Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Sliter man i hästen så det i regel gör ont så hästen behöver gapa då är det fel redan här, liksom när det gäller alla annan hantering så är det fel om det gör ont. Som sagt varför leta upp annat man anser är fel för att rättfärdiga något annat. Anser man att det är fel med nosgrimma så är det fel alldeles oavsett vad man tycker om hobbels eller?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Mitt resonemang handlar egentligen om just inlärningsprocessen eftersom det var så diskussionen började och jag opponerade mig egentligen mot att man lär hästen att den kommer loss om den tycker det är obehagligt/blir stressad av att stå uppbunden istället för att lära den att klara av detta, även om det blir lite rörigt och stressigt en stund samt att dessa "säkerhetssnören" lätt kan leda till en ond cirkel, speciellt om man använder dem under inlärningsprocessen.
Det finns för och nackdelar med de flestas inlärningsmetoder, en "normal" häst klarar säker att ta till sig det mesta. Nu tror jag inte att någon medvetet lär en häst att slita sig loss, får den panik så klarar den den biten oavsett om den lärt sig det eller inte. Kännetecken för panik är att man handlar på instinkt och inte med logik/inlärt beteende och då spelar det mindre roll vad man tränat det är borta. Det är först när paniken lägger sig som man kan använda det hästen lärt sig, alternativt innan paniken bryter ut.

De sätt jag kan se att förebygga panik är att miljöträna hästen så att man flyttar bort paniktröskeln så att den klarar att hantera mer stress alternativt en hårt inlärd hjälplöshet så att egentligen inget gör den panikslagen utan botten redan är nådd inget blir värre utan hästen (eller människan för den delen) är helt apatisk.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo men det är ju just det jag menar, nosgrimman sitter inte bara där "löst" längre då när hästen försöker gapa, det är DÅ den stramar och trycker, sen blir det dubbelt ont, eftersom hästen inte kan gapa fullt ut och därmed undkomma smärta. Det är det jag avser med "arbete" och "prestation". Varför anvä

Jag börjar allvarligt undra vad det är för underliga nosgrimmor (och ryttare) du träffat på....:confused:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Gapa fullt ut???
Hur rider du om den får smärta:eek:
Plus till Solis

Men du, kommer du ihåg den här filmen...

http://www.youtube.com/watch?v=UAFV0jtseM0&feature=related

..det är så här jag menar att dessa "verktyg" används....absolut ingen i den församlingen förstår varför hästen beter sig som den gör...

Ryck och slit i tyglar som sitter fast i ett bett som sitter i hästens mun som hålls ihop med en nosgrimma PLUS inspänningstyglar som begränsar hästen ytterligare...detta handlar verkligen om människan och hennes "bisarra" ideer...och det är helt legalt...det jublas och klappas hej vilt....
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

En laddad och uppspelt hingst ser jag.

Hade denna häst varit lugn och harmonisk med hobbles menar du?

Därmed inte sagt att det är OK att "spänna ihop" hästen med diverse medel. Det är det inte. Jag förstår bara inte riktigt ditt resonemang.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ska vi länka till några filmer med hobbling, eller repgrimmor, eller repviftning eller.... det går säkert att hitta någon där hästen ser plågad ut.

Det är lätt att hitta bildbevis på en företeelse är felaktig. Och så slutar det med att någon länkar till en fet häst som går och betar i en jättehage och så är det fel för att hästen bara går och äter blir tjock eller blri riden utan utrustning. Och begränsar man sedan maten så blir det länkar till magsår och magra stressade hästar eller till en som sitter och skumpar utan utrusning på en häst som har ont i ryggen.

Det går inte att hitta något som alltid blir rätt.

PS, jag ser en uppspelt hingst som varit lika uppspelt oavsett utrustning eller brist på den, inte en häst som har ont.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

En laddad och uppspelt hingst ser jag.

Hade denna häst varit lugn och harmonisk med hobbles menar du?

Därmed inte sagt att det är OK att "spänna ihop" hästen med diverse medel. Det är det inte. Jag förstår bara inte riktigt ditt resonemang.

Jo jag tror nog att du förstår, hobbles används inte i såna här situationer, är inte till för såna situationer, dom änvänds när hästen går och betar, i vila, medans nosgrimmor och inspänningstyglar används och är till för att användas när hästen arbetar (eller visas upp), när den verkligen behöver få visa och utrycka vad den känner.....
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Plus till Solis

Men du, kommer du ihåg den här filmen...

http://www.youtube.com/watch?v=UAFV0jtseM0&feature=related

..det är så här jag menar att dessa "verktyg" används....absolut ingen i den församlingen förstår varför hästen beter sig som den gör...

Ryck och slit i tyglar som sitter fast i ett bett som sitter i hästens mun som hålls ihop med en nosgrimma PLUS inspänningstyglar som begränsar hästen ytterligare...detta handlar verkligen om människan och hennes "bisarra" ideer...och det är helt legalt...det jublas och klappas hej vilt....
:rofl::rofl: Nej du anser ju att hästen inte är tillräckligt avtrubbad o lugn. NH-tränad.

Eller menar du att hingsten ska släppas lös.

Det finns oxå video när hingsten tävlas i svår hoppning. De kan uppföra sig som så när de inte är kuvade. Man tillåter personlighet o uttryck av känslor.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo men det är ju inte det vi pratar om (från början), vissa anser ju hobbles vara fel oavsett, jag anser nosgrimmor och inspänningstylgar vara fel oavsett, just för att dom används i syfte att begränsa hästen under arbete och prestation, medans hobbles används för att hindra hästen att gå iväg långt bort, under vila, precis som uppbindning, boxvistelse, transport, hage...förstår du vad jag menar?.....jag vill få folk att ska få upp ögonen och sluta vara så motsägelsefulla...att fördöma det ena...och samtidigt jubla åt det andra...som egentligen är mycket värre...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

:rofl::rofl: Nej du anser ju att hästen inte är tillräckligt avtrubbad o lugn. NH-tränad.

Eller menar du att hingsten ska släppas lös.

Nej, men den borde kunna ledas med respekt, inte behöva gå med inspänningstyglar och nosgrimma för att mekaniskt och med smärta försöka hindra den från att fly......

Det är ganska otroligt hur såna som du i ena minuten förfasar över avtrubbade hästar och i andra jublar åt hästar som verkligen kämpar för att komma loss....och som riskerar att utvecka just inlärd hjälplöshet........
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hästen är busig o rutinerad.
Har säkerligen aldrig haft repgrimma på sig:rofl:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Helt enkelt eftersom världen, som sagt, inte är svart-vit. Att använda nosgrimma innbär inte att man per automatik spänner den så hårt att hästen får ont. Några gör det, ja. Men väldigt många hästar klarar ypperligt bra att gapa trots sina nosgrimmor och avslöjar t.ex. dåliga ryttarhänder.
Men, som sagt, om man tror att det enda sättet att spänna nosgrimman är hååååårt så, ja, då är det absolut bäst att inte använda någon alls.
Men snälla du, läs hela diskussionskedjan och försök förstå vad där står!

Nej, ingen häst "klarar ypperligt bra att gapa" om nosremmen är hårt åtdragen.
Drar man inte alls åt nosremmen, vad ska man då med den till???

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Och vad vill du säga med det där? Att vända på huvet innebär stor rörelsefrihet? Det tycker inte jag iallafall.
Exakt det jag skrev!
Du kommer med okunniga och komplett felaktiga påståenden och jag tycker du ska avstå från sådana.
INGEN(!) har påstått att "vända på huvudet innebär stor rörelsefrihet". Lägg av med dina överdrifter!

Spiltor är fel helt enkelt, dom är stressande för många hästar och jag ser iallafall inget som helst bra med dom.
Spiltor kan vara utmärkta att ta till vissa gånger, dock inte som fängelse 23/24.
Ingen häst ska behöva vara stressad av att stå i spilta någon timme. I så fall har man misslyckats med sin uppgift som hästägare.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo men det är ju inte det vi pratar om (från början), vissa anser ju hobbles vara fel oavsett, jag anser nosgrimmor och inspänningstylgar vara fel oavsett, just för att dom används i syfte att begränsa hästen under arbete och prestation, medans hobbles används för att hindra hästen att gå iväg långt bort, under vila, precis som uppbindning, boxvistelse, transport, hage...förstår du vad jag menar?.....jag vill få folk att ska få upp ögonen och sluta vara så motsägelsefulla...att fördöma det ena...och samtidigt jubla åt det andra...som egentligen är mycket värre...

Ja men blir det inte tråkiga diskussioner när man om någon anser något är fel så letar an upp något annat som man själv tycker är fel istället för att diskutera sakfrågan, blir ett evigt karbonpapperstuggande och det är direkt improduktivt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja men blir det inte tråkiga diskussioner när man om någon anser något är fel så letar an upp något annat som man själv tycker är fel istället för att diskutera sakfrågan, blir ett evigt karbonpapperstuggande och det är direkt improduktivt.

Fast jag tror att du förstår vad jag menar ändå, även om du försöker trycka ner ämnet nosgrimma/inspänningstyglar just nu. Jag tycker INTE att hobbles är fel, inte mer fel än att hästen hålls i box, spilta, transport, hage, stå upbbunden, mm. Det är det motsägeslefula (dubbelmoralen) jag ifrågasätter, att man kan tycka det är OK att stänga in en häst i bett/nosgrimma och inspänningstyglar, tycka att detta INTE är kränkande för hästen fast den tom slåss för att komma loss:crazy:, men att släppa ut den på stäppen med hobbles, huja mig stackars häst...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men snälla du, läs hela diskussionskedjan och försök förstå vad där står!

Nej, ingen häst "klarar ypperligt bra att gapa" om nosremmen är hårt åtdragen.
Drar man inte alls åt nosremmen, vad ska man då med den till???

LIA

Jag läser och förstår vad där står, däremot håller jag inte med i ditt och Fiadors resonemang. Att inte hålla med är inte detsamma som att inte förstå.

Jag börjar faktiskt bli allvarligt orolig här om ni två tror att man bara och endast kan dra åt nosremmen så hårt att hästen får ont och inte alls kan öppna truten.

Vad en välanpassad nosgrimma har med hobbles att göra förstår jag dock faktiskt fortfarande inte (och tydligen inte andra heller). Hobbles begränsar rörelsefriheten hos ett djur som till sin natur är ett flyktdjur. Men det är uppenbarligen ingenting alls att bry sig om enligt er två.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag ser mest det som att du räknar upp ett antal företeelser inom hästvärden som är mer eller mindre kontroversiella och hävdar att det är dubbelmoral att inte tycka lika om allt. Ja vi har nog drabbats av lite dubbelmoral allihop, annars hade vi inte kunnat försvara att vi ens håller hästar i fångenskap.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag börjar faktiskt bli allvarligt orolig här om ni två tror att man bara och endast kan dra åt nosremmen så hårt att hästen får ont och inte alls kan öppna truten.

Du har faktiskt fått en förklaring på det från mig, en nosgrimma som hänger där lös, utan bett i munnen, utan att någon arbetar hästen, har ingen negativ effekt alls. Medans så fort hästen vill/försöker/behöver gapa så kommer även en löst sittande nogsgirmma att klämma och trycka.

I filmen jag lade in, hur mycket/ofta tror du hästen skulle vilja/behöva gapa där? Varje gång det rycks i bettet? Varje gång den Kastar sig hit å dit och uppåt? Varför tror du den gör så? För att den är lugn och avslappnad och tycker det är jätteskönt att vara där på arenan bland jubel och skrik från läktaren...och framför allt, den är supernöjd med att vara inspänd och ha nosgrimma i denna miljö också?

Vad en välanpassad nosgrimma har med hobbles att göra förstår jag dock faktiskt fortfarande inte (och tydligen inte andra heller). Hobbles begränsar rörelsefriheten hos ett djur som till sin natur är ett flyktdjur. Men det är uppenbarligen ingenting alls att bry sig om enligt er två.

Uppbinding och uppställning i box, transport, mm begränsar också hästens rörelsefrihet, ska vi släppa hästarna fria helt kanske? Det finns nödvändiga åtgärder och det finns icke nödvändiga åtgärder, nosgrimma och inspänningstyglar är INTE NÖDVÄNDIGA, bara onödigt besvärande för hästen som KAN prestera mycket bättre utan....

En välanpassad nosgrimma stramar också så fort hästen gapar eftersom den är väl anpassad endast så länge hästen har munnen stängd.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det finns ingen som helst nödvändig åtgärd när det gäller hästar, det är bara gradskillnader när det gäller att frihetsberöva hästar och frihetsberöva kan man göra både fysiskt och psykist. Det är inte nödvändigt att ens hålla häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp