Är lärare verkligen så dumma?

Eh. Nej det är jag inte säker på.. Jag är inte testad på något annat vis annat än att jag gjorde ett skolmognadstest som sexåring för att avgöra om jag skulle få börja skolan ett år i förtid och fick grönt ljus för det. Av någon anledning jag inte minns började jag förskolan ett år i förtid. Valde dock slutligen att inte börja skolan förrän i normal tid.

Jag hade med ett undantag väldigt lätt för mig hela skoltiden, liten insats och höga betyg utan att anstränga mig. Undantaget är/var matematik. Det har aldrig varit min starka sida sedan man lämnade högstadiematten. Det gick ändå helt okej tills trigonometrin. Där gick det inte.jag gjorde tre försök (på den tiden hette det matematik c på gymnasiet där trigonometrin dök upp) utan att knäcka koden.

Jag skriver 2.0 på verbala delen på högskoleprovet utan minsta besvär och med tid över. Den kvantitativa delen däremot, där skriver jag typ 1.3.. Så det kvarstår så att säga. Och sådana där IQtest där man ska svara på "vilken figur är nästa figur"-frågor får mig att känna mig som en idiot..
Jag förstår.
Jag hade själv svårt för matte i skolan. Såg helt enkelt ingen mening och var inte intresserad.
Nu tycker jag dock inte det är så svårt. Man kan ju ha en hög begåvning trots att man har svårare för vissa saker. Det är snarare ett generellt sätt att tänka.
Men då brukar man ha lätt för matriserna, dvs figurerna.
Men man kan genom waistest göra ett mer generellt iqtest. Jag skulle kunna tro att du ligger hyfsat högt om det är så som du säger.
 
Vet inte om det framgick, men vi skriver alltså och sitter på helt olika ställen.

Just att traggla med saker man har svårt med är jag fullt med på. Men inte när man förstår precis vad/ hur man ska göra

Skulle du kunna prova att göra på lärarens sätt ett tag. Även om du förstår. Så du visar läraren att det här är jättelätt för dig och du kan det? Och se hur läraren då agerar.
 
"Vinner nästan alltid". Det är en helt annan sak än att chefen nästan alltid har rätt ;)

Jag har bitit mig i tungan måånga gånger. Som vuxen. Och vägt formuleringarna på guldvåg ännu fler gånger.
Det har du rätt i. Skulle ha skrivit rätt med citattecken :laugh::D

Jag håller på att lära mig det nu :up: yay? :p
 
haha i feel you! Man hittar så otroligt intressanta saker på nätet. Jag blir stressad av allt jag inte kommer hinna läsa innan jag dör.
Du är säkert en högpresterande elev oavsett vad och det är ofta de som kommer längst i samhället.
2e-personer blir ofta utbrända eller tar psykisk skada så det är egentligen inget att stå efter.
 
Vet inte om det framgick, men vi skriver alltså och sitter på helt olika ställen.

Just att traggla med saker man har svårt med är jag fullt med på. Men inte när man förstår precis vad/ hur man ska göra
Varför säger du då inte till läraren att du behöver en paus från tragglandet och vill göra andra uppgifter ett tag för att inte tappa gnistan och lusten? Mycket lättare för läraren att förstå det än "känns det här nödvändigt?"

Då kanske läraren kan ge dig annat att göra ett tag, eller be dig göra några uppgifter till för att läraren behöver se att du faktiskt har förstått. Hen kan inte veta mer än vad du säger och uppvisar, och här har du varken sagt att du har svårt för tragglandet av sådant du redan förstår och du har inte heller visat att du förstår fullt ut eftersom du ju gjorde något fel precis nyligen som jag förstår det.
 
Det var TS som skrev att hon troligen har en mild särbegåvning. Det tolkar jag som att hon anser sig befinna sig snäppet över medel. Men självklart finns särbegåvning i olika grader också. Man kan vara alltifrån smart till geni.
Men om man kategoriserar sig som mild särbegåvning utan att ha gjort iq-test skulle jag personligen inte bråka om uppgifterna utan bara gotta mig åt att jag hade lätt för att lösa dem. Det är inte ens säkert att det rör sig om särbegåvning för en duktig eller högpresterande elev räknas inte till kategorin särbegåvad. Särbegåvad är något utöver duktig och högpresterande. Det finns inte alltid en sådan elev på varje skola, så ovanligt är det.
Jo jag vet. Jag har forskat i särbegåvning. :D

Särbegåvad är man om man har över 125 i IQ. Sen finns det givetvis de som har högre men antingen är man det eller inte.

Man brukar räkna på ca 5% är särbegåvade så på en skola med 100 elever har fem en IQ på över 125.
 
Jag har aldrig funderat så mycket över det faktiskt. Utan bara insett - över tid - att mycket är lättare för mig än andra och att jag verkar minnas lättare. Och att jag alltid varit mer nyfiken och vetgirig än andra. Drev min stackars mor till vansinne genom att läsa uppslagsverk och sedan ställa miljoner frågor som "vad åt vikingarna", "vilka sjukdomar kunde en dinosaurie få?", "varför trodde de på asagudarna" och liknande hon inte kunde ha en aning om.Min mor var en smart moder och introducerade mig snabbt för biblioteket. Där jag snabbt blev bästis med bibliotekarien 😂

Google är det bästa som hänt mänskligheten. Nu slipper jag gå runt och inte veta när jag börjar fundera över udda frågor. Jag har måste veta ocd och har extremt svårt att släppa något utan att få svaret på det. Jag tror risken är större de skulle konstatera något inom autismspektrumet än särskild begåvning om de fick testa mig ;)
haha i feel you! Man hittar så otroligt intressanta saker på nätet. Jag blir stressad av allt jag inte kommer hinna läsa innan jag dör.
Du är säkert en högpresterande elev oavsett vad och det är ofta de som kommer längst i samhället.
2e-personer blir ofta utbrända eller tar psykisk skada så det är egentligen inget att stå efter.
 
Jo jag vet. Jag har forskat i särbegåvning. :D

Särbegåvad är man om man har över 125 i IQ. Sen finns det givetvis de som har högre men antingen är man det eller inte.

Man brukar räkna på ca 5% är särbegåvade så på en skola med 100 elever har fem en IQ på över 125.

Är det några andra krav för att man ska klassas som särbegåvad, utöver IQ över 125? Eller går man rakt av bara på IQ?
Någon speciell "typ" av IQ eller ett genomsnitt mellan de olika delmomenten (ord, figurer, siffror osv)?

Ursäkta att jag spårar iväg lite @Aliisa
 

Bifogade filer

  • 870E060F-6A2C-4B63-83FE-DBEC33F54FE8.png
    870E060F-6A2C-4B63-83FE-DBEC33F54FE8.png
    72,8 KB · Visningar: 54
Jag har alltid tyckt att matte är roligt, men bara med en bra lärare. Redan i första klass var jag uttråkad i matten, lösningen var att jag gör hela boken så får jag nästa. Jag låg på samma nivå som en fjärdeklassare, det blir många fylleriuppgifter.

Den här läraren fungerar säkert utmärkt till vanliga tonåringar, det vet jag inget om. Och ifrågasätter heller inte det, utan just om hon är lämplig lärare för mig. Jag vet att skolan har brist på lärare så då hade hon kunnat göra mer nytta med någon annan :)

Jag har inte läst hela tråden. Men frågan är ju faktiskt lite hur intelligent du faktiskt är. Särbegåvade barn behöver verkligen inte repetera och repetera matten. Tvärtom. Och lärare i allmänhet har väldigt svårt att se, förstå och hantera dessa individer. Jag tycker att du ska läsa/titta på föreläsning på youtube om det om särbegåvning och göra ett intelligenstest- ett riktigt. Det är inte en helt osannolik tanke. Det skulle förklara ganska mycket. Du förstår säkert mer när du läser om det. Och ÄR det så, ja, då behöver skolan Definitivt ändra upplägg. Om inte, skärp dig <3

/ Lärare
 
Men om du nu har mild särbegåvning kan du ju inte på fullt allvar tro att det måste vara en professor för att undervisa dig i högstadiet? Din lärare kan ju fortfarande mycket mer än dig, inser du inte det? Särbegåvning innebär inte att man kan allt, det innebär att man har lätt att lära sig saker.
Inte bara så, dessvärre. Man måste förstå att särbegåvade lär sig på andra vägar. Och har man inte lärare som förstår hur särbegåvade (här ska inte alla dras över en kam) lär sig blir det svårt. Jag har undervisat flera och det går inte att slänga fram en mattebok och säga att man ska lösa de lätta matteuppgifterna först. Klassisk undervisning funkar sällan. Man förstår ofta de underliggande systemen för hur man ska tänka intuitivt. Det är inte förrän man kommer upp på mkt hög nivå de ens ser el är medvetna om hur de tänker. Det bara sker. Och när de väl fattat, så kan de använda det på avancerade saker och så vidare. Många ggr är inte svaret att vara lärare, utan mer coach till hur man förhåller sig till ämnen och sin hjärna. Om man inte är särbegåvad lärare själv som kan haka på.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 849
Senast: Inte_Ung
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 435
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För knappt ett år sedan så var jag på fullaste allvar på väg att säga upp mig från det jobb jag då nyligen hade börjat på. Orsaken var...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hallåjj! Jag har en son, fyller sju om några dagar, som alltid varit svag i sin impulskontroll. Han var sen i talet, och uttryckte...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 074
Senast: Basilika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Skaffa barn eller inte
  • Tävling i julsnaps

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp