Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

håller med:bow:

Och visst är det fint när unghästar eller vuxna för den delen som vilat o smält det den lärt sig.
många tror att man måste traggla för att lära, men ofta kan de saken efter vilan som om de gjorde saken igår:love:

Jag har oxå longerat för att lära den orden o tömkörning för att den ska våga gå o samtidigt lärt sig samma sak med med bettets inverkan såsom den blir från ryggen. Det behövs inte många gånger.

Ingen häst har reagerat på sadeln. varken i stallet eller under rörelse.

min gamla val. reagerade dock på fötterna vid första uppsittningen, men det hände inget. Den var ju trygg o förberedd.

Jag red ut själv tredje gången som jag satt på min stora 180+ häst. Gick hur bra som helst o det gör det som regel om man inte varit dum mot dem.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Där håller jag inte med dig. Hästarna MÅSTE ha instinkt och känsla för att kunna arbeta med boskap. Ja, rasen som sådan är avlad för det (QH och PH). En "död" häst reagerar inte på de uppgifter den förväntas sköta instinktivt och den får både klappar, smek, kel och muntligt beröm...jisses, den är ju min arbetskamrat :) och ofta reagerar den snabbare om en ko bryter ut än jag hinner uppfatta det. Hästen är oerhört viktig!

Jag har en halvpaint här hemma. Han har "stuket" medfött men inte tusan är han avstängd på nåt vis...och han brallar när han känner för det. Han kan se "avstängd" ut men jag lovar att han har full koll på omgivningen ;)

Nu är vi dock inne på western och jag skiljer fortfarande på avarter i s.k. NH och bra hästhantering likväl som jag skiljer på dålig westernridning som bra sådan. Jag behöver inte nämna att det även gäller klassisk ridning, hoppning dressyr etc....
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det krävs att man har tillit o inte är rädd... för allt.

Rädslan känner hästen via hela ryttarens kropp som nu är i kontakt. Än värre blir det om man håller i tygeln.

hästar kan inte särskilja på adrenalin som kommer ifrån rädsla o tolkar det lätt som aggression. Hästar både känner o kan dofta sig till det.

Här är det bara NH-folk som fortfarande ej ens kan skritta ut sina hästar utan sällskap.

Hästens rädsla är en spegel av hur ryttaren agerar.

Fia. tänk om du ska träna för en ungersk tränare som ej kan engelska.

Skulle du träna igen om den gapade order om vad den vill eller att du red alla övningar du kunde innan den blev tyst. Vilket var nu rätt:confused:

Hästen kan inte välja på att byta tränare/ ägare o måste stå ut. Den kan försöka att protestera, men till slut vet den att det blir etter värre o blir loj. Ger upp.
De försöken är just de som folk tolkar som dominans. när det i själva verket handlar om- Jag drar! Vill vara hos ngn annan. En sann ledare. De som ej kommer i hagen visar det tydligt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Låter som du har ett väl fungerande system för inlärning och ridning, det är olikt mitt, men som du beskriver det så fungerar det ju bra för dig och det du vill ha ut av hästen och ridningen. Det är det jag menar med att det finns många bra metoder, det viktiga är inte vilken man använder, utan att man håller sig till en och samma, den man kan och den som har en metod som resulterar i det man i framtiden ska göra.

Skulle jag tex börja blanda ditt och mitt system, då skulle förvirring uppstå då jag vill att hästen ska lyssna på sätet primärt och tyglar/skänklar är hjälper som hjälper hästen förstå sätets signaler. Då behöver jag lära in dessa hjälper först. Därför skulle jag inte kunna tänka mig att rida hästen i flera veckor utan att först ha lärt in dessa hjälper.

Men har man ett annat upplägg (medhjälpare tex) så ja då fungerar det säkert lika bra på ett annat sätt. Men jag följer mitt sätt, det fungerar för mig.

Och hitills har alla unghästarna varit jättestolta att stå med sadel lös i boxen precis som dom stora/vuxna hästarna....

Sen såna här tankar har jag också, men hästar tänker inte så, det är vi människor som är stolta över vår bedrift, hästens uttryck är bara en reflexion av det. Hästen har inget behov av att känna stolthet över att ha en sadel på sig helt enkelt, men om du är stolt så blir hästen nöjd, han vill bara behaga dig, i synnerhet om det innebär smek och godis.

Det är helt enkelt ett gott betyg till tränaren att hästen visar upp sånt här, och det är väl egentligen det vi vill få sagt...;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag upplever aldrig att det är diffust om den förstår beröm eller inte. Det är ju inte så att jag sitter i en egen liten bubbla däruppe i sadeln, och hästen går avstängd i sin egen värld. Den reagerar på allt jag gör, liksom jag reagerar på hästen. Om jag hejar på den under träningen - och den då tar i ännu mer, länger ännu mer, lyfter mer, samtidigt som den lyssnar och "höjer sig" så är det inte något annorlunda än när den flashar runt i hagen. De vill visa upp sig. Kolla på mig...

Nej jag tror inte att du sitter i en egen bubbla, jag menar bara att man måste ha lite självdistans och inse att en häst är en häst, den har inget eget behov av att visa upp sig, vara stolt och duktig, den gör så av en anledning...och beröm i form av klappar och "Bra" är inte anledningen i sig...du har i så fall lärt hästen att koppla detta till något bra...ungefär som klickerträning...

Negativ förstärkning fungerar också vid inlärning - jag lägger till ett obehag (ex tryck) som försvinner när hästen gör rätt. Det kan man använda, men jag ser inte det som något system jag enbart vill arbeta utifrån. Det gör att den lyder, men jag får inte det lilla extra ifrån den. Om belöningen enbart är att ryttare slutar inverka, så har hästen heller ingen orsak att försöka själv och att anstränga sig den lilla extra biten, att ta kontakt själv.

Eftergiften är grunden, kvittot som hästen alltid har i varje steg och moment, sen lägger man till smek, vila och avslappning (eller godis) som ytterligare motivation.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men axel, nu fömänskligar du verkligen hästen, tror du på fullt allvar att hästar som står och hänger är nedstämda? Hur då? Dom vilar inte då kanske? Precis som dom mestadels gör i stallet och i hagen med sina kompisar.

Springer omkring och lever rövare gör dom bara ibland, oftast när dom blivit skrämda och uppjagade, eller när dom har bråttom att komma först till grindöppningen, unghästar leker för att lära sig att slåss, vuxna hästar äter och vilar och spar på krafterna tills dom verkligen behöver dom. Hingstar i vilt tillstånd slåss för sin position och sina ston, då visar dom också upp sig jaa...men är det det du eftersträvar, att hästen ska visa upp sig, "kämpa", för att få behålla sin position tillsammans med dig?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Sen såna här tankar har jag också, men hästar tänker inte så, det är vi människor som är stolta över vår bedrift, hästens uttryck är bara en reflexion av det. Hästen har inget behov av att känna stolthet över att ha en sadel på sig helt enkelt, men om du är stolt så blir hästen nöjd, han vill bara behaga dig, i synnerhet om det innebär smek och godis.

Hästar har ju inte den förmåga till abstrakt tänkande som vi människor har och kan därför inte uttrycka det på samma sätt som vi men att en ung häst som lärt sig något kan vara stolt över det är jag helt övertygad om. Allra mest märks det på en osäkrare häst som klarat av det den från början var lite rädd för, man riktigt ser hur den växer i självkänsla och självsäkerhet inte bara vid hantering utan även i umgänget med andra hästar. Det är kul att se och med de hästarna brukar nog resten av inlärningen gå som en barnlek för hästen vill lika mycket själv.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hästar har ju inte den förmåga till abstrakt tänkande som vi människor har och kan därför inte uttrycka det på samma sätt som vi men att en ung häst som lärt sig något kan vara stolt över det är jag helt övertygad om. Allra mest märks det på en osäkrare häst som klarat av det den från början var lite rädd för, man riktigt ser hur den växer i självkänsla och självsäkerhet inte bara vid hantering utan även i umgänget med andra hästar. Det är kul att se och med de hästarna brukar nog resten av inlärningen gå som en barnlek för hästen vill lika mycket själv.

Jovisst, men det är inte sadeln hästen är "stolt" över att kunna bära, den har fått en ny erfarenhet, den har lärt sig att behärska sin rädlsa och blivit starkare psykiskt, men stolthet i form av att "visa upp sig stolt med tex en sadel", nej det tror jag inte på......den behöver inte bevisa något för någon, allra minst en människa..

...jag tänker inte stolthet alls i såna situationer, men vi kanske lägger olika betydelser i ordet stolthet...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

/.../ jag menar bara att man måste ha lite självdistans och inse att en häst är en häst, den har inget eget behov av att visa upp sig, vara stolt och duktig, den gör så av en anledning...och beröm i form av klappar och "Bra" är inte anledningen i sig...du har i så fall lärt hästen att koppla detta till något bra...ungefär som klickerträning...

Ja - det är väl klart att jag lär den att BRA med glad röst betyder "detta var rätt, detta var vad jag ville."

Precis som jag lär den övriga ord; skritt, trav, galopp, höger, vänster, etc, och att "grr usch" betyder gör inte så. De föds ju inte med en uppslagsbok i hoven. ;)

Det viktiga i träningen är att jag kan använda den känslan för att få en häst som anstränger sig mer, som tar kontakt, tar initiativ, och kämpar på trots att det är svårt för den - för att den vill ha beröm. Inte bara slippa mer jobb.

Hästar flashar runt jättemycket om de bara får chansen, jag är fullständigt övertygad om att en häst är fullt kapabel att känna sig stolt och nöjd med sig själv. Spelar ingen roll om den levt rövare med poolarna i hagen, eller om den lyckats med det svåra momentet på ridbanan, och får beröm. Sitt på en häst som just lyckats med hitta takten över sina första travbommar med ryttare, beröm den ljudligt, klappa, och känn hur den lyfter sig ännu mer, "växer" under ryttaren. Man behöver inte vara bortkollrad i flickdrömmar för att förstå att den blir nöjd med sin egen insats, nöjd med att få berömmet och veta att den är duktig.

Hästar som lär sig nya moment kan man dessutom se upprepa samma beteende i frihet sedan, för att det känns positivt för dem av någon orsak.

Finns en jätteintressant film om en stuntryttare i England som tränar sina hästar att falla på kommando. Hans valack filmades få den "föll" i hagen, i full frihet, sedan studsade den upp igen och galopperade vidare för att "falla" ytterligare en gång innan den varvade ned. Det var inget fysiskt fel på den - den hade lärt sig en ny grej och spelade upp beteendet som givit beröm tidigare under dagen.


Eftergiften är grunden, kvittot som hästen alltid har i varje steg och moment, sen lägger man till smek, vila och avslappning (eller godis) som ytterligare motivation.

Javisst - men att lägga till ett obehag, som försvinner när hästen lyder är fortfarande negativ förstärkning. Den kan välja på att fortsätta känna obehag, eller att lyda.

För att få den att göra mer än "bara lyda" så behövs uppmuntran. Ingen jobbar utan lön. :bump:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Springer omkring och lever rövare gör dom bara ibland, oftast när dom blivit skrämda och uppjagade, eller när dom har bråttom att komma först till grindöppningen, unghästar leker för att lära sig att slåss, vuxna hästar äter och vilar och spar på krafterna tills dom verkligen behöver dom. Hingstar i vilt tillstånd slåss för sin position och sina ston, då visar dom också upp sig jaa...men är det det du eftersträvar, att hästen ska visa upp sig, "kämpa", för att få behålla sin position tillsammans med dig?


Våra leker absolut i hagen. :D Särskilt nu när det blivit varmare och solen kommer fram. Man kan sitta och titta på hur de småbockar, hoppetiskuttar. Sedan blir det lugnt igen, tills någon tar initiativ till att röja lite en gång till.

Min egen är en :devil: på att smyga runt och dra igång de andra. Han har varit lekfarbror åt Bäbis och tycker uppanbart att det är kul med någon som är lika barnslig som han själv, vuxna vallacken på 19 år. Vill inte Bäbis leka så kan han mycket väl promenera rakt bort till någon av de andra och invitera, börja nypas lite, slå med hoven och försöka dra igång dem.

Nu håller de inte på sådär jämt givetvis, men flocken står inte bara och äter, eller går till/från vattnet, det pågår social interaktion hela tiden. De är lite olika energiska bara, Gammeltinker tar det lugnare än Fullblodsherren exempelvis.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fia. tänk om du ska träna för en ungersk tränare som ej kan engelska.

Skulle du träna igen om den gapade order om vad den vill eller att du red alla övningar du kunde innan den blev tyst. Vilket var nu rätt:confused:.

Nej jag skulle lära mig språket först;) Precis som jag gör med mina hästar, lär dom språket först, men eftersom dom inte pratar svenska så lär jag utgå ifrån hur dom själva kommunicerar, använda kroppsspråket och signaler.

Eftersom hästar inte tänker som människor, inte förstår beröm på samma sätt som människor, så använder jag heller inte ett "mänskligt" verktyg som hjälp att få hästen att förstå. Motivering, i form av smek, vila och kanske godis, ja, men det är inte beröm för en häst, det är bara ett motivationsverktyg för inlärning.

Hästen kan inte välja på att byta tränare/ ägare o måste stå ut. Den kan försöka att protestera, men till slut vet den att det blir etter värre o blir loj. Ger upp.
De försöken är just de som folk tolkar som dominans. när det i själva verket handlar om- Jag drar! Vill vara hos ngn annan. En sann ledare. De som ej kommer i hagen visar det tydligt.

Jag lägger inte så stora värderingar i sånt här, hästar kommer ibland, och hästar kommer inte ibland, dom har liksom annat att tänka på och har kanske inte lust att bryta det just då när jag kommer. Jag blir inte ledsen för det, eller tror att jag inte är någon ledare längre...jag tar det för vad det är och anpassar mitt sätt att närma mig dem istället...så att dom inte känner sig pressade och störda....nu har jag stor och kuperad hage och mina hästar har gått på lösdrift där i alla tider tills för några år sen när en björnhona flyttade in skogen intill.....plus att i vintras flyttade en vargflock hit också...så nu får dom stå inne på nätterna...ibland kommer dom själva...ibland får vi hämta.....och då handlar det om att komma in och få kraftfoder...inte ens det är tillräckligt lockande ibland...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

en häst som bockar av glädje. det tål inte amerikanerna. bevare mig väl. då är de vildjur som de insinuerar vara på rodeon.

ingen häst ser stolt ut, bara hänger. Där kan man snacka om att man fortfarande ej har lärt sig att läsa hästens kroppspråk. hänger- nedstämd o undergiven. som det ska vara :cry:

Nej det är stor skillnad på synen på hästarna. de ska inte ha känslor eller instinkter kvar. robotar.


https://picasaweb.google.com/katjakpics/Fjallritt#5503363698711582466

Så här ser min häst ut efter en heldag på fjället, men även efter ett pass på ridplan, både från marken och uppsuttet, och han ser ut så här när han står i hagen och är NÖJD med livet.

Han är en extremt alert häst, har väldigt skarpa åsikter, bockar gärna, både av glädje och protest.

Men så ser han ut när han är trött och nöjd. En häst med höjt huvud, spetsade öron, uppspärrade nosborrar; är på sin vakt och inte alls trygg eller nöjd.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

...jag tänker inte stolthet alls i såna situationer, men vi kanske lägger olika betydelser i ordet stolthet...

Så kan det nog vara, för mig är stolthet något som kommer inifrån och inte kopplat direkt till något yttre attribut. Och såklart hästens värld och dess uppfattning av den är mycket mera primitiv än människans, men mycket av grundläggande mänskliga beteenden kan man se även hos hästar om man bara översätter dem till den värld hästen lever i och det är egentligen inte så konstigt, högre däggdjur har mycket gemensamt evolutionistiskt sett och till dessa hör ju även människan.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Varför ska den även stirra o ha vidgade näsborrar?

Den ser bara skittrött ut.

Skittunna repgrimmor med hängande rep är smart. De lär sig den hårda vägen.-Aj! Tja är man som människa bekväm så...Hästar ska gå att parkera.
Sveriges moderna fjällryttare. :idea: Det är väl bra att arbetshästar får röra sig ordentligt.

Seriöst med hagar :bow:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja - det är väl klart att jag lär den att BRA med glad röst betyder "detta var rätt, detta var vad jag ville."

Precis som jag lär den övriga ord; skritt, trav, galopp, höger, vänster, etc, och att "grr usch" betyder gör inte så. De föds ju inte med en uppslagsbok i hoven. ;)

Men va bra, där är vi i alla fall överens om hur inlärning fungerar. Berömet i sig bryr sig hästen inte i, utan det är innebörden, det den har lärt sig att koppla till berömmet som ger effekt. Vilket "beröm" man sen använder kan ju variera, eller hur? Jag kallar det bara inte för beröm, utan det är motivation för mig.

Just detta med att använda rösten hänger ju ihop med vilken tratition man anammar, den svenska brukstradtitionen kommer ju från körhästen och där använder man just rösten av förklarliga skäl då man befinner sig mer på avstånd arbetssituationen, medans den tradition jag själv anammar, kommer ur bruksridning (boskapsarbete), där använder man signaler, fysiska, eftersom man har den möjligheten mer naturligt då man sitter i sadeln.

Det kanske är ordvalet jag reagaerar på (beröm, känna stolthet, känna sig nöjd med sig själv), jag vet inte men för mig låter det väldigt "glorifierande" av något som egentligen är ganska enkelt och självklart.

Hästar känner sig inte stolta och nöjda på det sätt som du får det att låta som (så som jag uppfattar det du menar i alla fall), utan dom har bara lärt sig att "gör jag så här så kommer den där sköna känslan" den som hästen förknippar med det du har lärt in.

Hästar som lär sig nya moment kan man dessutom se upprepa samma beteende i frihet sedan, för att det känns positivt för dem av någon orsak.

Finns en jätteintressant film om en stuntryttare i England som tränar sina hästar att falla på kommando. Hans valack filmades få den "föll" i hagen, i full frihet, sedan studsade den upp igen och galopperade vidare för att "falla" ytterligare en gång innan den varvade ned. Det var inget fysiskt fel på den - den hade lärt sig en ny grej och spelade upp beteendet som givit beröm tidigare under dagen.

Man måste veta vad som "betingar" reflexen föra att veta vad som utlöser den, helt enkelt sätta sig in i hur denna stuntryttare har lärt in detta. Hästen gör inte detta för att den känner sig stolt över sin bedrift, så långt tänker den inte, den kanske gör det för att nånting utlöser reflexen helt enkelt.

Eller så kan det ju också vara så att hästen har lärt sig att "när den faller ner" så kommer välbehag och avslappning, så den kanske bara gjorde detta för att lugna ner sig själv. Den förknippar "falla ner" med välbehag och avslappning helt enkelt. Vill du kalla det för beröm så gärna för mig, bara man håller isär begreppen och förstår vad det egentligen handlar om.


Javisst - men att lägga till ett obehag, som försvinner när hästen lyder är fortfarande negativ förstärkning. Den kan välja på att fortsätta känna obehag, eller att lyda.

För att få den att göra mer än "bara lyda" så behövs uppmuntran. Ingen jobbar utan lön. :bump:

Exakt, dom allra flesta ryttare använder detta i grunden, både dressyr-, western- och NH-ryttare, sen kan man lägga till andra motiviationsverktyg också, vilket dom flesta gör.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Varför ska den även stirra o ha vidgade näsborrar?

Den ser bara skittrött ut.

Skittunna repgrimmor med hängande rep är smart. De lär sig den hårda vägen.-Aj! Tja är man som människa bekväm så...Hästar ska gå att parkera.
Sveriges moderna fjällryttare. :idea: Det är väl bra att arbetshästar får röra sig ordentligt.

Seriöst med hagar :bow:


Han är skittrött, men också nöjd, om han inte är det spelar det ingen roll hur trött han är så skulle han inte stå med hängande grimskaft. Jag önskar att han gick att parkera...
Är så stolt över min egenhändigt knutna superlätta, mjuka grimma, som passar under tränset utan att ge skav. Man måste ofta kliva av och leda hästen på fjället, både vid besvärlig terräng och för att underlätta för hästen och jag tycker att det är otympligt med en vanlig grimma.

Som du beskriver en stolt häst, skulle jag beskriva en stressad häst.

Skönt med hagar, men drygt att rida med stolp under benet, måste komma på en bättre lösning.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Hehe, ja vi får nog döpa om det till något annat.

Blev lite förvånad att tråden ens skulle uppnå denna storlek, trodde ingen skulle bry sig :)

Ja en del missar väl något, men en del trivs med sitt sätt att hantera sina hästar så då får dem väl fortsätta med sitt sätt :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp