Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

När det gäller den begränsade rörelsefriheten som hästen, enligt dig och Fiador, inte alls upplever som något obehagligt, utan helt bekymmersfritt, så undrar jag om det finns någon studie som styrker ert påstående?

Studie vet jag inte, men det som Bewildered var inne på, cowboysare som nyttjat detta i århundraden, cowboysare som inte är särskilt intresseradde av att usätta sina dyrgripar till arbetskamrater för risker som medför att dom får promenera själva hela vägen hem igen, eller som medför att dom får börja om med en annan häst, med allt det arbete och all den tid det skulle medföra.

Varför skulle dom använda en metod om den medförde såna risker och sånt obehag som du (och andra) tror härinne? Vad skulle dom vinna på det?

För mig är den verkliga praktiska erfarenhet som dessa arbetande hästkarlar har och praktiserar lika trovärdig som vilken annan studie som helst.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det finns så klart alltid skillnad mellan individer, men i stort så är det inte särskilt vanligt, inte enligt min erfarenhet i alla fall. Men då refererar jag till hästar som arbeter lite mer än någon/några timmar om dagen. Just nu arbetar inte mina hästar heller särskilt mycket iof, men dom håller inte på och bockar och brallar särskilt mycket ändå.

Sen angående tryck, jag vill nog påstå att hästen måste acceptera och klara av tryck om den ska kunna stå uppbunden, det betyder inte att den drar och sliter i grimskaftet hela tiden, bara att den klarar av lösa problemet just då när (om) det uppstår tryck, dvs ger sig själv eftergift. Den erfarenheten kan dom bara få genom att först känna tryck, känna och acceptera utan att "tappa huvudet".

Mina hästar står inte heller och drar och trycker i grimskaftet, dom är mycket väl medvetna om "ramen", dvs hur mycket man kan vrida och vända sig utan att det blir tryck, men dom börjar heller inte att dra och slita om det råkar uppstå tryck eller får panik (kan ju hända att hästen rycker till om någon plötsligt dyker upp utan förvarning). I dessa situationer så vill jag verkligen att mina hästar ska kunna hantera det tryck och obehag som kanske uppstår, dom ska inte tro att dom kommer loss då, dom måste veta och behärska att dom sitter fast, för det gör dom ju faktiskt om jag bundit upp dom. Även om jag står i närheten.

Det är därför jag undrar hur man i jösse namn vågar binda upp en häst som tror/vet att den kan komma loss...vad gör en sån häst när blir skrämd och repet tar slut och det uppstår tryck (eller tom ett ryck)?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Med "stå över" menade jag att jag trodde du var kunnig nog att veta vad som gäller, fr a som jag redan skrivit om det i ett inlägg.

En hårt åtdragen nosrem gör ont! Dessutom, dras den ofta åt när hästen protesterar mot bett som också gör ont. Dubbelt ont alltså! Ofta trycks och skavs munsidorna mot tänderna och det gör ont. Tredubbelt ont!
Låter det som en korrekt anpassad nosgrimma för dig?

Vad är en korrekt anpassad nosgrimma och hur ofta är dom det? Se ute i verkligheten hur häststackarna ser ut, hårt åtsnörpta som dom är. Dessutom, vilket nästan är värst, så finns ingen anledning att använda nosrem. Djurplågeri, det är vad det är!

Jag förstår att jag aldrig kommer att få något svar på min fråga, så nu ger jag upp. Därmed struntar även jag i att svara i fortsättningen.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Världen är inte svart-vit. Visst finns det rötägg som inte vet hur man spänner en nosgrimma. Men jag pratar inte om "hårt åtdragen nosgrimma". Eller menar du att den bara och enbart kan spännas "hårt"? Menar du att ingen enda hästägare klarar av att ha en välanpassad och mjukt spänd nosgrimma?
Eftersom du svarade på Fiadors inlägg, som i sin tur hänvisade till mitt, så är det rimligen vår beskrivning som gäller.

När det gäller den begränsade rörelsefriheten som hästen, enligt dig och Fiador, inte alls upplever som något obehagligt, utan helt bekymmersfritt, så undrar jag om det finns någon studie som styrker ert påstående?
Javisst, jag har studerat detta länge och ingående.
Du tror det säkert inte, men jag klarar faktiskt av att läsa hästar. Dom berättar klart och tydligt när något är obehagligt för dom.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Med "stå över" menade jag att jag trodde du var kunnig nog att veta vad som gäller, fr a som jag redan skrivit om det i ett inlägg.

En hårt åtdragen nosrem gör ont! Dessutom, dras den ofta åt när hästen protesterar mot bett som också gör ont. Dubbelt ont alltså! Ofta trycks och skavs munsidorna mot tänderna och det gör ont. Tredubbelt ont!
Låter det som en korrekt anpassad nosgrimma för dig?

Vad är en korrekt anpassad nosgrimma och hur ofta är dom det? Se ute i verkligheten hur häststackarna ser ut, hårt åtsnörpta som dom är. Dessutom, vilket nästan är värst, så finns ingen anledning att använda nosrem. Djurplågeri, det är vad det är!

Jag förstår att jag aldrig kommer att få något svar på min fråga, så nu ger jag upp. Därmed struntar även jag i att svara i fortsättningen.

LIA


Om du menar frågan :
Hur jag ska träna hästen att sitta fast med ett eller två ben utan att sätta fast hästen?


Så svarade jag:
Den behöver inte lära sig att den aldrig kan komma lös (= att sitta fast) - det är inte en intressant läxa i min värld.

Jag vänjer den vid tryck, att den kan backa undan från tryck om den vill, men framförallt att tryck inte är farligt, inte är tvingande. Den ska inte kämpa tills den blir passiv.

Jag gav också i tidigare inlägg tips på att man kan ha en rem runt framkotan på hästen och hålla den andra änden i handen. Blir hästen rädd och börjar backa så ger man efter. Är den lugn och accepterar "dumheterna" med tryck på/kring benen så får den beröm.

Anser du inte att det är adekvat svar så får det vara upp till dig.


Angående nosgrimma så går liksom diskussionen i stå nu. Jag pratar inte om idioter som förstör munnen på sina hästar, det finns idioter som inte använder nosgrimma alls, titta på Bökeberg.

Du vill säkerligen att vi ska anta att du pratar om hobblingsträning med mjuka metoder - inte åringar som får benen ihopbundna och får kämpa tills de faller omkull. Liksom jag tar för givet att personer som förespråkar nosgrimma eller är neutrala till nosgrimma, faktiskt menar korrekt inpassade och korrekt spända nosgrimmor.

Sedan håller jag med om att det är ett ofta missbrukat hjälpmedel. Men det är inte samma sak som att säga att alla som använder sådana missbrukar dem.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

/.../
För mig är den verkliga praktiska erfarenhet som dessa arbetande hästkarlar har och praktiserar lika trovärdig som vilken annan studie som helst.

Jag gissar i och för sig att hobblingen snarare kom till av praktiska skäl, än med någon specifik tanke på hästen. Rider man många mil om dagen, sover ute, och inte har någonstans att binda hästen så vad gör man liksom. De hade inte en massa packning där det fanns plats för en smidigt ihopfällbar hage direkt.

Man hobblar även i Indien, i många delar av Afrika, i Latinamerika. Det är samma princip med lite olika varianter bara. Hästen ska kunna beta, men inte komma så långt. Huruvida det är argument som verkligen är helt aktuella i en svensk kontext... tja. :cool:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det finns så klart alltid skillnad mellan individer, men i stort så är det inte särskilt vanligt, inte enligt min erfarenhet i alla fall. Men då refererar jag till hästar som arbeter lite mer än någon/några timmar om dagen. Just nu arbetar inte mina hästar heller särskilt mycket iof, men dom håller inte på och bockar och brallar särskilt mycket ändå.

Sen angående tryck, jag vill nog påstå att hästen måste acceptera och klara av tryck om den ska kunna stå uppbunden, det betyder inte att den drar och sliter i grimskaftet hela tiden, bara att den klarar av lösa problemet just då när (om) det uppstår tryck, dvs ger sig själv eftergift. Den erfarenheten kan dom bara få genom att först känna tryck, känna och acceptera utan att "tappa huvudet".

Mina hästar står inte heller och drar och trycker i grimskaftet, dom är mycket väl medvetna om "ramen", dvs hur mycket man kan vrida och vända sig utan att det blir tryck, men dom börjar heller inte att dra och slita om det råkar uppstå tryck eller får panik (kan ju hända att hästen rycker till om någon plötsligt dyker upp utan förvarning). I dessa situationer så vill jag verkligen att mina hästar ska kunna hantera det tryck och obehag som kanske uppstår, dom ska inte tro att dom kommer loss då, dom måste veta och behärska att dom sitter fast, för det gör dom ju faktiskt om jag bundit upp dom. Även om jag står i närheten.

Det är därför jag undrar hur man i jösse namn vågar binda upp en häst som tror/vet att den kan komma loss...vad gör en sån häst när blir skrämd och repet tar slut och det uppstår tryck (eller tom ett ryck)?


Fast den lär sig snabbt att den ska hålla sig inom radien som grimskaftet ger. Det lär den sig, eftersom jag lär den det. :D Vad jag däremot inte gör är att låta det gå så långt att den hänger bakåt och kämpar emot trycket i nacken.

Hästen som backade, (den som "inte gick att ha uppbunden") var rädd för just det trycket. Så fort den kände att den tog emot på kastade den sig. Inte långt, men tillräckligt för att grimskaft/grimma skulle ryka i två delar. Men så fort jag tog bort trycket, så försvann också orsaken att kasta sig, den hade ingenting att kämpa emot. Jag smackade fram den, och berömde. Samma sak igen om den började backa. Smacka fram. Beröm. Du tar bort hela stressmomentet, och den kunde lära om. Ok - nu ska vi stå still här och det händer ingenting otäckt.

Sedan, när den varvat ned såpass att den kunde processa information och inte bara kasta sig handlöst, så kunde jag också lägga till ett lätt drag-släpp i grimman, så att den kunde känna trycket i nacken och associera till smackningen + beröm. Gå fram. Duktig. Godis. Fortfarande inget statiskt hållande, bara en signal för fram.

Det gick som sagt väldigt fort att få den hästen lugn.

Igen - jag har säkerhetssnöre på alla uppbindningsplatser. Hästen ska givetvis vara tränad och lugn, men om olyckan är framme, om den blir rädd och rycker så SKA den komma loss. Den ska INTE bli hängande i nacken.

Exempel, min coole gamle står uppbunden (utan säkerhetssnöre) ute och tuggar hösilage i dåvarande stallet, jag är fem meter bort och kommer gående med sadeln. En annan hästägare kommer plötsligt runt hörnet och viftar i luften med en grep som swischar förbi 3 dm från min hästs huvud (h*n såg inte att hästen var där förrän h*n kommit hela vägen runt hörnan). Hästen tänker WTF!?! och kastar sig tre meter bakåt. Stannar sedan och glor på grepen. Grimskaftet gick av, men häst och grimma var hela. Hade jag haft säkerhetssnöret så hade han inte fått ett sådant hårt ryck i nacken, och jag haft haft ett helt grimskaft. Hade han däremot varit "fastbultad" med kedja så hade han kunnat skada sig ordentligt.

Det har hänt mig två gånger de senaste fem-sex åren att en häst kommit lös. Trots att jag inte tränar med tryck-mottryck så har det aldrig varit några problem att få hästar att stå snällt uppbundna i min värld. Även med havrestinna hobbyhästar. :rofl: :D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Delvis kl: Men skulle sätta fast den. Tror inte att det är så bra att lära hästen att den ska vara fastbunden i benen. Riskfyllt. Men hästarna vänjer sig snabbt att man håller på m dem och att saker är på benen. som lindor tex fast det kanske räknas som djurplågeri :p.

Du frågade tidigare om det var vanligt m hobbling. Ingen aning! Har iaf inte stött på å ändå kontakter inom olika discipliner å förhållningssätt. MEn aldrig.

Förstår heller inte riktigt varför diskussionen började gå på både den ena prylen till den andre. Har mkt sällan nosgrimma. Redan för flera år sen på ridskolan satte ja den lösare än den skulle vara. En gång fick ja en tillsägelse från ridläraren. -spänn hårdare, annars gör de ingen nytta! Nästa lektion va den lös igen ;) så kan det va.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag vet inte riktigt heller, men det är väl spännande att tråden kan ta egna vägar... Nosgrimmediskussionen hade kanske gjort sig bättre i ett annat sammanhang. Men jag tycker det är en fråga värd att ta upp, man ska inte använda grejer av slentrian bara.

Och visst är det bra att pilla dem på benen, särskilt om man har en sprättig som kan skicka ut en känga, då är det bekvämt om den vänjer sig vid att man är där ibland och att den måste se sig för lite. Man ska inte tjata bara för att bråka - men sådär stillsamt, ibland blir man lindad, ibland kliad i karleden...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har kommenterat de lagparagrafer som angivits här, vilka av flera har tolkats som att hobbling skulle vara helt lagligt eftersom det inte finns uttryckt specifikt i paragrafen att det är olagligt vid hantering av hästen. Den tolkningen håller jag inte med om.

Det har också kommenterats vid ett flertal tillfällen att hobbling ska/kan användas istället för uppbindning på turritt till fjälls, samt i andra situationer att hobbling skulle vara mer hästvänligt/tryggare än att bygga en hage alternativt binda fast i grimskaft.

Jag kan inte tycka att associationer till, och ett resonemang kring, hobbling som komplement till uppbindning i grimskaft är oväntat med tanke på ovanstående.

Ingen av lagparagraferna här anger hur hästens "arbetskläder" kan/ska se ut; sadel, ev inspänning, sele, etc. Vill man tolka hobbles som motsvarigheten till inspänning så är det helt möjlligt. Även om jag (inte heller här :P) håller riktigt med om det. Vill man träna hästen att ha remmar dinglande kring benen, eller "sitta fast" utan att bli rädd, så går det utmärkt utan att de facto binda ihop benen på den. Rent träningsmässigt går det att utföra samma övning, men utan säkerhetsrisken med fasta "fotbojor" på hästen.

Jag är mycket restriktiv även med inspänningar, och hjälptyglar av alla de sorter. Det är ingenting som jag vill rekommendera generellt, eller vill använda i min dagliga träning. Däremot så hindrar de (korrekt anpassade) inte hästen -flyktdjuret- från att sprätta iväg en bit. Hästen riskerar aldrig att fälla sig själv.

Fast....som jag försökt få fram i ett antal inlägg. Det spelar väl egentligen ingen roll hur vi här tolkar eller om du håller med mig i mina funderingar (inte varken tyckande eller åsikter). Det som är intressant är hur lagen tolkas i en rättslig prövning. Utifrån hur lagen är skriven kan jag faktiskt inte säkert utläsa om hobbles är totalförbjudet i alla sammanhang eller tillåtet i vissa sammanhang. Vi kan tycka och tro men vi vet inte. Våra tolkningar färgas dessutom av våra egna åsikter om hobbles.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Javisst - alla sidor i den tidigare diskussionen är meningslösa ut ett juridiskt perspektiv. Vi har (här) varken prejudicerande fall att utgå ifrån, eller en jurist som arbetar med dessa frågor att luta oss emot.

Vi kan bara se paragraferna och tolka/resonera/fundera, vilket ord du nu känner passar bäst, och ja självklart utgår vi alla alltid ifrån vår egen subjektiva vardag i en tolkningsprocess, oavsett vilken. Vi tolkar text olika beroende på vilka associationer vi gör till det som står. Den mytomsspunna objektiva människan existerar inte. ;)

Jag kommenterade paragraferna eftersom jag inte höll med i tolkningen som gjorts. Sedan kan man såklart säga att jag tolkar dem annorlunda för att jag inte gillar hobbles, medan övriga tolkar den som de gjorde för att de gillar hobbles, eller för att de är neutrala till hobbles. Eller tvärtom, att jag tolkar dem som jag gör för att jag är neutral till hobbles, och andra för att de är positiva och därför jäviga. Eller så tolkar vi bara olika, krasst.

Tolkar text gör även juristerna som sitter och gör den rättsliga prövningen, btw, de har mer kunskap om den juridiska processen och känner till liknande fall som de kan jämföra med. Men det är fortfarande en tolkning av lagtext, och det är ju därför du kan gå vidare i rättsprocessen och överklaga - om du inte är nöjd med den tolkning som gjorts i första instans.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

En sak att tänka på om det skulle tas upp i rätten, ett fall med hobbling så troligen en häst kommit till skada det är osannolikt att någon skull åtalas om ingen kommit till skada, möjlihen det inte handlar om mer systematiska brott mot lagen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Missförstå mig inte nu, men jag tror att dessa "säkerhetsanordningar" som folk förlitar sig på faktiskt kan komma att skapa mer problem än dom förhindrar, just för att man kanske inte lägger ner tillräckligt med tid och möda på att få hästen att acceptera och klara av "stressiga" situationer och dom komplikationer dessa kan medföra, tex ryck (tryck) i grimma och grimskaft.

En häst som ska bindas upp måste vara OK med att sitta fast, just för att vitsen med att binda upp dom är att sätta fast dom och då måste dom klara av tryck och visst ryck i grimma/grimskaft utan att få panik.

Dessa "säkerhetssnören" som går av för minsta ryck kommer bara att lära hästen att den kan komma loss, jag vill att hästen ska acceptera att den sitter fast när jag sätter fast den, inte vilja eller försöka komma loss, inte ens när (om) det händer plötsliga skrämmande saker runtikring, jag vill att han ska tänka på att han sitter fast även då, att han har sin ram och utifrån det lösa ev problem, men framför allt, tagga ner, slappna av, ge sig själv eftergift.

Jag använder alltså inte säkerhetssnören, utan litar på att hästen klarar ut situationer utan att barka loss. Sen i en verklig paniksituation då går grimma/grimskaft sönder, men det får inte hända för därefter är all uppbindning en riskfaktor på den hästen.

Så under dom +40 år jag hållit på så har det bara hänt 1 gång (för c:a 25 år sen), då med en häst som hade kommit på att om man drar/sliter så går remmar och annat av och man kommer loss. När hon kom till mig hade det utvecklats till en reflex, tryck på nacken = sitter fast = panik och dra för kung och fosterland. En sån häst blir aldrig säker att binda upp igen.

Sen undrar jag, alla hästar som står uppbundna i spilta, inte har man väl säkerhetssnören på dom? Dom måste ju på nåt sätt ha lärt sig att "sitta fast" utan att få panik? Så det här paniktänkandet, är det verkligen så himla vanligt?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Så det här paniktänkandet, är det verkligen så himla vanligt?
Paniktänket är mycket vanligt, åtminstone i Bukefalos forum. ;)

Panikslagna hästar utan reell orsak, är det vanligt? Inte enligt min erfarenhet.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Dessa "säkerhetssnören" som går av för minsta ryck kommer bara att lära hästen att den kan komma loss, jag vill att hästen ska acceptera att den sitter fast när jag sätter fast den, inte vilja eller försöka komma loss, inte ens när (om) det händer plötsliga skrämmande saker runtikring, jag vill att han ska tänka på att han sitter fast även då, att han har sin ram och utifrån det lösa ev problem, men framför allt, tagga ner, slappna av, ge sig själv eftergift.
Grejen med hästar är ju ofta att händer det väldigt plötsliga grejer så reagerar dom före dom tänker, ofta räcker det att hästen backar lite och sen kommer till ro igen, den rycker till med andra ord. Reflexer som alla har. Reflexer som kan orsaka en väldigt skada om hästen är uppbunden på fel sätt.
Jag använder alltså inte säkerhetssnören, utan litar på att hästen klarar ut situationer utan att barka loss. Sen i en verklig paniksituation då går grimma/grimskaft sönder, men det får inte hända för därefter är all uppbindning en riskfaktor på den hästen.
Det går mycket väl att lära en häst att bindas upp igen även om den blivit skrämd, man låter den bara ha lite mera utrymme att röra sig på, inte så stumma uppbindningar etc. Man kan aldrig lita på att en häst aldrig rycker till. Och att grimma/grimskaft går pga att hästen drar, det är inget man vill riskera på hästen, den kan mycket väl ta skada av det där. Säkerhetssnören betyder inte att dom går av vid minsta lilla ryck.
Sen undrar jag, alla hästar som står uppbundna i spilta, inte har man väl säkerhetssnören på dom? Dom måste ju på nåt sätt ha lärt sig att "sitta fast" utan att få panik? Så det här paniktänkandet, är det verkligen så himla vanligt?
Utvecklingen går framåt, man kommer på mer och mer vad det egentligen är man gör mot hästarna, hur hästarna egentligen mår och hur dom reagerar på att lära sig att vara utsatta, att veta att dom inte kommer kunna fly om det händer något etc. lära sig att ge upp helt enkelt.

Man ska inte hålla kvar vid det gamla, är bara bra om hästarna faktiskt kan få bli lite mera rättvist behandlade. Oftast är det så enkelt att hästarna bara behöver känna att händer något så kommer dom därifrån, det plus lita på människan är oftast en bra kombination. Det är därför man aldrig ska tex hålla en häst kort när den är nervös och stirrig, ingen häst blir lugn av att känna sig fast.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Paniktänket är mycket vanligt, åtminstone i Bukefalos forum. ;)

Panikslagna hästar utan reell orsak, är det vanligt? Inte enligt min erfarenhet.

LIA

Knappast, men panikslagna hästar med reell orsak förekommer ibland, oftast när det oväntade och oplanerade inträffar - t.ex en olycka.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag vet inte om du förstod vad jag ville ha sagt, säkerhetssnören i all ära, men från den dan dom brister har du ett problem som du aldrig helt kommer tillrätta med, du har förlorat hästens förtroende och respekt för att stå uppbunden, den kommer allitd att minnas att den en gång, i en stressituation, kommit loss, såna erfarenheter går inte att träna bort helt. Du kanske kan få den att stå uppbunden igen, men den kommer alltid att reagera på samma sätt, rycka sig loss, så fort den blir stressad. Det kan escalera också, från att bara hända vid stor stress, till att hända titt som tätt, så fort hästen blir orolig och får för sig att den vill komma loss.

Sen angående hästar i spilta, menar du att dom mår mer dåligt och känner sig mer instängda än hästar på box?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Min häst tog sönder sitt grimskaft när hon fick panik, stegrade sig och slog över. Det har varken hänt förr eller senare. Det är inga som helst problem att ha henne uppbunden och jag har inte behövt träna en sekund. Nu är hästen knappast lättskrämd eller lättstressad, men jag ser inga problem med att hon kommer loss igen om något skulle hända. En gång på två år är inget att oroa sig för direkt.

Alltså jag tvivlar inte på att det kan bli problem att binda upp hästar efter att de slitit sig, men att det alltid förlorar hästens respekt och förtroende och att det alltid blir problem att binda upp hästen är starkt överdrivet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej, att det skulle vara ett problem för dig menar jag inte att det behöver vara, dock ett problem för hästen, som någonstans inte är helt OK med att "sitta fast".

Jag tränar mina hästar att ge efter för tryck, alltid och överallt på kroppen. Dvs känner dom att dom "sitter fast" så ger dom efter, taggar ner och väntar.

Jag har kommit ut i hagen och funnit hästar "fast" i stängslet, lugnt väntandes på att bli befriade från det fastsatta. Dom har egentligen inte suttit fast, dom har bara känt "tryck" och av erfarenhet genast "gett efter" för trycket...

...men det är alltid lite svårare med hästar som är lugna och orädda i sig själva, dessa hästar jagar sällan upp sig och det blir inte lika lätt att träna på hur man ska hantera stressade situationer...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp