Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

NH är en filosofi, inte ett träningssätt "gör si och så" . Olika människor tolkar olika, vissa går till överdrift andra inte. Därför tycker jag det är fel att man säger "nej fy fan för nh", istället borde man "ny fyfan för den personen". För det finns nog minst lika många som "har bra nh" som det finns de som "har dålig nh" precis som i hästvärlden i övrigt.

Filosofi eller inte, du har inte tolkningsföreträde, ser man film efter film som säger sig tillhöra en filosofi och visar ungefär samma sak så ligger det nära till hands att tro att de representerar sagda filosofi även om vissa tar avstånd från det. vad ska man göra då? Jag måste väl rimligen utgå frå att de som säger sig utöva NH verkligen gör det? Det du beskriver är din NH liknar inte mycket jag har sett i NH väg tyvärr..
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag går inte efter youtube filmer osv när jag lär, så där tänker jag inte komentera. :) Men den beskrivningen folk beskriver som ogillar nh här stämmer inte alls överens med hur jag är med min häst, och då är vi åt nh hållet om än inte "fanatiska" men jag tycker om filsofin, men allt kan gå för långt. :)

Men va BRA att du inte lar dig via youtube "osv". Da kor du trial and error da? Foljer du PNH eller nagot av de andra systemen?

For, lite kallt, foljer du inte systemen sa hanterar du inte enligt NH da all NH jag sett och last (ja jag har studerat flera stora tranare och last deras bocker) ar mkt baserat pa just ett system.

Jag ar inte NH, jag ar inte "klassisk" heller. Du argumenterar med mig ur synsattet att DIN NH ar korrekt, hur vet du att den ar det? Och hur vet du att ditt satt att gora saker pa irl inte skulle "avtanda" mig lika hart?

Vad, mer exakt ar filosofin du foljer? Jag skrev en halv novell pa fragan hur jag hanterar/tranar, gor det samma sa far vi se om jag haller med dig att du ar vettig, eller lika "irriterande" for mig som majoriteten av de andra repviftarna jag rant pa genom aren.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Filosofi eller inte, du har inte tolkningsföreträde, ser man film efter film som säger sig tillhöra en filosofi och visar ungefär samma sak så ligger det nära till hands att tro att de representerar sagda filosofi även om vissa tar avstånd från det. vad ska man göra då? Jag måste väl rimligen utgå frå att de som säger sig utöva NH verkligen gör det? Det du beskriver är din NH liknar inte mycket jag har sett i NH väg tyvärr..

jag har absolut inte sagt att jag har tolkningsföreträde, var sa jag det? Men jag har stört mig på att se att folk skriver att nh är djurplågerig, kadaverträning och att man aldrig skulle sälja till en "nh människa". Det är att dra allt över en kam. Man tolkar som sagt olika, men för att du ogillar en sak betyder det inte att det är fel eller att alla människor som håller på med nh gör exakt samma sak.

Sen visar det klart att folk har missförstått då man säger att nh är "repvift, att hästen inte får mysa och absolut inte komma in i ens zon, och ej ha personlighet".

Jag ogillar också vissa saker, och detta gäller inom all hästhantering, men jag skulle aldrig dra en helt sport, filosofi över en kam för att det finns några idioter. För då får vi nog be hela världens hästhållning dra åt skogen.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men va BRA att du inte lar dig via youtube "osv". Da kor du trial and error da? Foljer du PNH eller nagot av de andra systemen?

For, lite kallt, foljer du inte systemen sa hanterar du inte enligt NH da all NH jag sett och last (ja jag har studerat flera stora tranare och last deras bocker) ar mkt baserat pa just ett system.

Jag ar inte NH, jag ar inte "klassisk" heller. Du argumenterar med mig ur synsattet att DIN NH ar korrekt, hur vet du att den ar det? Och hur vet du att ditt satt att gora saker pa irl inte skulle "avtanda" mig lika hart?

Vad, mer exakt ar filosofin du foljer? Jag skrev en halv novell pa fragan hur jag hanterar/tranar, gor det samma sa far vi se om jag haller med dig att du ar vettig, eller lika "irriterande" for mig som majoriteten av de andra repviftarna jag rant pa genom aren.

Ta ned tonen tack. Redan lärt mig på buke att folk kan gå från diskussion till barnslighet, gör det det så lämnar jag tråden direkt. :)

Nh är ÅTERIGEN en filosofi, inget träningssätt. Jag sa aldrig att MIN NH är korrekt, visa gärna i sådana fall var jag sa det. Det jag säger är att folk tolkar och gör på olika sätt. Och att det är fel att dra ALLA personer som håller på med denna filosofi för att bara djurplågare, personlighetsförstörare eller att kadaverträna sina hästar. Som tidigare nämnt, jag ogillar mycket jag ser i hästvärlden, men jag skulle aldrig sätta mig och säga att alla som håller på med hoppning är idioter fastän det finns många idioter inom hoppning, så som i alla sport, filosofi osv.


Jag har regler på min häst, hon får ej bitas, sparka, tränga undan mig osv, basic regler alltså. När jag arbetar med henne vill jag ha fokus. Jag har MIN zon, likväl som hon har hennes. Jag klampar inte in på henne likväl som att jag inte vill att hon klampar in på mig. Men hon får gärna komma och mysa med mig och hon låter mig gärna komma och mysa med henne, men med god attityd. Jag kadarvertränar inte, men när jag säger att "nu är det fokus och arbete" så är det det, med mycket belöning och mys. Jag väljer att avstå från spön och sporrar för att jag helt enkelt inte ser användningen i det, vet dock folk som kan använda det på ett bra sätt.

Jag rider i bett någon gång, med mestadels bettlöst för att skona hennes mun.

I min värld kan man inte förklara ett sätt att hantera via internet, men jag har en positiv häst med ett stos humör. Hon är glad och kommer i hagen skriiandes, surar åt hovis och veterinär och visar vad hon tycker i saker och ting, vilket hon gärna får göra, så länge hon inte agerar ut det med sparkar, nyp eller annat som kan skada.

Jag har en häst som fortfarande har personlighet, hon ska respektera mig så som jag respekterar henne. Så simpelt det kan bli. Ser mig inte som en hemsk nh människa, och jag tycker att nh är ett harmoniskt sätt och har skapat en god relation mellan mig och min häst. Jag tycker att det är fruktansvärt tråkigt att läsa saker som djurplågeri, kadaverträning osv. Och det har jag rätt att uttrycka mig i såsom ni har rätt att slänga ut era åsikter. Men jag tycker man ska lyssna också och inte tro att bara för att jag håller på med nh så är folk som håller på med annan hantering kassa, eller ni som håller på med nh är kassa. Det finns en miljon olika sätt att hantera på, och folk tolkar på en miljoner olika sätt. Så jag tycker det är fel att dra alla över en kam.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är ingen som påstått att alla som håller på med NH är djurplågare, du verkar dock avfärda all kritik mot NH med att du inte gör så, det håller inte.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

vilken ton? o0 Mojligen var jag lite rak, det var 6 pa morgonen och jag pratade engelska, det gor latt att min svenska blir mindre luddig an "normalt". Jag menade det, vad BRA att du inte kopierar rakt av fran youtube filmer "osv".

Du anvander termer som insinuerar att din NH minsann ar battre an den "vi" sett - darfor insinuerar du ocksa att din NH ar den korrekta, right? Hanger du med pa hur vi laser det du skriver? Hanger man fram "sin version" av NH som den som ar bra sager man ocksa lite udnerforstatt i manga fall att det ar den som ar "ratt". Jag bedommer NHsystemen baserat pa manga olika repviftare, inte pa en person. Och de manniskor som hanterat hastar med "NHprincipen" jag mott, och i flera fall hjalpt med att fa bukt med problem som just repvifteriet skapat, har gjort att jag faktiskt per automatik drar at mig oronen nar jag hor den termen o.h.t. Det betyder inte att folk ar kassa, det betyder att jag inte anser att ett standariserat NHsystem som manga pysslar med ar fungerande utan in facto ar defekt.

Overlag att det ignorerar kunskap om inlarningskurvor, beteendeformning, hojning vs sankning av den mentala toleransnivaen. I stallet for att lagga vikt vid de konstaterade och accepterade ronen inom hasttraning och beteendeforming sa glor man pa nagons ihopfantiserade "personlighetshjul" och viftar runt med en pisk med ett gulligare namn. Som hasten ena sekunden ska se som drivande/korrigerande for att nasta stund forvantas acceptera beroring av, och for att gora fairydust attacken 110%ig sa kastar man pa en cowboyhatt (ifs garna en aussiehat) och lite snyggt snack.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

NH är väl Natural Humanship, det har alla hästar jag haft kört med mig och det funkar klockrent. Jag vet vad jag törs göra utan att få spö och vad hästarna kräver av mig och det lär dom mig snabbt. :o
Förresten så har uttrycket "hästbiten" fått en helt ny innebörd sen hästarna började med NH. :crazy:

Hahaha! Det kör min häst med mig också och nu har hon lyckats få skoningarna att funka hur bra som helst, fastän jag krånglade en del med det innan! :laugh:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

jag har absolut inte sagt att jag har tolkningsföreträde, var sa jag det? Men jag har stört mig på att se att folk skriver att nh är djurplågerig, kadaverträning och att man aldrig skulle sälja till en "nh människa". Det är att dra allt över en kam. Man tolkar som sagt olika, men för att du ogillar en sak betyder det inte att det är fel eller att alla människor som håller på med nh gör exakt samma sak.

Sen visar det klart att folk har missförstått då man säger att nh är "repvift, att hästen inte får mysa och absolut inte komma in i ens zon, och ej ha personlighet".

Jag ogillar också vissa saker, och detta gäller inom all hästhantering, men jag skulle aldrig dra en helt sport, filosofi över en kam för att det finns några idioter. För då får vi nog be hela världens hästhållning dra åt skogen.

Många som är negativa har sett videos och läst böcker/artiklar som uttryckligen sagt sig handla om NH, som gjorts av folk som kallar sig NH-tränare och lever på det, som visat hur man NH-tränat. De har också sett hur NH.tränare hållit kurser i NH-hantering där de lärt ut NH-metoder.

På vilket vis har de som efter ha sett detta blivit negativa missförstått?

För övrigt undrar jag fortfarande vad "NH-filosofin" innebär. Jag undrar också vem som är upphovsperson.

Att jag inte får svar på min ursprungliga fråga: "Vad är NH-hantering och vad skiljer den från traditionell, svensk hantering" har jag insett för ett antal sidor sedan.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

*knapplån*
Blir lite förvånad att Skuggi och andra som höjer den här killen till skyarna i tråden om Lucy inte kommenterat den här filmen. Det är ju nämligen samma person!!


De kanske är ute och umgås med sina hästar i stället för att sitta vid datorn och skriva noveller här ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

kl

Ni som rider western men dissar NH, vad tycker ni om böckerna i serien Western Horseman? Är de läsvärda? Några som är bättre än andra? Mer inspirerande?

/Newbee i westernvärlden
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Många som är negativa har sett videos och läst böcker/artiklar som uttryckligen sagt sig handla om NH, som gjorts av folk som kallar sig NH-tränare och lever på det, som visat hur man NH-tränat. De har också sett hur NH.tränare hållit kurser i NH-hantering där de lärt ut NH-metoder.

På vilket vis har de som efter ha sett detta blivit negativa missförstått?

För övrigt undrar jag fortfarande vad "NH-filosofin" innebär. Jag undrar också vem som är upphovsperson.

Att jag inte får svar på min ursprungliga fråga: "Vad är NH-hantering och vad skiljer den från traditionell, svensk hantering" har jag insett för ett antal sidor sedan.

Jag ställde också en liknande fråga för ett par sidor sedan, men om det motsatta. Det verkar inte som om det är många som kan definiera "vanlig" hästhållning heller.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag vet inte?
Kanske har jag udda hästar.

så ser min häst ut om den har kolik. Det ser jag direkt att den inte mår som vanligt.

Jag tappade "tråden", sorry...
Det var stallägaren som skickade den här bilden med frågan: "Har du stallets snyggaste häst?"

Hon satt ute och drack kaffe i morgonsolen när han lade sig ner, fläkte ut sig och tvärslocknade.

Jag blev dock lite rädd när jag såg bilden, men han sov verkligen, som en stock. :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Bewildered gav mig hennes syn på hästhantering, men det var nog inget jag hade klassat under "vanlig" dock.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

kl

Ni som rider western men dissar NH, vad tycker ni om böckerna i serien Western Horseman? Är de läsvärda? Några som är bättre än andra? Mer inspirerande?

/Newbee i westernvärlden

Western Horseman, alt Western horsemanship har inget att gora med NH per say.

Vi ar, om vi nu ska harddra det, horsemen har. Dvs hastfolk. Horsemanship ar hastmannaskap dvs hantering och traning utav hast.

Western horsemanship ar helt enkelt "westernstuk pa hastmannaskapet" vilket ar en otroligt bred kategori folk och tekniker, allt fran Baxter Black till Latimers till oss, till Camerons.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Western Horseman, alt Western horsemanship har inget att gora med NH per say.

Vi ar, om vi nu ska harddra det, horsemen har. Dvs hastfolk. Horsemanship ar hastmannaskap dvs hantering och traning utav hast.

Western horsemanship ar helt enkelt "westernstuk pa hastmannaskapet" vilket ar en otroligt bred kategori folk och tekniker, allt fran Baxter Black till Latimers till oss, till Camerons.


Det har jag full koll på, och jag är en av dem som inte vill "bekänna mig till någon tro".

Jag tolerar dock inget "tjafs" från hästen. Han ska inte ta egna initiativ, som stör träning eller hotar någon människa.
Där tycker jag att "westernfolket" har en bra syn på träning och häst och folk. Inget trams, hästen ska funka, punkt.

/hon som stått en och en halv timme för att få hästen över ett dike (okej rätt djupt) och fick ge upp, så dumt att ge sig på något när man inte kan slutfölja. Tips?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ta med fika nasta gang? :) Lite kallt sa finns det ratt manga tillvagagangs satt, allt ifran regelratt slagsmal till att leda dom over till att lirka dom over.. eller sa borjar man langsamt med sma diken/vattenpolar/konstiga saker och arbetar sig uppat, beror lite pa vilken typhast du har och vilken typ av person du ar. Var det sjalvfortroendet som brast, fortroendet och respekten for dig, respekten for dig, var det radlsa eller ett rent "Fkk You"? Andra hast som draghjalp och lite tempo brukar kunna funka ratt bra, lite "ojsan hoppsan" sa hakar de pa andra hasten over. Det fick vi kora pa en av vara nykomlingar forra aret, arena hast som aldrig simmat aar forr.. med forra sommarens oversvamningar och 500 stutar sa hade vi inte riktigt tid att gulla honom igenom det utan det var lite som hopptraning ;) "kasta hjartat over och hoppas hasten hanger med" lol Tog 2-3 ganger sen var det inget bekymmer langre.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag ställde också en liknande fråga för ett par sidor sedan, men om det motsatta. Det verkar inte som om det är många som kan definiera "vanlig" hästhållning heller.

Nej, det kan du ha rätt i. Men NH ska ju vara en speciell filosofi, med en upphovsman. Det hålls kurser och produceras läro- och uppvisningsmaterial. Det borde vara enklare att definiera.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?


Tack :) jag har faktiskt en kort filmsnutt pa ponnyn jag tranar just nu om det skulle vara intressant att se? inget imponerande direkt, jag hittade en ny "radsla" som jag kommer jobba bort senare idag tankte jag, men filmen visar iofs hur han tar padden andra gangen den ar introducerad till honom (han sadlades igar med, men maken kom hem pa middag innan jag kom till sadeldelen den har sessionen sa det bidde lite kort) Visar lite hur jag hanterar hastar med, t.ex. hur jag flyttar rumpor. Det ar 5te "seriosa" sessionen, han ar 5 ar gammal, oinriden, mkt lite hanterad i svenska ogon sett. Har varit lite knepig att fanga... sag till om du vill se sa slanger jag upp en lank alt pmar. Finns ytterligare en pa min svarfangade gulefule pa youtube som jag kan hysta fram med om det skulle vara intressant for nagon?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 114
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp