Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Får jag fråga vad det är för pinne alla pratar om? :confused:
Aldrig hört talas om innan, och varför skulle vi använda en "pinne" i nh:n?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Våra leker absolut i hagen. :D Särskilt nu när det blivit varmare och solen kommer fram. Man kan sitta och titta på hur de småbockar, hoppetiskuttar. Sedan blir det lugnt igen, tills någon tar initiativ till att röja lite en gång till.

Min egen är en :devil: på att smyga runt och dra igång de andra. Han har varit lekfarbror åt Bäbis och tycker uppanbart att det är kul med någon som är lika barnslig som han själv, vuxna vallacken på 19 år. Vill inte Bäbis leka så kan han mycket väl promenera rakt bort till någon av de andra och invitera, börja nypas lite, slå med hoven och försöka dra igång dem.

Nu håller de inte på sådär jämt givetvis, men flocken står inte bara och äter, eller går till/från vattnet, det pågår social interaktion hela tiden. De är lite olika energiska bara, Gammeltinker tar det lugnare än Fullblodsherren exempelvis.

Då har vi väldigt olika erfarenheter du och jag, mina hästar går i stor kuperad hage med mycket olika typer av bete och underlag, dom är fullt sysselsatta hela dagarna, vill inte ens komma in på kvällen. På vintern, trots meterhögt med snö och fri tillgång på grovfoder och vatten, så är dom ute och letar gräs, gräver stora kratrar överallt. Dom springe sällan runt, inte ens när dom släpps ut på morgonen, då går dom bara lungt ut och spanar, typ vart ska vi leta mat idag, trots grovfodret som ligger där och väntar. Dom äter givetvis av det också, men att vara ute och leta mat, skrapa i backen och hitta sällsynta växter och mineraler, är mer intressant större delen av dagen.

Likadant med grannar runt ikring, jag ser sällan hästar som röjer runt, inte ens fast man kommer ridandes förbi, dom kommer lugnt fram och kollar läget bara. Grannen närmast har uppfödning och avel, inte heller hennes hästar röjer runt, föl och unghästar kanske busar lite extra ibland till mammornas förtret, det är allt, inte ens hingsten, som oftast går i egen hage, rusar omkring, han är faktiskt lugnast av dom alla, bara när det kommer ett sto för betäckning kan det bli lite röj ett tag.

Nej jag tror att detta är ett fenomen som beror på begränsade ytor, begränsad sysselsättning och begränsade utegångstider, uppdämd frustration som släpps lös när dom brallar av sig. Jag hade själv ganska många hästar för några år sedan och blev tvungen att sära på dom och ha två flockar, den ena fick gå i en mindre lösdrift med mer begränsade ytor, då var det mycket mer livat kan jag säga, det var så livat periodvis att vi till slut fick flytta dom till en större hage. Då blev allt lugnt igen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hmm. Har nog hört det namnet någon gång.. Men det är inget som behövs, utrustning är inte så viktigt. Jag kör NH i hagen med min häst då och då utan att han har något på sig. Det viktigaste att ha med sig är ett glatt humör, kärlek och sina händer :) både för att visa med händerna och för att klappa och kela med hästen när den varit duktig :D
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hmm. Har nog hört det namnet någon gång.. Men det är inget som behövs, utrustning är inte så viktigt. Jag kör NH i hagen med min häst då och då utan att han har något på sig. Det viktigaste att ha med sig är ett glatt humör, kärlek och sina händer :) både för att visa med händerna och för att klappa och kela med hästen när den varit duktig :D

håller med
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Är det inte någon av de "moderna" varianterna som använder sig av en sk carrot-stick? Vet inte hur eller när eller varför.

Första gången jag såg en sån pinne var när en bekant jobbade med infångade mustanger. En säkerhetsdetalj när man ska börja lära hästarna beröring...att hålla avståndet och sakta vänja dom vid det med hjälp av pinnen som ibland även hade en "flag". Nu ser man det lite var stans ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Av princip så longerar jag inte unga hästar då risken att leder tar stryk.

Tömkör gör jag efter dom blivit vana vid tyglarna och dess inverkan...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men kan du inte bara svara på det inlägg jag skickat till dig två gånger i denna tråd?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Av princip så longerar jag inte unga hästar då risken att leder tar stryk.

Tömkör gör jag efter dom blivit vana vid tyglarna och dess inverkan...

Det är vettigt att vara försiktig med longeringen tycker jag. Det går att lära dem samma saker på töm också om man vill, så longeringen är ingenting jag ser som nödvändigt. Man ska inte heller longera långa stunder, några varv åt varje håll räcker gott, det är mer för att de ska lära sig orden.

Ang tyglarna så tänker jag lite tvärtom där bara, att jag vänjer dem vid bettet från marken först. Så kan de grunderna när jag sitter upp. Men även där gör man ju det som känns/fugnerar bäst för en själv.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

/.../
Nej jag tror att detta är ett fenomen som beror på begränsade ytor, begränsad sysselsättning och begränsade utegångstider, uppdämd frustration som släpps lös när dom brallar av sig. Jag hade själv ganska många hästar för några år sedan och blev tvungen att sära på dom och ha två flockar, den ena fick gå i en mindre lösdrift med mer begränsade ytor, då var det mycket mer livat kan jag säga, det var så livat periodvis att vi till slut fick flytta dom till en större hage. Då blev allt lugnt igen.


Våra går iofs också på lösdrift - det är en helt ok hage, kuperad med både ängs- och skogsmark. Ligghall med halmbädd, och fri tillgång på silage som ställs på olika ställen vid varje påfyllnad (flyttbar häck).

Så jag tror nog inte att just våra leker av frustration över för lite utetid. Även det säkerligen är en viktig aspekt om de är ute fyra timmar om dan i gruspaddock - då får man fasen passa på när frihet bjuds... Grävandet har jag också stött på, inte i vintras då isen låg, men så fort tjälen släppte så stod alla och grävde upp smaskiga rötter i skogen. Nu är de mer ute efter spirande gräs och knoppar.

Däremot ser jag skillnad mellan hästarna i hur mycket de rör sig och leker. Som sagt Gammeltinker gör inte många knop, inte heller Mammahäst, men halvbloden, fullblodet och Bäbis är aktiva i perioder varje dag. Går fram till en annan individ och försöker "dra igång" lite grann. Min gaddade ihop sig med en unghäst som bodde här tidigare och körde riktiga rejs i hagen med den, båda kunde smyga fram och trakassera en flockmedlem tills denne blev förbannad och både min och unghästen fick fly. Rena barnrumpefasonerna. :devil:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har sett dem. Det är mer en kortare långpisk som svichas hej vilt.

Det går inte att rida samtidigt i ridhuset med dessa människor som låter hästarna fara runt helt okontrollerat o sen ska lägga ner hästarna.

Ja ridandet är väl inte så kul för det är de mindre bra på. hästarna rules- hej o hå.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fattar inte heller grejen. Det är ju en stel långpisk utan snärt som man petar på hästen med. "Sväng" - pet på halsen. "Fram" - pet på baken. Varför inte bara rida liksom - det är ju inte så att pinnen behövs för att mota bort vilda djur i manegen direkt... Jäkla krångel.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Den har snärt.

Det är lite sjukt hur de tror att det ska hjälpa dem att flytta hästen uppsuttet- när de inte kan ngn hjälpgivning eller kan överföra det till uppsuttet.

För mig verkar det som många har hästarna istället för hundar. det stora intresset är markträning- vilket inte räcker för hästar. Tro 17 att man måste drilla ostimulerade kusar. som att hunden bara behövde rulla o ligga lite.
Ut o spring ngn mil istället eller varför inte cykla.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Däremot ser jag skillnad mellan hästarna i hur mycket de rör sig och leker. Som sagt Gammeltinker gör inte många knop, inte heller Mammahäst, men halvbloden, fullblodet och Bäbis är aktiva i perioder varje dag. Går fram till en annan individ och försöker "dra igång" lite grann. Min gaddade ihop sig med en unghäst som bodde här tidigare och körde riktiga rejs i hagen med den, båda kunde smyga fram och trakassera en flockmedlem tills denne blev förbannad och både min och unghästen fick fly. Rena barnrumpefasonerna. :devil:

Jo absolut, det är säkert individuellt. Min (jag har bara en kvar nu) var en riktig buse när han var yngre, men har lugnat ner sig nu och så länge det finns sysselsättning i hagen, inga främmande eller skrämmande element som stör, så är det lugnt. Vilket för mig är ett gott tecken.

Jag ser helt enkelt inte att hästar som leker, busar och visar upp sig skulle vara ett tecken på att dom mår bra, men det behöver inte vara ett tecken på att dom mår dåligt heller, samtidigt kan det ju vara ett tecken på att det finns oroliga element i flocken, men det kanske inte egentligen betyder något särskilt alls, bara att det finns en lekfull häst i flocken som för stunden har överskottsenergi och behöver bralla av sig lite.

Det jag reagerar mot är när man (inte du kanske) påstår att hästar som vilar och slappnar av mellan varven, är deprimerade, uttråkade eller hjärndöda, när dom faktiskt bara är en häst som passar på att vila och slappna av när tillfälle ges. Vilket dom faktiskt oftast gör i fritt tillstånd.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fattar inte heller grejen. Det är ju en stel långpisk utan snärt som man petar på hästen med. "Sväng" - pet på halsen. "Fram" - pet på baken. Varför inte bara rida liksom - det är ju inte så att pinnen behövs för att mota bort vilda djur i manegen direkt... Jäkla krångel.

Delvis kl
Sen är det ju ett vädligt utbrett fenomen detta att man tycks behöva en väldig massa atteraljer för att träna en häst, se er omkring, det finns allsköns utrustning, inspänningstylgar, longeringsselar, bettvarianter, mm att tillgå. Så varför skulle en pinne, om än lite överdrivet och affärsmässigt marknadsförd, vara så fruktansvärt konstig?

Vi har ju alla våra begränsningar, inom alla inriktningar och metoder, då kan ett spö (pinne) vara hjälpen som gör skillnad mellan att få till det, eller att inte få till det alls. Jag använder själv den hjälpen, inte just en carrotstick då, utan ett vanligt lite längre spö, men jag har väl antagligen allvarliga problem då eftersom jag har behov av det. Ni är antagligen riktiga proffs som aldrig behöver ta till några hjälmedel för att lyckas.

Jag använder det längre spöt för att just nå längre, behöver inte röra mig lika mycket i sadeln, sen när jag står på marken, vill jag ha avstånd till hästen, så att den ser mig, då fyller det längre spöt också en funktion.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Man ser skillnad på hästar som gör saker av glädje eller av annat.

Det jag reagerar på är hur hästen står jämte sin människa. söker ingen kontakt eller är intresserad.
Om man måste härja med den för att få dess uppmärksamhet är man fel ute.

När du beskriver din användning av pisken i sadeln, låter det som när jag för en lövruska för att mota bort bromsen. Ingen ridning utan en massa vift bara,.

Det behöver man inte heller träna på för att hästar är så pass intelligenta att de förstår anledningen- att man vill dem väl. Inte för runt plastpåsar eller vad man nu vill kittla hästen med- att lära den att inte reagera alls. Stänga av.:crazy:

Det eviga flyttandet av kroppsdelar från marken har ingen betydelse heller- ingen logik. däremot uppsuttet o då runt träd o dylikt- att övningen har ett syfte.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag vet inte vad för avarter du har sett men jag blir lite förbryllad över att du hela tiden säger att hästarna "stänger av"??? En välhanterad häst, oavsett metod nu, blir ju mer lyhörd för små signaler...en avstängd häst svarar inte, i min värld...

Jag har haft en avstängd häst. En varmblodstravare som kom till mig vid 9-års ålder och faktum är att jag hade ett h*lvete att få honom att öppna sig och när han väl började svara så var det full attack första gångerna. Nu jobbade jag honom efter MITT huvud, ingen "metod" men i vissa fall snarlikt det folk kallar NH (stör mig fortfarande på det). Jag hade dessutom ett suveränt stöd från en tränare i USA som gav mig små infallsvinklar och idéer om hur jag skulle kunna riva muren på just den här hästen då jag aldrig tidigare haft en avstängd häst.

Den hästen...ja j*drar vilket team vi var:love:...men jag fick slita för det och han kom ur sitt skal av skydd som han byggt upp och kunde till och med vara i samma hagar som andra hästar de sista åren...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det måste vara oerhört individanpassat. Min unghäst, ett sto, har energi för en hel armé. Hon går såklart och betar och sover, men det är väl ofta lek och spring. Hon gick som yngre tillsammans med en jämnårig och sedan några äldre ston. Ungstoet, det andra alltså,var inte alls lika energisk, därför blev det ju full pott när det året efter föddes ett hingstföl. Herregud vad de höll på. Varje gång jag kollade så lekte de, de stegrade, sprang osv.

Så att det skulle bero på för lite yta, inte i detta fall. De var ute 13-16 timmar på vintern o dygnet runt maj-sep/oktober i en kuperad hage med ängar, sjö, skog och bergsknallar, 15 hektar, 6 hästar.

Jag tycker det är ett tecken på välmående hästar, att de leker, smånaggas osv. Jag skullebli orolig om min häst bara stod rätt upp o ner i 12 timmar o inte rörde en fena i hagen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Man ser skillnad på hästar som gör saker av glädje eller av annat.

Hur menar du då, glädje? Springer den till sina kompisar och berättar hur roligt den har haft? Skrattar och tjoar som barn gör som precis fått åka karusell? Eller är den bara sansad och bjuder och är väl införstådd med uppgiften och ansträngningen och känner sig väl till mods med den?

Det jag reagerar på är hur hästen står jämte sin människa. söker ingen kontakt eller är intresserad.
Om man måste härja med den för att få dess uppmärksamhet är man fel ute.

Varför ska hästen behöva söka kontakt hela tiden? När det är vila är det vila, kontakten finns där ändå, det vet hästen och behöver inte pocka på människan för att få uppmärksamhet. Sen håller jag med, man behöver inte härja för att få hästens uppmärksamhet, men ibland så behöver man "väcka" den lite, "trigga" den så den bjuder lite extra. Ungefär av samma anledning som det som Lager beskrev, h*n klappar och drar i manen, för att få fram det där lilla extra, jag lägger till/visar spöt, eller viftar med grimskaftet.;) Jag skulle aldrig klappa eller dra hästen i manen i alla fall.

När du beskriver din användning av pisken i sadeln, låter det som när jag för en lövruska för att mota bort bromsen. Ingen ridning utan en massa vift bara,.
Eller hur, i synnerhet är det ju så eftersom jag slipper röra mig så mycket i sadeln. Det är bara armarna som viftar...:rofl:

Det behöver man inte heller träna på för att hästar är så pass intelligenta att de förstår anledningen- att man vill dem väl. Inte för runt plastpåsar eller vad man nu vill kittla hästen med- att lära den att inte reagera alls. Stänga av.:crazy:

Det eviga flyttandet av kroppsdelar från marken har ingen betydelse heller- ingen logik. däremot uppsuttet o då runt träd o dylikt- att övningen har ett syfte.

Det här har vi gått igenom förr, men jag gör ett nytt försök. Det skulle vara så mycket lättare om du åtminstone vill försöka sätta dig in i vad det egentligen handlar om.

Att vänja hästen vid prassliga saker handlar om att förebygga onödiga "rädslor" hos hästen som annars kommer att störa istället för att hjälpa, då när du vill att den ska lyssna och lära. Tex i ett ridhus, med "prassliga" åskådare, en häst som får vänja sig vid och lära sig slappna av i såna situationer blir inte lika begränsad som hästen som spänner sig och blåser upp sig för minsta lilla, för då blir det inte mycket gjort annat än att flamsa omkring.

Att flytta hästen från marken, handlar om att förbereda den för samma sak uppsuttet. Du "flyttar" också på hästar hela tiden, uppsuttet från start det är ju ditt val, det gör alla som rider/kör/hanterar/tränar hästar. Grunden, att flytta sig för tryck/signal måste finnas där först, annars kommer man ingen vart, inte ens du och om du inte förstår vitsen med det så har jag väldigt svårt att tro att du är kapabel att rida en häst öht.

Sen när grunden sitter där, då handlar förflyttningen om att träna vissa kroppsdelar, att jobba fram tekniken och bygga muskler och balans som hästen behöver för att bära en ryttare på bästa möjliga sätt. Men allt det här det vet du ju, du har bara så himla svårt att ta in att man kan börja med detta redan på marken. En fördel för hästen faktiskt, som är väl förberedd med påbörjad muskling och fungerande teknik redan innan den behöver bära vikt.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp