Är lärare verkligen så dumma?

Det finns tre nivåer i varje kapitel, i matten. Första uppgifterna var alltså första nivån. Hade hon pratat (vilket hon kanske hade, jag vet inte) med förra läraren hade hon fått reda på att det är endast nivå tre och möjligtvis några två (om jag inte visste alls).

Jag är också en sån som oftast bara ser svaren. Jag har dock lärt mig att skriva ner hur jag "tänker" (jag använder sällan sättet jag skriver på, men visar att jag kan det).
 
Jag har autism, är särbegåvad (nånstans över 130 i IQ, det blir svårt att mäta där någonstans) samt att jag är lärare.

Du var inte särskilt trevlig, nej. Och det ligger på dig. Speciellt i textform får man vara hemskt noga med hur man uttrycker sig, även om barmhärtighetsprincipen borde gälla så kan inte alla den. Man behöver inte alltid vara snäll, men man bör vara trevlig. Har man svårt för det får man träna på det, i stället för tex matte.

När det kommer till matte så finns det (minst) 5 olika sätt att lösa tal:
1, man "ser" svaret. Det är uppenbart att det är 3 (tex)
2, Man ritar sig fram till svaret
3, man resonerar/testar sig fram till ett lämpligt svar
4, man använder sig av en mattematiskt korrekt lösningsformel
5, man använder sig av den mest effektiva mattematiskt korrekta lösningsformeln.

Probemet med att vara särbegåvad är att man ofta (på lägre nivå, typ högstadiet och gymnasiet) lätt hamnar i 1. Vilket gör det stört omöjligt att faktiskt ta sig till sista stegen. Det matteläraren vill se, är att man hamnar på minst 4, men helst 5. Då behövs repetition, och tragglande. För att se att eleven faktiskt har nått längre, och inte bara hamnat i 1 och efterkonstruerar en lösning via tex 3. (Där hamnade jag ofta).

Jag tyckte också att matte var skittråkigt. Tills typ c-kursen (idag 3) på gymnasiet. Men det gav mig mer tid att öva på tex EQ, hur man jobbar ihop med andra och hur man jobbar i grupp.
Herregud. Du sammanfattade och förklarade just problematiken som jag kämpade med under hela min skolgång. "Pedagogiken" som tillämpades på min tid har gjort att jag fortfarande 25 år senare får total blackout om jag tror att jag ska lösa ett matteproblem. Som vuxen har jag skämtsamt börjat säga att min hjärna löser problemen fint ända tills jag ska lägga mig i...

Jag har heller aldrig hört talas om 2e, på min tid pratades det inte om särbegåvning heller, det var först efter suicidförsök i 20-årsåldern och utredning hos psykiatriker som de testade min iq och placerade mig inom autismspektrat. Det gjorde susen för hur jag hanterar mig själv, men jag får forftarande black out om nån nämner matte!
 
Jag gjorde inget speciellt. Jag har viljat kunna gå i skolan som vanligt, men insett att det tar betydligt mer än det ger.

För många är skolan ett ställe att vara social på, jag har ett väldigt lågt behov av att vara social. Många behöver lära sig de olika ämnesområden, jag kunde det mesta och resten fick jag ändå lösa själv.

Jag är fullt medveten om skolplikten, vad hjälper det när man mår dåligt?
Då antar jag att du fått verktyg att jobba med hemifrån i och med att du inte behövt gå om.

När det gäller läraren så var du oförskämd när du uttryckte dig på det sättet som du gjorde. så om du inte anser att du ska behöva finna dig i det inlärningssätt som tagits fram för att passa majoriteten av eleverna i svenska skolan, så tycker jag att du åtminstone bör jobba på din attityd. "Jag är sån" duger inte.
 
Exakt så är det nämligen.
Man är bäst förstådd inom 15 enheter. Dvs att jag som har en iq på 140 har lättast med de som ligger mellan 125-155. Därför blir det så svårt att förstå sig på de som ligger i
normalgruppen.
Vart kan jag läsa mer om detta?
 
Då antar jag att du fått verktyg att jobba med hemifrån i och med att du inte behövt gå om.

När det gäller läraren så var du oförskämd när du uttryckte dig på det sättet som du gjorde. så om du inte anser att du ska behöva finna dig i det inlärningssätt som tagits fram för att passa majoriteten av eleverna i svenska skolan, så tycker jag att du åtminstone bör jobba på din attityd. "Jag är sån" duger inte.
Nej, det har jag inte.

Jag frågar för att jag undrar. Och jag menar inget annat än vad jag frågar, för att det inte ska misstolkas. Jag frågade om det var nödvändigt för att jag undrade, men vad jag vet så är många lärare inne på att repetion är jättebra.
 
Jag fick inget IQ-värde och det stör mig enormt. Det står bara ”åtminstone normalbegåvad” i min utredning och i journalen. Säkert finns det i några arkiverade papper för de måste ju haft underlag.
Jag har inte heller siffror. Det står bara "mycket mycket begåvad" och min utredare sa att det inte var meningsfullt att prata om siffror, men ritade en normalkurva, ett kryss där han bedömde att jag befann mig och sa att jag tillhör hundrade percentilen. 🤷‍♀️
 
Lite ot men jag har blivit väldigt nyfiken. Kan man få göra t ex WAIStest/motsvarande som vuxen bara för att man vill? (såklart att man betalar för det)

Bara för att se om jag fortfarande känner mig dum i huvudet av IQtest enligt Mensa med "vilken jävla symbol/mönster kommer sen" googlade jag igår. Test på nätet kan ju aldrig mäta sig med test i verkligheten. Men gjorde om mensas och så hittade jag ett större med fler delar som illustrerad vetenskap hade och som "testar din visuella förmåga, dina språkkunskaper, ditt logiska tänkande, ditt matematiska tänkande samt ditt minne" . Låt oss säga att det var ett extremt stort glapp i vad de indikerade/upskattade.

Men det räckte för att bli nyfiken på om man kan få ett test motsvarande wais bara för man vill det?

Undrar om någon bedömt utan att göra en regelrätt utredning under tiden jag var inom psykiatrin förresten? Kanske ska gräva fram journalerna i källaren. Men då borde de ju talat om det.
 
Lite ot men jag har blivit väldigt nyfiken. Kan man få göra t ex WAIStest/motsvarande som vuxen bara för att man vill? (såklart att man betalar för det)

Bara för att se om jag fortfarande känner mig dum i huvudet av IQtest enligt Mensa med "vilken jävla symbol/mönster kommer sen" googlade jag igår. Test på nätet kan ju aldrig mäta sig med test i verkligheten. Men gjorde om mensas och så hittade jag ett större med fler delar som illustrerad vetenskap hade och som "testar din visuella förmåga, dina språkkunskaper, ditt logiska tänkande, ditt matematiska tänkande samt ditt minne" . Låt oss säga att det var ett extremt stort glapp i vad de indikerade/upskattade.

Men det räckte för att bli nyfiken på om man kan få ett test motsvarande wais bara för man vill det?

Undrar om någon bedömt utan att göra en regelrätt utredning under tiden jag var inom psykiatrin förresten? Kanske ska gräva fram journalerna i källaren. Men då borde de ju talat om det.

Om det är till nån vägledning för dig så har jag gjort illvet-testet och det skiljde nån/några få siffror från det resultat jag fick när jag gjorde tester inom npf-utredningen. Så för mig stämde det iallafall rätt bra.
 
Nej, det har jag inte.

Jag frågar för att jag undrar. Och jag menar inget annat än vad jag frågar, för att det inte ska misstolkas. Jag frågade om det var nödvändigt för att jag undrade, men vad jag vet så är många lärare inne på att repetion är jättebra.
Det är den där fina linjen där vissa anser att de uttrycker sig "rakt" men när de egentligen uttrycker sig plumpt och otrevligt. Men då vet du ju nu att du gick över gränsen, så att du kan uttrycka dig på ett annat sätt i fortsättningen.
 
Det är den där fina linjen där vissa anser att de uttrycker sig "rakt" men när de egentligen uttrycker sig plumpt och otrevligt. Men då vet du ju nu att du gick över gränsen, så att du kan uttrycka dig på ett annat sätt i fortsättningen.
Jag vet att jag gick över gränsen enligt henne, det verkar som att hon ändå tolkade frågorna. Jag skriver på samma sätt hela tiden till lärarna, för att dem inte ska behöva tolka vad jag menar. Det är möjligt att jag uttrycker mig annorlunda nästa gång, men främst kommer jag be om en genomgång. Jag tycker att det är enklast att göra uppgifterna själv, för då väljer jag också uppgifter. Tyvärr funkar det inte att hoppa över ett helt kapitel bara för att man kan det (och jag förstår att de måste se att jag kan det).
 
Jag vet att jag gick över gränsen enligt henne, det verkar som att hon ändå tolkade frågorna. Jag skriver på samma sätt hela tiden till lärarna, för att dem inte ska behöva tolka vad jag menar. Det är möjligt att jag uttrycker mig annorlunda nästa gång, men främst kommer jag be om en genomgång. Jag tycker att det är enklast att göra uppgifterna själv, för då väljer jag också uppgifter. Tyvärr funkar det inte att hoppa över ett helt kapitel bara för att man kan det (och jag förstår att de måste se att jag kan det).
Har ni inte prov i skolan för att visa vad ni kan (betyg)? Att ha en lärare som hela tiden skall kolla en är ju inget vidare.
 
Förtydligande: jag tror faktiskt inte det. Men ibland känns det så.

Jag har lektion skriftligt, har aldrig träffat läraren.

Jag hade lektion idag, matte. Jag gjorde en miss första uppgiften men rättade mig själv. Läraren frågar några andra likadana frågor (olika siffror men exakt samma räknesätt) och jag svarar. Efter några uppgifter tröttnar jag och frågar "Känns det här nödvändigt?". Läraren svarar "Ja vi ska stärka och befästa kunskaperna". Det är inte så man befäster kunskaper, repetion är bra men med vissa intervaller och då räcker det med att påminna om att såhär gör man, inte traggla många uppgifter. Det har tagit mer än en termin för att jag öht skulle få uppgifter, så jag ligger lite efter men inte överdrivet då jag alltid legat lite före.

Jag svarar att då kan hon ha lektion med någon annan.
Bara första tycker jag att hon borde förstått, nu är jag enligt mig övertydlig.
Då frågar hon: Tycker du att vi ska gå vidare till uppgift 6 istället?

Den är precis likadan, men det är en textuppgift så man måste hitta siffrorna vilket inte är svårt. Det är få människor jag är så tydlig och konsekvent med som med skolfolk, för att undvika missförstånd. Jag är ofta sarkastisk utan att vara otrevlig, men det är så jag är. Det är jag inte med lärarna, de verkar inte kunna tolka det utan tror att jag är dum på riktigt.

Jag frågar om hon läste vad jag skrev, hon svarar att hon gärna vill fortsätta lektionen med mig. Det hjälper inte att hon vill det när hon inte läser vad jag skriver, alternativt hittar egna tolkningar.

Jag frågar om hon har rätt inställning och kunskap för det. Observera att jag inte ifrågasätter hennes förmåga som lärare generellt.

Hon frågar om vi ska gå vidare till uppgift 6.
Nu har jag tröttnat ordentligt.

Jag svarar att läs igenom vad jag har skrivit så har du svaret.

Nu har tiden för lektion gått ut så hon säger att vi slutar nu och hörs nästa vecka.

Jag är medveten om att jag inte är jättetrevlig, men kan faktiskt inte tycka att hon är det heller. Jag hade kunnat skriva vad jag tänkte, men det om något hade vart otrevligt.

Nu kom min mamma hem frän sipmötet (som var planerat idag). Då säger hon att de har sagt att det räknas som kränkande det jag skrivit? Och att rektorn minsann läst konversationen. Jaha, gör det då.

Jag är inte rädd för rektorn och har inga problem med att stå för vad jag sagt eller skrivit, anledningen till att jag vill ha lektion skriftligt. Min tanke med skrift är att både jag och läraren måste stå och hålla vad som skrivs (vilket det inte gör ändå).

Jag har alltid haft problem med att ha lätt för mig, jag vill inte riskera att det blir som i andra klass. Jag har lägre tröskel till vad som är traggel än de flesta och vad jag haft om skolan lyssnat.

Så nu är min fråga, tycker ni att jag var otrevlig/ kränkande mot läraren?
Ja jag tycker du var otrevlig och respektlös mot läraren!
 
Lite ot men jag har blivit väldigt nyfiken. Kan man få göra t ex WAIStest/motsvarande som vuxen bara för att man vill? (såklart att man betalar för det)

Bara för att se om jag fortfarande känner mig dum i huvudet av IQtest enligt Mensa med "vilken jävla symbol/mönster kommer sen" googlade jag igår. Test på nätet kan ju aldrig mäta sig med test i verkligheten. Men gjorde om mensas och så hittade jag ett större med fler delar som illustrerad vetenskap hade och som "testar din visuella förmåga, dina språkkunskaper, ditt logiska tänkande, ditt matematiska tänkande samt ditt minne" . Låt oss säga att det var ett extremt stort glapp i vad de indikerade/upskattade.

Men det räckte för att bli nyfiken på om man kan få ett test motsvarande wais bara för man vill det?

Undrar om någon bedömt utan att göra en regelrätt utredning under tiden jag var inom psykiatrin förresten? Kanske ska gräva fram journalerna i källaren. Men då borde de ju talat om det.
Det är någon behörighet/licens som kostar ganska mycket för att ha tillgång till dem, tror jag.
Men hittar du en privat psykolog som har det, varför inte? Testa med de privata firmorna som i vissa län gör NPF-utredningar på uppdrag av landstinget, de måste ju ha.

Det intressanta med WAIS är egentligen att man får så många olika värderingar av olika sorters förmågor typ verbalt, logiskt, visuspatialt osv. Så generella IQ blir inte längre det mest intressanta resultatet. Jag har t.ex. kasst arbetsminne och det påverkar ju mycket och är himla bra att veta. Se till att även betala för genomgång av vad resultatet innebär, det är mer värt än siffrorna.
 
Jag har försökt få prov, och de ska fixa. Tror det var i april (?), så särskillt snabbt går det inte
Men alla i klassen måste väl skriva prov, typ 2 gånger per termin eller så, i varje ämne? Låter väldigt underligt att göra speciella prov för dig eller har du någon form av speciallösning i skolan?
 
Men alla i klassen måste väl skriva prov, typ 2 gånger per termin eller så, i varje ämne? Låter väldigt underligt att göra speciella prov för dig eller har du någon form av speciallösning i skolan?
Jag vet inte hur det är för de andra, ja det är en speciallösning med skypelektioner
 
Jag vet att jag gick över gränsen enligt henne, det verkar som att hon ändå tolkade frågorna. Jag skriver på samma sätt hela tiden till lärarna, för att dem inte ska behöva tolka vad jag menar. Det är möjligt att jag uttrycker mig annorlunda nästa gång, men främst kommer jag be om en genomgång. Jag tycker att det är enklast att göra uppgifterna själv, för då väljer jag också uppgifter. Tyvärr funkar det inte att hoppa över ett helt kapitel bara för att man kan det (och jag förstår att de måste se att jag kan det).
En mening betyder ofta mycket mer än vad det står för de flesta. De tolkar in undermeningar.

Så om du bara undrar exakt det som står tror jag att det är bättre om du skriver mindre burdust om du vill att läraren ska tolka frågan på samma sätt som du gör det.

Det är trots allt mottaget budskap som räknas, inte det sända.

(Så som någon skrev ovan till exempel. -Jag tycker det är väldigt jobbigt med repetition, kan vi repetera det här igen i morgon, eller kan jag repetera själv och gå till en annan uppgift? Min förra lärare lät mig göra diagnosen först/min förra lärare hoppade över första bitarna av varje kapitel. Det fungerade jättebra, kan vi prova?)

Jag svarar att då kan hon ha lektion med någon annan.
Om förhållandena med dig är som du säger så måste du rimligen vara medveten om att läraren inte alls kan ha en lektion med någon annan plötsligt just då.

1. Lärarens chef har sagt att läraren ska ha lektion med just dig just då.

2. Läraren kan inte jaga upp en annan elev på så kort varsel. Tänk själv om en lärare ringde dig och sa att vi ska ha lektion om två minuter för Pelle ville inte ha lektion längre nu. Det vore otrevligt mot den eleven.

Så det borde framstå som helt självklart för dig att läraren inte kan ha en lektion med någon annan just då.

Alla som läser den meningen läser den utifrån att de vet att du har den ovanstående informationen.

Så då låter meningen som någonting en drottning säger till en tjänare. Eller en husfru till ett hembiträde som irriterar henne.

Det gör att den som behandlas som en tjänare eller ett hembiträde lätt blir ledsen. Eftersom personens riktiga chef har gett uppgiften och hon sitter där mellan skål och vägg.
 
Jag har inte heller siffror. Det står bara "mycket mycket begåvad" och min utredare sa att det inte var meningsfullt att prata om siffror, men ritade en normalkurva, ett kryss där han bedömde att jag befann mig och sa att jag tillhör hundrade percentilen. 🤷‍♀️
När man kommer upp till högre siffror så ger inte testet några exakta resultat.
Frågorna inte konstruerade för att mäta skillnaden mellan 140 eller 150, utan inom det området där de flesta ligger. För de på låga nivåer där man kan behöva ta reda på om de ligger på typ 40 eller 60 så görs andra tester som är gjorda för att mäta i det området.
Sen är testet utprovat på någon viss mängd folk som det är kalibrerat efter så man vet att nivåerna är rätt mot totala befolkningens spridning (statistiskt osv.) De höga resultaten är det så få personer som får så då är de inte tillräckligt många för att kalibreringen är säker heller.
 
En mening betyder ofta mycket mer än vad det står för de flesta. De tolkar in undermeningar.

Så om du bara undrar exakt det som står tror jag att det är bättre om du skriver mindre burdust om du vill att läraren ska tolka frågan på samma sätt som du gör det.

Det är trots allt mottaget budskap som räknas, inte det sända.


Om förhållandena med dig är som du säger så måste du rimligen vara medveten om att läraren inte alls kan ha en lektion med någon annan plötsligt just då.

1. Lärarens chef har sagt att läraren ska ha lektion med just dig just då.

2. Läraren kan inte jaga upp en annan elev på så kort varsel. Tänk själv om en lärare ringde dig och sa att vi ska ha lektion om två minuter för Pelle ville inte ha lektion längre nu. Det vore otrevligt mot den eleven.

Så det borde framstå som helt självklart för dig att läraren inte kan ha en lektion med någon annan just då.

Alla som läser den meningen läser den utifrån att de vet att du har den ovanstående informationen.

Så då låter meningen som någonting en drottning säger till en tjänare. Eller en husfru till ett hembiträde som irriterar henne.

Det gör att den som behandlas som en tjänare eller ett hembiträde lätt blir ledsen. Eftersom personens riktiga chef har gett uppgiften.
Som speciallärare kan hon troligtvis gå in i någon av alla stökiga klasser och hjälpa till. Annars kan hon veta det till nästa gång, så att hon gör något meningsfullt. Jag har ingen kontakt med rektorn eller möjlighet till det
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 849
Senast: Inte_Ung
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 435
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok För knappt ett år sedan så var jag på fullaste allvar på väg att säga upp mig från det jobb jag då nyligen hade börjat på. Orsaken var...
Svar
0
· Visningar
381
Senast: cassiopeja
·
Övr. Barn Hallåjj! Jag har en son, fyller sju om några dagar, som alltid varit svag i sin impulskontroll. Han var sen i talet, och uttryckte...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 074
Senast: Basilika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp