Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Om jag träffar på en häst som reser sej är inte livlighet det första jag tänker på..... Inte ens det SISTA heller....

Det 1a jag däremot skulle kolla omedelbart är ifall hästen har ONT någonstans. Om INTE skulle utrustningen kollas. Du skulle bara veta hur många som har sadlar med knäckta bommar vars ENDA symptom är en stegrande häst.....

Som nr 2 på listan brukar det vara ryttarens sätt att rida som ger en stegrande häst, att ryttaren hela tiden är på och driver och förhåller - driver och förhåller osv i det oändliga......

Nr 3 på listan är en osäker ryttare på en häst med låg rang i sin flock = ju lägre rang en häst har i sin flock ju lugnare och säkrare behöver en ryttare vara för att få hästen lugn och trygg.

Nu har vi redan betat av i princip 100 % av alla hästar så när som på någon promille och fortfarande har INTE livligheten varit orsaken till att hästen stegrar sej eller vänder och springer hem.

Tar vi sen ytterligare bort dom hästar som pga sin SEXlust också kan bete sej så, alltså vissa hingstar/ston med eller utan tumörer på äggstockar/testiklar/hypofysen, eller på att dom är helt enkelt ouppfostrade/felfostrade och aldrig fått lära sej att ta hänsyn till andra vare sej hästar eller människor, oftast finner man handmatade föl i denna sista undergruppen.


Som du säkert ser fanns det " " runt ordet livligheten och det betyder att jag var en smula sarkastisk, för endel som skriver i den här tråden verkar tycka att det är okej att hästar är stressade, ouppfostrade osv.

Min häst var extremt ouppfostrad och ohanterad när han kom till mig, tryggheten var hans nya flock, eftersom han umgicks med dem bra mycket mer tid än med mig. Det tog ett tag att få hans förtroende och det var genom att umgås så mycket som möjligt med honom och mycket hantering från marken, och mycket hjälp av en westernkille, vi kan kalla det NH om ni vill men jag skulle helst kalla det E (ett vettigt sätt att kommunicera med hästar).
Angående att han skulle vara besvärad av sadel, så var jag inte så orolig eftersom han inte hade haft ryttare på sig.

Men bra att du belyser dessa problem för dem som fortfarande har dem, det första svaret på problem här på buke verkar vara; hästen har ont..

Han är fortfarande tryggast hemmavid, och stressar lätt upp sig och det syns direkt på hans kroppsspråk; öron spetsade framåt, höjt huvud, uppspärrade nosborrar, sammanpressade läppar. För mig är det INTE tecken på en stolt häst, utan en stressad häst som är på sin vakt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Som du säkert ser fanns det " " runt ordet livligheten och det betyder att jag var en smula sarkastisk, för endel som skriver i den här tråden verkar tycka att det är okej att hästar är stressade, ouppfostrade osv.

Vem har uttalat att de tycker det är okej med stressade ouppfostrade hästar? Citera gärna för jag kan då inte hitta det. Det är däremot skillnad i vad folk anser är stressat beteende och livlighet och vad som är väluppfostrat/överuppfostrat.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vem har uttalat att de tycker det är okej med stressade ouppfostrade hästar? Citera gärna för jag kan då inte hitta det. Det är däremot skillnad i vad folk anser är stressat beteende och livlighet och vad som är väluppfostrat/överuppfostrat.


Du får nog läsa igenom tråden själv, det har jag inte riktigt tid med :)

Jag syftar dock på att någon flera skrivit att NH-tränade hästar står och hänger och är helt apatiska, att en nöjd häst har stolt, höjt huvud och spetsade öron.

Efterlyser lite mer nyanserat sätt att se på hästens kroppsspråk. De "snackar" så otroligt mycket med små medel, och om vi blir duktigare på att läsa dem, blir livet med dem lättare.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har läst igenom tråden och kan inte hitta det därav frågan inklusve preciseringen att jag inte kunde hitta det. Vill du inte peka på var det står att folk önskar ouppfostrade stressade hästar så utgår jag från det jag läst och då är det du skriver i bästa fall en gissning/överdriven tolkning och i sämsta fall en ren lögn.

Problemet jag har med vissa hästar som ägaren hävdar är NH-tränade är att de alltid står eller går och hänger med huvudet och ser apatiska ut och flyttar de sig en mm eller tar eget initiativ på annat vis så blir de tillrättavisade och sen så behövs det en träning i NH så de lär sig lyda.

De som inte beter sig som om de vore sävliga robotar kan mycket väl vara NH-tränade men på ett vettigt sätt så att de vågar flytta sig ett par steg i stallgången eller höja huvudet och titta lystet på matspannen, eller tom takta av iver (men hålla sig på rätt plats) när man tar ut dem till hagen.

Givetvis finns det hästar som är ouppfostrade oavsett om matte håller på med NH eller inte, alla lyckas inte med hästhanteringen eller bryr sig inte.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast tycker du att det jag skriver motsäger det du skriver? Att jag vill ta bort något? Läser du bara dina egna fördomar och förutfattade meningar? Att en häst mestadels går runt och betar, vilar och tar det lugnt innebär inte att den aldrig är livlig och lekfull, eller att den inte får vara det, bara att en häst som betar, vilar och tar det lugnt är en häst som håller på med det som hästar den mesta tiden gör...

Vilka "fördomar och förutfattade meningar" menar du då?

Du skriver på ett sätt som gör att man lätt får intrycket att du anser att hästar som leker, hästar som reagerar som det flyktdjur de är osv osv är stressade, olyckliga djur. Du skriver att du gör hästen färdig att bära ryttare genom att bygga upp muskler (för att bära ryttaren?) från marken, vilket lätt kan tolkas som att du menar att markjobb gör att hästen hux flux sedan kan ridas. Du skriver att du flyttar omkring hästen, vilket kan tolkas som att du flyttar hästen både hit och dit för att "lära" den att flytta sig kommando, vilket också kan tolkas som värsta NH-drillandet.

Menar du något annat så får du gärna förtydliga.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag jobbar som f-n för att få bort "livligheten" hos min kallblodstravare. Jag vill inte ha en häst som står på bakbenen för att han är ensam i stallet, eller som bara vill springa hem när vi är ute och rider. Det är skillnad på en stressad häst och en livlig häst. Han kommer aldrig att bli en trötter, men han ska inte vara halvgalen heller. Det GÅR att jobba med deras flockbundenhet och stress, det enda jag inte tycker det går att jobba med är maten, där har jag inte mycket att säga till om.

Jag förstår att du tränar på att få bort sådant. Men av det du skriver så tror jag inte att vi menar samma sak när vi pratar om "livlighet".
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Om jag träffar på en häst som reser sej är inte livlighet det första jag tänker på..... Inte ens det SISTA heller....

Det 1a jag däremot skulle kolla omedelbart är ifall hästen har ONT någonstans. Om INTE skulle utrustningen kollas. Du skulle bara veta hur många som har sadlar med knäckta bommar vars ENDA symptom är en stegrande häst.....

Som nr 2 på listan brukar det vara ryttarens sätt att rida som ger en stegrande häst, att ryttaren hela tiden är på och driver och förhåller - driver och förhåller osv i det oändliga......

Nr 3 på listan är en osäker ryttare på en häst med låg rang i sin flock = ju lägre rang en häst har i sin flock ju lugnare och säkrare behöver en ryttare vara för att få hästen lugn och trygg.

Nu har vi redan betat av i princip 100 % av alla hästar så när som på någon promille och fortfarande har INTE livligheten varit orsaken till att hästen stegrar sej eller vänder och springer hem.

Tar vi sen ytterligare bort dom hästar som pga sin SEXlust också kan bete sej så, alltså vissa hingstar/ston med eller utan tumörer på äggstockar/testiklar/hypofysen, eller på att dom är helt enkelt ouppfostrade/felfostrade och aldrig fått lära sej att ta hänsyn till andra vare sej hästar eller människor, oftast finner man handmatade föl i denna sista undergruppen.

Du svarade det jag tänkte :bow:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag förstår att du tränar på att få bort sådant. Men av det du skriver så tror jag inte att vi menar samma sak när vi pratar om "livlighet".

Försöker mest ge mothugg i tråden på att hästar som tränas enligt "hokuspokusmetoder" är apatiska. Vilket jag inte håller med om.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag har läst igenom tråden och kan inte hitta det därav frågan inklusve preciseringen att jag inte kunde hitta det. Vill du inte peka på var det står att folk önskar ouppfostrade stressade hästar så utgår jag från det jag läst och då är det du skriver i bästa fall en gissning/överdriven tolkning och i sämsta fall en ren lögn.

Problemet jag har med vissa hästar som ägaren hävdar är NH-tränade är att de alltid står eller går och hänger med huvudet och ser apatiska ut och flyttar de sig en mm eller tar eget initiativ på annat vis så blir de tillrättavisade och sen så behövs det en träning i NH så de lär sig lyda.

De som inte beter sig som om de vore sävliga robotar kan mycket väl vara NH-tränade men på ett vettigt sätt så att de vågar flytta sig ett par steg i stallgången eller höja huvudet och titta lystet på matspannen, eller tom takta av iver (men hålla sig på rätt plats) när man tar ut dem till hagen.

Givetvis finns det hästar som är ouppfostrade oavsett om matte håller på med NH eller inte, alla lyckas inte med hästhanteringen eller bryr sig inte.


jag skickar samma bild till dig som jag visat tidigare:

https://picasaweb.google.com/katjakpics/Fjallritt#5503363698711582466

En trött nöjd häst. Han har lärt sig att vila. Om han inte var nöjd skulle han se ut så här:

https://picasaweb.google.com/katjakpics/Totte#5344621532920389762
(stressad på nytt ställe, sommarbete, nya hästar, högt huvud, springer, spetsade öron, vidgade nosborrar, mulen ihopsnörpt. Det här är inte en tillfreds häst, även om det SER tjusigt ut).
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

jag skickar samma bild till dig som jag visat tidigare:

https://picasaweb.google.com/katjakpics/Fjallritt#5503363698711582466

En trött nöjd häst. Han har lärt sig att vila. Om han inte var nöjd skulle han se ut så här:

https://picasaweb.google.com/katjakpics/Totte#5344621532920389762
(stressad på nytt ställe, sommarbete, nya hästar, högt huvud, springer, spetsade öron, vidgade nosborrar, mulen ihopsnörpt. Det här är inte en tillfreds häst, även om det SER tjusigt ut).

Behöver man verkligen lära hästar att vila? Dina bilder är dock irrelevanta för sammanhanget, det jag ser som det olustiga är hästar som alltid vilar med hängande huvud vad som än händer och inte vågar röra en fena inte att de kan göra det.

Det är också oroande om man tolkar det som en häst är orolig om den leker, spetsar öron intresserat, flyttar sig till en bättre ställning (för att vila eller kanske kolla omvärlden). Givetvis kan en häst göra dessa saker om den är orolig, men det typiska tecknet på hästar som trivs och är bekväma är att de både kan vila och vara alerta utifrån situationen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

jag skickar samma bild till dig som jag visat tidigare:

https://picasaweb.google.com/katjakpics/Fjallritt#5503363698711582466

En trött nöjd häst. Han har lärt sig att vila. Om han inte var nöjd skulle han se ut så här:

https://picasaweb.google.com/katjakpics/Totte#5344621532920389762
(stressad på nytt ställe, sommarbete, nya hästar, högt huvud, springer, spetsade öron, vidgade nosborrar, mulen ihopsnörpt. Det här är inte en tillfreds häst, även om det SER tjusigt ut).
Jag har ingen aning om hur långt ni har ridit o om det är ny miljö mm, men skulle min häst se ut så skulle jag undra om jag ridit för hårt. Om den inte ens äter.

När min häst hade Anaplasma såg den ut så. Trodde att den skulle falla ihop där på fläcken.

Alla är ju olika som individer, men när hästar genomgående ser ut så i sin "kontakt" med sin människa så..

Det finns bra sätt att lära dem att vara ensamma i stallet medan den andra jobbar. Kontinuitet o konsekvens samt att hästen har sina behov uppfyllda. De är vanedjur.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag blir lite nyfiken på vad som är kriterie för en häst som inte vågar, respektive vågar reagera? Jag menar, när mina hästar står och hänger, vilket dom gör tämligen ofta...vad säger att dom vågar eller inte vågar reagera? Kan det vara så att dom faktiskt inte bryr sig p.g.a. att dom är så vana? Ok, årets första skjutning på skjutbanan på andra sidan ån kan få dom att rycka till lite men sen bryr dom sig inte om det. Vågar dom inte eller är dom blasé?

Som jag nämt i en annan tråd har jag haft en häst som verkligen var avstängd och jag fick jobba häcken av mig för att få ner den muren han hade runt sig och jag vet ju hur han var och därför undrar jag lite hur andra ser att hästen inte vågar reagera och är avstängda?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är inte alla som köper väluppfostrade/välhanterade hästar.

Nej. Men såååå många ouppfostrade svårhanterade hästar finns det inte. Däremot verkar andelen problemägare öka. Och det är inte hästarnas fel.

Det du beskriver att din häst gör kallar inte jag för "livlighet". Faktiskt. Eller menar du att livlig häst = ouppfostrad?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Försöker mest ge mothugg i tråden på att hästar som tränas enligt "hokuspokusmetoder" är apatiska. Vilket jag inte håller med om.

Jag undrar återigen om jag på något sätt uttryckt mig på så sätt att du fått intrycket att jag skulle anse det vara OK med ouppfostrade stirriga hästar? Min undran baseras på att du riktar din "sarkasm" och ditt "mothugg" mot mig. I annat fall kanske ett "knapplån" kunde vara på plats.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag blir lite nyfiken på vad som är kriterie för en häst som inte vågar, respektive vågar reagera? Jag menar, när mina hästar står och hänger, vilket dom gör tämligen ofta...vad säger att dom vågar eller inte vågar reagera? Kan det vara så att dom faktiskt inte bryr sig p.g.a. att dom är så vana? Ok, årets första skjutning på skjutbanan på andra sidan ån kan få dom att rycka till lite men sen bryr dom sig inte om det. Vågar dom inte eller är dom blasé?

Som jag nämt i en annan tråd har jag haft en häst som verkligen var avstängd och jag fick jobba häcken av mig för att få ner den muren han hade runt sig och jag vet ju hur han var och därför undrar jag lite hur andra ser att hästen inte vågar reagera och är avstängda?
Klart att de står o hänger tillsammans.

Men.. inte ens när jag borstar av hästarna står de så utan interagerar o visar gärna var det skulle vara skönt med lite klieri osv. När vi åker o tränar tittar de på nya saker, men står still o är lugna ändå. Det kan vara en bil en människa som rör sig på håll. de har lite koll bara. Precis som vi gör när vi åkt o klivit ur bilen. tittar lite.

Får hästen inte göra så eller inte gör så, så undrar jag hur i hela friden man har tagit bort det:confused:

Kkristofferson.

Om du skulle ha ridit själv o ställt en häst i hagen. Hade den sett ut likadan?

Om det hände dagligen kunde jag förstå det men..
När min ena hade fång skulle jag försöka få den andra att äta lite gräs i beteshagen. Red dit o satt av- men nej den ville hem. De är oerhört lojala o flockbundna.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja det är väl lite det jag menar...hästen interagerar med oss men jag känner flera individer som gör det väldigt smått och som kan tyckas vara avstängda men som är mycket väl medvetna om vad som händer kring dom och vem som pysslar med dom o.s.v. Därför undrade jag lite vad som säger att en häst är avstängd...Många menar ju att alla westernhästar är avstängda men jag hävdar att så inte är fallet ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag blir lite nyfiken på vad som är kriterie för en häst som inte vågar, respektive vågar reagera? Jag menar, när mina hästar står och hänger, vilket dom gör tämligen ofta...vad säger att dom vågar eller inte vågar reagera? Kan det vara så att dom faktiskt inte bryr sig p.g.a. att dom är så vana? Ok, årets första skjutning på skjutbanan på andra sidan ån kan få dom att rycka till lite men sen bryr dom sig inte om det. Vågar dom inte eller är dom blasé?

Som jag nämt i en annan tråd har jag haft en häst som verkligen var avstängd och jag fick jobba häcken av mig för att få ner den muren han hade runt sig och jag vet ju hur han var och därför undrar jag lite hur andra ser att hästen inte vågar reagera och är avstängda?

Jag har sett ett par exemplar som stod helt apatiska med huvudet sänk och gud nåde dem om de rörde sig ur fläcken även om mattarna var borta, även om de hade havrespannen 2 meter (eller mitt framför nosen) så förväntades de stå stilla, de blev tillrättavisade och fick en lektion i att stå stilla (ägarna stod och lurpassade för att komma på dem med "dumheter") och de kallade det NH-träning. Nu finns det gissningsvis inte så många idioter där ute (och idioter inom alla filosofier/brist på filosofier), men det är den här typen av lugn stillastående men i lägre grad som jag ofta sett hos NH-tränade hästar.

Jag menar samma avstängdhet som du beskriver, men inte i samma grad, en avstängdhet som jag upplevt hos både djur och människor som inte vågar lite på folk utan tiger och lyder - andra ytterligheten är att hästen (människan/djuret) gör uppror och vägrar vara med. Nu har jag ingen koll på andelen och graden så att säga och NH i sig är knappast boven men filosofin och lekarna/metoderna inbjuder till att trakassera hästar tills de blir undergivna (eller "galna" och protesterar).
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

kl


Oj, vad jag inte har tid att svara på allas inlägg, ni är så snabba.

Så länge skulle jag vilja se några konkreta exempel på de ni kallar apatiska hästar.

axel: jo, nog är han lite övertrött på bilden, det var hans första gång på fjället, men han står dock bara här en kortare stund och vilar, innan de släpptes i hagarna.
Den här är tydligare:
https://picasaweb.google.com/katjakpics/Totte#5368089544621411138

Inte övertrött men det är så j-a skönt med en dusch, övernöjd med tillvaron, sänkt huvud, öron som vippar lite, åt olika ljud) Förra ägaren sa att han inte kunde bli duschad (undrar hur vi har lärt oss det? jag minns faktiskt inte..)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 097
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp