Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?


Jag är inte alls imponerad av filmen.. Det ser klumpigt och osynkat ut. Och han är för beroende av repgrimman, ser ut som han haft bråttom och det ändå inte går tillräckligt fort för honom så han hjälper till här och där med att dra i repet för att det ska ske något snabbare.

Inlärning, tycker jag, ska ta lång tid, så att det blir så lite "ändring" för hästen som möjligt. Och att allt hinner komma in och lägga sig i huvudet i lugn och ro. Då jag tränar på att flytta bakdel, framdel, backa och så, så står vi kanske totalt av tiden 30min och hänger och tänker, och 10 till 20 min är vi aktiva. Och helst vill jag slippa dra i repgrimman alls, det är klart att man människa som man är försöker korrigera lite i repet man ändå håller i handen... Men helst inte i mina ögon, måste jag börja korrigera kanske jag ska tänka om och ta ett steg bak.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Exempel vid 06.17 . När han antar jag, lägger fokus på hästens bakdel för att få den att vända in mot honom. Hästen flyr bara och har ingen aning om vad han ber av den, det slutar med att han använder repet.

När jag skickar topsan runt mig "longerar" (jag longerar aldrig men har lärt hästen att bli skickad för veterinärs skull) , räcker det med att man lägger vikt på benet som är vid hennes bakdel så vänder hon in och kommer och puffas och kliar huvudet i famnen direkt. Att komma in till matte ska ju vara det bästa, inte någon tvekan, jag anser att relationen brister om hästen tvekar till det och hellre flyr ute på spåret än att komma in och mysa.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ser inte en glad o positiv häst i den filmen heller, mest en rädd o osäker individ som bara väntar på kommando. Tycker det ser ut som om den känner obehag när han viftar med repet o när han snurrar pisken i luften. Nu klarade jag inte av att se hela filmen men det jag såg räckte gott o väl för att jag inte skulle gilla metoden. Återigen var det repgrimma, rep o pinnen som var redskapen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Håller med! Jag klarade inte heller av att titta särskilt länge. Såg bara ännu en häst i total avsaknad av den lyster och livlighet jag vill se hos en häst. Här var det bara osäkerhet och förvirring, som vanligt i de allra flesta filmer som visas.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag såg inte alls detta i honza eller parellis filmer. Där ser jag kunnighet och en häst som är med och reagerar. En häst som har inlärd hjälplöshet reagerar mycket sämre på hjälper osv, det blir en "lat och trög" häst. Tränar du fel och har bråttom, tjatar och inte tar hänsyn till individen är det självklart att man får en osäker häst, eller en som "gett upp", men NH är inte att träna in hjälplöshet. Då har du tränat fel.

Jag gillade inte vad denna kille gjorde i filmen,.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

I de filmer jag sett med herr och fru Parelli är det sju resor värre...

Jag är inte så inne i vad dom gör. Men filmen jag såg på parelli och hästen i korallen så var det en häst som reagerade och var med på hjälperna på sekunden. Den visste vad det gick ut på och den svarade snabbt. En häst som lärt sig hjälplöshet är inte med på det viset, dom stänger av och blir tröga, en osäker häst som inte vet om den gör rätt eller fel försöker komma undan eller liknande. Se på den här killen igen och sen tittar du på filmen som varit i någon av dessa trådar på parelli då han jobbar med en häst i korallen.

Hästen på den här filmen svarar trögt, killen drar i repet för att få "kontakt" osv.

Detta är min syn, säger inte att det är rätt eller fel. Men jag ser det så. :)

Sen är det ju upp till varje människa hur mycket man vill drilla hästarna och hur mycket man vill att just ens egen häst ska kunna, men jag tror att gör du det på ett sätt så hästen är med och förstår och inte pressar fram det och rycker och drar så får du inte en "hjälplös" häst, utan en som är med på noterna.

Jag själv orkar inte ha regler för minsta sak och ha en häst som gör piruetter hit och dit just för att jag inte har det tålamodet, kunskapen och litar inte på att jag kommer vara lika konsekvent varje dag.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Då kanske ni förstår varför man tar avstånd från begreppet nh? Det är detta vi utomstående ser, robotliknande hästar som är osäkra på vilka signaler som ges...
Killen på filmen är densamme som i filmerna om Lucy...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Då kanske ni förstår varför man tar avstånd från begreppet nh? Det är detta vi utomstående ser, robotliknande hästar som är osäkra på vilka signaler som ges...
Killen på filmen är densamme som i filmerna om Lucy...

Då hoppas jag varenda kotte som hållt på med dressyr numer har tagit ett stort avstånd länk1

Eller hoppning för där finns de dem som barrerar.

Eller fälttävlan då det stryker med en häst då och då.

Eller western då det finns de som rider rakt in i sargen.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Att han inte ar Fair och inte lar ut hastkunskap utan bullsht tekniker som knacker hastar pa lopande band.

Forlat for jattesent svar, men ja, enkelt forklarat anser dom att han knacker hastar. Gor dom till robots som inte vagar tanka eller agera. Att han sen satter skarpa medel i handerna pa totala grongolingar lagger krydda pa asikterna som redan i fran borjan var harda. Och nej, de overdriver inte.. det ar en valdigt vanligt forekommande kommentar gallande PP. Nu ar det inte nagra texas karlar jag snackat med utan arkansas, ND, SD, Sask, Manitoba och alberta osv cowboys och tranare.

Jag har ingen riktig koll på Parelli. Men att ha som argument, men han sa och hon tyckte, så funkar det inte. Det behövs rätt mycket mer på mina fötter innan jag ska dömma ut någon eller vinnas över.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

tja, vad sags om att upprepade ganger under 30 minuter sla en halv blind hast for att han vander in och forsoker se dig med sitt friska oga? (Fanns video pa det) Han sa och Hon tyckte var ett svar pa fragan VARFOR DE sa sa. Jag sager sa med, men jag forklarade for Syl. hur en tredje part (som drogs upp tidigare och i det narmaste utmalades som hastarnas varsta fiender lol) ser pa PP. Och varfor de anser som de gor.

Vill du ha den oforskonade bilden av hur JAG ser pp? Det ar ett stenalders satt att trana hast, som ar baserat pa bara obekvamt och tryck. Utan nyanser eller finlir, med mkt skarpa medel. PPs uppvisningar ar faktiskt manga ganger snudd pa djurplageri - men mkt folk ser itne detta for han ler hela tiden och pratar, de hor och ser inte ett mkt tungt spanne som systematiskt anvands till att sla hasten runt munnen (studera videorna). Ska jag fortsatta?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Då kanske ni förstår varför man tar avstånd från begreppet nh? Det är detta vi utomstående ser, robotliknande hästar som är osäkra på vilka signaler som ges...
Killen på filmen är densamme som i filmerna om Lucy...


Jag tar avstånd från människor som behandlar hästen fel, inte från nh. Det den här killen gör på filmen är inte rätt i mina ögon. Jag har en häst som är väldigt framåt och med, hon pratar, surar och myser. Och hon är "nh tränad" om man nu kan säga så.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Allt handlar om att man är så himla bekväm.

När han longerar en saluhästar så snurrar han inte runt själv. hästen ska tvärvända vid varvbyte- varför?

Man vill knappt lyfta ett finger eller ens tala till sin häst för att göra det enklare för HÄSTEN.
Det kan bli såååå himla mkt fel när man inte har känsla eller kan läsa av hästen. Ett långt tyngre rep ger stora vibrationer eller förstärkning av ryck. Man blir starkare ju längre repet är. Har sett folk rycka omkull hästarna på så sätt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Allt handlar om att man är så himla bekväm.

När han longerar en saluhästar så snurrar han inte runt själv. hästen ska tvärvända vid varvbyte- varför?

Man vill knappt lyfta ett finger eller ens tala till sin häst för att göra det enklare för HÄSTEN.
Det kan bli såååå himla mkt fel när man inte har känsla eller kan läsa av hästen. Ett långt tyngre rep ger stora vibrationer eller förstärkning av ryck. Man blir starkare ju längre repet är. Har sett folk rycka omkull hästarna på så sätt.

När det verkligen sitter vill jag inte behöva göra stora rörelser. Men då jag lär min häst är det som att köra traktor, om du förstår. Stoooora förklarande rörelser, gör hon rätt i en sekund är det beröm och tankepaus. Så att när man sen kommer dit man vill komma sitter det så pass bra hos hästen så dom förstår den där lutningen utan problem. Så man inte behöver luuuuuta och luuuta lite mer och sen rycka till i repet.

Men det är jobbigt att vara människa, det ska hända NU! och har man ett rep i handen då drar man NU!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag såg inte alls detta i honza eller parellis filmer. Där ser jag kunnighet och en häst som är med och reagerar. En häst som har inlärd hjälplöshet reagerar mycket sämre på hjälper osv, det blir en "lat och trög" häst. Tränar du fel och har bråttom, tjatar och inte tar hänsyn till individen är det självklart att man får en osäker häst, eller en som "gett upp", men NH är inte att träna in hjälplöshet. Då har du tränat fel.

Jag gillade inte vad denna kille gjorde i filmen,.


Nej. Inlärd hjälplöshet betyder bara att de vet att de aldrig kan komma undan. De kan vara reaktiva och lyda skitsnabbt ändå, så länge de fattar vad de ska göra. Förstår de inte blir de passiva och väntar på straff - de försöker inte - Vad det där här du menade...?

Samma med hundar som hanteras av CM - läggs ned och hålls fast tills de blir passiva. Sedan är de jäkligt noga med att lyda direkt för att slippa den behandlingen igen. Eller, om de inte förstår, blir passiva för att i möjligaste mån inte förarga sin ägare.

Eller rollkurade (alt gramanridna) hästar som omedelbart viker in näsan så mycket de kan för att slippa dragkamp i munnen. De försöker inte ens dra upp näsan så att spänningarna kan släppa. Bara kämpar vidare.

Hjälplöshet är inte detsamma som slöhet, likaså kan en häst vara avstängd med fortfarande fungera utmärkt som leksak för tävling eller vad det nu kan vara. De lyder snabbt. Skillnaden är att de inte försöker själva, och aldrig muckar.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

I de filmer jag sett med herr och fru Parelli är det sju resor värre...

Håller med.

Killen i Ioors länk är klumpig, med han är iaf inte direkt elak.

Som vanligt fattar jag inte poängen med en del saker - som när den ska backa längst ut på linan och han viftar med pinnen en lång stund - vad ska hända, visa att hästen inte är rädd för pinnen? Samma när han ska rida och direkt börjar backa den, och snurra runt den...

Det är klumpigt, stora rörelser, och bitvis stressigt. Men inte de där rycken som jag börjar associera till NH, inte en massa "attacker". Sedan är det ju som vanligt en häst som försöker så gott den kan att springa åt rätt håll, och när den gör det håller han iaf inte på och vevar åt den.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

"Inlärd hjälplöshet är ett tillstånd som finns både hos människor och djur, och det finns mycket forskning på andra djurslag än häst. Tillståndet uppkommer när en individ utsätts för stress eller obehag som den inte kan kontrollera, och det har likheter med depression och med posttraumatiskt stressyndrom hos människor.
En individ som drabbats av inlärd hjälplöshet saknar motivation, visar inte glädje och verkar deprimerad. Hästen svarar sämre på stimuli - exempelvis hjälper - och den likgiltighet som uppstår överförs även till andra liknande situationer och påverkar inlärningen negativt."
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

tja, vad sags om att upprepade ganger under 30 minuter sla en halv blind hast for att han vander in och forsoker se dig med sitt friska oga? (Fanns video pa det) Han sa och Hon tyckte var ett svar pa fragan VARFOR DE sa sa. Jag sager sa med, men jag forklarade for Syl. hur en tredje part (som drogs upp tidigare och i det narmaste utmalades som hastarnas varsta fiender lol) ser pa PP. Och varfor de anser som de gor.

Vill du ha den oforskonade bilden av hur JAG ser pp? Det ar ett stenalders satt att trana hast, som ar baserat pa bara obekvamt och tryck. Utan nyanser eller finlir, med mkt skarpa medel. PPs uppvisningar ar faktiskt manga ganger snudd pa djurplageri - men mkt folk ser itne detta for han ler hela tiden och pratar, de hor och ser inte ett mkt tungt spanne som systematiskt anvands till att sla hasten runt munnen (studera videorna). Ska jag fortsatta?

Jag har inte sett den videon med Parelli och hans fru. Om det är så det går till är det självklart FÖRKASTLIGT! Och fruktansvärt. Men att det finns de som är dumma nog att gå på det för att han ler?

Jag vill hellre höra din bild av det, och en förklaring för hur du hanterar dina hästar, så hade jag blivit väldigt glad. Rider du western?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp