Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ackordhäststiftelsen köper då och då in hästar och jag vet att flera av dem placeras på Strömsholm. Andra vet jag hamnar på K1 eftersom jag har vänner som rider där.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det har jag undra också?
Remount som du säjer är det gammle militar term av "ny inköp av häster"
Remounting the troops.

Måste vara för gammle nu, har svårt att hänge med det nya NH häst språk nu för tiden :crazy:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

KL
Jag vet inte, men jag inbillar mig att det skulle vara nyttigt för NH-folk att titta på när proffs eller varför inte när strömsholm sadeltämjer o rider in remonter.

Där ser man sällan eller aldrig ngn reaktion av varesig sadel på eller med ryttare på- sådana där rodeoexplosioner som när de "duktiga" NH-karlarna ska våldföra sig på hästar. Jo det är rena våldtäkten o då får man den katastrofala reaktionen.

Och dessa... ska vara de som kan läsa hästar o kör den "naturliga metoden" BS säger jag.:mad:.

Vad i hela friden är naturligt med sadel o dessutom en klump i den:confused:

Axel....SLOW DOWN!!
Vilket NH-karlar prata du om?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ackordhäststiftelsen köper då och då in hästar och jag vet att flera av dem placeras på Strömsholm. Andra vet jag hamnar på K1 eftersom jag har vänner som rider där.

Där ser man, jag trodde båda var nedlagda sedan flera år tillbaka.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

kl

Vi blev kallade hippies i vårt förra stall. Jag kallar det för mjukismetoder.


:rofl:

Å i mitt förra var det jag som var mjukisen - som aldrig fattade varför man lade sån enorm vikt vid små pyttesaker... :D

Hästar som trampade lite i gången, och därför "utmanade ledarskapet" och skulle disciplineras i all oändlighet. Dessa människor skulle inte varit goda förebild för någon lära. :mad:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast vad i det jag skriver är det du inte förstår? Att beskriva hur en framdelsvändning går till och lärs in är ju en sak, man att exakt beskriva hur du ska tänka runt inlärning är ju inte lika enkelt att definera, eller hur? Du måste helt enkelt utgå ifrån hästen, individen, situationen, miljön, tidigare erfarenheter, mm, för att kunna beskriva det, dvs man skulle behöva skriva en hel uppsats och ändå inte få med allt.


Fast inlärningsprocessen och konceptet inlärning skulle jag säga är definierat rent vetenskapligt. Det finns studier om inlärning, om positiv och negativ förstärkning, om affirmativ träning, etc etc etc. Det är ingenting som hänger i luften som en filosofi.

Även om det, som du också skriver, kan variera i vilka metoder som används.

Min fråga är: Kan jag säga "den metod i inlärningsprocessen jag valt är NH", eller "den metod jag valt i inlärningsprocessen är inte NH"?

Vad är det då med NH som särskiljer det ifrån allting annat?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Här är väl en hyfsad förklaring på NH.

Naturlig Hästkommunikation, Natural Horsemanship, bygger istället på ömsesidig respekt, tillit, kommunikation och förståelse. Målet är harmoni, glädje och säkerhet.

NH är inte som många tror en metod eller disciplin, utan en urgammal filosofi, ett sätt att umgås och leva med hästar utan våld och straff. Genom att vi lär oss att förstå hästens psykologi, språk och naturliga beteenden får vi hästen att välja att göra det vi vill att den ska göra.

Men för att skapa en dialog måste vi även förstå oss själva. För att kunna kontrollera våra känslor och vårt kroppsspråk måste vi öka vårt självmedvetande, eftersom hästen mycket snabbt läser och känner av våra emotioner. Vi måste utveckla oss och lära av hästen, för att kunna bygga upp en harmonisk social relation, ett partnerskap, där hästen utnämner människan till sin ledare.

Genom att förstå ideologin bakom NH kan man lättare hitta träningsmetoder som passar varje häst, varje människa och varje situation och därmed skapa en god och stabil grund för att utveckla vilken disciplin som helst.


Jättetjusigt, särskilt biten om att skapa en dialog och lära sig kontrollera sig själv.

Då återstår att definiera: Respekt, Tillit, Kommunikation och Förståelse
För att inte tala om: Harmoni, Glädje och Säkerhet

För jag kan inte säga att det brukar vara just detta jag personligen ser hos uttalade NH-ekipage, eller den inställningen jag möter hos människor som är hängivna just den läran. Varje sig i IRL eller på nätet. Det brukar vara (som Petruska skrev) kadaverdisciplin. Hästen ska se lugn ut, och den ska lyda.

Men som jag återkommande nämnt så har jag mött mycket positivt på NH-kurser, jag är inte negativ till allt som har med det att göra. Däremot är jag negativ till en stor del både rörande inställningen till hästen och träningsmetoder, och till hur folk använder det i sin vardag omkring mig.

Dessutom skulle min högst traditionella dressyrtränare passa mycket väl in bland de fina orden som jag plockade ut sitt sammanhang, liksom den westerntränare jag red dressyr för ett tag. Så jag tror inte det behöver ha så mycket att göra med inriktningen. :laugh:
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jättetjusigt, särskilt biten om att skapa en dialog och lära sig kontrollera sig själv.

Det är väl jätte viktigt? Så jag ser inte alls vad du klankar på i att skapa en dialog med hästen och att kontrollera sig kring djuren? Att kunna behärska sig och vara lugn fast du kokar av ilska inombord, att du fast du är stressad kan ta dig tid och förklara i lugn och ro? Att skapa en dialog, att förklara för hästen, visa för hästen, och lyssna till vad hästen ogillar, gillar, när det blir för svårt osv.

Då återstår att definiera: Respekt, Tillit, Kommunikation och Förståelse
För att inte tala om: Harmoni, Glädje och Säkerhet


Det är sådana ord vi lär oss när vi växer upp, sen om du väljer att definera dem som våld och tvång och "hitler" aktigt så är det personen ifråga som inte lärt sig betydelsen av orden, utan misstolkat. Inte själva orden som är "våldsamma". tyvärr är det väldigt svårt att förklara för människor som väljer att misstolka och ser negativt och därför inte kan ta det positiva.


För jag kan inte säga att det brukar vara just detta jag personligen ser hos uttalade NH-ekipage, eller den inställningen jag möter hos människor som är hängivna just den läran. Varje sig i IRL eller på nätet. Det brukar vara (som Petruska skrev) kadaverdisciplin. Hästen ska se lugn ut, och den ska lyda.

Jag vill ha en lugn häst som lyssnar till mina instruktioner när vi jobbar, vem vill inte det? Sen får hon jätte gärna busa och klias med mig, välter ut hinkar skrapar i stallgången om hon väntar på mat. Inte fan blir jag flyförbannad för det. Det är upp till varje enskilld individ vad och hur strikta regler man vill ha på sitt djur, har inget med filosofin att göra heller. Det är som med hundar, vissa är supernoga att hunden ska gå fint, ej dra i koppel, alltid be om lov, andra har hundarna dragandes hejvilt i koppel och som hoppar glatt, osv. Har som sagt med varje enskilld person att göra vad man vill lägga vikt på. För filosofin säger inget om detta.


Dessutom skulle min högst traditionella dressyrtränare passa mycket väl in bland de fina orden som jag plockade ut sitt sammanhang, liksom den westerntränare jag red dressyr för ett tag. Så jag tror inte det behöver ha så mycket att göra med inriktningen. :laugh:


Nej jag tror inte heller att det har så mycket att göra med inriktning :) Nh för mig är som många säger, hästvett. Sen finns det folk som "utövar NH" (om man kan säga så) som inte har hästvett, och då blir filosofin lidande tråkigt nog. För det finns inom många grenar och dicipliner folk som saknar hästvett och folk som har hästvett. Jag tycker att man ska se till individ och inte till filosofi, diciplin osv.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det är väl jätte viktigt? Så jag ser inte alls vad du klankar på i att skapa en dialog med hästen och att kontrollera sig kring djuren? Att kunna behärska sig och vara lugn fast du kokar av ilska inombord, att du fast du är stressad kan ta dig tid och förklara i lugn och ro? Att skapa en dialog, att förklara för hästen, visa för hästen, och lyssna till vad hästen ogillar, gillar, när det blir för svårt osv.

Vadå klankar ned på dialog? Jag skrev ju att det var jättetjusigt?

Vad jag skriver är att jag ser väldigt lite av den där dialogen i NH-kretsar. Även om den säkerligen finns. Det jag ser är eviga monologer, med människor som kräver än det ena och än det andra av sina hästar utan att ge särskilt mycket tillbaka.


Då återstår att definiera: Respekt, Tillit, Kommunikation och Förståelse
För att inte tala om: Harmoni, Glädje och Säkerhet
Det är sådana ord vi lär oss när vi växer upp, sen om du väljer att definera dem som våld och tvång och "hitler" aktigt så är det personen ifråga som inte lärt sig betydelsen av orden, utan misstolkat. Inte själva orden som är "våldsamma". tyvärr är det väldigt svårt att förklara för människor som väljer att misstolka och ser negativt och därför inte kan ta det positiva.


Fast igen - vadå väljer att misstolka? Om jag tittar på filmen i tråden med mr P (tar den som exempel enbart för att den varit uppe tidigare), så ser jag ingen dialog alls. Jag ser ingen glädje hos hästen, respekt emot den eller självkontroll hos människan. Jag ser en häst med lågt huvud som direkt utför minsta lilla vink, och en människa som viftar. Vad är det jag ska se som positivt, att den lyder?

Då tycker jag mycket bättre om den franska cirkusdressören i så fall, om man nu inte vill rida - hans hästar har attityd. Det finns liv i ögonen på dem.


Jag vill ha en lugn häst som lyssnar till mina instruktioner när vi jobbar, vem vill inte det? Sen får hon jätte gärna busa och klias med mig, välter ut hinkar skrapar i stallgången om hon väntar på mat. Inte fan blir jag flyförbannad för det. Det är upp till varje enskilld individ vad och hur strikta regler man vill ha på sitt djur, har inget med filosofin att göra heller. Det är som med hundar, vissa är supernoga att hunden ska gå fint, ej dra i koppel, alltid be om lov, andra har hundarna dragandes hejvilt i koppel och som hoppar glatt, osv. Har som sagt med varje enskilld person att göra vad man vill lägga vikt på. För filosofin säger inget om detta.

För min del så gör det väldigt stor skillnad hur man hanterar sina djur och vad man kräver av dem. Jag struntar i om det är en NH-människa som kräver passivitet och lydnad in absurdum och trakasserar sin häst så den inte vågar röra ena örat utan tillåtelse. Eller om det är en dressyrryttare som piskar sin häst, rycker i den, och är okänslig med sporrarna. Inget av det är acceptabel hästhantering i mina ögon, oavsett "filosofi".


Personlig reflektion:
Sedan möter jag fler rädda människor inom NH, än traditionell hantering, och kanske är det därför jag möter många som utnyttjar sin makt inom just den genren. Det talas väldigt mycket om ledarskap, om respekt, om att den absolut inte får göra XXX... Det "ledarskapstränas"... Bara detta att tydligen var och varannan häst inte går att leda i grimskaft enligt tidigare diskussioner på detta förum gör mig oerhört förvånad. Jag stöter aldrig på dessa hästar som är så ouppfostrade och makthungriga.

Du har aldrig skrivit sådant, jag bara "tänker högt"... Jag upplever det som att man gör saker mycket svårare än de är.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

:bow::bow::bow:
Du sätter ord på vad många av oss upplever i fråga om NH.
Detta ledarskapstänk som är så viktigt för NH-folket och som gör hästar så förvirrade och ofta apatiska.
Finns en välkänd Nh-tränare som förordar att hästar i allmänhet, och hingstar i synnerhet, inte ska klappas, vad ger det för signaler till de, oftast oerfarna (upplever att de som sysslar med NH oftast är människor med mkt liten hästerfarenhet) hästägarna.
Skrev i en annan tråd om hur min man, som är hovslagare upplever de Nh-tränade hästarna; osäkra och rädda pga att de inte vet vad som förväntas av dem. Hästar som hanteras som hästar har betydligt större egen säkerhet och förstår vad som förväntas av dem, t.ex vid skoning.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Vadå klankar ned på dialog? Jag skrev ju att det var jättetjusigt?

Jag anade sarksam därav svaret.

Vad jag skriver är att jag ser väldigt lite av den där dialogen i NH-kretsar. Även om den säkerligen finns. Det jag ser är eviga monologer, med människor som kräver än det ena och än det andra av sina hästar utan att ge särskilt mycket tillbaka.

Vad tråkigt. För de människor jag träffat som är åt nh hållet är det inte all så. Ofast är det mycket harmoniska lugna hästar som går i stora hagar och gärna kommer springandes för att träffa matte.


Fast igen - vadå väljer att misstolka? Om jag tittar på filmen i tråden med mr P (tar den som exempel enbart för att den varit uppe tidigare), så ser jag ingen dialog alls. Jag ser ingen glädje hos hästen, respekt emot den eller självkontroll hos människan. Jag ser en häst med lågt huvud som direkt utför minsta lilla vink, och en människa som viftar. Vad är det jag ska se som positivt, att den lyder?

Jag tog ett exempel. vissa är så negativ mot något att man vägrar se det bra, allt man vill vända till något dåligt kan man vända till något dåligt.

Jag tycker inte alls synd om hästen i filmen, utan den ser tillgiven ut till P och lyssnar på vad han säger. Sen ska en häst kunna ta stora rörelser som små rörelser. Lär du den och visar den tror jag inte den tar illa upp alls om du slänger ut armen 90 grader, eller 20grader. Men jag tycker att det är onödigt att slänga ut armen 90grader om bara 20grader behövs. En avtrubbad häst skulle inte reagera på det viset som denna häst gör, den skulle nog snarare stänga av. Och den har inget emot att hänga med honom, komma till honom eller bli kliad.


För min del så gör det väldigt stor skillnad hur man hanterar sina djur och vad man kräver av dem. Jag struntar i om det är en NH-människa som kräver passivitet och lydnad in absurdum och trakasserar sin häst så den inte vågar röra ena örat utan tillåtelse. Eller om det är en dressyrryttare som piskar sin häst, rycker i den, och är okänslig med sporrarna. Inget av det är acceptabel hästhantering i mina ögon, oavsett "filosofi".

Det håller jag med om.


Personlig reflektion:
Sedan möter jag fler rädda människor inom NH, än traditionell hantering, och kanske är det därför jag möter många som utnyttjar sin makt inom just den genren. Det talas väldigt mycket om ledarskap, om respekt, om att den absolut inte får göra XXX... Det "ledarskapstränas"... Bara detta att tydligen var och varannan häst inte går att leda i grimskaft enligt tidigare diskussioner på detta förum gör mig oerhört förvånad. Jag stöter aldrig på dessa hästar som är så ouppfostrade och makthungriga.

Du har aldrig skrivit sådant, jag bara "tänker högt"... Jag upplever det som att man gör saker mycket svårare än de är.[/QUOTE]



Kanske detta människor "provar NH" av fel anledning då. Att dom försöker hitta en problemlösningshantering istället för ett förhållandesätt. Jag ledarskaptränar inte med min häst, jag har regler att mig naffsar man inte på, man kliver undan då jag kommer med vattenhinkar och hö osv. Men man får gäärna komma och mysa med mig. Jag träffar nästan heller aldrig på problemhästar, någon ridskolehäst som naffsar vilket jag inte tycker är konstigt. Inte mer än så. Annledningen till att du ser problemen i ett forum är för att folk startar problemdiskussioner för att dom vill ha hjälp eller råd. Varför ska en person som inte har några problem göra det?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Remonter kallades de unghästar försvarsmakten köpte in och eftersom den delen är nedlagd sedan många år så undrade jag om ordet remont numera kanske har fått en annan betydelse än vad det hade förr?
Vad jag vet finns det kvar. Hästar är fortfarande rätt användbara.

NH kom till S. för att man hade problem med hästar. Framför allt uppsuttet. Nu vet man att det går att drilla dem från marken så till den milda grad att de ej sedan heller vågar göra ngt uppsuttet.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

:rofl:

Å i mitt förra var det jag som var mjukisen - som aldrig fattade varför man lade sån enorm vikt vid små pyttesaker... :D

Hästar som trampade lite i gången, och därför "utmanade ledarskapet" och skulle disciplineras i all oändlighet. Dessa människor skulle inte varit goda förebild för någon lära. :mad:

Mjukis is the shit!
Men det är faktiskt så att det är bara jag i nya stallet som "håller på med NH", jag vill inte kalla det för något men har lärt mig mycket av westernfolk. För oss är det ett vettigt sätt att "hålla på med hästar".
Jag hör dagligen folk (som endel i den här tråden skulle kalla "traditionella") som ryar och skriker och rycker och daskar. Och jag tycker verkligen inte att hästarna blir bättre, bara för stunden men sen är de lika griniga vid nästa sadling....


kl

Jag kör istället ignorerametoden, och smek när beteendet slutar. Men får ibland vara väldigt skarp med min kallblodstravare, som kan ha skarpa åsikter om vad han inte vill göra ibland, men det är väldigt sällan och då handlar det om beteenden som kan bli farliga om man låter dem fortsätta; nappande, gå emot med bogen, dra iväg... Men genom att använda mjukismetoden, vilket jag antar går ut på att berömma bra beteende och i största mån ignorera olater, så behövs det sällan en tjong.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag kör istället ignorerametoden, och smek när beteendet slutar. Men får ibland vara väldigt skarp med min kallblodstravare, som kan ha skarpa åsikter om vad han inte vill göra ibland, men det är väldigt sällan och då handlar det om beteenden som kan bli farliga om man låter dem fortsätta; nappande, gå emot med bogen, dra iväg... Men genom att använda mjukismetoden, vilket jag antar går ut på att berömma bra beteende och i största mån ignorera olater, så behövs det sällan en tjong.


Det är precis den metod jag fått lära mej av dom gamla hästkarlar som legat i det militära kavalleriena.
Både svenska och utländska.

Det kallade dom för SUNT FÖRNUFT

Och det gör jag också.......
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Ja en metod där man betér sig som en neanderthalare. Man är PÅ hästen tills den listar ut vad man vill o slutar då.
Jag gillar heller inte bristen på säkerhetstä'nk när den andra dörren har en kant som den skulle kunna göra sig illa på. Bara ren lathet att inte öppna den andra dörren. Det SKA gå ändå- för jag är så :devil: nonchalant mot hästen. Är den korkad så gör den väl illa sig- so what.

Nej jag gillar när de lär sig ord. De kan man använda även på håll.

Jag har ingen nytta eller glädje av att se en så totalt intresserad häst.
Jag vill att vårat band stärks o det gör det inte av detta. Bara en slav.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Man kanske inte behöver kalla det NH? Tror att det är negativt laddat och folk tror att det är hocus pokus... Huvudsaken är väl att man har en bra kontakt med sin häst och att båda 2 trivs med det man gör... Vad man sen kallar det spelar väl ingen roll... Men visst lyfter folk ganska mkt på ögonbrynen när man säger NH... Tyvärr, dom vet inte vad dom missar ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag vill ha hästar som växer i självförtroende,är ambitiös o vill visa vad den kan.

:idea: kommer ihåg på brukshundsklubben där man inte såg med blida ögon på att hunden visade allt den kunde när den skulle... ska vi säga lägga sig.

Ledaren var så otydlig med vad den skulle göra så vad skulle hunden göra?
Hunden visade ju detta hur tydligt som helst.

Min ena häst har inte bytt galopp med andra utan krångel. Det är inget konstigt då i synnerhet en häst som knappt ridits av andra inte förstår hjälper som inte är desamma. De som fattar ngt av det sätter inte hästen på Pottan då utan försöker vara tydligare eller struntar i det när det funkar med ägaren. Typ Lussan.

hästen har till slut langat iväg i byten i varje- är det det här du vill:bump:

Nej. var ännu tydligare o låt hästen växa o bli en stolt individ. Knäck den inte.

Hästar som är nöjda över sin situation o sin prestation står inte o hänger. De tittar sig omkring o frustar nöjt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag anade sarksam därav svaret.

Jaha. Nej jag var inte sarkastisk. :D

Jag tycker det var en väldigt tjusig text, men samtidigt så står det ju inget... om du förstår hur jag menar. Det står en massa fina ord, men ingen specificering. Hänger ihop med det jag skrev till Fiador.


Jag tycker inte alls synd om hästen i filmen, utan den ser tillgiven ut till P och lyssnar på vad han säger. Sen ska en häst kunna ta stora rörelser som små rörelser. Lär du den och visar den tror jag inte den tar illa upp alls om du slänger ut armen 90 grader, eller 20grader. Men jag tycker att det är onödigt att slänga ut armen 90grader om bara 20grader behövs. En avtrubbad häst skulle inte reagera på det viset som denna häst gör, den skulle nog snarare stänga av. Och den har inget emot att hänga med honom, komma till honom eller bli kliad.

Jag vet inte heller om "tycker synd om" är riktigt vad jag känner, vi snackar ju inte djurskyddsfall. Men jag tycker att hästen uppvisar ointresse, inget engagemang, den tar inte intiativ, och nej jag skulle inte säga att detta för mig är ett glädjefyllt ekipage som visar ömsesidig respekt - alls.

Även MRs hästar står sådär, det är bara att jaga skiten ur hästen så vet den att den aldrig kan fly. Den kommer aldrig undan. Det var precis vad jag menade med att de fina orden måste definieras, det måste vara tydligt vad de faktiskt betyder i praktiken. För människor ser inte samma saker. Jag tar lite illa vid om om denna film visas som exempel på en glad häst.

Det är detsamma som pratet om bärighet i andra sammanhang. Bärighet är en fysisk realitet, det är ingenting som kan vara lite det ena eller lite det andra.


Att dom försöker hitta en problemlösningshantering istället för ett förhållandesätt. Jag ledarskaptränar inte med min häst, jag har regler att mig naffsar man inte på, man kliver undan då jag kommer med vattenhinkar och hö osv. Men man får gäärna komma och mysa med mig. Jag träffar nästan heller aldrig på problemhästar, någon ridskolehäst som naffsar vilket jag inte tycker är konstigt. Inte mer än så. Annledningen till att du ser problemen i ett forum är för att folk startar problemdiskussioner för att dom vill ha hjälp eller råd. Varför ska en person som inte har några problem göra det?

Klart att man måste få lov att be om hjälp, och det är absolut så att delar av NH kan användas av människor med vett och förstånd att välja ut det bästa, och nonchalera det sämsta. Det finns även folk som ber om hjälp och aldrig haft med NH att göra också, det är inga konstigheter.

Det som jag stöter på är att det blir en slags... tja, problemhantering. Du skrev problemlösning, men ofta ser jag ingen direkt lösning. Man trycker till sin häst med jämna mellanrum bara.

Och som jag nämnde ovan finns det ju skilda meningar om VAD som faktiskt är: Respekt, Tillit, Kommunikation och Förståelse, samt Harmoni, Glädje och Säkerhet

I filmen med Mr P ser jag inte mycket av något av dessa ord - för mig är det en film om korrigering.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag vill ha hästar som växer i självförtroende,är ambitiös o vill visa vad den kan.

/.../

Hästar som är nöjda över sin situation o sin prestation står inte o hänger. De tittar sig omkring o frustar nöjt.



Precis - de är "med" mentalt, är inte bara lydiga! :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 603
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp