Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ah, ja jag är hel med dig i hur du tänker och förstår vad du menar och håller med.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

En bild är ett ögonblick, det är svårt att med säkerhet utläsa om hästen är avstängd eller bara står där för att den vill det. Hästen kanske stått en halvtimme på det viset på kommando och är less, eller så har den stått i 5 minuter spetsar den öronen någon sekund senare för att det kommer något intressant.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

OK så det är det ordet (flytta) som du hänger upp dig på? Jaha, men jag tror att dom flesta använder detta ord, tom inom dressyren används det, tex "flytta undan för vänster skänkel" är ett uttryck som är ganska vanligt för att beskriva detta moment vad jag har hört, så jag förstår inte din koppling här alls. Att flytta undan för tryck är faktiskt ett väldigt basic uttryck. Det betyder inte per automatik att man flyttar hit och dit i tid och otid.

Sen undrar jag varför du fortsätter att driva den här saken om förberedelser från marken? Om du, liksom jag, ser det som en fördel så är vi ju överns på den punkten. En förberedelse är en förberedelse, inte ett färdigt resultat, jag förstår inte hur du kan få till det att det skulle vara något annat. Läs vad jag skrev nedan en gång till:

Sen när grunden sitter där, då handlar förflyttningen om att träna vissa kroppsdelar, att jobba fram tekniken och bygga muskler och balans som hästen behöver för att bära en ryttare på bästa möjliga sätt. Men allt det här det vet du ju, du har bara så himla svårt att ta in att man kan börja med detta redan på marken. En fördel för hästen faktiskt, som är väl förberedd med påbörjad muskling och fungerande teknik redan innan den behöver bära vikt.

Förklara sen hur du menar att jag skriver det här:
Du skriver att du gör hästen färdig att bära ryttare genom att bygga upp muskler (för att bära ryttaren?) från marken, vilket lätt kan tolkas som att du menar att markjobb gör att hästen hux flux sedan kan ridas.

Sen angående lekande hästar, var har jag skrivt din tolkning i frågan? Det jag reagerar mot är när "hästmänniskor" påstår att hästar som leker och visar upp sig är stolta och nöjda över sin bedrift, det är ett förmänskligande av hästar (oftast för att ge sig själv lite kredit, typ "se på mig hur bra jag är, mina hästar är så lyckliga"), man bör helt enkelt vara lite självkritisk här.

Sen reagerar jag också mot påståenden att hästar som uttrycker avslappning och lugn, har tappat livsglöden och är typ hjärndöda, när dom bara gör det hästar gör den mesta tiden på dygnet om dom befinner sig i en miljö, tex tillsammans med en flock eller en människa, som dom känner sig trygga med. I den här tråden tolkar jag såna uttalande som att det mest handlar om att göra sak av något som inte är något.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tjuvar knapp

Jag tycker ni flesta i den här tråden verkar lite lätt vrickade.

Snacka om att dra saker till ytterligheterna jämt- ser hästen ut att vila och tycka livet är behagligt, så är hen tuktad till att inte vilja röra en fena.
Ser hästen pigg och glad ut- då är du en mjäkare som inte vågar rida hästen och den är antagligen oridbar.
Kan du flytta hästen på marken så kan du omöjligen, omöjligen! Komma så nära hästen sedan för att ens sitta upp. Allt den kommer göra är att flytta sig från dig, sedan att det finns en skillnad på att man bad hästen flytta på sig första gången och stå still andra verkar vara av mindre betydelse.

Att lägga ord i mun på varandra och med mening (?) jämt och ständig missförstå. Att ni inte lagt ned diskussionen är förundrandsvärt.

Bitterheten som verkar finnas hos en del betterwittrar, som aldrig själv bjuder på något konkret utan endast väljer att hacka på andra.

För vi vet ju alle sammans att det finns EN rätt väg att gå... axels.. Har du skrivit någon världskändbok som gör dig tills översittarnas översittare?
Om inte bör du nog börja skriva på den boken nu... Annars kommer nog mänskligheten gå förlorad... Så kan du säkert få någon av de andra trevliga bukare här att skriva recension. Du kommer bli hyllad.
Jag ställer mig inte det minsta tvivlande på att du kan din sak, men en stor portion ödmjukhet hade inte skadat dig. Inte heller att inse att Sverige inte är bäst i världen på hästhållning, bra är vi, men det finns många kulturer att lära sig ifrån, Tyskland, England, Frankrike, USA för att nämna några.


Nu vill jag inte påstå att jag håller med Fiador i allt hon skriver, men att säga att var man som har repgrimma på sin häst rycker, kuvar sin häst tills den stänger av, är som att säga att alla dressyrtanter inte klarar av att rida ut sina hästar utan graman och kandar. Att deras hästar ska vara livliga, och är avlade på ett sådant sätt att de således måste ledas med kedja till och från ridhuset (gud förbjude att de någonsin får gå i hage). Att de aldrig får mer än 6 kg hö om dagen, men minst det dubbla i kraft. Ja, jag hoppas att ni alla hör hur dumt det låter.

Sist men inte minst så har en fråga, jag hör ett ord upprepas jämt och ständigt. Initiativ, ni vill att hästen ska ta initiativ när ni rider. Jag vet mycket väl vad ordet betyder och hur det används, men snälla för en gångs skull, kan ni ge ett konkret exempel på när och hur ni vill att hästen ska visa initiativ?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag tycker du verkar ha en sund syn på hästar och hästträning, många av dagens hobbyryttare har inte en aning om vad det innebär för en häst att arbeta en hel dag. Att den faktiskt vilar för att den är trött och att den också föredrar vila och passar på att vila för varje tillfälle som ges. Att den inte alls uppskattar en massa flams och trams och stress runtomkring. Och "yviga" och "glada" hästar som "trippar" runt är just flamsiga och tramsiga i en arbetshäst ögon. Min egen skulle ge dom ett riktigt tjuvnyp om om han kom åt. :devil:

Din häst ser riktigt trevlig ut, lugn och välmående, precis som det ska vara när man jobbat en hel dag. Härligt att rida på fjället:love:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tjuvar knapp

Jag tycker ni flesta i den här tråden verkar lite lätt vrickade.

Snacka om att dra saker till ytterligheterna jämt- ser hästen ut att vila och tycka livet är behagligt, så är hen tuktad till att inte vilja röra en fena.
Ser hästen pigg och glad ut- då är du en mjäkare som inte vågar rida hästen och den är antagligen oridbar.
Kan du flytta hästen på marken så kan du omöjligen, omöjligen! Komma så nära hästen sedan för att ens sitta upp. Allt den kommer göra är att flytta sig från dig, sedan att det finns en skillnad på att man bad hästen flytta på sig första gången och stå still andra verkar vara av mindre betydelse.

Att lägga ord i mun på varandra och med mening (?) jämt och ständig missförstå. Att ni inte lagt ned diskussionen är förundrandsvärt.

Bitterheten som verkar finnas hos en del betterwittrar, som aldrig själv bjuder på något konkret utan endast väljer att hacka på andra.

För vi vet ju alle sammans att det finns EN rätt väg att gå... axels.. Har du skrivit någon världskändbok som gör dig tills översittarnas översittare?
Om inte bör du nog börja skriva på den boken nu... Annars kommer nog mänskligheten gå förlorad... Så kan du säkert få någon av de andra trevliga bukare här att skriva recension. Du kommer bli hyllad.
Jag ställer mig inte det minsta tvivlande på att du kan din sak, men en stor portion ödmjukhet hade inte skadat dig. Inte heller att inse att Sverige inte är bäst i världen på hästhållning, bra är vi, men det finns många kulturer att lära sig ifrån, Tyskland, England, Frankrike, USA för att nämna några.


Nu vill jag inte påstå att jag håller med Fiador i allt hon skriver, men att säga att var man som har repgrimma på sin häst rycker, kuvar sin häst tills den stänger av, är som att säga att alla dressyrtanter inte klarar av att rida ut sina hästar utan graman och kandar. Att deras hästar ska vara livliga, och är avlade på ett sådant sätt att de således måste ledas med kedja till och från ridhuset (gud förbjude att de någonsin får gå i hage). Att de aldrig får mer än 6 kg hö om dagen, men minst det dubbla i kraft. Ja, jag hoppas att ni alla hör hur dumt det låter.

Sist men inte minst så har en fråga, jag hör ett ord upprepas jämt och ständigt. Initiativ, ni vill att hästen ska ta initiativ när ni rider. Jag vet mycket väl vad ordet betyder och hur det används, men snälla för en gångs skull, kan ni ge ett konkret exempel på när och hur ni vill att hästen ska visa initiativ?

:) men visst är det lite kul härinne?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag tycker du verkar ha en sund syn på hästar och hästträning, många av dagens hobbyryttare har inte en aning om vad det innebär för en häst att arbeta en hel dag. Att den faktiskt vilar för att den är trött och att den också föredrar vila och passar på att vila för varje tillfälle som ges. Att den inte alls uppskattar en massa flams och trams och stress runtomkring. Och "yviga" och "glada" hästar som "trippar" runt är just flamsiga och tramsiga i en arbetshäst ögon. Min egen skulle ge dom ett riktigt tjuvnyp om om han kom åt. :devil:

Din häst ser riktigt trevlig ut, lugn och välmående, precis som det ska vara när man jobbat en hel dag. Härligt att rida på fjället:love:



Tack, du med! Önskar att han var lika skön alltid, som efter en dag på fjället... Men jag får verkligen kämpa för att behålla hans förtroende och mitt tålamod. Han skulle behöva gå såna turer flera dagar i veckan :)
Vi kommer nog att bo vid fjällfoten i sommar och jag hoppas att vi kommer varann ännu närme då.
Välkommen upp!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

kl

HÄR har vi avslappnad!

Totte



.....funkar visst inte....
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

:) men visst är det lite kul härinne?

Jag kan tycka att det är jättekul att läsa vad andra har för filosofi i sin vardag- många går däremot genom stallivet utan att vilja utveckla sig eller ens ha en genomtänkt och sund hästhållning enligt mig (vilket faktiskt är få, jag är övertygad om att hästar kan hållas olika men ändå må toppen, sedan att jag har hittat ett genomgripande och logiskt sätt för mig, är toppen - för mig).
Jag har inget emot att bli ifråga satt eller läsa om hur andra tycker och tänker, det ger mig istället chans att reflektera och ifråga sätta mig själv. Ofta blir jag mer säker eller inser att jag behöver veta mer innan jag kan besluta mig.

Allra roligast är så klart att lära sig av hästen. :love:
Att spendera många timmar i sadeln och ha ett "jobb" att utföra, då om något får man kvitto på ens samspel. Bäst är det när vi är lika genomjobbade och nöjda för dagen.

Det är alla andra taskmörtar som gör att jag drar mig för att vistas här. :mad:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Du måste blanda ihop mig med någon annan. I annat fall får du gärna peka på var jag skrivit något om "stolta" hästar eller "hästar som tappat livsglöden". Hur menar du med "driver frågan om träning från marken"? Mig veterligt så "driver" jag ingen fråga alls.
Jag undrar fortfarande vilka "fördomar och förutfattade meningar" du menar?
I övrigt så har jag talat om vilka frågeställningar jag har, men det blir förmodligen som vanligt inget förtydligande från dig. Synd.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tjuvar knapp

Jag tycker ni flesta i den här tråden verkar lite lätt vrickade.

Snacka om att dra saker till ytterligheterna jämt- ser hästen ut att vila och tycka livet är behagligt, så är hen tuktad till att inte vilja röra en fena.
Ser hästen pigg och glad ut- då är du en mjäkare som inte vågar rida hästen och den är antagligen oridbar.
Kan du flytta hästen på marken så kan du omöjligen, omöjligen! Komma så nära hästen sedan för att ens sitta upp. Allt den kommer göra är att flytta sig från dig, sedan att det finns en skillnad på att man bad hästen flytta på sig första gången och stå still andra verkar vara av mindre betydelse.

Att lägga ord i mun på varandra och med mening (?) jämt och ständig missförstå. Att ni inte lagt ned diskussionen är förundrandsvärt.

Bitterheten som verkar finnas hos en del betterwittrar, som aldrig själv bjuder på något konkret utan endast väljer att hacka på andra.

För vi vet ju alle sammans att det finns EN rätt väg att gå... axels.. Har du skrivit någon världskändbok som gör dig tills översittarnas översittare?
Om inte bör du nog börja skriva på den boken nu... Annars kommer nog mänskligheten gå förlorad... Så kan du säkert få någon av de andra trevliga bukare här att skriva recension. Du kommer bli hyllad.
Jag ställer mig inte det minsta tvivlande på att du kan din sak, men en stor portion ödmjukhet hade inte skadat dig. Inte heller att inse att Sverige inte är bäst i världen på hästhållning, bra är vi, men det finns många kulturer att lära sig ifrån, Tyskland, England, Frankrike, USA för att nämna några.


Nu vill jag inte påstå att jag håller med Fiador i allt hon skriver, men att säga att var man som har repgrimma på sin häst rycker, kuvar sin häst tills den stänger av, är som att säga att alla dressyrtanter inte klarar av att rida ut sina hästar utan graman och kandar. Att deras hästar ska vara livliga, och är avlade på ett sådant sätt att de således måste ledas med kedja till och från ridhuset (gud förbjude att de någonsin får gå i hage). Att de aldrig får mer än 6 kg hö om dagen, men minst det dubbla i kraft. Ja, jag hoppas att ni alla hör hur dumt det låter.

Sist men inte minst så har en fråga, jag hör ett ord upprepas jämt och ständigt. Initiativ, ni vill att hästen ska ta initiativ när ni rider. Jag vet mycket väl vad ordet betyder och hur det används, men snälla för en gångs skull, kan ni ge ett konkret exempel på när och hur ni vill att hästen ska visa initiativ?

:bow::bow:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tjuvar knapp

Jag tycker ni flesta i den här tråden verkar lite lätt vrickade.

Snacka om att dra saker till ytterligheterna jämt- ser hästen ut att vila och tycka livet är behagligt, så är hen tuktad till att inte vilja röra en fena.
Ser hästen pigg och glad ut- då är du en mjäkare som inte vågar rida hästen och den är antagligen oridbar.
Kan du flytta hästen på marken så kan du omöjligen, omöjligen! Komma så nära hästen sedan för att ens sitta upp. Allt den kommer göra är att flytta sig från dig, sedan att det finns en skillnad på att man bad hästen flytta på sig första gången och stå still andra verkar vara av mindre betydelse.

Att lägga ord i mun på varandra och med mening (?) jämt och ständig missförstå. Att ni inte lagt ned diskussionen är förundrandsvärt.

Bitterheten som verkar finnas hos en del betterwittrar, som aldrig själv bjuder på något konkret utan endast väljer att hacka på andra.

För vi vet ju alle sammans att det finns EN rätt väg att gå... axels.. Har du skrivit någon världskändbok som gör dig tills översittarnas översittare?
Om inte bör du nog börja skriva på den boken nu... Annars kommer nog mänskligheten gå förlorad... Så kan du säkert få någon av de andra trevliga bukare här att skriva recension. Du kommer bli hyllad.
Jag ställer mig inte det minsta tvivlande på att du kan din sak, men en stor portion ödmjukhet hade inte skadat dig. Inte heller att inse att Sverige inte är bäst i världen på hästhållning, bra är vi, men det finns många kulturer att lära sig ifrån, Tyskland, England, Frankrike, USA för att nämna några.


Nu vill jag inte påstå att jag håller med Fiador i allt hon skriver, men att säga att var man som har repgrimma på sin häst rycker, kuvar sin häst tills den stänger av, är som att säga att alla dressyrtanter inte klarar av att rida ut sina hästar utan graman och kandar. Att deras hästar ska vara livliga, och är avlade på ett sådant sätt att de således måste ledas med kedja till och från ridhuset (gud förbjude att de någonsin får gå i hage). Att de aldrig får mer än 6 kg hö om dagen, men minst det dubbla i kraft. Ja, jag hoppas att ni alla hör hur dumt det låter.

Sist men inte minst så har en fråga, jag hör ett ord upprepas jämt och ständigt. Initiativ, ni vill att hästen ska ta initiativ när ni rider. Jag vet mycket väl vad ordet betyder och hur det används, men snälla för en gångs skull, kan ni ge ett konkret exempel på när och hur ni vill att hästen ska visa initiativ?

Haha, det var det bästa inlägget i den här tråden, jag har skrattat en lång stund och skrattar än, :bow::bow:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag vet inte?
Kanske har jag udda hästar.

så ser min häst ut om den har kolik. Det ser jag direkt att den inte mår som vanligt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tjuvar knapp

Jag tycker ni flesta i den här tråden verkar lite lätt vrickade.

Snacka om att dra saker till ytterligheterna jämt- ser hästen ut att vila och tycka livet är behagligt, så är hen tuktad till att inte vilja röra en fena.
Ser hästen pigg och glad ut- då är du en mjäkare som inte vågar rida hästen och den är antagligen oridbar.
Kan du flytta hästen på marken så kan du omöjligen, omöjligen! Komma så nära hästen sedan för att ens sitta upp. Allt den kommer göra är att flytta sig från dig, sedan att det finns en skillnad på att man bad hästen flytta på sig första gången och stå still andra verkar vara av mindre betydelse.

Att lägga ord i mun på varandra och med mening (?) jämt och ständig missförstå. Att ni inte lagt ned diskussionen är förundrandsvärt.

Bitterheten som verkar finnas hos en del betterwittrar, som aldrig själv bjuder på något konkret utan endast väljer att hacka på andra.

För vi vet ju alle sammans att det finns EN rätt väg att gå... axels.. Har du skrivit någon världskändbok som gör dig tills översittarnas översittare?
Om inte bör du nog börja skriva på den boken nu... Annars kommer nog mänskligheten gå förlorad... Så kan du säkert få någon av de andra trevliga bukare här att skriva recension. Du kommer bli hyllad.
Jag ställer mig inte det minsta tvivlande på att du kan din sak, men en stor portion ödmjukhet hade inte skadat dig. Inte heller att inse att Sverige inte är bäst i världen på hästhållning, bra är vi, men det finns många kulturer att lära sig ifrån, Tyskland, England, Frankrike, USA för att nämna några.


Nu vill jag inte påstå att jag håller med Fiador i allt hon skriver, men att säga att var man som har repgrimma på sin häst rycker, kuvar sin häst tills den stänger av, är som att säga att alla dressyrtanter inte klarar av att rida ut sina hästar utan graman och kandar. Att deras hästar ska vara livliga, och är avlade på ett sådant sätt att de således måste ledas med kedja till och från ridhuset (gud förbjude att de någonsin får gå i hage). Att de aldrig får mer än 6 kg hö om dagen, men minst det dubbla i kraft. Ja, jag hoppas att ni alla hör hur dumt det låter.

Sist men inte minst så har en fråga, jag hör ett ord upprepas jämt och ständigt. Initiativ, ni vill att hästen ska ta initiativ när ni rider. Jag vet mycket väl vad ordet betyder och hur det används, men snälla för en gångs skull, kan ni ge ett konkret exempel på när och hur ni vill att hästen ska visa initiativ?

Oh så neutral i diskussionen, vem tror du du lurar egentligen? Välkommen i sandlådan, du är varken bättre eller sämre än någon annan. Jo kanske sämre då du försöker spela neutral och förnuftig men misslyckas kapitalt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

När någon blir väl bemött av mer än 1-2 personer i den här tråden så har denne person för tråkiga åsikter och neutrala åsikter eller vad?

Jag är också ganska neutral i det här varav jag struntat att hoppa in mer i diskussionen. Ser inget problem med att vara neutral ;) Pilot har nog skrivit ner det mesta som jag själv tänkt men inte orkat skriva själv :D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Då har du också tagit parti, inget fel i det, men då är man knappast neutral.

Jag är personligen allergisk mot folk som går in och tar parti för ena sidan i en diskussion och påstår sig vara neutral, tar avstånd från typen av diskussion och sedan tar plats i sandlådan, snor en spade och fortsätter bråket med liv och lust. Det har inget att göra med att meningsfränderna hejar på, givetvis gillar NH-halvan av sandlådan att få en kombattant till på sin sida. Det hade varit samma sak om ett motsvarande inlägg hade stött Axel och kompani.


Det känns som om alla diskussioner angående NH får 2 huvudståndpunkter.

NH motståndare ogillar en del av NH-hanteringen och påpekar detta.

NH förespråkarna påtalar att just detta är inte NH (även om det är förgrundsfigurer inom NH som förespråkar det) och menar på att motståndarna:
A - Vet inget om NH och där med inte kan förstå
B - NH är per definition bra och naturlig hästhantering och om det inte är det så är det inte NH

NH motståndarna påpekar att detta synsätt är sekteristisk + de räknar upp sina kunskaper inom området.

Och sedan börjar pajkastningen
----

Jag gillar själv inte NH, inte för att det skulle vara något egentligt fel på det utan mer för tendensen att träna lydnad i sig. En del som säger sig utöva NH är mer inne på att lära hästen lyda och inte att göra saker med hästen och se till att de fungerar. Jämför med skolan, det är lite som om vi sätter in ett antal lektioner i veckan för att träna våra barn i att lyda. Sitta på kommando, koncentrera sig på kommando, göra diverse fysiska övningar på kommando, hela tiden med syfte att träna eleverna till lydiga snälla elever och övningarna i sig är underordnade.

Icke NH-folk kan vara lika klantiga i mina ögon men de är sällan så systematisk klantiga så de är svårare att peka ut och mer spretiga.

Jag inbillar mig riktigt hästfolk helt enkelt tränar sina hästar med filosofin i bakhuvudet och kör sitt race. De löser problem som uppstår efter hand och enstaka gånger så behövs det kraftfullare metoder eller att ta tag i en konflikt. Vilken metod man använder är upp till var och en så länge det är hästvänligt och så länge man använder sunt förnuft och respekterar hästen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Då hänger jag med. Och det är väl sant att jag inte är direkt neutral heller, jag känner mest att jag är "okej" med båda "sidor" av diskussionen. Alltså jag förstår både varför man är emot eller för. Stör mig däremot på när man inte alls försöker förstå andra som inte tycker likadant.

För övrigt, är det inte så att väldigt mycket av det vi gör med hästar är vad man skulle kunna kalla lydnad? Alltså oavsett inriktning, bara det att man inte brukar se det som just lydnad. Både i ridning och sådant man gör från marken. Men om man inte tränar NH specifikt så går det helt enkelt per automatik, det tränas automatiskt i vardagen. Det du beskriver som lydnadsträning låter väldigt likt precis vad majoriteten gör när de rider. Lydnad låter lätt negativt laddat, men det behöver ju inte vara det.

Tycker oftast att det jag ser som "bra NH" och det som är bra hästvett/sunt förnuft går hand i hand. Kanske för att det i grunden är ganska samma sak. Jag tror inte någon utan sunt förnuft får ut vidare mkt av att försöka träna NH, i alla fall inte för hästens del.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det känns som om alla diskussioner angående NH får 2 huvudståndpunkter.

NH motståndare ogillar en del av NH-hanteringen och påpekar detta.
NH förespråkarna påtalar att just detta är inte NH (även om det är förgrundsfigurer inom NH som förespråkar det) och menar på att motståndarna:
A - Vet inget om NH och där med inte kan förstå
B - NH är per definition bra och naturlig hästhantering och om det inte är det så är det inte NH
NH motståndarna påpekar att detta synsätt är sekteristisk + de räknar upp sina kunskaper inom området.

Och sedan börjar pajkastningen
----

:D:bow:

Samt att om du frågar tio NH-utövare vad NH är får du tolv svar. :devil:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Då hänger jag med. Och det är väl sant att jag inte är direkt neutral heller, jag känner mest att jag är "okej" med båda "sidor" av diskussionen. Alltså jag förstår både varför man är emot eller för. Stör mig däremot på när man inte alls försöker förstå andra som inte tycker likadant.

För övrigt, är det inte så att väldigt mycket av det vi gör med hästar är vad man skulle kunna kalla lydnad? Alltså oavsett inriktning, bara det att man inte brukar se det som just lydnad. Både i ridning och sådant man gör från marken. Men om man inte tränar NH specifikt så går det helt enkelt per automatik, det tränas automatiskt i vardagen. Det du beskriver som lydnadsträning låter väldigt likt precis vad majoriteten gör när de rider. Lydnad låter lätt negativt laddat, men det behöver ju inte vara det.

Tycker oftast att det jag ser som "bra NH" och det som är bra hästvett/sunt förnuft går hand i hand. Kanske för att det i grunden är ganska samma sak. Jag tror inte någon utan sunt förnuft får ut vidare mkt av att försöka träna NH, i alla fall inte för hästens del.
Jag är lite inne på syftet, är syftet att bli lvl X i PNH så är det helt jämförbart med att rida lätt X i dressyr, man har ett mål och syfte, lydnaden i sig är inte det primära utan att träna för ett prov och klara diverse moment.

Det jag sett och hört många gånger är X har blivit uppstudsig så jag kör en joinup (och visar vem som bestämmer). Hästen är olydig så jag behöver träna NH, hästen är NH-tränad och därför står den still/följer mig som en hund eller vad det kan vara. Hästen var inte fräsch så jag körde lite NH-övningar istället. NH/horsmanship/hästvett tränar man sig själv i sedan använder man sina kunskaper/filosofi/principer när man hanterar hästen för att lära ut de man önskar.

Det finns en liten principskillnad, huvud delen av NH-skolan är mer inne på att utsätta hästen för tryck (fysiskt eller psykiskt) och så fort hästen gör rätt eller i rätt riktning så berömmer man. Vanlig hästhantering är mer inne på spåret att visa hästen vad man förväntar sig och sedan berömma så fort det blir rätt eller i rätt riktning. Skillnaden för hästen är förmodligen minimal när det är skickliga personer som hanterar hästen, men är det en som inte kan läsa hästar så bra så kan det slå fel ut men personligen så föredrar jag beröm eller kanske kombination, ta bort trycket plus beröm. Om den som försöker lära hästen är oskicklig så blir hästen som förväntas ge efter för tryck blir allmänt förvirrad då den inte får gensvar eller vägledning nog och den som får beröm kan mycket väl bli odräglig och tiggig när den förväntar sig godis i tid och otid då den aldrig insett att godiset var beröm alls.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tjuvar knapp

Jag tycker ni flesta i den här tråden verkar lite lätt vrickade.
Vad hade du förväntat dig då? Det här är ju buke, sandlådan för "vuxna" där alla borde få vara Lucia,,,,,,,,samtidigt. :grin:

Sist men inte minst så har en fråga, jag hör ett ord upprepas jämt och ständigt. Initiativ, ni vill att hästen ska ta initiativ när ni rider. Jag vet mycket väl vad ordet betyder och hur det används, men snälla för en gångs skull, kan ni ge ett konkret exempel på när och hur ni vill att hästen ska visa initiativ?
Det är när man tolkar NH som jag gör det Natural Humanship där hästen får vara delaktig i alla beslut och där man delar på ledarskapet och låter hästen välja både väg och tempo ibland, nåt som är riktigt nyttigt för både häst och ryttare. Delad glädje är dubbel glädje. ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 105
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 276
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp