Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Håller med.

Killen i Ioors länk är klumpig, med han är iaf inte direkt elak.

Som vanligt fattar jag inte poängen med en del saker - som när den ska backa längst ut på linan och han viftar med pinnen en lång stund - vad ska hända, visa att hästen inte är rädd för pinnen? Samma när han ska rida och direkt börjar backa den, och snurra runt den...

Det är klumpigt, stora rörelser, och bitvis stressigt. Men inte de där rycken som jag börjar associera till NH, inte en massa "attacker". Sedan är det ju som vanligt en häst som försöker så gott den kan att springa åt rätt håll, och när den gör det håller han iaf inte på och vevar åt den.

Ska jag vara ärlig så förstod jag inte heller hälften av vad han bad hästen om. Man kan däremot hoppas att han tittar på videon själv och jobbar på att bli bättre.

halv knappar

Däremot så håller jag inte med de som säger att hästen ser apatisk ut i början när han presenterar honom. Däremot väldigt uttråkad. :o
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

"Inlärd hjälplöshet är ett tillstånd som finns både hos människor och djur, och det finns mycket forskning på andra djurslag än häst. Tillståndet uppkommer när en individ utsätts för stress eller obehag som den inte kan kontrollera, och det har likheter med depression och med posttraumatiskt stressyndrom hos människor.
En individ som drabbats av inlärd hjälplöshet saknar motivation, visar inte glädje och verkar deprimerad. Hästen svarar sämre på stimuli - exempelvis hjälper - och den likgiltighet som uppstår överförs även till andra liknande situationer och påverkar inlärningen negativt."


Antar att du citerar artikeln ur Hippson?
http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/forskningskollen-ar-den-lugna-hasten-deprimerad.htm


Det finns jättemycket att läsa om detta, båda rörande människa och djur. Men är man intresserad så gå till ursprungskällan:

Seligman, M.P. Helplessness, On Depression, Development and Death utkom 1975

Seligman gjorde försök med hundar i tre grupper som elchockades på olika sätt och i olika situationer. Det han kom fram till var att hundarna som själva inte kunde påverka elchockerna efter en period lärde sig att aldrig försöka undkomma. De kunde stå i ett litet bås där golvet gav elstötar, och även om grinden ut var så låg att de enkelt kunde hoppa ut stod de ändå kvar, övertygade om att de inte kunde påverka sin situation.

Inlärnings- och beteendeteori är jättespännande, och det finns massor skrivet! Pavlov och Skinner några av de första, och Seligman utgår ifrån deras arbete. Vill man träna djur på olika sätt så tycker jag gott att man kan läsa in sig någorlunda på den forskning som gjorts. Då skulle vi troligen slippa en hel del av den dåliga hantering som sprids idag...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Min ståndpunkt är att jag skulle tillåta hippies=peace, love and understanding. Dvs förhållandevis harmlösa.
Nh och repvifftare slängs av stallplanen.:devil:


Förlåt Lager. Missade ett KL.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

min bild av PP ar som jag skrev ovan, stenalders. lol

Hur jag hanterar mina hastar? Jag ar rak och valdigt enkel, arbetade for en hastviskare som yngre och larde mig mkt om beteende forstarkande traning och hur man lar en hast att jaga berommet. 99% av hans tranings system bygger pa att satta en stark samarbetsvilja i hasten och att den far "vinna" nar den ar duktig, som en lottovinst. Ju battre prestation - desto battre "vinst". Det ar nagot jag bar med mig valdigt starkt, de hastarna vi tranade tillsammans gav oss "vinster" tillbaka, i hans fall larde han dom att "pussas" var en av de ultimata beloningarna - och hastarna "pussade" oss om de var nojda med ridpasset. Valdigt intressant faktiskt. Tyvarr valdigt synd att det ar fa som arbetar hastarna sa. Storsta vinsten de fick var "fri lek", av med sadel och trans och en yeeehaaaw i ridhuset (ja vi red en och en.. lol). De hastarna som startades med den tekniken vs de som startats mer old school... de vi red in sag allt som lek o skitkul och presterade enormt mkt battre och var trevligare att syssla med.

En kort sammanfattning av hur jag tanker, jag ar tryggheten och det som ar skitkul och "bast". Jag vill inte ha en hast som gor som jag sager for att den ar radd for att fa ett ryck i kaften, i grimman eller sporrar i sidorna. Jag vill ha en hast som jag kan rida med yttepytte hjalper och som tycker saker och ting ar roligt. Missforsta mig ratt, jag kan mkt val lusa till en hast om den bryter vara samarbetsregler - man bits inte, sparkas inte, stegrar inte. Men de ar korrigeringar och inte nagot jag baserar var kommunikation och traning pa. Jag kranglar inte till saker och ting, hall det rakt och enkelt sa det ar latt for hasten att forsta vad jag vill.

Jag red dressyr som ungdom, skolade om till reining i sena tonaren, jobbade som ryttare inom western till storsta delen aven om det var en del klassisk ridning dar med. Min hantering och 90% av mina ridtekniker ar inte baserat pa sadeln jag rider i utan baserat pa malet med hasten. I dagslaget har jag en unghast for inridning, han kommer inte fa en reininggrund utan en enkel mer klassisk approach for att det passar hans agare battre, om nagon manad kommer en hingst hit for traning som kommer ridas reining av agaren, dar kommer grunden laggas annorlunda. Hur jag rider, eller ja, vilka grundstenar jag lagger snarare beror pa hastens agare. Vara egna hastar har ar westernridna, jag anser dom mer "ridna" an nagot annat om sanningen ska fram. De ar ranchhastar och arbetsdjur, de rids rakt pa sak och hanteras rakt pa sak, for de som individer ar mkt rakt pa sak. Ar du inte rak och fair med dom kommer de inte fungera for dig, ar du jamsig och mesig kommer de inte arbeta for dig, men ar du oschysst sa far du kaka grus. Enkla och praktiska for oss. De rids alla lite olika. Imo sa kranglar folk till det for mkt, de tror att de Maste ha dittuluttan och dattilatten, att de Maste vifta med repet och jaga runt hasten pa en liten volt for att den inte star still vid uppsittningen. De tror att de Maste ha en carrotstick, eller en siosa grimma. De tror att de Maste pressa en hast i rundcorallen till den foltuggar (brutalt imo). De flesta ser inte, eller kan inte, tillrackligt for att backa innan det blir for hart. Liten tilt med orat kan vara tillrackligt, lite sankt huvud kan vara tillrackligt. Manga brotar pa med sina hastar som om de var nan stentuff panzarvagn och inte ett valdigt latt tranat flockdjur.

Jag arbetar hastar i rundcorall. Absolut, men jag har inget behov av att ha dom plaskblota av svett och foltuggandes. Rundcorallen for mig ar inte i de flesta fall en area of dominance, utan ett arbetsmedel for att lagga vissa kommandon lite smidigare. Det ar bara i extrem fall jag anvander ett rep eller en pisk som drivande, oftast racker det med nagra sma forandringar i kroppshallningen. Hastar ar extremt duktiga pa att lasa kroppssprak, sa varfor vi tror att vi alltid maste vrala pa dom forstar jag inte.

"NH"s hysteriska repvifteri och konstanta starka tryck ser jag som tilltvalande och overdrivet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

*knapplån*
Blir lite förvånad att Skuggi och andra som höjer den här killen till skyarna i tråden om Lucy inte kommenterat den här filmen. Det är ju nämligen samma person!!
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Bewildered:
:) Så ska det va! Sund syn på hästens villkor.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

tbh on lucy... sa tycker jag faktiskt rent kallt att det ar snudd pa deprimerande att folk blir imponerade av det. :/ jag sag forsta filmen och tog avstand pa en gang. PRjippo av nagot som inte ens ar sarskilt talangfullt utfort. Fairydust anyone?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

:rofl: :rofl:

Fast det är ju exakt vad som efterfrågas, man vill ha magi, specialspecial - titta vad han gör, woahaaa...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Antar att du citerar artikeln ur Hippson?
http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/forskningskollen-ar-den-lugna-hasten-deprimerad.htm


Det finns jättemycket att läsa om detta, båda rörande människa och djur. Men är man intresserad så gå till ursprungskällan:

Seligman, M.P. Helplessness, On Depression, Development and Death utkom 1975

Seligman gjorde försök med hundar i tre grupper som elchockades på olika sätt och i olika situationer. Det han kom fram till var att hundarna som själva inte kunde påverka elchockerna efter en period lärde sig att aldrig försöka undkomma. De kunde stå i ett litet bås där golvet gav elstötar, och även om grinden ut var så låg att de enkelt kunde hoppa ut stod de ändå kvar, övertygade om att de inte kunde påverka sin situation.

Inlärnings- och beteendeteori är jättespännande, och det finns massor skrivet! Pavlov och Skinner några av de första, och Seligman utgår ifrån deras arbete. Vill man träna djur på olika sätt så tycker jag gott att man kan läsa in sig någorlunda på den forskning som gjorts. Då skulle vi troligen slippa en hel del av den dåliga hantering som sprids idag...

Ja. Jag går kurser i beteenden via jobbet, dock människor. :)

Men utav den här förklaringen på hjälplöshet, hoppas jag verkligen inte ni tror att det är sådan nh är? För du ska ge hästen alternativ och "lura" den till att välja rätt, att när den väljer rätt ska den känns "guud så lättsamt och härligt det här var". Du ska in blocka den, stressa sönder den tills den inte orkar mer och ger upp, det är så långt ifrån nh det bara kan bli.

Samma sak med min zon, vissa verkar tro att hästen inte får komma och mysa och hålla på. Min zon gäller bara när jag ber om den för att jag behöver space, så gör vilket hästmänniska som helst att "men hörredu kan du akta dig lite ska förbi med höet eller hinken", det betyder inte att hästen inte gärna får komma och mysa och klia sig. Men den ska veta om att när jag ber om min egna plats ska den ge mig det. Inget negativ med det utan en självklar grej bara att "kan du akta dig lite så jag kommer förbi och fram" eller "nu behöver jag lite andrum". Plus att i mina ögon ska en "nh häst" ÄÄÄLSKA att stå inne hos matte/husse. När jag jobbat i rundkorall med min häst rusar hon nästan in till mitten och kommer och kliar sig hos mig. Det ska ju inte vara en mekanisk grej och att dom gör det för att dom måste, utan för att dom tycker om det och vet hur mysigt det är med matte.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

min bild av PP ar som jag skrev ovan, stenalders. lol

Hur jag hanterar mina hastar? Jag ar rak och valdigt enkel, arbetade for en hastviskare som yngre och larde mig mkt om beteende forstarkande traning och hur man lar en hast att jaga berommet. 99% av hans tranings system bygger pa att satta en stark samarbetsvilja i hasten och att den far "vinna" nar den ar duktig, som en lottovinst. Ju battre prestation - desto battre "vinst". Det ar nagot jag bar med mig valdigt starkt, de hastarna vi tranade tillsammans gav oss "vinster" tillbaka, i hans fall larde han dom att "pussas" var en av de ultimata beloningarna - och hastarna "pussade" oss om de var nojda med ridpasset. Valdigt intressant faktiskt. Tyvarr valdigt synd att det ar fa som arbetar hastarna sa. Storsta vinsten de fick var "fri lek", av med sadel och trans och en yeeehaaaw i ridhuset (ja vi red en och en.. lol). De hastarna som startades med den tekniken vs de som startats mer old school... de vi red in sag allt som lek o skitkul och presterade enormt mkt battre och var trevligare att syssla med.

En kort sammanfattning av hur jag tanker, jag ar tryggheten och det som ar skitkul och "bast". Jag vill inte ha en hast som gor som jag sager for att den ar radd for att fa ett ryck i kaften, i grimman eller sporrar i sidorna. Jag vill ha en hast som jag kan rida med yttepytte hjalper och som tycker saker och ting ar roligt. Missforsta mig ratt, jag kan mkt val lusa till en hast om den bryter vara samarbetsregler - man bits inte, sparkas inte, stegrar inte. Men de ar korrigeringar och inte nagot jag baserar var kommunikation och traning pa. Jag kranglar inte till saker och ting, hall det rakt och enkelt sa det ar latt for hasten att forsta vad jag vill.

Jag red dressyr som ungdom, skolade om till reining i sena tonaren, jobbade som ryttare inom western till storsta delen aven om det var en del klassisk ridning dar med. Min hantering och 90% av mina ridtekniker ar inte baserat pa sadeln jag rider i utan baserat pa malet med hasten. I dagslaget har jag en unghast for inridning, han kommer inte fa en reininggrund utan en enkel mer klassisk approach for att det passar hans agare battre, om nagon manad kommer en hingst hit for traning som kommer ridas reining av agaren, dar kommer grunden laggas annorlunda. Hur jag rider, eller ja, vilka grundstenar jag lagger snarare beror pa hastens agare. Vara egna hastar har ar westernridna, jag anser dom mer "ridna" an nagot annat om sanningen ska fram. De ar ranchhastar och arbetsdjur, de rids rakt pa sak och hanteras rakt pa sak, for de som individer ar mkt rakt pa sak. Ar du inte rak och fair med dom kommer de inte fungera for dig, ar du jamsig och mesig kommer de inte arbeta for dig, men ar du oschysst sa far du kaka grus. Enkla och praktiska for oss. De rids alla lite olika. Imo sa kranglar folk till det for mkt, de tror att de Maste ha dittuluttan och dattilatten, att de Maste vifta med repet och jaga runt hasten pa en liten volt for att den inte star still vid uppsittningen. De tror att de Maste ha en carrotstick, eller en siosa grimma. De tror att de Maste pressa en hast i rundcorallen till den foltuggar (brutalt imo). De flesta ser inte, eller kan inte, tillrackligt for att backa innan det blir for hart. Liten tilt med orat kan vara tillrackligt, lite sankt huvud kan vara tillrackligt. Manga brotar pa med sina hastar som om de var nan stentuff panzarvagn och inte ett valdigt latt tranat flockdjur.

Jag arbetar hastar i rundcorall. Absolut, men jag har inget behov av att ha dom plaskblota av svett och foltuggandes. Rundcorallen for mig ar inte i de flesta fall en area of dominance, utan ett arbetsmedel for att lagga vissa kommandon lite smidigare. Det ar bara i extrem fall jag anvander ett rep eller en pisk som drivande, oftast racker det med nagra sma forandringar i kroppshallningen. Hastar ar extremt duktiga pa att lasa kroppssprak, sa varfor vi tror att vi alltid maste vrala pa dom forstar jag inte.

"NH"s hysteriska repvifteri och konstanta starka tryck ser jag som tilltvalande och overdrivet.


Återigen, människans fel, inte filosofin. :) jag är inte heller ute efter en dyngsvettig häst i korallen och har aldrig lärt mig det av någon heller. Har tränat tempoväxlingar, inåt/utåt vändningar osv.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

tanken bakom anarki ar underbar den med. Det betyder inte att jag alskar anarkister och springer omkring med anarkiA pa mina jackor. Teorin i sig ar flawed eftersom den slapper fram personer som begar de misstag jag tidigare beskrivit.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

tanken bakom anarki ar underbar den med. Det betyder inte att jag alskar anarkister och springer omkring med anarkiA pa mina jackor. Teorin i sig ar flawed eftersom den slapper fram personer som begar de misstag jag tidigare beskrivit.

Folk begår misstag i alla filosofier och hästhantering. Må så vara att du inte gillar nh och därefter bara ser bristerna. Jag ser också mest brister i sådan hantering jag inte är för. Så länge människan finns i hästens värld kommer brister finnas, oavsett filosofi. Du vet nog lika väl att det inte bara är inom nh. (skriver från mobil så om det blir tokigt är det därför
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Monologer är aldrig bra. Tillslut slutar hästen lyssna och glädjen var är den? Generellt sett tkr jag att människan i snitt är rätt så dålig på att lyssna och förstå och sedan göra nått konstruktivt av det. Trotts vår stora hjärna, lr kanske på grund av den... alla tjänar på att stanna upp ibland och bara va. sen att man låter hästen va, vill den ta egna intiativ- varsågod! Har jag inte bett om ngt håll inte på att korrikera för småsaker, kraffsande lr vad de nu är titta åt annat håll osv. Har jag däremot bett om ngt innan och hästen gör nått hel annat, beror det på 1. hästen inte förstår -vänta ut be sedan igen, vänta ut 2. hästen skiter fullkomligt i det -be igen lite mer bestämt typ med högre energi i sig själv.

Nej jag korrigerar aldrig om jag inte måste. Vet de som säger till sin häst om den står på gången å kraffsar, ja men varsågod då. Ofta handlar det om frustation och den måste ju ta vägen nånstanns. lr otålighet. Hästar man inte korrigerar i all oändlighet för minsta lilla hela tiden de lär sig till slut (även de mest trögskallade;)) att de inte lönar sig å jäkta, allt har sin tid. Sådan matte sådan pålle...
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det där med krafsande är rätt kul, jag brukar ställa mig bredvid och krafsa i takt och det slutar alltid med att hästen försöker bita mig i benet. :rofl: När jag är i närheten slutar såna hästar krafsa då dom vet att jag bara retas tillbaks. :devil:

Grannens arab stod i hagen och krafsade medan jag gjorde rent vattenkaret i somras och när jag retats tillbaks och han försökt bita mig för tredje gången vände han och gick, men smög sig på mig bakifrån där jag stod på huvudet och skrubbade vattenkaret och "bet" mig i arslet och sen drog han som en raket därifrån med mig efter. :D


Jag säger som jag sagt förut, hästar vill ha kul. :p
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Folk begår misstag i alla filosofier och hästhantering. Må så vara att du inte gillar nh och därefter bara ser bristerna. Jag ser också mest brister i sådan hantering jag inte är för. Så länge människan finns i hästens värld kommer brister finnas, oavsett filosofi. Du vet nog lika väl att det inte bara är inom nh. (skriver från mobil så om det blir tokigt är det därför

Mitt ogillande av NH ar fran alla videos med sk utbildade NHtranare som begar sagda misstag. Hopptranare ar i alla fall smarta nog att inte skryta med sin barrering.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Grannens arab stod i hagen och krafsade medan jag gjorde rent vattenkaret i somras och när jag retats tillbaks och han försökt bita mig för tredje gången vände han och gick, men smög sig på mig bakifrån där jag stod på huvudet och skrubbade vattenkaret och "bet" mig i arslet och sen drog han som en raket därifrån med mig efter. :D


:rofl::banana::bow::bump::rofl::banana::bow::bump:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Mitt ogillande av NH ar fran alla videos med sk utbildade NHtranare som begar sagda misstag. Hopptranare ar i alla fall smarta nog att inte skryta med sin barrering.

Jag går inte efter youtube filmer osv när jag lär, så där tänker jag inte komentera. :) Men den beskrivningen folk beskriver som ogillar nh här stämmer inte alls överens med hur jag är med min häst, och då är vi åt nh hållet om än inte "fanatiska" men jag tycker om filsofin, men allt kan gå för långt. :)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men nu diskuterar vi inte din tolkning av NH specifikt utan NH i allmänhet. Jag utgår från att du inte har tolkningsföreträde utan att de man kan se på nätet är olika aspekter av NH.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men nu diskuterar vi inte din tolkning av NH specifikt utan NH i allmänhet. Jag utgår från att du inte har tolkningsföreträde utan att de man kan se på nätet är olika aspekter av NH.

NH är en filosofi, inte ett träningssätt "gör si och så" . Olika människor tolkar olika, vissa går till överdrift andra inte. Därför tycker jag det är fel att man säger "nej fy fan för nh", istället borde man "ny fyfan för den personen". För det finns nog minst lika många som "har bra nh" som det finns de som "har dålig nh" precis som i hästvärlden i övrigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 607
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 112
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 277
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp