Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

För lektionsryttare kan det vara bra att få rida på hästar med inspänning/halsförlängare ibland.

Det där eviga pillandet med händerna för att bråka ned nacken på hästen ser man lite nu och då på ridskolor - utbildade ridlärare ska stoppa sådant, men det kan ändå vara bra för ryttaren att få "åka häst" ibland, bara sitta och koncentrera sig på att vara följsam. Där brukar halsförlängaren göra underverk för ryttaren, som slappnar av.

För hästens del så är det gissningsvis skönt att slippa ha någon som tjafsar i bettet. Sedan blir den (givetvis) inte genomsläpplig och mjuk bara för att den har huvudet nere i tjugo minuter på lektion. Det får ridläraren sköta när hästen rids igenom utanför lektionsschemat.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Grejen är att det ofta är för stora grupper och ponnyerna rids inte av tillräckligt ruttinerade ryttare tillräckligt ofta. Vanligt med felmusklade ponnyer. Tkr man tar lite lättvindigt m inspänningar istället för att satsa på själva ridningen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag håller med dig i det mesta, men dom flesta verktyg som vi använder har en inverkan först när man gör något (bett, sidepull, repgrimmor, bosaler, sporrar, ridspön, mm) och är hjälpmedel som ska hjälpa oss att få hästen att förstå vad vi vill, dom har inte i sig själva någon inverkan till skillnad från inspänningstylgar och nosgrimmor som påverkar oavsett vad du (ryttaren/tränaren) gör.

Sen va bra att du erkänner att du använder nosgrimman för att den hindrar hästen från att gapa när den tappar huvudet, och att du inser att det är det den gör (vill man hindra bettet från att glida kan man ju använda curbstrap) och att det är därför det fungerar bättre i dessa situationer.

Du har i alla fall insikt, något som jag saknat i den här diskussionen. Vi har alla våra problem och brister, det finns mycket värre saker man lägga sig till med för att få kontroll, en nosgrimma är i så fall en mildare variant även om jag inte skulle använda den ens i denna situation, och jaa min häst drabbas också av spunk då och då, i synnerhet på våren när kvigorna kommer blir det "rodeo".:D

Sen hobbles träning handlar inte om att man träna MED hobbles, utan man tränar INFÖR hobbles, man förbereder hästen så att den ska kunna använda dom. Likaså om du tränar för att hästen inte ska få panik när den fastnar, man använder inte själva hobbles:na i den träningen, det är först när hästen INTE får panik när den sitter fast som du ens kan sätta på dom.

Medans inspänningstyglar i sig är träningsverktyg som man tränar hästen MED. Dvs man använder inspänningstyglar för att träna INFÖR något annat. Det är den skillnaden jag pratar om och den insikten som många verkar sakna.

Sen jag är övertygad att dom flesta har en god tanke med det dom gör, men det hjälper ju inte, är det av ondo så är det av ondo oavset vad tanken bakom är.

Sen jag vet att ni (kanske inte du) menar att det är "min" syn på saken att det är av ondo, men jag hävdar att det är hästens syn på saken som gör att det är av ondo.

Man behöver bara sätta sig in hästens situation själv, tänka sig att sätta en lina från huvudet (med en järnbit i munnen och remmar som hindrar munnen från att gapa) till midjan och/eller rumpan som hindrar dig från att "ta upp" huvudet och sen sätta igång och gymnastisera, dirigerad av någon annan som inte ens talar ditt språk, i 20-30 minuter eller 1 timme, eller hur länge man nu håller på, det skapar spännningar och muskelvärk och frustrering om du inte är elitgymnast tränad och förberedd till detta under lång tid, men då behövs ju inte dessa linor, för det är ju det dom är till för, en förberedelse för att bli en elitgymnast, det är det som är det paraxodala..
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Är det att man "tvingar" hästen att gå i en viss form Som du inte gillar? Tänker ffa på longering då det är vanligt m inspänningar. Tanken med inspänningar är faktiskt inte alls att hindra utan de som använder sig av dem vill underlätta för både sig själv å hästen. Risken m inspänningar är att en del (Tänker främst på barn/oryttinerade) slutar att kräva utan tror att in spänningarna gör jobbet av sig själv. Och att de är korrekt å lagom satta är ju självklart viktigt.

Men om dom inte hindrar något, varför använder man dom då?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

För lektionsryttare kan det vara bra att få rida på hästar med inspänning/halsförlängare ibland.

Det där eviga pillandet med händerna för att bråka ned nacken på hästen ser man lite nu och då på ridskolor - utbildade ridlärare ska stoppa sådant, men det kan ändå vara bra för ryttaren att få "åka häst" ibland, bara sitta och koncentrera sig på att vara följsam. Där brukar halsförlängaren göra underverk för ryttaren, som slappnar av.

För hästens del så är det gissningsvis skönt att slippa ha någon som tjafsar i bettet. Sedan blir den (givetvis) inte genomsläpplig och mjuk bara för att den har huvudet nere i tjugo minuter på lektion. Det får ridläraren sköta när hästen rids igenom utanför lektionsschemat.

Jaa, och i denna situation så kan ju hjälptygeln vara en hjälp för ryttaren, MEN hästen måste vara förberedd för linan innan, den tränar (gymnasiteserar) alltså inte hästen, utan ryttaren. Det är en helt annan sak än det som diskuterats dom senaste sidorna här...

Det är klart att inspänningen hindrar, annars skulle den ju inte behövas...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Om du menar att hästen ska gå med nästan i vädret så ja. Tanken m inspänningar är att hjälpa hästen till en ändamålsenlig form, sen att jag inte tkr att inspänningar behövs det är en annan sak.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Kan absolut vara så på vissa ställen. Tänker mest att om ryttaren ska komma till ridning måste denna kunna sitta still och ha (någorlunda) kontroll på sig själv och sina hjälper i alla gångarter. Ridning på hjälptygel kan hjälpa ryttaren att hitta balansen, något som sedan kan överföras till ridning utan hjälptygel.

Dock hjälper ju inspänningen i dessa fall inte hästen direkt. Det krävs att den rids igenom av utbildad personal, och på lektion av elever på högre nivå.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ang hobbles-träning. Den utförs ju på olika sätt. Det finns kanonbra sätt, som egentligen inte handlar om hobbles i sig kanske, utan där man jobbar med att hästen ska bli maximalt mentalt och känslomässigt balanserad, i varje moment som har med att ''sitta fast'' att göra. Dvs att lära flyktdjuret ett motsatt sätt att tänka, känna och reagera inför att vara fast eller rörelsehindrad på något sätt. Där föregår träningen momentet, och då gör du inte ditt djur illa varken mentalt eller fysiskt.
Vad jag tror att många-med all upptänklig rätt- reagerar på, är när man kör en sacking out, och helt sonika spänner hobbles på en häst som aldrig varit med om något liknande, och sedan låter den ta hand om ''inlärningen'' själv. Där skulle ju tex Axel ha helt rätt vad gäller inlärd hjälplöshet. Jag har hört en framgångsrik tränare, som är förebild för väldigt många ryttare, säga ang hobbling, att det är bara att sätta hästen i en liten rundcorall, spänna på hobbles, vända sig om och dricka en kopp kaffe, och så är det löst när du är klar med kaffet...Vända sig om gissningsvis för att inte behöva se och oroa sig över vad som händer i corallen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

För att visa och vägleda hästen till en bra form, inte tvinga hästen i en viss form.

Motsatsen till att vara tvingad är att ha ett val. Hur många valmöjligheter har hästen till alternativ form i inspänningstyglar?
Jag är inte sarkastisk, jag undrar ärligt, för de inspänningstyglar jag har sett är kanske inte de enda?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Motsatsen till att vara tvingad är att ha ett val. Hur många valmöjligheter har hästen till alternativ form i inspänningstyglar?
Jag är inte sarkastisk, jag undrar ärligt, för de inspänningstyglar jag har sett är kanske inte de enda?

Dom kan dra upp huvet, dom kan vika in huvet, inspänningen ska ju erbjuda hästen ett stöd när hästen väl söker sig framåt/neråt.

Sen får man ju spänna den med måtta, beroende på vad det är för häst och hur långt hästen har kommit och vad hästen klarar av för träning och framförallt vad det är man vill ha ut av träningen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja. Personligen tycker jag att det är viktigt att hästen har total rörelsefrihet, överallt. Då känns det som om jag börjar i rätt ände, dvs med samarbete på lika villkor, som leder vidare till förfining. Jag vill aldrig vara orsak till att hästen i träningen en endaste gång kan känna att den vill loss och inte kan det. Återigen, även här finns skräckexempel på hur hästar spänns in tills de snudd på knäcker nacken, och det är långt ifrån alla hjälptygelsanvändare som skulle se det med blida ögon.
Hursom, rörelsefrihet och egna valmöjligheter i största utsträckning finner jag ger den bästa och mest stabila grunden, både fysiskt och mentalt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

För att visa och vägleda hästen till en bra form, inte tvinga hästen i en viss form.

Fast då är vi tillbaks till moment 22, om hästen inte "vill" eller "kan" anta den form som remmen bestämmer, vad händer då? Och om hästen redan "kan" hålla den formen som remmen medger, vad gör den för nytta då?

Det Lager prata om är något helt annat, det handlar inte om hästträning då, även om jag själv anser även det vara ett onödigt tvång för hästen bara för att hjälpa ryttaren, men det jag ifrågasätter egentligen är användandet på hästar som ska tränas (förberedas) för något med hjälp av dessa remmar som faktiskt hindrar, det är deras funktion, tekniskt, det kommer du inte ifrån...hästen kan bara röra sig inom ramen för vad remmen medger, alltså hindrar den hästen när den behöver komma utanför ramen...sen om man rider/tränar hästen på samma sätt med (rid)tyglarna (håller fast/hindrar) så är det ju bara att beklaga...men det är inte den sortens teknik med (rid)tyglar jag jämför med..
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast då är vi tillbaks till moment 22, om hästen inte "vill" eller "kan" anta den form som remmen bestämmer, vad händer då? Och om hästen redan "kan" hålla den formen som remmen medger, vad gör den för nytta då?
Då kan man ju diskutera all träning då, varför träna en häst på någonting som den redan kan. Sen är det övht ingen ide att diskutera sålänge du fortfarande vidhåller att remmarna bestämmer hästen form. Den vägleder hästen till rätt form.

Jag skriver att det är en vägledning för hästar utan förtroende för bett och som inte går balanserat osv, den visar vad det är man vill att hästen ska göra, plus att man kan träna med det hos rutinerade hästar som kan gå samlat och redan arbetar på bra. Dock kräver ju allting att människan är aktiv också. Man kan inte sätta på en inspänning och tro att den sköter allt.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Absolut, den sortens hobblesträning skulle jag också ifrågasätta och avsky, allt kan missbrukas, men man kan träna och vänja hästen på ett sjysst sätt precis som du beskriver, till skillnad från remmar som vars enda syfte är att hindra hästens möjlighet att röra sitt huvud fritt i en träningssituation.

Milano
Jag har förstått att du tror att dessa remmar bara hjälper hästen att hitta "stöd" i bettet, men i praktiken (rent tekniskt) så hindrar den hästen samtidigt.

När jag tränar hästar så vill i alla fall jag använda så lite "tvång" som möjligt utifrån mina förutsätningar och begränsningar, det "stöd" som du är ute efter är inte nåt att sträva efter på en häst som behöver inspänningstyglar för att hitta balansen, det är andra saker som måste komma på plats först både mentalt och fysiskt, det blir helt enkelt ytterligare ett tvång som hästen måste bråttas med...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja. Personligen tycker jag att det är viktigt att hästen har total rörelsefrihet, överallt. Då känns det som om jag börjar i rätt ände, dvs med samarbete på lika villkor, som leder vidare till förfining. Jag vill aldrig vara orsak till att hästen i träningen en endaste gång kan känna att den vill loss och inte kan det.
Ser man och kan läsa hästen så ser man också hur hästen trivs, ska hästen ha full rörelsefrihet jämt så får du ju övht inte ens leda den i grimma och grimskaft. Man kan inte rida den eller någonting. Det fungerar inte så, träning är träning och hästen kan uttrycka sig och visa tydligt vad den tycker även med inspänningar. Precis som i all dressyrträning, man tränar skänkevikning eller vad som och trots att hästen tycker det är en jobbig övning så tränar man det och får igenom det. All ridning och träning är en viss begränsning för hästen, den kan inte göra precis vad den vill när den vill under ridningen eller träningen. Hästen har övriga typ 23 timmar att göra vad den vill i hagen sen.
Återigen, även här finns skräckexempel på hur hästar spänns in tills de snudd på knäcker nacken, och det är långt ifrån alla hjälptygelsanvändare som skulle se det med blida ögon.
Tror du att det är sånna inspänningar det pratas om? Tror du att det är det som jag menar när jag skriver vägleder? Ska man prata skräckexempel så slutar det isåfall med att man inte får röra hästen. Det finns skräckexempel överallt när det gäller all sorts utrustning. Det betyder inte att utrustningen rätt använd är fel.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

När jag tränar hästar så vill i alla fall jag använda så lite "tvång" som möjligt utifrån mina förutsätningar och begränsningar, det "stöd" som du är ute efter är inte nåt att sträva efter på en häst som behöver inspänningstyglar för att hitta balansen, det är andra saker som måste komma på plats först både mentalt och fysiskt, det blir helt enkelt ytterligare ett tvång som hästen måste bråttas med...
Oj oj...jag ger upp. Du läser inte vad jag skriver iallafall. Eller så är du helt enkelt för låst för att ta till dig någonting.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Oj oj...jag ger upp. Du läser inte vad jag skriver iallafall. Eller så är du helt enkelt för låst för att ta till dig någonting.

Nej vi kommer nog inte så mycket längre nu..

*kl*

Lägger in några filmer här som visar hästar med inspänningstyglar av olika slag, som också visar det problem som dom medför, spänningar.

Hästarna trycker på (puschar) synbart då remmen tar i, detta skapar spänning och aktiverar muskler som egentligen ska vara avspända. Det enda hästen lär sig är att den måste gå med huvudet "inom ramen" eller ta smällen att det trycker och drar i munnen...en del hästar väljer uppenbart att försöka ändå, om och om igen.......och därmed träna på detta puschande som aktiverar muskler som inte ska arbeta.....

http://www.youtube.com/watch?v=NE01DLORb2Y

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=j5szBlliQMM&NR=1

http://www.youtube.com/watch?v=qBVjLaGM4as&feature=related

Den här filmen visar longering med sk chambon, tyvärr får man spola fram den till c:a 4 min innan hon börjar longera. Hur som även här ser man hur remmen håller emot i nacken när hästen vill sträcka upp huvudet. Även sånt här stramande skapar spänning. Under ridning med (rid)tyglar behöver man inte hålla emot när hästen höjer huvudet, man kan låta den höja huvudet och sen be den sänka igen. Jag förstår verkligen inte varför man behöver så mycket remmar för att få en häst att länga överlinjen...även vid longering fungerar det utmärkt utan några remmar alls..

http://www.youtube.com/watch?v=3zokDbRn73s&feature=related


Alla dom här filmerna visar klart och tydligt att remmen hindrar, det är heller inga extrema inspänningar vad jag kan bedöma, men om någon ändå anser att jag lyckats hitta dåliga exempel så kan ni väl lägga in något som visar hur det ska se ut/användas, inte för att jag förstår varför man använder remmar då om dom inte "stramar" och "tar i" när hästen tappar eller vill/behöver komma ur den formen...
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Här hittade jag en film som visar och förklarar hur inspänning kan användas, lite det Miloni är inne på, men jag undrar, behövs dom då?

Jag menar den här hästen är ju väl förberedd och skulle mycket väl kunna uppvisa samma sak helt utan remmar. Min egen häst rör sig på liknande sätt utan remmar när han är uppvärmd, MEN om han skulle tappa fokus och vilja/behöva "kolla upp" så kan han det utan stramande, för hur det än är, även remmar anpassade på det här sätter hindrar hästen från att ta upp huvudet hela vägen...

http://www.youtube.com/watch?v=E2Q3Q0v2dUg&feature=related
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Den som kan använda hjälptyglar korrekt behöver sällan dem, ofta är de ett otyg. För den skull tycker jag inte att man helt ska fördöma dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 272
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp