Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

För några år sedan fick jag min första foderhäst, den snällaste lilla islandshäst damen man kunde hitta. 19 år gammal och full av kärlek, så härlig :love:
Hon var lite fet och stel men efter att jag hade haft henne ett tag under min träning blev hon slank och smidig för sin ålder ;)
Men ett problem fanns kvar, hon var nästan omöjlig att få in i stallet! Jag var den ende som lyckades några gånger, men hon ställde sig alltid utanför och frös fast. I stallet stod två andra hästar. En av ägarna var en äldre kvinna med oändligt mycket kunskaper om hästar, hon kunde även NH. Så hon hjälpte mig och började träna både min foderhäst och mig inom området och tillslut gick hästen in utan krångel i stallet :) Som magi!!

Nu något år senare har jag skaffat egen häst och har försökt behålla NH i hanteringen med honom, det har funkat skitbra och det bandet vi har mellan varandra är helt underbart, mycket tack vare NH:n.
Berättade för en ridkompis om min erfarenhet om NH och försökte få henne att testa det med en av hennes hästar, men hon bara skrattade åt mig och sa att jag var tokig, det funkade inte med NH. Det var bara humbug :eek:

Flertalet hästfolk jag har pratat verkar tycka precis som min gamla kompis, att NH bara är humbug. Vi som håller på med NH är tydligen knasiga i bollen, ibland känns det som om vi skulle vara hästvärldens "hippies". De flummiga folket som bara har konstiga ideér..

Nu är jag nyfiken att få veta vad andra tycker om detta? Både er som håller på med NH och ni som inte gör det :) Vad tycker ni om det? varför är det bra/dåligt? A penny for your thoughts! :bump:

Här kommer min åsikt i frågan.

Ja. Jag tror säkert att en del av oss NH-människor kan betraktas som hippies. Det är lite som folk som pysslar med naturläkemedel/alternativ till traditionell behandling för värk etc. Vissa av dem har jättebra metoder och är seriösa i det de gör, andra är bara flummare.

Nidbilden av NH är den när en person, oftast en man i övre medelåldern, i cowboyhatt står med en häst i repgrimma i en rundkorall och viftar med ett rep. NH är sååå mycket mer än så.

Själv tycker jag inte att man behöver vara så himla snäv i sina bedömningar vad som är "godkänd" NH och inte. Vi har så många normer i vårt samhälle och dessa normer finns även i hästvärlden. Till NH-folk klassar jag alla oss som strävar efter att relationen mellan häst och människa ska bygga på förtroende och lyhördhet, inte på tvång. NH-folk innefattar oss som strävar efter att lösa problemen istället för att lindra symtomen med en massa konstgjorda medel, främst då hjälptyglar. Så länge man som hästmänniska lever efter detta så tycker jag att man kan säga att man sysslar med NH och då finns det inget rätt eller fel generellt, bara rätt eller fel för en själv och ens häst.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej, jag kan inte klassas in i gruppen "NH"-folk...likväl arbetar jag med detta:

relationen mellan häst och människa ska bygga på förtroende och lyhördhet, inte på tvång.

Varför är det så svårt att förstå att detta fanns innan NH ens var påtänkt som trade mark???
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej, jag kan inte klassas in i gruppen "NH"-folk...likväl arbetar jag med detta:


Citat:
relationen mellan häst och människa ska bygga på förtroende och lyhördhet, inte på tvång.

Varför är det så svårt att förstå att detta fanns innan NH ens var påtänkt som trade mark???

Vad är det du inte förstår? Du menar att eftersom det hör ihop med din filosofi så har du ensam rätt på att anse det?

Det är ju ingen inom NH som påstår att de inte strävar efter det... Däremot en jäkla massa åsikter om att det är just det som inte strävas efter inom en annan filosofi.

Det känns ju som en gammal hackig skiva där ingen är intresserad av att faktiskt ha en diskussion.

NH som urtryck är ett trademark, men filosofin är bra mycket äldre. Det är inte "ny" hokus pokus utan tillhör ett annats land traditionella hästhantering. Hur svårt är det att förstå?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja ett land som har ett helt annat ursprung o syn på hästen- vildhästen som ska "tämjas" fort.

tillvänjning o mer logisk kontakt - den som vi har haft finns inte

Deras ursprung ligger i cowboysen påhitt, medan vår kommer från militärer o bönder o lång erfarenhet i utbildning av hästen sedan det nya Amerika inte ens fanns.

Skulle det vara en slump att det bara är amatörer som sysslar med NH? Folk som haft problem förr eller yngre som tycker att det är fantastiskt.

Travtränare, galoppfolk samt ridsportutbildare skulle inte komma på tanken.
De behöver ha hästarna MED sig o ha kvar gnistan.

En topphäst vet sin stjärnstatus o har oxå kvar sina egenheter- karaktär. Man sköter dem utifrån deras egenheter.
De får ha lite divalater.

För andra kan det te sig otäckt o ouppfostrat.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Själv tycker jag inte att man behöver vara så himla snäv i sina bedömningar vad som är "godkänd" NH och inte. Vi har så många normer i vårt samhälle och dessa normer finns även i hästvärlden. Till NH-folk klassar jag alla oss som strävar efter att relationen mellan häst och människa ska bygga på förtroende och lyhördhet, inte på tvång. NH-folk innefattar oss som strävar efter att lösa problemen istället för att lindra symtomen med en massa konstgjorda medel, främst då hjälptyglar. Så länge man som hästmänniska lever efter detta så tycker jag att man kan säga att man sysslar med NH och då finns det inget rätt eller fel generellt, bara rätt eller fel för en själv och ens häst.

Problemet med flertalet definitioner om vad NH är, inklusive denna, är att det snarast är definition på vad god häst hantering är och lika ofta stämmer in på folk som anser sig hålla på med vanlig hästhantering.

Ett annat problem är att beskrivningen inte stämmer in på all som håller på med NH.

Det blir som sagt absurt är man gör idealistiska beskrivningar av NH som utesluter att folk som håller på med NH kan hålla på med mindre trevliga metoder. Detta förekommer trots allt relativt ofta.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL
Ingen kan ju förneka att NH handlar om att "befästa ledarskapet". Men hur man gör det är ju väldigt olika, men att jaga hästen samt att flytta o backa den otaliga gånger är kutym.

Att på så sätt försöka skapa en relation där respekt OCH tillit ingår funkar inte.
Det handlar bara om att hota sig till respekten- som man uppfattar ordet i vissa mänskliga kretsar.

Respekt förtjänar man o det sker inte över en dag. Det är väl där kruxet ligger. man vill inte bevisa för hästen att man är en god ledare som man VILL följa.

Det tar ju tid o kräver att man är trygg i sig själv.

Mer mental träning för hästägarna o rutin ger samspel.

Problemen sitter inte i hästarna. byt hanterare o hästen ter sig som en helt annan.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vad är det du inte förstår? Du menar att eftersom det hör ihop med din filosofi så har du ensam rätt på att anse det?

Det är ju ingen inom NH som påstår att de inte strävar efter det... Däremot en jäkla massa åsikter om att det är just det som inte strävas efter inom en annan filosofi.

Det känns ju som en gammal hackig skiva där ingen är intresserad av att faktiskt ha en diskussion.

NH som urtryck är ett trademark, men filosofin är bra mycket äldre. Det är inte "ny" hokus pokus utan tillhör ett annats land traditionella hästhantering. Hur svårt är det att förstå?

Nu är det så att sund hästhantering, goda metoder och bra relationer har funnit i det här landet i urminnes tider. Det är INTE förbehållet NH-folk och definitivt inte ett annat lands traditionella hästhantering. USA har på intet sätt någon ensamrätt på det utan det är en företeelse som finns i ALLA länder där man hanterar häst... Gott hästmannaskap har vuxit fram bland människor som dagligen hanterat häst och som sett, samt gett det tid, att finna en bra väg utan överdriven dominans.

Problemet är att människor över lag har svårt att lyssna. Vad är min filosofi? ...Men hör du inte det jag skriver??? Min filosofi är att BRA hästhantering är BRA...vadå "ensamrätt"??? Nu är det ju faktiskt så att just NH påstår sig ha den ensamrätten...inte jag och ingen annan här heller som inte fallit för just NH.:cool:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jo carrot stick är väl en grej som verkligen går att tjäna pengar på men Piraja berättade om hur en av hennes bekanta använde den och det var väl inte alltför dumt i mina öron. Men vad var du ville att jag skulle svara på? Har nog missat ditt inlägg :/
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Håller nog med där, men det beror nog också på sammansättningen.

*KL*
Vi har haft blandflockar i många år men sedan drygt tre år har vi bara killar på gården. De går just nu 14 st tillsammans och det är 5 valacker och nio hingstar i åldern 3 till 6 år. Kan försäkra er om att det är fart i hagen varje dag och alla inklusive lättfödda valacker håller bra hull och kondis.
Vi har alltid haft lösdrift där de går ute dygnet runt året runt på hagar som inte är mindre än c:a 5 ha, sommar som vinterhagar.

Ston har generellt sett mycket mindre aktivitet i hagen. De rör sig mellan foderhäck och vatten och däremellan står de oftast bara :eek:

Rolle
IpL
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men vad är då bra hästhantering? Sitta och säga "jag sysslar inte med NH, det är trams! Jag använder mig minsan av bra hästhantering"
Jaha och vad är bra hästhantering exakt?
"men det hör du väl? Bra hästhantering sa jag!"

Men vad är då bra hästhantering? Och hur vet vi att du har precis likadan hästhantering som alla andra? :) hur vet vi att alla människors hästhantering fungerar på samma sätt?

Det verkar som om dem flesta är mest irriterade över att det kallas NH. "för mig är det inte NH utan det kallas sund hästhantering, Nh är bara ett sätt att tjäna pengar" men ändå sitter det flertalet och berättar att "jag sysslar med NH men har inte någon NH utrustning" och på så sätt känns det som om en del kanske inte "köper" nh utan använder sig av den.
Om jag minns rätt så förklarade någon i början av tråden hur NH fungerade och då svarade någon annan med "men det är ju sånt jag sysslar med i min hästhantering". Nämen? Då har jag kanske rätt i att det är just namnet ni irriterar er på? :)

Man får inte säga negerboll men vitlök är ok
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men vad är då bra hästhantering? Sitta och säga "jag sysslar inte med NH, det är trams! Jag använder mig minsan av bra hästhantering"
Jaha och vad är bra hästhantering exakt?
"men det hör du väl? Bra hästhantering sa jag!"
Bra hästhantering är när man respekterar djuret och hanterar det med positivt lugn. Det behövs ingen metod eller teknik. Lugnt och tryggt samt fokus på vad man håller på med.
Men vad är då bra hästhantering? Och hur vet vi att du har precis likadan hästhantering som alla andra? hur vet vi att alla människors hästhantering fungerar på samma sätt?
Jag jämför mig inte med "alla andra" och då vi är väldigt olika kommer vi heller aldrig att hantera häst "på samma sätt". Det är en omöjlighet. Inte ens en NH-kurs kan ändra på den saken. Bra hästhantering märks på hästen. Känns helt ok när veterinär kommer och talar om att dom inte har ont i magen av att komma ut till mina hästar samt att hovslagaren gillar hästarna och uppskattar deras personlighet. Har jag tränat på nåt...nej...

Det verkar som om dem flesta är mest irriterade över att det kallas NH. "för mig är det inte NH utan det kallas sund hästhantering, Nh är bara ett sätt att tjäna pengar" men ändå sitter det flertalet och berättar att "jag sysslar med NH men har inte någon NH utrustning" och på så sätt känns det som om en del kanske inte "köper" nh utan använder sig av den.
Om jag minns rätt så förklarade någon i början av tråden hur NH fungerade och då svarade någon annan med "men det är ju sånt jag sysslar med i min hästhantering". Nämen? Då har jag kanske rätt i att det är just namnet ni irriterar er på?
Jag påstår å det bestämdaste att jag inte håller på med NH. Jag tränar inte hästarna i hantering varje dag. Jag hanterar dom varje dag men "tränar"?? Absolut inte! Finner inte någon som helst nytta med att jobba dom mer än nödvändigt från marken. Jag dealar med saker och ting när dom kommer upp inte innan. Jag har inte behövt förbereda hästarna i någon större grad för nåt. Inte ens lastträning håller jag på med...och har inga problem med lastning...

Man får inte säga negerboll men vitlök är ok
No comments:cool:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

*kl*

Men jösses.

Bara för att jag hoppar terränghinder håller jag INTE på med fälttävlan (det är en tävlingsgren innehållande tre moment).
Bara för att jag rider min häst bakom lod när han är stark håller jag INTE på med rollkur (vilket är ett system att rida/utbilda hästar inom dressyr).
Bara för att jag använder en repgrimma håller jag INTE på med NH (det är ett specifikt trademark som har relativt tydliga uppdelningar och tillvägagångssätt).

Är det NÅGON som fattar poängen att NH är inte bara "bra hästhantering" utan faktiskt ett rätt specifikt sätt att hantera hästar på?

NH innefattar inte "hur mycket som helst" och är inte "hur individuellt tolkat som helst" - för då är det bara bra hästhantering med lite inslag av NH.

Vad är det för fel med att inse att man inte håller på med NH utan "bara" bra hästhantering?
Dressyr är ett brett begrepp, NH är det inte.


(jag gissar att jag måste förtydliga att det inte är mig själv jag skriver om i mitt första stycke)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ang initiativ så ser jag på det ungefär som Petruska.

Jag hade velat se mer glada, uttrycksfulla och kommunicerande hästar i "NH-filmer" som visas här på forumet överlag. Det handlar inte alls om att hästen är koncentrerad på sin uppgift när den har samma uttryck oavsett om människan ber den om något och den jobbar som när människan släpper trycket och går fram och gosar med sin häst. Rent spontant brukar jag gilla filmerna på Pink (Zahlo?) och jag gillade inte alls filmen på Eamonn lika mycket.

Jämför med när man själv (jag är ryttare) rider och hästen har full fokus under en övning på ett dressyrpass. Så fort man tar en paus tittar hästen sig omkring och är intresserad. I skogen (där jag mest rider) bjuder min häst på reaktioner på omgivningen typ hela tiden. Det är för mig positivt och jag anpassar min ram utifrån hur han känns för dagen. En överladdad dag kan jag behöva aktivera mera precis som jag en busig dag kan låta honom bjuda på en massa hyss. Han växlar mellan att titta mycket på omgivningen och att vara mycket fokuserad på mig när vi gör lite "roligare" grejer. Det innebär dock inte att han flänger omkring och skiter i mig, hästar kan gå i en trevlig grundform och ändå hålla koll. När jag ber om lite med krävande (vilka han tycker är roliga!) saker kommer mer fokus på mig och när vi pausar (bara rullar på i alla gångarter) har han mer fokus på omgivningen. Det tycker jag är helt normalt och väldigt positivt :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vad är det du inte förstår? Du menar att eftersom det hör ihop med din filosofi så har du ensam rätt på att anse det?

Det är ju ingen inom NH som påstår att de inte strävar efter det... Däremot en jäkla massa åsikter om att det är just det som inte strävas efter inom en annan filosofi.

Det känns ju som en gammal hackig skiva där ingen är intresserad av att faktiskt ha en diskussion.

NH som urtryck är ett trademark, men filosofin är bra mycket äldre. Det är inte "ny" hokus pokus utan tillhör ett annats land traditionella hästhantering. Hur svårt är det att förstå?

Håller med. Du skriver väldigt bra överlag tycker jag och här har du en riktigt stor poäng.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL
Ingen kan ju förneka att NH handlar om att "befästa ledarskapet".
Befäster ledarskapet gör man genom att backa på hästen och flytta den fysiskt, inget annat, det lärde Madam mig. Titta på hur hästarna gör, dom backar på varann och gärna under glada tjut. (Tjuta är viktigt.) :idea:
Här övades det ledarskap varenda dag, nåt annat var otänkbart för tänk om nån av oss befäste det, hur skulle det sett ut? :crazy:

Angående repviftandet, det är ju rätta sättet, här blev det dragkamp varenda gång. Skitkul! :bump:



*Låt djuren leda dig!*
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Bra hästhantering är när man respekterar djuret och hanterar det med positivt lugn. Det behövs ingen metod eller teknik. Lugnt och tryggt samt fokus på vad man håller på med.

Fast hur menar du nu, klart att du har en metod hur ska hästen annars veta vad du vill? Du måste ju på nåt sätt visa hästen, hur hanterar du den annars? Vad är hantering i så fall för dig?

Metoden är ju "hur" du leder den, "hur" du får den att följa dig, "hur" du får den att vara lugn och respektera dig, osv...det är ju inget som bara fungerar "hokus pokus" så där..

Jag jämför mig inte med "alla andra" och då vi är väldigt olika kommer vi heller aldrig att hantera häst "på samma sätt". Det är en omöjlighet. Inte ens en NH-kurs kan ändra på den saken. Bra hästhantering märks på hästen. Känns helt ok när veterinär kommer och talar om att dom inte har ont i magen av att komma ut till mina hästar samt att hovslagaren gillar hästarna och uppskattar deras personlighet. Har jag tränat på nåt...nej...


Jag påstår å det bestämdaste att jag inte håller på med NH. Jag tränar inte hästarna i hantering varje dag. Jag hanterar dom varje dag men "tränar"?? Absolut inte! Finner inte någon som helst nytta med att jobba dom mer än nödvändigt från marken. Jag dealar med saker och ting när dom kommer upp inte innan. Jag har inte behövt förbereda hästarna i någon större grad för nåt. Inte ens lastträning håller jag på med...och har inga problem med lastning...

No comments:cool:

Jag håller med till viss del, men jag är ytterst medveten om att det hänger ihop med att jag har en metod, ett system för inlärning, som fungerar. Att jag är konsekvent och alltid menar samma sak oavsett, att jag alltid menar vad jag säger här och nu i den situation som uppstår och att jag hanterar situationer på ett systematiskt sätt, dvs alltid lika och med samma konsekvens, att jag har ett specifikt signalsystem som hästen förstår (och lär sig) och att jag alltid när jag är i närheten av en häst håller på med inlärning (träning) och att varje erfarenhet den får kommer att få effekt på all framtida inlärning på något sätt, en dålig erfarenhet såväl som en bra.

Att säga att man tränar hästar även när man hanterar dem i vardagliga situationer betyder inte att man "skapar" situationer för att träna på det, utan man tränar, precis som du, på det som uppstår under resans gång.

Sen förstår inte jag varför det är så "tabu" att säga att man förbereder en häst för kommande situationer? Tex lastning, inte sjutton lastar man väl bara och åker med en häst som aldrig varit med om det förut, eller?

Jo föresten det gör man visst, det kom hem en häst till min gård en gång (inte min häst), den hade bara åkt fronturlastat och nu hade men en bakåturlastad transport, man tänkte inte på det förrän man kom fram, att shit hur ska vi få ut hästen nudå, gissa hur många timmar det tog att få ut den hästen, gissa hur nervös och osäker den var, det hade kunnat gå riktigt illa och man hade kunnat få ett verkligt stort problem och dålig erfarenhet av urlastning för all framtid, jag menar att förbereda en häst (tex att lära den både gå in och ur, även bakåt INNAN man åker) är att var juste mot en häst, det om något handlar väl om respekt...:confused:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ok...borde väl lagt till "särskild" metod/teknik ;) ...När hästen är på rätt väg berömmer jag den, behöver det vara svårare än så med att lära en häst något? Jag förtydligar med rösten och berömmer när den gör rätt. Är den på väg åt fel håll stannar jag upp och gör om. Jag behöver inte ha repgrimma (även om jag äger en) och jag behöver inte vifta med nåt rep. Att hästen kan läsa mitt kroppsspråk, höra tonfallet o.s.v. är inte NH, däremot är jag tydlig.

Vad jag försöker få fram är väl att det inte är NH allena som har god inverkan på hästen. Att NH som begrepp spårat ur, det har bildats läger som till och med visar sig när man säljer NH-hanterade hästar enbart till NH-kunniga, att NH är det enda goda inom hästvärlden och jag ifrågasätter det. Målet med all hantering måste väl ändå vara att få hästen att kunna hanteras av vem som helst, åtminstone kunna ledas fram och tillbaka till en hage utan särskild teknik/metod etc.

Hästhantering har funnits inom Sveriges gränser i urminnes tider. Vissa människor har haft bra inverkan på hästarna, andra skulle inte haft guldfisk ens...Det har alltså inte med "metoden" att göra utan förmågan att känna instinktivt vad en viss individ behöver. Vissa människor behöver inte träna/öva/drilla utan av någon egendomlig anledning får dom hästarna dit dom vill ändå.

När det gäller lastning så har jag haft hem hästar som inte haft goda erfarenheter. Nej, jag tränade inte lastning. Dom fick landa och vara häst, finna ro och trygghet utan NH-inslag. När dom var trygga och säkra på mig som person gick det att lasta...som trolleri ;) . Alltså, det vardagliga pysslet...leda till och från hagen. Stå i stallgången för omvårdnad, under sadling och detta högst traditionellt. Inga konstigheter, inga särskilda metoder då det är högst individuellt vad som fungerar på den enskilda individen.

Jag motsätter mig att bli inknuffad i nåt jag inte utövar. Att hantera hästen är inte per automatik NH, det är faktiskt äldre än så.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja ett land som har ett helt annat ursprung o syn på hästen- vildhästen som ska "tämjas" fort.

tillvänjning o mer logisk kontakt - den som vi har haft finns inte

Deras ursprung ligger i cowboysen påhitt, medan vår kommer från militärer o bönder o lång erfarenhet i utbildning av hästen sedan det nya Amerika inte ens fanns.

Skulle det vara en slump att det bara är amatörer som sysslar med NH? Folk som haft problem förr eller yngre som tycker att det är fantastiskt.

Travtränare, galoppfolk samt ridsportutbildare skulle inte komma på tanken.
De behöver ha hästarna MED sig o ha kvar gnistan.

En topphäst vet sin stjärnstatus o har oxå kvar sina egenheter- karaktär. Man sköter dem utifrån deras egenheter.
De får ha lite divalater.

För andra kan det te sig otäckt o ouppfostrat.

Jag ser bara en massa påståenden. Din grej är att försöka provocera och få en reaktion. Att få läxa upp och slippa ta diskussionen.
Mitt problem är att jag inte bryr mig.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tex lastning, inte sjutton lastar man väl bara och åker med en häst som aldrig varit med om det förut, eller?

Varför skulle man inte göra det?

I min värld så lär sig hästar backa genom vanlig hantering, typ på stallgången och när man hämtar dem i hagen :)

Jag har haft en enda lasttränad häst i mitt (visserligen inte så varken långt eller innehållsrikt :D) hästliv och det var just en granne som gått NH-kurs och ville hjälpa mig med hästen (jag minns faktiskt inte ens problemet, för vi tränade och tävlade utan problem - dvs lastade minst en gång/vecka).

Alla ponnyer unga och oerfarna till envetet olastbara har vi annars bara lastat. De lär sig fort att lastningen inte är någon big deal utan bara något man gör för att komma iväg på träning/tävling och bryr sig heller inte själva så mycket längre.

Jag tycker lastning/körning blir mycket mer avdramatiserat om man faktiskt lastar, kör och GÖR något med hästen. Själva lastningen/körningen blir inte "hela grejen" utan det är lika obetydligt som att man tränsar och sadlar för att gå ut och rida tex. Det gillar jag :)
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 605
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 276
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp