Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är säkert individuellt också, men om jag fattade rätt så är det unghästar du pratar om, då är det mer förklarligt, i synnerhet om dom är flera stycken som är lekfulla, men vuxna hästar håller inte på så, inte utan anledning, i alla fall inte vad jag har erfarit.

Man kan ju ha stora ytor men ändå brist på sysselsättning, som för några år sedan då vi hade en kall och snöfri (isig) vinter, fanns inte mycket att skrapa i backen efter då. Då stod hästarna och hängde vid foderplatsen mest hela dagarna, det var bla därför vi blev tvungna att dela på dom, det blev för mycket trassel och bus, en av hästarna, den jag har kvar idag, kan bli en riktig buse när han har tråkigt.

Sen skulle jag också bli orolig om hästen inte rörde en fena på hela dagen, men då är den ju troligtvis sjuk, det är ju inte det jag pratar om, den strövar runt och betar, letar gräs, örter och mineraler, det är inte att stå och hänga i 12 timmar per dygn. Man behöver ju inte dra det till ytterligheter.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag tycker det är ett tecken på välmående hästar, att de leker, smånaggas osv. Jag skullebli orolig om min häst bara stod rätt upp o ner i 12 timmar o inte rörde en fena i hagen.

Jag skulle också bli orolig.

Det är verkligen beklämmande att somliga anser att hästen endast kan må bra om den håller sig i stillhet och ser "lugn" ut. Att vackra, livliga ögon och spetsade öron skulle tyda på stress o nervositet, att lek i hagen skulle tyda på allmän oro och dysfunktion i flocken. Är det robotar som önskas?:confused:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Alla som sysslar med unga hästar förbereder dem väl ändå för ridning? Det trodde i alla fall jag i min enfald. Själva både tömkör och longerar vi före ridning, den unga hästen får följa med på promenader, gärna med sadel på ryggen också när den är mogen för det. Allt i syfte att bygga upp den. En normalt uppfödd häst är dessutom inte avsaknad av muskler i sig själv, den byggs upp under hela sin uppväxt. Att sedan bära en ryttare på ryggen är något helt annat. Att tro att arbete från marken gör att hästen sedan plättlätt bär omkring på ryttare också från dag 1 är bra naivt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag skulle också bli orolig.

Det är verkligen beklämmande att somliga anser att hästen endast kan må bra om den håller sig i stillhet och ser "lugn" ut. Att vackra, livliga ögon och spetsade öron skulle tyda på stress o nervositet, att lek i hagen skulle tyda på allmän oro och dysfunktion i flocken. Är det robotar som önskas?:confused:

Det är verkligen beklämmande att vissa måste dra allting till ytterligheter, hästar söker inte spänning så som människor, att dom står och betar, vilar och hänger, betyder INTE att dom har tappat all livsglöd, bara att dom är hästar som pysslar med sånt som hästar gör. Att du som hästmänniska har svårt att sätta dig in i det är vad som förbryllar mig.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Alla som sysslar med unga hästar förbereder dem väl ändå för ridning? Det trodde i alla fall jag i min enfald. Själva både tömkör och longerar vi före ridning, den unga hästen får följa med på promenader, gärna med sadel på ryggen också när den är mogen för det. Allt i syfte att bygga upp den. En normalt uppfödd häst är dessutom inte avsaknad av muskler i sig själv, den byggs upp under hela sin uppväxt. Att sedan bära en ryttare på ryggen är något helt annat. Att tro att arbete från marken gör att hästen sedan plättlätt bär omkring på ryttare också från dag 1 är bra naivt.

Nu skäller du under fel träd, det var just detta jag försökte förklara för axel som vill få det till att "riktiga" hästmänniskor inte behöver förbereda hästen, det är bara att rida på...

...sen får du gärna visa på vart jag skrivit eller menat att en häst som är förberedd från marken sedan "plättlätt" bär omkring på ryttare...det jag skrev och menade var att den är mer förberedd än om den inte fått någon förberedelse alls...den förberedelse som axel insinuerade var helt onödig...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Nej jag tror att detta är ett fenomen som beror på begränsade ytor, begränsad sysselsättning och begränsade utegångstider, uppdämd frustration som släpps lös när dom brallar av sig. Jag hade själv ganska många hästar för några år sedan och blev tvungen att sära på dom och ha två flockar, den ena fick gå i en mindre lösdrift med mer begränsade ytor, då var det mycket mer livat kan jag säga, det var så livat periodvis att vi till slut fick flytta dom till en större hage. Då blev allt lugnt igen.

Här har vi stona i en lösdrift på 10 ha.

Kuperat, matstationer på 3-4 ställen, bäckar, skog och öppna ytor...

De busar och leker och springer i hagen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

:bow:
Det är verkligen beklämmande att vissa måste dra allting till ytterligheter, hästar söker inte spänning så som människor, att dom står och betar, vilar och hänger, betyder INTE att dom har tappat all livsglöd, bara att dom är hästar som pysslar med sånt som hästar gör. Att du som hästmänniska har svårt att sätta dig in i det är vad som förbryllar mig.

:bow:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Att vänja hästen vid prassliga saker handlar om att förebygga onödiga "rädslor" hos hästen som annars kommer att störa istället för att hjälpa, då när du vill att den ska lyssna och lära. Tex i ett ridhus, med "prassliga" åskådare, en häst som får vänja sig vid och lära sig slappna av i såna situationer blir inte lika begränsad som hästen som spänner sig och blåser upp sig för minsta lilla, för då blir det inte mycket gjort annat än att flamsa omkring.


Varför skulle det vara begränsande att INTE daska hästen med prasslande plastpåsar ? ? ?

Jag har ALDRIG gjort det och jag har ännu ALDRIG varit med om att den häst jag sitter på inte skulle klara av att jag nyser, snyter mej eller ta av/på prassliga kläder när jag sitter på ryggen ?
Vare sej jag är ute eller inne i ett ridhus med folk på läktarna...
Och då menar jag att jag har suttit på lektionshästar, egna hästar, andras privata hästar...
Fast det brukar ge "extra poäng" i dressyrprotokollen när hästen jag rider inte bryr sej om skrikande barn, tappade utslagna paraplyer, hundslagsmål på läktarna eller vilsekomna harar på utebanorna....... :angel::D

ENDA undantaget är ifall jag sitter på en precis nyinsutten ung häst, då kan jag be att någon ställer sej bredvid vid behov. Dock har jag inte alltid hunnit det när jag har nyst men då har det räckt med att jag kliat lugnande vid manken så har hästen slappnat av.


Att flytta hästen från marken, handlar om att förbereda den för samma sak uppsuttet. Du "flyttar" också på hästar hela tiden, uppsuttet från start det är ju ditt val, det gör alla som rider/kör/hanterar/tränar hästar. Grunden, att flytta sig för tryck/signal måste finnas där först, annars kommer man ingen vart, inte ens du och om du inte förstår vitsen med det så har jag väldigt svårt att tro att du är kapabel att rida en häst öht.

Skulle jag någon gång ens överväga tanken på att trycka hästarna hit och dit hoppas jag att min omgivning är så klara i huvudet att dom OMEDELBART för bort mej och ser till att jag aldrig mer kommer nära en häst igen.....

För det är ren bullsh**t att man måste träna hästen att flytta på sej för tryck...
Jag använder ett speciellt ljud när jag är på marken, ALDRIG att jag ens skulle komma på tanken att först PETA på den....
Vill jag att den ska flytta på sej vill jag ju inte först komma den så nära att jag petar på den. Då vill jag ju att den ska flytta på sej INNAN jag kommer så nära...

Eller om jag vill komma den ära för att exempelvis lära den personen som sitter på någonting så vill jag ju inte att hästen ska slänga sej undan om jag råkar komma åt den medans jag visar på elevens ben vad jag nu vill att den ska göra......
För flyttar sej hästen för att jag petar på den så lär sej ju eleven inte vad den ska göra för att utföra den övning vi nu tränar på....
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

visst ja..

Det var du som inte kunde rida hästen vid ingången till ridhuset osv.

om man struntar i det så gör hästen dito.

det här är återigen för nerviga människor- inte hästar.
Natural humanship eller mentala kurser skulle vara betydligt bättre. Är det hästen som har problem?
Nej. vissa människor bara.

En militär som säger - RID för bövelen när du är rädd- det vore ngt. Titta neråt o stäng av yttervärlden. Reagera inte. Vad är det att bli rädd för?
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

:bow::rofl:

Ja hur kan man bli så duperad o gå på allt sk*t.

det drabbar våra hästar när människan blir dum.

Några dagars PRAO på Hovstallet, K1 eller hos Jan Brink skulle nog te sig som ngt magiskt.. på riktigt med glada hästar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hur menar du nu? Vad är det hästen gör när du får den att flytta på sig tror du då? Jag vill också att hästen ska flytta sig innan jag kommer nära, jag står oftast 1,5 meter ifrån och visar, men den flyttar ju sig för min signal då (=tryck), tryck blir bara fysiskt om/när hästen inte flyttar när jag närmar mig den och/eller i sadeln när hästen inte följer med i rörelsen, jag vill att hästen ska följa eftergiften (=inget tryck), men konsekvensen av att inte följa leder till tryck, den unga hästen behöver mycket guidening (=fysiskt tryck) innan den lär sig, orättvist mot den vore det om jag inte hjälpte den att förstå.

Sen alla hästar är födda med flyktinstinkt, det ligger i deras natur att reagera på ex prassliga saker, sen vad man väljer att vänja hästen vid exakt beror ju på hästen, vad den reagerar på samt vad man kommer att utsätta den för i den vardagliga träningen. Använder man ett spö med en prasslig påse på så vill man att den inte visar rädsla för den tex.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

visst ja..

Det var du som inte kunde rida hästen vid ingången till ridhuset osv.

Du blandar ihop mig med någon annan...........;)

Sen du drar upp detta med rädsla hela tiden, varför då? Jag tror minsann att det är du själv som är rädd i grund och botten och därför tror att alla andra är det också.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Rädsla är vad det handlar om för det mesta.

att man medveten gör hästen mer rädd för en själv än allt runtikring- för att man inte kan hantera situationen- som ditt med prassliga åskådare.

Jag skulle aldrig komma på tanken att inte själv söka hjälp o istället ge mig på djuren.

Har du tilliten behöver man inte träna på allt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är verkligen beklämmande att vissa måste dra allting till ytterligheter, hästar söker inte spänning så som människor, att dom står och betar, vilar och hänger, betyder INTE att dom har tappat all livsglöd, bara att dom är hästar som pysslar med sånt som hästar gör. Att du som hästmänniska har svårt att sätta dig in i det är vad som förbryllar mig.

Jag är mycket förbryllad (eller egentligen inte) över att du inte verkar förstå att hästar är olika individer med helt olika lynne, vissa är betydligt mer livliga än andra. Det är inget man ska ta bort.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Har du tilliten behöver man inte träna på allt.

Precis. Och man kan inte träna på allt. Möjligen är de som tror det i grunden rädda själva och tror att de kan träna hästen inför alla evenualiteter. Istället för att skaffa en god relation till sin häst och då kunna ta itu med problem om/när de dyker upp.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag är mycket förbryllad (eller egentligen inte) över att du inte verkar förstå att hästar är olika individer med helt olika lynne, vissa är betydligt mer livliga än andra. Det är inget man ska ta bort.

Fast tycker du att det jag skriver motsäger det du skriver? Att jag vill ta bort något? Läser du bara dina egna fördomar och förutfattade meningar? Att en häst mestadels går runt och betar, vilar och tar det lugnt innebär inte att den aldrig är livlig och lekfull, eller att den inte får vara det, bara att en häst som betar, vilar och tar det lugnt är en häst som håller på med det som hästar den mesta tiden gör...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

visst ja..

Det var du som inte kunde rida hästen vid ingången till ridhuset osv.

om man struntar i det så gör hästen dito.

det här är återigen för nerviga människor- inte hästar.
Natural humanship eller mentala kurser skulle vara betydligt bättre. Är det hästen som har problem?
Nej. vissa människor bara.

En militär som säger - RID för bövelen när du är rädd- det vore ngt. Titta neråt o stäng av yttervärlden. Reagera inte. Vad är det att bli rädd för?


Du här rätt i att det allt som oftast är människan som behöver tränas.

Men att du dissar miljöträning, det tycker jag är märkligt. Vem vill INTE ha en trygg häst? Visst har du väl koll på hur man tränar polishästar?

Jag tycker att jag stöter på människor hela tiden som undviker att rida här och där för hästen är rädd för kor, hästen är inte trafiksäker, hästen är rädd för höbalar.
Jag tycker visst att det är väsentligt att miljöträna.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag är mycket förbryllad (eller egentligen inte) över att du inte verkar förstå att hästar är olika individer med helt olika lynne, vissa är betydligt mer livliga än andra. Det är inget man ska ta bort.

Jag jobbar som f-n för att få bort "livligheten" hos min kallblodstravare. Jag vill inte ha en häst som står på bakbenen för att han är ensam i stallet, eller som bara vill springa hem när vi är ute och rider. Det är skillnad på en stressad häst och en livlig häst. Han kommer aldrig att bli en trötter, men han ska inte vara halvgalen heller. Det GÅR att jobba med deras flockbundenhet och stress, det enda jag inte tycker det går att jobba med är maten, där har jag inte mycket att säga till om.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Om jag träffar på en häst som reser sej är inte livlighet det första jag tänker på..... Inte ens det SISTA heller....

Det 1a jag däremot skulle kolla omedelbart är ifall hästen har ONT någonstans. Om INTE skulle utrustningen kollas. Du skulle bara veta hur många som har sadlar med knäckta bommar vars ENDA symptom är en stegrande häst.....

Som nr 2 på listan brukar det vara ryttarens sätt att rida som ger en stegrande häst, att ryttaren hela tiden är på och driver och förhåller - driver och förhåller osv i det oändliga......

Nr 3 på listan är en osäker ryttare på en häst med låg rang i sin flock = ju lägre rang en häst har i sin flock ju lugnare och säkrare behöver en ryttare vara för att få hästen lugn och trygg.

Nu har vi redan betat av i princip 100 % av alla hästar så när som på någon promille och fortfarande har INTE livligheten varit orsaken till att hästen stegrar sej eller vänder och springer hem.

Tar vi sen ytterligare bort dom hästar som pga sin SEXlust också kan bete sej så, alltså vissa hingstar/ston med eller utan tumörer på äggstockar/testiklar/hypofysen, eller på att dom är helt enkelt ouppfostrade/felfostrade och aldrig fått lära sej att ta hänsyn till andra vare sej hästar eller människor, oftast finner man handmatade föl i denna sista undergruppen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp