Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Så du menar att inspäningstyglar inte kuvar? Vad kan vara mer kuvande än remmar som tvingar? Snacka om dubbelmoral:confused:

Sen jag rider inte bettlöst för att hästen gapar när den har bett, jag rider med bett då och då också, ingen av mina hästar gapar pga av bettet heller, den jag har nu är tom så lugn i munnen att jag skaffat bett med rulle, för att han ska bli MER aktiv i munnen...och jag använder inte nosgrimma....just för att hästen ska kunna gapa om han vill....sen du vet mycket väl varför jag rider bettlöst så sluta larva dig nu.....

Sen hästar är hästar oavsett ras, jag har haft och göra med alla de sorter och alla fungerar dom på liknande sätt, dom behöver inte "tämjas" med remmar för att lära sig hur man använder sin kropp..;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

I tygelns andra ände sitter händerna, dom kan välja att inte tvinga hästen i en specifik position till skillnad från inspänningstyglar, som håller emot oavsett vad.

En ryttare på ryggen med en hand som håller i tygeln, lång eller ej, är ALLTID i någon mening tvingande för hästen.

Du har sagt att du ridit "engelskt" förut. Jag börjar undra om du då ridit med alldeles för hårt spänd nosgrimma, eller med häst som gapat, eller om du spänt in hästen så hårt med inspänningstygel att du låst den?
Eller har du verkligen BARA sett uselt användande av nosgrimmor, inspänningstyglar och andra hjälpmedel? Det finns förvisso idioter överallt, men att säga att dessa skulle vara i majoritet inom häst-Sverige, det är inte sant. Om du tror det så får du nog titta dig omkring lite bättre.

Du säger att du sett väldigt många som inte kan gapa alls med nosgrimma. Och jag säger att jag sett väldigt många hästar som kan gapa. Gapande mun brukar ofta innebära problem med ryttarens hand. Att gapa är heller inte det enda sättet för hästen att visa obehag.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

I tygelns andra ände sitter händerna, dom kan välja att inte tvinga hästen i en specifik position till skillnad från inspänningstyglar, som håller emot oavsett vad.
Tyglar är alltid tvingande i någon form, hästen följer tygelns längd, kortar man så kortar hästen formen. Tygeln är en ram för hästen.
Hur visar man vägen då exakt? Hjälptygeln/inspänningstygeln sitter ju där där den sitter konstant, eller hur, hästen förstår bara att om den antar en annan form än vad tygeln medger så tar det emot = spänning/frustrering, till skillnad från händerna i andra änden, som kan lirka lite här och där och låta hästen själv, stegvis, få söka sig till en bättre form.
Den sitter där den sitter ja, man börjar inte med att spänna in så hårt man kan heller. En häst som inte litar på bettet blir ofta lugn och trygg och vågar faktiskt ta stöd på bettet när den inser att inspänningen varken rycker eller drar den i munnen utan är stadig. Precis som en stadig hand ska vara.
Hur menar du att dom inte drar, dom drar ju ner huvudet när hästen försöker ta upp det? När jag rider så rider jag inte så med händerna, en häst som är spänd och vill ta upp huvudet får ha huvudet uppe tills han slappnar av och tar ner det, tro mig, den gör det till slut, av sig själv, jag har sett hästar förvandlas på mindre än en timme, extrema stjärnkikare, just för att inget hindrar dom eller håller emot, man rider bara på i friskt tempo tills hästen slappnar av, först då är det ens någon mening att börja lirka med tyglarna...och då behövs ingen hjälptygel...då är hästen lugn och avslappnad och kan lyssna och ta till sig tygelsignalerna, pö om pö..
Nej, ingen inspänning ska dra ner hästen, den kan inte ens dra, den har inget eget liv. Den sitter där den sitter oavsett vad hästen gör och just därför så blir hästen också ofta trygg av att den kan ta stöd där för det kommer aldrig något ryck från den. Inspänningen drar liksom inte ihop sig för att hästen drar upp huvet. Inspänningen blir dock ofta slapp när hästen drar upp huvet.

Sen tycker jag allmänt att hästar som är såpass felridna så att dom blir stjärnkikare, dom hästarna är bäst att börja jobba från marken så att hästen kan få en ärlig chans att bygga upp sig lite och kunna ändra om sin form.

Och ja, alla hästar kan gå med huvet nere i backen med lång tygel, men det är inte alltid vad man strävar efter, man vill att hästen ska ta stöd på tygeln och då hjälper det inte att rida på långa tyglar.
Behöver man "stadga upp" bettet då är det något som är fel, då får man kolla i hästens mun och försöka hitta orsaken där, antingen sitter bettet för långt ner eller så är bettet för stort, ett bett som passar och sitter rätt i hästens mun behöver inte stadgas upp, annat än om man rider med stora grova tygeltag, men då kan man använda en curbstrap, sitter under hakan och hindrar bettet från att glida i sidled utan att binda ihop hästens käkar. Själva huvudlaget sitter på plats och hindras att glida omkring av pannband och käkrem, behövs ingen nosgrimma till det;)
Vad har tränset med hästens mun att göra? Hästen kan gå bra och trivas med bettet även om man har ett lite sladdrigare träns. Skillnaden är inte markant men den finns där.
Och när argumenten tryter, då börjar pajkastningen. För din information, jag rider inte med bett, alltså har hästen ingen anledning att gapa pga illa ridning;) Så om min hästa gapar så gör han det av naturliga skäl, för som du kanske förstår så har dom en mun som kan öppnas och gapa av en anledning...
Du kan kanske inte rida med bett? Eftersom du hävdar så starkt att hästar gapar med bett så är det något som är fel. Och inte ens när jag rider utan nosgrimma som jag gör 90% av tiden så gapar min häst knappt en enda gång. Han är väldigt lugn i munnen och enda gångerna han gapar är när han gäspar vilket i princip aldrig sker under ridningen.

Det är ingen pajkastning utan seriöst, jag tror du gör något galet om du har så stor erfarenhet av gapande hästar och dåligt användande av inspänningar.
Sen svarade du inte på min fråga, hur kan du veta om och/eller hur mycket hästen behöver gapa?
Jag rider varje dag, jag känner min häst mer eller mindre utan och innan, jag vet att han går inte och gapar under ridningen eller under hanteringen övht. Han gapar när han gäspar. Nästan enda gången jag sett han öppna munnen förutom när han äter, och då är det inget gapande det handlar om.

Jag har även ganska så stor erfarenhet av hästar övht och ser aldrig någon normal häst gå och gapa.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Sen jag rider inte bettlöst för att hästen gapar när den har bett, jag rider med bett då och då också, ingen av mina hästar gapar pga av bettet heller, den jag har nu är tom så lugn i munnen att jag skaffat bett med rulle, för att han ska bli MER aktiv i munnen...och jag använder inte nosgrimma....just för att hästen ska kunna gapa om han vill....sen du vet mycket väl varför jag rider bettlöst så sluta larva dig nu.....

Jag hade blivit orolig om min häst var för stilla, en häst som är genomarbetad och arbetar rätt suger på bettet ganska så automatiskt, en mun ska inte vara för stilla, den ska vara aktiv. Även utan bett ska munnen vara aktiv och hästen ska vara avslappnad i käke osv, när jag rider utan bett så är min häst luddrig precis som med bett ofta.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Kritisera, nej vet du vad, diskutera och ifrågasätta det måste man kunna göra utan att det måste handla om kritik.

Jag har inte ifrågasatt användning av verktyg som verkligen behövs och är till någon nytta, verktyg som hästen kan lära sig något av, som inte tvingar annat än om dom missbrukas, men att använda verktyg, som man inte verkar förstå hur dom fungerar, eller som inte ens behövs trots att dom bevisligen tvingar och håller fast, det behöver man diskutera och belysa, just för att folk alltid har en massa ursäkter till varför dom används.

Men du ifrågasätter användningen av verktyg som andra anser verkligen behövs och är till nytta, verktyg de anser att hästen kan lära sig något av, och som inte tvingar annat än om de missbrukas. Och du andra kan ifrågasätta de verktyg och metoder du använder och anser att de är icke hästvänliga och att du missbrukar dem.

Återigen vem ska avgöra vad som är nödvändigt och riktigt? Eller menar du att folk i allmänhet använder verktyg de tycker är onödiga och plågsamma?

Som sagt det är inte nödvändigt att ha häst alls så alla verktyg är onödiga.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tyglar är alltid tvingande i någon form, hästen följer tygelns längd, kortar man så kortar hästen formen. Tygeln är en ram för hästen.

Den sitter där den sitter ja, man börjar inte med att spänna in så hårt man kan heller. En häst som inte litar på bettet blir ofta lugn och trygg och vågar faktiskt ta stöd på bettet när den inser att inspänningen varken rycker eller drar den i munnen utan är stadig. Precis som en stadig hand ska vara.

Nej, ingen inspänning ska dra ner hästen, den kan inte ens dra, den har inget eget liv. Den sitter där den sitter oavsett vad hästen gör och just därför så blir hästen också ofta trygg av att den kan ta stöd där för det kommer aldrig något ryck från den. Inspänningen drar liksom inte ihop sig för att hästen drar upp huvet. Inspänningen blir dock ofta slapp när hästen drar upp huvet.

Sen tycker jag allmänt att hästar som är såpass felridna så att dom blir stjärnkikare, dom hästarna är bäst att börja jobba från marken så att hästen kan få en ärlig chans att bygga upp sig lite och kunna ändra om sin form.

Och ja, alla hästar kan gå med huvet nere i backen med lång tygel, men det är inte alltid vad man strävar efter, man vill att hästen ska ta stöd på tygeln och då hjälper det inte att rida på långa tyglar.

Vad har tränset med hästens mun att göra? Hästen kan gå bra och trivas med bettet även om man har ett lite sladdrigare träns. Skillnaden är inte markant men den finns där.

Du kan kanske inte rida med bett? Eftersom du hävdar så starkt att hästar gapar med bett så är det något som är fel. Och inte ens när jag rider utan nosgrimma som jag gör 90% av tiden så gapar min häst knappt en enda gång. Han är väldigt lugn i munnen och enda gångerna han gapar är när han gäspar vilket i princip aldrig sker under ridningen.

Det är ingen pajkastning utan seriöst, jag tror du gör något galet om du har så stor erfarenhet av gapande hästar och dåligt användande av inspänningar.

Jag rider varje dag, jag känner min häst mer eller mindre utan och innan, jag vet att han går inte och gapar under ridningen eller under hanteringen övht. Han gapar när han gäspar. Nästan enda gången jag sett han öppna munnen förutom när han äter, och då är det inget gapande det handlar om.

Jag har även ganska så stor erfarenhet av hästar övht och ser aldrig någon normal häst gå och gapa.

Miloni, du och Fiador pratar inte om exakt samma sak här. Du ifrågasätter hur många hästar som har möjlighet, som går och gapar. Fiador däremot ifrågasätter hur lämpligt det är att använda nosgrimma som är en rem som håller hästens mun stängd, och även då den är ''rätt'' använd, jag gissar att det betyder x antal fingrar emellan när de spänns, så kan inte hästen gapa obehindrat. Detta i sig leder till att om den får obehag eller smärta i munnen, en väldigt känslig del av hästens kropp där vi är och inverkar med tygeltag och bett, så har den ingen chans att undkomma genom att öppna munnen och komma ifrån det som orsakar smärta. Dessutom missar vi själva, om det så gäller Fiador själv eller andra ryttare, viktiga signaler från hästen som kan indikera obehag eller smärta i varierande grad och av olika anledning. Vi behöver dessa signaler för att bli uppmärksamma på att något är fel, så att vi kan rätta till det, vad det nu kan vara.

Om Fiador anser sig uppmärksamma dåligt användande av inspänningstyglar så är hon knappast ensam om det, och det betyder knappast att det är hon personligen som gör saker galet och är ansvarig för det. Själv använder Fiador som bekant inga, det har väl de flesta uppfattat vid det här laget? Det diskuteras en hel del, inte speciellt bara på Bukefalos, om vad som händer med hästen när människan/utrustningen orsakar obehag eller smärta pga remmar som håller fast hästen. (Den ursprungliga hobbles-frågan är ju en annan typ av sådan diskussion tex.)
Hursomhelst är jag ganska säker på att Fiador menar att det är själva brukandet av inspänningstyglar överhuvudtaget som är dåligt.. tvingande för att vara mer exakt, precis som nosgrimman, eftersom hästen inte är fri att uttrycka sig eller röra sig som den vill. Något jag själv håller med om till hundra procent i båda fallen!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Har man en ung sporthäst som har kondis så är den explosiv... om man inte kuvar den. En så enkel sak som chambon till en början o sedan en rätt inspänning ger hästen en arbetsform där den inte behöver titta på allt o bara sprätta runt. Det gör att hästen inte bara springer utan kommer till arbete utan att göra illa sig o man behöver inte hålla på på volt så länge.

just :idea: Det var även du som inte ville att unghästen skulle få kondis o bli starkare....
För mig är det hela syftet- att hästen ska få de muskler som gör att den lätt kan bära upp sig o sin ryttare. att den även blir busig ingår i att skaffa unghäst.

En inspänning för en rutinerad häst ger det stödet den behöver för att kunna arbeta utan att trilla framåt( som den får av sin ryttare) o kan göra svårare saker än att flänga runt.

Det säger sig själv att det är en sämre ryttares timing som ger hästen "smärta" av bettet samt att den gapar. Om man då intalar sig att det är "snällare" att rida bettlöst med samma kraft innan den blivit tvärlydig så....

Jag undrar vad du har haft för mentorer eller om de helt har saknats iom att du har udda värderingar o slutsatser.:confused:

Axel...är du själv medveten om hur du till slut ibland hittar på saker om folk som egentligen är de motsatta till vad de brukar uttrycka sig att göra och stå för? Eller vill du med flit skapa oändliga följetänger där folk försvarar sig och förtydligar i all evighet?

Du maler konstant på om rädda ryttare, oerfarna ryttare, sämre ryttare, dåliga unghästägare, dåliga hästägare, kadaverdisciplinare, repviftare etc etc. Många gånger har du rätt i själva problemsökningen, men det göms effektivt bakom din trista attityd mot andra människor.

En rutinerad som orutinerad häst kan få hjälp att inte behöva stöd genom inspänningar alls. En del av oss använder andra träningssätt för att slippa dessa pga väl kända anledningar. Andra av oss vill hellre använda inspänningar, ja, nosgrimma, som fallet var här. Vissa kan tänka sig att använda hobbles. Jag förstår ursprunget och det praktiska användandet även av dem, men vet hur otroligt balanserat hästens psyke måste vara. Lite den typen av häst du tänker dig i den ''rutinerade'' hästen som har fullvärdig hjälp av inspänningstyglar gissningsvis.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag kan bara hålla med och samtidigt observera att andra maler på om bett/nosgrimor/skor mm är djurplågeri eller åtminstone helt fel. Och när dessa två ytterligheter möts så blir det krasch. Två sidor av myntet och båda sidor är lika envetna och hävdar att min väg är den rätta, alla andra är djurplågare.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Mmmm...det är så trist....för den verkliga kunskapen och erfarenheten försvinner i slagfältsdammet...och endast några få blir nåt klokare...:)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Även en för stilla mun kan tyda på obehag i någon form.

Ja, absolut, men inte just från munnen som vi ju diskuterade här...men om det skulle vara så att hästen har obehag av något slag, i synnerhet från munnen när jag använder bett, så vill i alla fall jag ge den en chans att visa det.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tyglar är alltid tvingande i någon form, hästen följer tygelns längd, kortar man så kortar hästen formen. Tygeln är en ram för hästen..

Fast ska vi resonera så så är ju allt vi gör tvingande i någon form, håll dig till ämnet, vi pratar om onödigt tvingade, remmar som konstant hindrar, det kan inte jämföras med händer som kan flexa och låta hästen få röra sig som han vill mellan varven, det är ett faktum som du inte kommer ifrån.

Den sitter där den sitter ja, man börjar inte med att spänna in så hårt man kan heller. En häst som inte litar på bettet blir ofta lugn och trygg och vågar faktiskt ta stöd på bettet när den inser att inspänningen varken rycker eller drar den i munnen utan är stadig. Precis som en stadig hand ska vara.


Men en stadig hand måste inte ge stöd, hästen behöver inte stöd den kan hålla i bettet ändå, kontakt är en annan sak, den är trådfin (eller ska vara).

Fram tills dess att hästen klarar av att gå i en jämn form, vilket den behöver göra innan du tar denna jämna kontakt, så rider jag med lösa tyglar, slack, så att hästen slipper bli störd under tiden den jobbar sig i form.

En inspänningstygel stör hästen. Varje gång den känner sig ur balans och behöver sträcka ut/fram sig mer än remmen medger, så får den motstånd (tryck) i munnen, det är ingen bra början för en häst som dels ska lära sig gilla bettet, dels ska hitta formen, den blir spänd och frustrerad, ingen bra början för en häst helt enkelt.

Nej, ingen inspänning ska dra ner hästen, den kan inte ens dra, den har inget eget liv. Den sitter där den sitter oavsett vad hästen gör och just därför så blir hästen också ofta trygg av att den kan ta stöd där för det kommer aldrig något ryck från den. Inspänningen drar liksom inte ihop sig för att hästen drar upp huvet. Inspänningen blir dock ofta slapp när hästen drar upp huvet..

Som sagt, stöd det behöver den inte, det är något som människan har hittat på, hästen är fullt kapabel att hitta formen ändå. Kontakt via tygeln borde handla om kommunikation i första hand, formen kommer så småning och då, när hästen är jämn och stadig i formen, behöver man verkligen en mjuk nacke som inte har tränats till att "spjärna emot" remmar.

Sen tycker jag allmänt att hästar som är såpass felridna så att dom blir stjärnkikare, dom hästarna är bäst att börja jobba från marken så att hästen kan få en ärlig chans att bygga upp sig lite och kunna ändra om sin form...

Håller med..men utan inspänningstyglar och nosgrimma...

Och ja, alla hästar kan gå med huvet nere i backen med lång tygel, men det är inte alltid vad man strävar efter, man vill att hästen ska ta stöd på tygeln och då hjälper det inte att rida på långa tyglar.

Vad menar du "gå med huvudet i backen", vi diskuterade stjärnkikare och det var du som sade att det då behövs hjälptyglar för att komma tillrätta med det, jag säger bara att det behövs det inte alls, det finns andra sätt att få hästen att slappna av och sänka huvudet...utan tvång...

Vad har tränset med hästens mun att göra? Hästen kan gå bra och trivas med bettet även om man har ett lite sladdrigare träns. Skillnaden är inte markant men den finns där..

Que..:confused: Det var det här som du skrev som jag svarade på:

Jag har märkt på många träns att dom blir stadigare, sitter bättre med nosgrimma.

Tränset sitter stadigare, bettet sitter stadigare, allt blir stadigare

Tänk efter vad du skriver så att det inte blir si ena gången och så den andra.

Du kan kanske inte rida med bett? Eftersom du hävdar så starkt att hästar gapar med bett så är det något som är fel. Och inte ens när jag rider utan nosgrimma som jag gör 90% av tiden så gapar min häst knappt en enda gång. Han är väldigt lugn i munnen och enda gångerna han gapar är när han gäspar vilket i princip aldrig sker under ridningen.

Det är ingen pajkastning utan seriöst, jag tror du gör något galet om du har så stor erfarenhet av gapande hästar och dåligt användande av inspänningar.

Eller hur, du inser kanske själv hur fånigt du är nu...

Jag rider varje dag, jag känner min häst mer eller mindre utan och innan, jag vet att han går inte och gapar under ridningen eller under hanteringen övht. Han gapar när han gäspar. Nästan enda gången jag sett han öppna munnen förutom när han äter, och då är det inget gapande det handlar om.

Jag har även ganska så stor erfarenhet av hästar övht och ser aldrig någon normal häst gå och gapa.


En häst behöver inte "vrålgapa" för att det ska bli obehagligt i en nosgrimma, den behöver bara försöka öppna munnen mer än någon cm så tar remmarna i, det PLUS att när den tuggar/rör på käkarna så "skaver" remmarna på insidan av kinden...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Lite den typen av häst du tänker dig i den ''rutinerade'' hästen som har fullvärdig hjälp av inspänningstyglar gissningsvis.

Sen finns det ett betänkansvärt talessätt:

"Inspänningstyglar ska bara användas av rutinerade ryttare och hästar...men...rutinerade ryttare och hästar behöver aldrig använda dessa":D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Sen finns det ett betänkansvärt talessätt:

"Inspänningstyglar ska bara användas av rutinerade ryttare och hästar...men...rutinerade ryttare och hästar behöver aldrig använda dessa":D

Jag ska tänka på det nästa gång jag läser någon bok av Dr. Reiner Klimke om unghästar och deras utbildning, han var nog synnerligen orutinerad...:cool:

Skämt åsido, jag kan egentligen förstå lite av ditt resonemang - om man talar om fel användning av diverse attiraljer. Men jag tycker ditt synsätt är alldeles otroligt svartvitt. Jag anser att om hästen gapar så är något fel, däremot ska hästen inte per automatik gå och gapa när den arbetas. Den ska vara lugn i sin mun och med ett fint "läppstift". Problem i munnen, med ryttaren mm mm kan ofta yttra sig även i andra uttryck. Att använda nosrem på sin häst innebär inte att man är en känslokall idiot. Det går alldeles utmärk att läsa av sin häst ändå. På precis samma sätt gör inte avsaknad av bett och nosgrimma att ryttaren automatiskt blir "snäll". Jag tror att många som rider omkring bettlöst faktiskt maskerar sina dåliga händer på det viset. I alla fall om man ska tro det som skrivs på Buke, om alla hästar som går så fantastiskt bra på bettlöst men inte funkar alls på bett. Och på det viset tar dessa ryttare heller inte itu med sina brister.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo men det är MIN syn på saken som jag antar att jag kan diskutera likväl som andra kan diskutera sin. Sen vi pratar inte om döda ting här, eller diskuterar politik, utan det handlar om levande tänkande kännande varelser som inte kan försvara sig själva. Jag tror INTE att folk missbrukar något med flit, bevisligen handlar det om okunskap, men man får ju hoppas att det tåls att diskutera ändå, eller?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej, men det ena utesluter ju inte det andra, brister det har vi allihopa, det handlar om att vara ärlig mot sig själv inse varför man gör si eller så och inte lura sig själv att det handlar om verktygen, eller hästen att den har problem.

Sen angående svart/vitt så är i alla fall jag funtad så att jag har min uppfattning och lever och lär den, jag anpassar den inte beroende på vad andra tycker eller tänker och när det dessutom handlar om varelser som inte kan tala för sig själva och man är väl insatt i hur dessa verktyg inverkar och påverkar dessa varelser då kan man inte vara överseende och gå emot sig själv och säga "men det är väl ok ibland ändå", nej tyvärr så får man då lov att vara den där elaka besvärliga människan som säger som det är oavsett och ibland bli illa omtyckt på köpet.:D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Detta i sig leder till att om den får obehag eller smärta i munnen, en väldigt känslig del av hästens kropp där vi är och inverkar med tygeltag och bett, så har den ingen chans att undkomma genom att öppna munnen och komma ifrån det som orsakar smärta. Dessutom missar vi själva, om det så gäller Fiador själv eller andra ryttare, viktiga signaler från hästen som kan indikera obehag eller smärta i varierande grad och av olika anledning. Vi behöver dessa signaler för att bli uppmärksamma på att något är fel, så att vi kan rätta till det, vad det nu kan vara.
Jag vet inte hur andra rider eller känner saker och ting, men nog känner man mycket väl såfort hästen spänner sig och biter sig fast eller försöker komma undan inverkan av bettet. Är man uppmärksam så känner man vad hästen gör med munnen. Då uppmärksammar man det och gör något åt det, hästen ska aldrig ha anledning att gapa under ridningen. Och jag försvarar inte dom som spänner ihop nosen så mycket det nu går och ignorerar hästen, det är fel. Men jag anser att en ryttare ska kunna känna sånt.
Om Fiador anser sig uppmärksamma dåligt användande av inspänningstyglar så är hon knappast ensam om det, och det betyder knappast att det är hon personligen som gör saker galet och är ansvarig för det.
Det är väl inte det som det pratas om? Man ska isåfall varken använda tyglar eller bett eller någonting på hästen om man inte kan hantera det. Det betyder inte att det rätt använt skadar hästen.
Hursomhelst är jag ganska säker på att Fiador menar att det är själva brukandet av inspänningstyglar överhuvudtaget som är dåligt.. tvingande för att vara mer exakt, precis som nosgrimman, eftersom hästen inte är fri att uttrycka sig eller röra sig som den vill. Något jag själv håller med om till hundra procent i båda fallen!
Ja, och jag anser inte att rätt använda inspänningar hindrar hästen utan vägleder hästen till att få ett förtroende för bettet. Hästen kan uttrycka sig tydligt iallafall, om man inte är blind så ser man när hästar spänner käken och nacken osv.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast ska vi resonera så så är ju allt vi gör tvingande i någon form, håll dig till ämnet, vi pratar om onödigt tvingade, remmar som konstant hindrar, det kan inte jämföras med händer som kan flexa och låta hästen få röra sig som han vill mellan varven, det är ett faktum som du inte kommer ifrån.
Men det är inte onödigt tvingande, inte mer onödigt tvingande en vad en tygel och hand är, en hand som dessutom omöjligt nästan kan vara såpass stadig och stabil som en inspänning kan vara.
Men en stadig hand måste inte ge stöd, hästen behöver inte stöd den kan hålla i bettet ändå, kontakt är en annan sak, den är trådfin (eller ska vara).
Om du tror att stöd betyder att hästen hänger på bettet så nej, det ska den inte. Jag bara antar att normalt utbildade folk inom ridning vet om stödet som man vill att hästen ska söka.
Fram tills dess att hästen klarar av att gå i en jämn form, vilket den behöver göra innan du tar denna jämna kontakt, så rider jag med lösa tyglar, slack, så att hästen slipper bli störd under tiden den jobbar sig i form.
Då blir hästen också framtung, alla hästar kan gå och hänga med huvet. Det är förtroendet för bettet och handen som det oftast handlar om. Hästen vågar inte söka kontakt med bettet.
En inspänningstygel stör hästen. Varje gång den känner sig ur balans och behöver sträcka ut/fram sig mer än remmen medger, så får den motstånd (tryck) i munnen, det är ingen bra början för en häst som dels ska lära sig gilla bettet, dels ska hitta formen, den blir spänd och frustrerad, ingen bra början för en häst helt enkelt.
"Känner sig ur balans"? Om man rider med tyglar då och hästen känner hastigt att den helt plötsligt känner sig ur balans och rycker fram nosen, får inte hästen ett ryck då av tygeln? Jag har aldrig sett en häst bli spänd och frustrerad av en rätt inspänning, då måste du gjort fel om det hänt. Dock ser man självklart folk använda allting mer eller mindre fel ganska så ofta men det är en annan sak.
Som sagt, stöd det behöver den inte, det är något som människan har hittat på, hästen är fullt kapabel att hitta formen ändå. Kontakt via tygeln borde handla om kommunikation i första hand, formen kommer så småning och då, när hästen är jämn och stadig i formen, behöver man verkligen en mjuk nacke som inte har tränats till att "spjärna emot" remmar.
Så hästen ska gå i jämn och stadig framtung form med långa tyglar utan någon kontakt med handen, nja..
Vad menar du "gå med huvudet i backen", vi diskuterade stjärnkikare och det var du som sade att det då behövs hjälptyglar för att komma tillrätta med det, jag säger bara att det behövs det inte alls, det finns andra sätt att få hästen att slappna av och sänka huvudet...utan tvång...
Om du har lite svårt att förstå ska jag skriva så tydligt jag kan. Hjälptyglar kan hjälpa hästen att hitta formen och få förtroende för bettet igen eftersom att inspänningen varken rycker eller drar i hästen oavsett.
Que..:confused: Det var det här som du skrev som jag svarade på:

Tänk efter vad du skriver så att det inte blir si ena gången och så den andra.
Jag vet precis vad jag skriver, jag skriver att min uppfattning är att tränser sitter stadigare med nosgrimma, det är ingen stor skillnad och det går utmärkt att rida utan. Men att tränset känns stabilare är det för mig ingen tvekan om.
Eller hur, du inser kanske själv hur fånigt du är nu...
Det är ju en seriös undran, hur har du ridit egentligen eftersom du har så stor erfarenhet att hästar är i behov av att gapa under ridningen såpass mycket att nosgrimman hindrar? Då anser jag att man bör se över sin ridning.
En häst behöver inte "vrålgapa" för att det ska bli obehagligt i en nosgrimma, den behöver bara försöka öppna munnen mer än någon cm så tar remmarna i, det PLUS att när den tuggar/rör på käkarna så "skaver" remmarna på insidan av kinden...
Min häst kan utan större problem tillomed äta med sin nosgrimma, aldrig sett något som direkt hindrar honom från normalt öppnande av munnen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Sen angående svart/vitt så är i alla fall jag funtad så att jag har min uppfattning och lever och lär den, jag anpassar den inte beroende på vad andra tycker eller tänker
Det man ska fråga sig själv är väl mera om ens egen uppfattning är så korrekt alla gånger, om min häst trivdes bättre utan bett så skulle ju inte jag sluta med bettet helt utan ta reda på vad det är med min ridning som orsakar att hästen ogillar det. Är hästen såpass stum i munnen att jag tvingas byta bett för att få lite aktivitet i den, då bör man kolla över hur avspänd och genomarbetad hästen egentligen är. Kanske är hästen bara just framtung och spänd. En stum mun som inte rör sig det minsta tyder ofta på en spänning nånstans.

Man ska inte bara gå efter sin egen uppfattning, man lär genom att lyssna på andras uppfattningar om saker och ting och ta till sig och tänka igenom lite saker och ting. Man kommer ingenstans om man inte tar reda på mera hur saker och ting fungerar, tittar på hur saker som är rätt använt egentligen fungerar för olika typer av hästar etc. Alla inspänningar är tex inte bra och alla är inte dåliga. Fel spänd nosgrimma är inte bra, många olika typer av nosgrimmor är jag också mer eller mindre emot, det betyder inte att alla nosgrimmor är dåliga.
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 273
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp