. Sänkt rygg leder i förlängningen till slitage, en ond spiral.

När det gäller hobbles så är min åsikt att det är oetiskt just för att man faktiskt begränsar rörelsefriheten (något som du ju också skriver är meningen). Med tanke på hästen och dess natur så är den oerhört beroende av sina ben. En häst med inskränkt rörelsefrihet är en "död" häst, om man skulle se till vilt tillstånd. Jag vet dock inte om du förstår hur jag tänker.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Den här tex, den visar lite blandning förstås, ridning och arbete från marken, men du förstår säkert ändå...MYCET trevlig ridning och teknik dessutom, den här dressyren gillar jag, lyssna gärna vad dom har att säga om detta med att hästen ska vara fri från tygel och benhjälper, att all träning hela tiden strävar mot det...men då måste man redan från början låta bli att hindra...även om man under arbetets gång måste/behöver använda redskapen....men bara för att guida, visa vägen, aldrig hindra eller korrigera...bara visa om och om och om igen tills hästen förstår...

http://www.youtube.com/watch?v=2DjySFw0254&feature=related

Ska se om jag hittar fler filmer som visar mer av arbetet från marken...

Jag tycker också det visar väldigt trevlig ridning. Men vad vill du visa här (jag har inget ljud på datorn)? Hästarna är inom ramen och arbetas på kandar.

Att man ska undvika att klämma och hålla i är något som nog de allra flesta av oss får jobba med. Att kunna "åka häst" och låta hästen få plats med sin rygg för att avspänt kunna komma fram till en kontakt och runda sig i överlinjen. Istället för att försöka "klämma dit" en viss form. Hästar gillar inte när man klämmer.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Trevligt stöd på bettet har alla hästarna..och nosgrimmor :grin: heja dubbelmoralen liksom. Och hur ens tro att jag vill börja samla en häst som inte är redo för det ens..

Jag använder inte nosgrimmor själv, jag ogillar nosgrimmor i största allmänhet, men det är orerhört svårt att hitta en film på en dressyrhäst utan detta verktyg, ändå svårare är det att hitta en dressyrhäst som tränas från marken utan att behöva springa runt runt runt, med eller utan inspänning-

Sen eftersom du hävdar att hästen behöver inspänningen för formen så antar jag att du vill träna den, med hjälp av detta, mot just samling. För innan den har formen så kan den ju inte samla sig...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

haha.. jadu... det dar med att hitta ridning som faller en i smaken 100% ar f-n inte latt alla ganger.

ja visst syns det skillnad, att hasten ar mer gymnastiserad. ..fast.. jag vill aaaandaaa se mer muskler! :rofl: jag kommer aldrig kunna ga fran quarter till nagon annan ras, kommer ju ha varldens agren over hur langsamt musklerna kommer tillbaka... :angel: Nej men, skamt o sido, det ar SVART att hitta knapparna for los samling. Jag lyckades av ren "ojsanhoppsan" gora det med min ena harom dagen, hystade in honom i rundcorallen for en lite paminnelse om det dar med att han Faktiskt har Manners. Och joserru attehum.. hejsan hoppsan sa hade jag en hast som samlat sig sa fint sa och gick en san fin volt runt mig - utan att ta stod mot vaggarna. Jag sag ut ungefar sa har: :eek: Till och med lite skankelvikning fick vi till! Korde valdigt icketraditionellt med honom, kor man "normalt" rundcorallsjobb sa slar han pa autopiloten (nagon nagonstans larde honom hur man "ljuger"). Det var ratt intressant faktiskt, ska prova om nan dag igen nar regnet torkat upp och se om vi kan hitta dom knapparna igen och filma. Allt maken fick ur sig var "oj vilken stor hast han ar nar han gor sa..." :rofl: Men ja, det var lixom en ojsanhoppsan och forutom nar jag o min gamla tant lekt sa har jag inte kommit i narheten av det inna, lite intressant fotnot sadar eftersom jag Anda har en tendens att halka bort fran topic.
Jag -hoppas- jag, vi, kan hitta det igen for han ar jakligt langryggad och allt som kan hjalpa herr filur att bli mer fyrkant o mindre rektangel ar jag positiv till lol
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

knapplån

Här kommer lite filmer. Tycker att när man ska visa "samling" så är det jämt en uppkortad häst som piaffar (ibland till om med en som piaffar med hög guppande bakdel...) eller en som står i levad som visas. Den ska gå korrekt även i rörelsen framåt, det är ju fysiskt omöjligt att rida den enbart på bakdelen - det är genomsläpplighet som är intressant, att den kan dra upp magen och sätta sig men lika smidigt sträcka sig framåt i övergångar och tempoväxling.

Snott från tuben:

Här en utbildningsfilm gjord av den tyska hästtidningen Revue där Ingrid Klimke tränar ekipage, spännande att se och höra om man förstår lite tyska. Ryttaren ska bland annat träna halter men hästen är inte helt med och ryttaren är lite klumpig. Ingår även uppvärmning, losgelassenheit = lösgjordhet.
http://www.youtube.com/watch?v=E8_rdDjGwyQ&feature=related

En annan film, producerad av PferdiaTV - mer om vikten att träna allsidigt, tog med den för att det är så fint filmat, och Klimke himself är med...:love:
http://www.youtube.com/watch?v=HMuGueqs8F0&feature=relmfu

Westerndressyr från Grand National. Här pratar de en liten stund om westerndressyr kontra klassisk dressyr. Har inte riktigt koll på denna gren, men det är intressant att se. Kontakt, kontakt, kontakt.
http://www.youtube.com/watch?v=NtzlrR2Tnqc
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 597
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 084
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 267
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp