Är vi hästvärldens "hippies" ?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag ska villigt erkänna att jag är dåligt insatt i vad just NH innebär. Detta för att jag inte brytt mig om att ta reda på vad det innebär just pga det jag sett med repgrimmor, repviftande o långa pinnar.
Du börjar så bra med att tillstå din okunnighet visavi NH.
Men, sedan kommer det sedvanliga...

Jag tänker inte gå i polemik med dig, men ber dig fundera, allvarligt fundera, på om det är NH du erfarit. Det du beskriver har nämligen inget med NH att göra. Dålig hantering är dålig hantering, oavsett vad man säger sig företräda.
När jag tänker på alla fall av dålig vanlig hästhantering jag sett, ska jag ta det som exempel på hur du hanterar dina hästar???

Undrar vem den där "ansedde NH-utövaren i Borås" är.

Jag ser inte det förkastliga i att leda hästen i repgrimma. Förklara gärna hur du menar.

LIA
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

En fantastiskt korkad slutsats. Du funderade inte över konsekvenserna av det resonemanget innan du skickade?
LIA

:rofl:

Nej, berätta! Frånsett att du tycker att jag är /olika nedsättande tillmälen jag inte har ork att leta upp/ - så vad blir det för konsekvenser? Konsekvenser för vem?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men Monty Robert ägnar sig väl åt NH. Det betyder ju att NH kan vara både bra och dåligt, du gillar ju inte heller honom, säger du.
Gör han?

Sådana uttalanden styrker ju bara känslan av att NH är så där lite sektaktigt och introvert, men en egen, underlig kunskapssyn.
Tyder kunskap på sekter och att man är introvert? Jisses, dags att stänga skolorna.
Jag trodde att kunskap i ett ämne är en förutsättning för en seriös diskussion. Nu framhåller du själv föraktet för denna kunskap, och visar därmed på det meningslösa i att försöka kommunicera med dig.

Nej, det är sant, men det är inte ett ensamt avgörande kriterium för att något ska vara pseudovetenskapligt.
Men det viktigaste, vilket du inte visste.
Det där med teoriserande. Hur menar du att man ska få fram synpunkter, delge fakta osv utan teori i olika medier för det finns ju inga exakta formler att visa? Ska det stå en liten NH-snubbe på varenda stallbacke och informera?

När det gäller den udda kunskapssynen, som innebär att den som förstår NH också gillar det, har jag svårare att hitta ett bra begrepp för den.
Det förstår jag att du har. Men lägg då istället fram något ur NH-filosofin som du anser vara negativt ur hästskötselsynpunkt.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Problemet är att den svenska traditionen att träna hästar är så olik den tradition NH kommer ifrån att det blir extra svårt (förbistring) att diskutera. Man måste VILJA förstå den biten först innan man ens kan diskutera vad det är man ser och vad det går ut på. Filmen med Parelli och kommentarerna om den är ju ett typexempel på det tex.

Jag tycker inte att det stämmer det du säger att NH folk inte verkar ta in att det finns avarter inom dom egna leden, jag tycker det om och om igen försöks förklaras att dessa avarter är just avarter, precis som dom som finns inom alla andra inriktningar och filosofier, men NH-motståndarna vill inte höra på det örat, så uppfattar jag det i alla dessa evinnerliga diskussioner.

delvis kl
Jag håller själv inte på med NH, men jag gillar NH, det jag håller på med är väldigt likt NH, jag inser att jag kan hämta kunskap där likväl som någon annanstans ifrån, men jag behvöver inte frångå mitt eget träningsupplägg för det. Jag ogillar Monty Roberts och jag anammar inte hans upplägg just därför, jag gillar Parelli men jag tränar inte som han heller, jag gillar dressyr och tränar dressyr men jag gillar ändå mer att valla boskap, jag kan göra båda delarna och ändå acceptera mig själv. Man måste inte placera sig i ett bestämt fack för att vara en "god ryttare" eller "god hästmänniska". Man måste inte heller hålla på med svensk ridtradition bara för att man befinner sig i sverige. Varför ska man begränsa sig när det finns så mycket mer kunskap att hämta, det betyder inte att det är något fel på den kunskap som finns i sverige bara att den inte har allt.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Konsekvenser för dig i allt annat du vill kommentera.
Borde inte vara svårt för dig att inse vad jag menar.

*
Nu tar jag en paus från Bukefalos några dagar för att ägna mig åt andra uppgifter.

LIA
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Tyder kunskap på sekter och att man är introvert? Jisses, dags att stänga skolorna.

Det kan inte vara sant att du missförstod så till den grad? Läs en gång till.

Jag trodde att kunskap i ett ämne är en förutsättning för en seriös diskussion. Nu framhåller du själv föraktet för denna kunskap, och visar därmed på det meningslösa i att försöka kommunicera med dig.

Det var ju inte alls det jag skrev. Jag vet en hel del om sådant som säger sig vara NH. Ur hästhanteringssynpunkt är jag positiv till en del, neutral till en del och negativ till en del. Därutöver är det ganska mycket med kunskapssynen och annat inom NH som jag verkligen inte gillar, men det har inte direkt att göra med hur hästarna hanteras. Men enligt det sätt att kunna något om NH som du argumenterar för, så kan jag inget om NH därför att jag inte gillar det, och det är liksom pudelns kärna.

Men det viktigaste, vilket du inte visste.

Du säger att det är det viktigaste, jag säger att det inte är det vanligaste att pseudovetenskaper säger sig vara vetenskapliga. Astrologi säger sig ibland vara vetenskap, ibland inte, tex.

Det där med teoriserande. Hur menar du att man ska få fram synpunkter, delge fakta osv utan teori i olika medier för det finns ju inga exakta formler att visa?

Det behövs inte exakta formler, det är tvärtom väldigt mycket som kan visas som tendenser av olika slag, utan något som kan kallas matematisk exakthet. Problemet för NH är hur teorierna blandar och ger av sådant som man nog har läst någonstans (oklart var) och sådant som man själv har tänkt ut eller tycker sig ha iakttagit, och så på ett motsvarande sätt blandar och ger mellan termer hämtade ur etologin (ibland korrekt, ibland felaktigt använda), och egenpåhittade termer - och aldrig får vi reda på vad som egentligen är grunden för olika påståenden. Det saknas källor, helt enkelt.

Ska det stå en liten NH-snubbe på varenda stallbacke och informera?

Trams.

Men lägg då istället fram något ur NH-filosofin som du anser vara negativt ur hästskötselsynpunkt.

Det är ju meningslöst, för du kommer ju att säga att det antingen inte är NH eller att jag har fel. Det jag ogillar mest (förutom brutala inridningar, att binda upp hästens framben och annat våld som förekommer - ja, jag har sett det senare i Sverige, utfört av en svensk NH-utbildare), är pratet om dominans. Det bäddar verkligen för att man inte är ödmjuk mot sin häst. Mest intressant, men också klart felaktigt, är föreställningen att människan kan kommunicera med hästen som om människan vore en häst. Det är en fantastisk föreställning som verkligen förtjänar grundlig analys.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Det förstår jag att du har.

Alltså, den kunskapssynen är vanlig i sektliknande grupper och i en del pseudovetenskaper. Samma begrepp för den kunskapssynen skulle fungera i samtliga fall. Jag tror också att det finns bra begrepp, men jag kommer inte på dem just nu och orkar inte leta.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Mest intressant, men också klart felaktigt, är föreställningen att människan kan kommunicera med hästen som om människan vore en häst. Det är en fantastisk föreställning som verkligen förtjänar grundlig analys.

Fast allvarligt, var har du fått det ifrån, källa?

Annars är nog mer sannt att man brukar säga att man ska utgå från hästen, och kommunicera med den på ett sätt som den förstår. Det innebär i praktiken att man använder kroppsspråket, har kunskap om hur hästar tänker och hur inlärning fungerar och att man blir medveten om sitt eget kroppsspråk och hur det påverkar hästen. Det betyder ju inte att man menar att man ska kommunicera med hästen som om man själv vore en häst. Hur många NH-kurser har du varit på?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Konsekvenser för dig i allt annat du vill kommentera.
Borde inte vara svårt för dig att inse vad jag menar.

*
Nu tar jag en paus från Bukefalos några dagar för att ägna mig åt andra uppgifter.

LIA

När du kommer tillbaka kan du tala om vad du menar, för jag förstår fortfarande inte.

Under tiden du är borta ska jag kommentera i de trådar jag har något att säga, eller fråga, och se vad som händer.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Jag tänker inte gå i polemik med dig, men ber dig fundera, allvarligt fundera, på om det är NH du erfarit.

Undrar vem den där "ansedde NH-utövaren i Borås" är.



LIA

Huruvida det är NH eller inte jag erfarit kan jag ju med säkerhet inte säga, men enl de själva säger de sig utöva NH o alla dessa personer har uppvisat samma beteende. Litesvårt att ta sig en funderare på huruvida det är NH eller inte när man inte är 100% insatt o ingen här kan säga vad NH egentligen innebär, som någon skrev, frågar man 10 personer så får man 11svar. Kan inte du som är insatt i ämnet då förklara för en trögfattad Arabia vad Nh egentigen är och hur det utövas på ett korrekt sätt? Sen kan jag ändra åsikt om jag anser att det är något för min filosofi.

Vem den ansedda personen är tänker jag inte gå ut med här, men det är till denne mina sk NH vänner vänder sig till när det handlar om hanterings "problem".
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Därför att när folk har tagit en kurs i NH anser dom sig kunna allt kanske? Det krävs oerhört mycket känsla och tajming för att få det rätt, inte en massa repviftande.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Återigen, OM HÄSTEN MÅR DÅLIGT OCH TVINGAS OCH DET ÄR EN MASSA VIFTANDE RYCK BRÅK OSV, ÄR DET INTE NH ni ser. Nh ska vara harmoniskt och enkelt, när jag började med min häst krävde jag inte mer än att hon skulle luta sig eller titta åt det håll jag ville. Sen bygger man på det istället för att stå och rycka och dra i ett grimskafft för att skapa bråk. Det är inte filosofins fel om människor missförstått den. `Jag har tagit så pass få lektioner att jag inte vågar använda mig av mer än det jag vet att jag och häst klarar av, annars går det nog åt skogen för mig med.

Kan dra ett exempel när jag hoppat in på drop in ridning några gånger, alltid är det en person av ungefär 10 som sparkar som en tok, rycker i munnen och snärter med piskan för att få den att gå framåt och är sur på hästen hela lektionen, och hästen ser förvirrad ut och gör så gott den kan. Denne personer anser jag ha missförstått ridningen helt. Är det då fel på hela utlärningen från svenska ridskolor?
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast allvarligt, var har du fått det ifrån, källa?

Ids inte leta, och både du och jag vet att vad jag än hittar så kommer du att säga att jag missförstår, eftersom jag enligt din mening inte kan det du tycker att man ska kunna. Att själva knäckfrågan just i den detaljen handlar om kunskapssyn och inte om kunskap, tycks vara lite överkurs i de här sammanhangen.

Jag vet inte riktigt hur jag annars ska tolka allt det där om att bli ledaren, allt det som försvaras/förklaras med hur hästar själva gör mot varandra, käcka små tips om att "prata hästspråk" etc etc etc. De här föreställningarna diskuteras också i viss mån bland etologer, som du nog har hört talas om.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Återigen, OM HÄSTEN MÅR DÅLIGT OCH TVINGAS OCH DET ÄR EN MASSA VIFTANDE RYCK BRÅK OSV, ÄR DET INTE NH ni ser. Nh ska vara harmoniskt och enkelt,

Så det betyder alltså att om man är nybörjare inom NH och gör fel av det skälet, så är det helt fel att kalla det hela för NH, eller för en inlärningsprocess inom NH? Eftersom NH ska vara/är harmoniskt?

Hur ska vi bedöma det om du tycker att det är harmoniskt och jag tycker att det är disharmoniskt?

Kan dra ett exempel när jag hoppat in på drop in ridning några gånger, alltid är det en person av ungefär 10 som sparkar som en tok, rycker i munnen och snärter med piskan för att få den att gå framåt och är sur på hästen hela lektionen, och hästen ser förvirrad ut och gör så gott den kan. Denne personer anser jag ha missförstått ridningen helt. Är det då fel på hela utlärningen från svenska ridskolor?

Och just där visar du ju hur ditt exempel inte håller. Jag har min bakgrund på ridskola, jag har sett det du beskriver, jag vet att det är en del av min bakgrund eller den tradition jag tillhör, eller hur vi ska uttrycka det. Oftast beror det ju på okunskap, men man går ju i ridskola för att lära sig, så vi får väl hoppas att personen blir duktigare med tiden. Sådan ridning är ett exempel på "svensk vanlig ridning", men det är inte ett gott exempel på sådan ridning.

När det gäller NH accepterar du/ni enbart goda exempel, vilket som jag ser det ingår i det underliga tänkesättet (kalla det småsekteristiskt, introvert, pseudovetenskapligt eller vad du vill). Mer normalt och intellektuellt hederligt vore att inse att NH, precis som allt annat, har både bra och dåliga sidor, utförs av både vettigt folk och ovettigt, och av både kunniga och okunniga. Då skulle vi också kunna börja komma ifrån problemet med att man får elva olika svar om man frågar tio personer vad NH är.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Alla uppfattar NH olika, precis som alla uppfattar hoppning, westernridning, dressyr och terrängridning olika, inte sant?

Det är egentligen totalt hopplöst att få folk att förstå vad vi gör inom NH, VARFÖR vi gör det. Även fast vi är flertalet individer som skrivit på denna tråd om VAD vi gör och VARFÖR så verkar ingen vilja förstå :p

Jag skyddar filosofin, självklart! För jag tror på den men jag försöker inte pracka på er den, försöker inte få er att använda den :) Dock så har LIA förklarat, jag har förklarat, tillsammans med MÅNGA andra vad NH är. Alla uppfattar den olika, som sagt, men ändå finner man många likheter av vad vi säger, ni kan enkelt hitta likneleser i hanteringen vi utför och vi är rätt många som säger att vi inte bryr oss om utrustningen och att vi inte viftar med rep etc. Som jag sagt förut men ingen verkade läsa och förstå, jag skapade tråden för att få insyn i vad hästmänniksor verkligen tycker, men bara för det bjöd jag inte in inlägg som vinklar det som om vi som sysslar med NH vore onda eller hänsynslösa.
Precis som ni verkar skydda er ridning och er hantering med näbbar och klor (men det kanske ni inte märkt) så skyddar även vi vår filosofi :) men det är klart, vi kanske inte har rätten att tala för vår sak?

Om ni verkligen hade velat veta vad NH hade varit så hade ni aldrig gått in och klankat ned på oss först och slängt ut argument emot oss. Så gör man inte om man är intresserad av att lära sig, man frågar först skjuter sen ;)
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Alla uppfattar NH olika, precis som alla uppfattar hoppning, westernridning, dressyr och terrängridning olika, inte sant?

Det är egentligen totalt hopplöst att få folk att förstå vad vi gör inom NH, VARFÖR vi gör det. Även fast vi är flertalet individer som skrivit på denna tråd om VAD vi gör och VARFÖR så verkar ingen vilja förstå :p

Jag skyddar filosofin, självklart! För jag tror på den men jag försöker inte pracka på er den, försöker inte få er att använda den :) Dock så har LIA förklarat, jag har förklarat, tillsammans med MÅNGA andra vad NH är. Alla uppfattar den olika, som sagt, men ändå finner man många likheter av vad vi säger, ni kan enkelt hitta likneleser i hanteringen vi utför och vi är rätt många som säger att vi inte bryr oss om utrustningen och att vi inte viftar med rep etc. Som jag sagt förut men ingen verkade läsa och förstå, jag skapade tråden för att få insyn i vad hästmänniksor verkligen tycker, men bara för det bjöd jag inte in inlägg som vinklar det som om vi som sysslar med NH vore onda eller hänsynslösa.
Precis som ni verkar skydda er ridning och er hantering med näbbar och klor (men det kanske ni inte märkt) så skyddar även vi vår filosofi :) men det är klart, vi kanske inte har rätten att tala för vår sak?

Om ni verkligen hade velat veta vad NH hade varit så hade ni aldrig gått in och klankat ned på oss först och slängt ut argument emot oss. Så gör man inte om man är intresserad av att lära sig, man frågar först skjuter sen ;)
Men snälla du. NH är ingen RIDsportgren. Marklydnad kanske.

Det handlar om hur man hanterar hästen. God hästhållning har man inget patent på iom att inte alla har hästarna på lösdrift o alla lösdrifter är långt ifrån bra.
Däremot så behövs lösdrifter numera mer än för unghästar(som förr) iom att hästarna inte rids tillräckligt o då skapas NH-hanteringsbehovet.

Jag anser att det enda som saknades var umgänget med hästarna, fast å andra sidan om de rids så blir inte hästarna till de monster som man uppfattar att de verkar vara idag. Att umgås är inte samma som att vara på hästen hela tiden o kräva microprecision i lydnad.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Fast du slingrar dig nu, det är just detta som är problemet i diskussionerna. Som LIA och andra försökt förklara, NH är ingen exakt vetenskap, det finns inget regelverk, inget TR som man kan gå tillbaks till för att läsa om det man gör eller uttalar är rätt. Man utgår i från hästen, att hästen är en häst och inget annat. Egentligen vädligt enkelt, men så orehört svårt att förstå som det verkar. I synnerhet för kritikerna.

Om NH är ett sätt att tänka, utan regelverk för hur tankebanorna ska löpa, hur menar du då att det ska gå till att exakt förklara (i skrift) vad det står för utan att missförstånd ska uppstå? Om man behöver ett sånt regelverk, en sån exakthet i allt som uttalas/skrivs, då ska man nog hålla sig till ridskolor och andra svenska instanser för hästträning och ridning.

NH och den tradition som NH kommer ur har ett mer jordnära sätt att förhålla sig till kunskap om hästträning och hur den ska spridas, men i den moderna tid vi lever i så försöker några ändå att sätta det på pränt och/eller sprida det i moderna medier, självklart kan det uppstå missförstånd, självklart är en del av dom som uttalar sig inte mogna uppgiften, men så är det ju även inom andra inriktningar, inte minst den traditionellt svenska.

Även om man anammar NH så kanske man inte gillar allt som alla andra NH:are säger/gör precis som inom det traditionellt svenska, man tar till sig viss saker och inte andra. Varför måste det vara så att NH är allt som alla gör som ser ut som NH och/eller som någon påstår är NH, eller som någon påstår sig sett vara NH och att alla som pysslar med NH är gör/säger/ menar exakt likadant?

Det jag tycker är lite underligt är att du och andra, trots att ni gång efter annan får detta förklarat för er, fortsätter att mala på i dessa banor och kräver exakthet där det inte går att få, man kan inte annat än tro att ni faktiskt helt enkelt inte vill annat än missförstå och då är det ganska meningslöst att diskutera.
 
Senast ändrad:
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Pratar vi om att ha hästen som en hund?

visst var det du som inte ansåg att man skulle rida unghästar då de får kondis o blir starka:confused:

Frö RIDNING är väl det ett vettigt argument- att man bygger upp dem iom att de inte är födda med ryttare på ryggen.

Om man inte klarar av lite bus från en unghäst så finns det gamla tjocka trötta att tillgå. Det är ju det som är problemet idag. att man köper fel typ av häst som inte passar ens egen läggning eller intresse o istället ska anpassa även unghästar att ALLTID uppföra sig.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Men alla säger ju olika, hur kan man inte dra en sadan slutsats? Som nagon annan skrev, fragar du 10 pers vad NH är far du 11 olika svar och inte ens NH utövarna kan enas om vad riktig NH är.
QUOTE]

Men där har du väl ringat in problematiken med att det sätte ett namn på det hela? Det handlar ju om (anser jag) att ha en hästhållning och ett sätt att hantera hästarna som utgår från hur hästar fungerar. Det finns säkert hur många olika varianter som helst på det. De "stora" och kända inom detta har ju inte samma tankar och metoder helt, men ändå kallar de det NH. Inte konstigt att man får olika svar av alla. För min del får de kalla det vad som helst. Sund hästhantering som utgår från hästars sätt att vara och kommunicera kunde gamla hästkarlar som arbetat med hästar hela sitt liv lära ut, men skillnaden är att de inte hade ett namn på det.
För den oerfarne är det säkert enklar att få ett system att följa, men det passar ju inte alla. Det finns ju mängder med hästägare som har en sund och bra hantering och kommunikation med sina hästar utan att sätta på ett namn. Precis som inom ridningen blir denna etikett till nackdel tycker jag.
Jag bugar :bow: åt alla som hanterar sina hästar utifrån deras sätt att vara oavsett om de kallar det NH eller inte.
Vi ska vara vetgiriga, söka kunskap, fylla på vår erfarenhetsbank hela tiden för att kunna ta hand om våra hästar så bra som möjligt. Inte bråka om en etikett.
 
Sv: Är vi hästvärldens "hippies" ?

Alla uppfattar NH olika, precis som alla uppfattar hoppning, westernridning, dressyr och terrängridning olika, inte sant?

Det är egentligen totalt hopplöst att få folk att förstå vad vi gör inom NH, VARFÖR vi gör det. Även fast vi är flertalet individer som skrivit på denna tråd om VAD vi gör och VARFÖR så verkar ingen vilja förstå :p

Jag skyddar filosofin, självklart! För jag tror på den men jag försöker inte pracka på er den, försöker inte få er att använda den :) Dock så har LIA förklarat, jag har förklarat, tillsammans med MÅNGA andra vad NH är. Alla uppfattar den olika, som sagt, men ändå finner man många likheter av vad vi säger, ni kan enkelt hitta likneleser i hanteringen vi utför och vi är rätt många som säger att vi inte bryr oss om utrustningen och att vi inte viftar med rep etc. Som jag sagt förut men ingen verkade läsa och förstå, jag skapade tråden för att få insyn i vad hästmänniksor verkligen tycker, men bara för det bjöd jag inte in inlägg som vinklar det som om vi som sysslar med NH vore onda eller hänsynslösa.
Precis som ni verkar skydda er ridning och er hantering med näbbar och klor (men det kanske ni inte märkt) så skyddar även vi vår filosofi :) men det är klart, vi kanske inte har rätten att tala för vår sak?

Om ni verkligen hade velat veta vad NH hade varit så hade ni aldrig gått in och klankat ned på oss först och slängt ut argument emot oss. Så gör man inte om man är intresserad av att lära sig, man frågar först skjuter sen ;)


Ok. Jag återupprepar mig:



"Fast vadå... vad ville du med tråden? Att det enbart skulle bli hyllning till allt som någonsin kallas NH?

Vad är det som du ("ni"?) inte får sagt för att skydda filosofin? Vilken inte blivit definierad här; MR, PP, Hempfling och många många fler anser sig hålla på med NH. Även Clinton i USA som slår unghästar med foderpåsar rakt i ansiktet - det är NH enligt honom.

Givetvis blir det en diskussion, givetvis tycker folk olika saker beroende på sin utgångspunkt, erfarenhet och kunskap. Det är ju hela poängen, och gör att tråden faktiskt blir intressant att följa. Dessutom nämns såklart offerrollen - ingen lyssnar och förstår oss... Gillar man det inte har man helt enkelt inte fattat.

Jag har som sagt gått NH-kurser, och tyckte det var spännande, jag har läst en hel del litteratur, av kända människor som anser sig vara NH:are, och tyckte det var spännande också. Men jag köper helt enkelt inte den hantering och det synsätt som främst genomsyrat den NH jag läst om, tränat, och mött i vardagen.

Det är inte för att jag enbart mött galna människor som i NH:ns namn misshandlar sina djur. Det är inte heller så att jag tycker allt är helfel i alla sammanhang. Jag bara tycker att den fullt vanliga hästhantering jag lärt mig på exempelvis ridskola, helt enkelt är både tydligare, enklare och mer effektiv att använda för både människa och häst.

Hästar är lättränade och vänliga djur. Det behövs bara tydlighet, BERÖM, samt en etologisk förståelse för hästen som levande varelse. Man behöver inte göra saker så komplicerade."




Jag är givetvis ingen expert på NH, liksom jag inte är någon expert på Strömsholmshästhantering, eller ridning, eller vad det nu vara månde. Men jag är sannerligen inte totalt okunnig om ämnet. Jag har tagit till mig en stor del av den litt som finns, jag har gått ett flertal kurser, är fortfarande intresserad av att utveckla mig själv och mitt hästkunnande, oavsett inriktning. MEN fortfarande är jag inte imponerad av den NH jag stött på.

De positiva sakerna, för det finns positiva saker vilka jag också redan skrivit ovan, är sådant som jag redan hade med mig i bagaget. Det var kul att se detta igen. Men det finns också mycket annat som jag helt enkelt inte ser någon användning för så länge hästen faktiskt sköts och tränas på ett vettigt sätt. Då måste den inte specialhanteras överhuvudtaget.

Och detta med det "naturliga" - filosofin som hävdar att man hanterar sina hästar naturligt... det naturliga är att hästen drar järnet när den ser ett rovdjur som människan. Hästhantering och ridning är inte naturligt. Vi är inga hästar, vi kommer aldrig kunna kommunicera på hästars vis - våra kroppar är inte formade så och vi har inte den känsligheten rent fysiskt.

Jag blir faktiskt lite stött av att hela tiden få höra att upplevelser, kunskap, och information helt enkelt inte räknas om man inte blir frälst. Hade jag suttit här och skrivit att NH är skitbra och fantastiskt, så vore min kunskap plötsligt värdefull och "rätt". Nu gör jag inte det, och då har jag antingen träffat folk som inte håller på med "riktig NH", eller helt enkelt inte fattat. :devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp