Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ta med fika nasta gang? :) Lite kallt sa finns det ratt manga tillvagagangs satt, allt ifran regelratt slagsmal till att leda dom over till att lirka dom over.. eller sa borjar man langsamt med sma diken/vattenpolar/konstiga saker och arbetar sig uppat, beror lite pa vilken typhast du har och vilken typ av person du ar. Var det sjalvfortroendet som brast, fortroendet och respekten for dig, respekten for dig, var det radlsa eller ett rent "Fkk You"? Andra hast som draghjalp och lite tempo brukar kunna funka ratt bra, lite "ojsan hoppsan" sa hakar de pa andra hasten over. Det fick vi kora pa en av vara nykomlingar forra aret, arena hast som aldrig simmat aar forr.. med forra sommarens oversvamningar och 500 stutar sa hade vi inte riktigt tid att gulla honom igenom det utan det var lite som hopptraning ;) "kasta hjartat over och hoppas hasten hanger med" lol Tog 2-3 ganger sen var det inget bekymmer langre.


Ärligt så var det tiden som brast... Trist dock att han sa rent fkk you dessutom, dock tror jag att hans rädsla var verklig (vilket dock betyder att han inte litar på mig... trist). Jag gick dock till slutet av bäcken och vadade i isvatten runt en liten udde (det var till och med is bitvis, som brast.. ) så vi gick över bäcken åt andra hållet, sen gav jag mig. Tycker dock inte att det var någon "vinst". Men förundras över att han hängde med på det :confused:

Vi får köra på de mindre dikena ett tag till, sen blir det fika :) Han har inga större problem när det är andra hästar med, men jag tror att jag tog mig lite vatten över huvudet för att diket var brett och djupt och hade leriga hala kanter... my wrong..

Jag satt aldrig på honom, utan ledde honom hela tiden.

Och tack för tips, pepp!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tack :) jag har faktiskt en kort filmsnutt pa ponnyn jag tranar just nu om det skulle vara intressant att se? inget imponerande direkt, jag hittade en ny "radsla" som jag kommer jobba bort senare idag tankte jag, men filmen visar iofs hur han tar padden andra gangen den ar introducerad till honom (han sadlades igar med, men maken kom hem pa middag innan jag kom till sadeldelen den har sessionen sa det bidde lite kort) Visar lite hur jag hanterar hastar med, t.ex. hur jag flyttar rumpor. Det ar 5te "seriosa" sessionen, han ar 5 ar gammal, oinriden, mkt lite hanterad i svenska ogon sett. Har varit lite knepig att fanga... sag till om du vill se sa slanger jag upp en lank alt pmar. Finns ytterligare en pa min svarfangade gulefule pa youtube som jag kan hysta fram med om det skulle vara intressant for nagon?


jag vill gärna se!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

vi gor alla vara sma "ojsan, dum ide", det hor till tror jag.. och manga ganger ar det som du sager - tiden som brister. Been there, done that och det suger. Haller pa o laddar upp videon pa ponnyn pa youtube, men pmar dig en lank till herr gulefule. Filmade ponnyn sa hans agare far se just hur harligt cool han ar med det mesta, jag fullkomligt alskar denna lille hast sa snabbt han fattar och sager "jahaaaa" till saker och ting. Bara synd att jag inte filmade forsta sessionen sa jag kunde visa var han borjade, han har verkligen gjort kanonframsteg.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

vi gor alla vara sma "ojsan, dum ide", det hor till tror jag.. och manga ganger ar det som du sager - tiden som brister. Been there, done that och det suger. Haller pa o laddar upp videon pa ponnyn pa youtube, men pmar dig en lank till herr gulefule. Filmade ponnyn sa hans agare far se just hur harligt cool han ar med det mesta, jag fullkomligt alskar denna lille hast sa snabbt han fattar och sager "jahaaaa" till saker och ting. Bara synd att jag inte filmade forsta sessionen sa jag kunde visa var han borjade, han har verkligen gjort kanonframsteg.

Ser fram emot!

Önskar att jag hade dokumenterat livet med mitt röda monster, så att jag såna här dagar kunde titta på det och se att vi kommit långt ändå...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

vi har ett helsabbat bojt bett har... det kommer hangas i en skuggbox med meningen "Think you've had a bad day?" under och sattas precis vid ytterdorren.. som en paminnelse om att "sma" saker som kan suga musten ur en inte ar the end of the world :) Rekommenderar faktiskt alla att ha lite inspirerande konst och nagra karvanliga paminnelser runt sig, vi har alla skitdagar da vi kanner att vi borde samla frimarken istallet, da kan sant verkligen vanda ens dag :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

vi har ett helsabbat bojt bett har... det kommer hangas i en skuggbox med meningen "Think you've had a bad day?" under och sattas precis vid ytterdorren.. som en paminnelse om att "sma" saker som kan suga musten ur en inte ar the end of the world :) Rekommenderar faktiskt alla att ha lite inspirerande konst och nagra karvanliga paminnelser runt sig, vi har alla skitdagar da vi kanner att vi borde samla frimarken istallet, da kan sant verkligen vanda ens dag :)

:)

funderade på att ta upp stickning eller virkning idag :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Kan du inte lägga in länkarna här ?

Vi är flera som vill se dom...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

jag pmar dig med ist... jag ar inte haftig nog for att visas upp for allmanheten bara sadar...

men Skrap da manniska som inte kan fa pm! :P
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag ställde också en liknande fråga för ett par sidor sedan, men om det motsatta. Det verkar inte som om det är många som kan definiera "vanlig" hästhållning heller.

Det är inte så konstigt, det blir lite som att definiera "hur sköter du din hund, katt, häst, kanin" osv. Det finns många olika sätt, någon häst har täcke, andra har aldrig täcke, vissa utfodras 4 ggr per dag, andra 2 ggr per dag, några har fri tillgång, några rids medan andra körs, ytterligare andra är avelsston osv osv osv. Att sköta och hantera sitt djur är knappast ett eget begrepp på det sätt som NH utges för att vara.

NH är ju trots allt ett begrepp, en alldeles egen filosofi enligt utövarna, och borde då rimligen också ha en definition, kan man tycka. Dressyrridning innebär dressyrridning utefter uppsatta mål och definitioner. Man kan inte hänga under magen på hästen och ändå utge sig för att "rida dressyr". AR har sin filosofi som skiljer sig en del från Dressyrridning. Western har ytterligare en annan, liksom galopp- och travsport osv.

Men NH verkar verkligen vara helflummigt, ingen (eller mycket få) utövare av denna filosofi kan svara på vad NH egentligen är, vad som skiljer NH från att "bara" hantera sin häst. Somliga utövare av NH rabblar endast upp sådant som att hästen ska kunna flytta på sig, får inte bitas/sparkas/trampas, ska gå att leda mm mm, alltså enbart sådant som inte alls är specifikt för NH. Dessutom förkastas ofta de personer som myntat begreppet NH, deras metoder anses inte vara NH - av NH-utövare i Sverige. Är det konstigt att förvirringen blir total?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag ställde också en liknande fråga för ett par sidor sedan, men om det motsatta. Det verkar inte som om det är många som kan definiera "vanlig" hästhållning heller.


Skillnande för mig är att "vanlig" hästhållning oftast preciseras i var och varannan bok - bara att låna, säg, Bonniers stora bok om hästar, eller liknande och så får du:

- Hur och med vad ska jag fodra?
- Hur ska jag rida?
- Hur ska jag sadla?
- Hur mycket ska hästen vara i hagen?
- Hur leder man en häst?
- Vad gör jag om hästen bockar?
- Hur ska grimma/sadel/träns sitta?
Det är böcker designade i "how to"-form. De överenstämmer också väldigt väl med varandra. Titta på Ridhandboken, respektive Ulla Håkanssons ridböcker, och så vidare. Sedan talas det vanligen om hantering i betydelsen leda/rykta/sadla. Inte få den att balansera på ett traktordäck.

Fokus är på praktiskt hästskötsel, med alla dess delar. Vilket jag tycker är väldigt sunt.

Sedan vet jag att du pratade om vad "initiativ" var från en häst. Eller? Jag skrev om det i någon av trådarna. Jobbar mycket nu bara och kanske rörde ihop dem.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är inte så konstigt, det blir lite som att definiera "hur sköter du din hund, katt, häst, kanin" osv. Det finns många olika sätt, någon häst har täcke, andra har aldrig täcke, vissa utfodras 4 ggr per dag, andra 2 ggr per dag, några har fri tillgång, några rids medan andra körs, ytterligare andra är avelsston osv osv osv. Att sköta och hantera sitt djur är knappast ett eget begrepp på det sätt som NH utges för att vara.

NH är ju trots allt ett begrepp, en alldeles egen filosofi enligt utövarna, och borde då rimligen också ha en definition, kan man tycka. Dressyrridning innebär dressyrridning utefter uppsatta mål och definitioner. Man kan inte hänga under magen på hästen och ändå utge sig för att "rida dressyr". AR har sin filosofi som skiljer sig en del från Dressyrridning. Western har ytterligare en annan, liksom galopp- och travsport osv.

Men NH verkar verkligen vara helflummigt, ingen (eller mycket få) utövare av denna filosofi kan svara på vad NH egentligen är, vad som skiljer NH från att "bara" hantera sin häst. Somliga utövare av NH rabblar endast upp sådant som att hästen ska kunna flytta på sig, får inte bitas/sparkas/trampas, ska gå att leda mm mm, alltså enbart sådant som inte alls är specifikt för NH. Dessutom förkastas ofta de personer som myntat begreppet NH, deras metoder anses inte vara NH - av NH-utövare i Sverige. Är det konstigt att förvirringen blir total?


Precis. Hästhantering är beroende av många faktorer, och man anpassar sig efter hästens situation för tillfället.

Men rider du tävlingsdressyr så ska du rida enligt TR. Jag ser fortfarande inte dressyr som en "filosofi" direkt. Det är en metod, en väl definierad metod.

Detsamma med den hästhantering som lärs ut på ridskolorna, det är "såhär ska du leda hästen". Metod. Men givetvis kan man ändra metoden, det är ju levande varelser vi jobbar med.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Bewildered gav mig hennes syn på hästhantering, men det var nog inget jag hade klassat under "vanlig" dock.


Ok. Men då har du ju en klar idé om vad "vanlig" är, om du kan klassificera bort det i vissa fall.


Jag känner mig ytterst "vanlig" i all hästhantering och skötsel. :p

Jag tror på vetenskapliga undersökningar kring inlärningsteori, beteende, och etologiska behov. Läser gärna och tar till mig ny information, men då ska det också vara väl underbyggt. Vilket jag upplever att den klassiska ridningen och hästhanteringen är.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Bewildered gav mig hennes syn på hästhantering, men det var nog inget jag hade klassat under "vanlig" dock.
Den är nog vanlig.

att använda sig av andra rutinerade hästar som tolkar( yrkestitel) o förebilder är vanligt i hästvett. På samma sätt som det är skitlätt att lära hundar inlärning om man redan har en som kan. Mentor.

hästar lär sig bäst av sina artfränder o det ska man givetvis använda sig av om man vill vara tydlig o schysst mot hästen.

Horsemanship/ hästmannaskap= att vara schysst eller fair... om man måste ha ett amerikanskt begrepp på allt.:D

Funkar inte en metod får man använda hjärnan o lista ut fler tills Poletten trillar ner.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

För övrigt undrar jag fortfarande vad "NH-filosofin" innebär. Jag undrar också vem som är upphovsperson.

Vad "NH-filosofin" innebär vet jag inte men "NH" eller "Natural Horsemanship" är Pat Parellis trademark och han är upphovsman.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag anser inte att hästarna säger F Y, utan att de stänger av när de inte kan hantera situationen. då får man lirka runt dem på ett annat sätt eller använda en van kuse.

som hästar som lägger sig när de först rest sig o försökt att fly som vid t.ex extremt våldsam lastning.

min stora stängde av när den skulle spola benen första gångerna. den fick då stå vid den andra hästen o söka tröst. Den gick in i sig själv. Den har även gjort så ngn gång när vi har tävlat på en läskig arena. Den löste det genom att "blunda" o kom sen över det ju fler gånger vi passerade. Jag startade inget krig utan uppmuntrade.

Såna saker gör ju att man får en häst som litar på en. -Min människa kommer inte att utsätta mig för saker som är farliga på riktigt o fastän jag är livrädd så går jag! Jag växer.. som häst. .. i mitt förhållande till min människa.
Den som skyddar mig mot faror.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det gäller också att tänka på om de är aktiva eller passiva hanterare. Har bägge sorterna hemma. De aktiva reagerar med flykt och aktivitet medan de passiva "fryser". Om man fortsätter pressa de som är passiva kan de börja skaka och svettas men rör sig inte.

Men som du säger indirekt, ingen kan lära en häst att bli en häst utom en annan häst ;)

Det finns vetenskapliga förklaringar på detta men jag orkar inte leta rätt på dem. När det gäller människor benämns det, har jag för mig, A hanterare eller B hanterare.

Rolle
IpL
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är ingen som påstått att alla som håller på med NH är djurplågare, du verkar dock avfärda all kritik mot NH med att du inte gör så, det håller inte.

Fast jag har väl sagt att det finns mycket skit inom nh som all hästhantering? Så jag avfärdar inte kritiken mot det dåliga, jag avfärdar att man drar alla "nh" människor över en och samma kam. Sen har det varit många komentarer angående hur hemskt nh är, därav min reaktion.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

vilken ton? o0 Mojligen var jag lite rak, det var 6 pa morgonen och jag pratade engelska, det gor latt att min svenska blir mindre luddig an "normalt". Jag menade det, vad BRA att du inte kopierar rakt av fran youtube filmer "osv".

Du anvander termer som insinuerar att din NH minsann ar battre an den "vi" sett - darfor insinuerar du ocksa att din NH ar den korrekta, right? Hanger du med pa hur vi laser det du skriver? Hanger man fram "sin version" av NH som den som ar bra sager man ocksa lite udnerforstatt i manga fall att det ar den som ar "ratt". Jag bedommer NHsystemen baserat pa manga olika repviftare, inte pa en person. Och de manniskor som hanterat hastar med "NHprincipen" jag mott, och i flera fall hjalpt med att fa bukt med problem som just repvifteriet skapat, har gjort att jag faktiskt per automatik drar at mig oronen nar jag hor den termen o.h.t. Det betyder inte att folk ar kassa, det betyder att jag inte anser att ett standariserat NHsystem som manga pysslar med ar fungerande utan in facto ar defekt.

Overlag att det ignorerar kunskap om inlarningskurvor, beteendeformning, hojning vs sankning av den mentala toleransnivaen. I stallet for att lagga vikt vid de konstaterade och accepterade ronen inom hasttraning och beteendeforming sa glor man pa nagons ihopfantiserade "personlighetshjul" och viftar runt med en pisk med ett gulligare namn. Som hasten ena sekunden ska se som drivande/korrigerande for att nasta stund forvantas acceptera beroring av, och for att gora fairydust attacken 110%ig sa kastar man pa en cowboyhatt (ifs garna en aussiehat) och lite snyggt snack.[/QUOTE]



Vi säger så då. :) och nej då har du misstolkat mig helt åt skogen. Återigen Det jag menar är att jag ogillar att man drar allt över en och samma kam, för det finns jävligt fin nh, och det finns sämre, som i alla sammanhang. Min rekation kommer av alla negativa kommentarer gentemot hela nh filosofin.

Som det jag fetstilade av det du skrev. Läs igenom det själv igen. Sen läser du det jag fetstilade av det jag skrev nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 609
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 114
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp