Snurrfian
Moderator
Precis som @Asko skriver så även om ni sitter på olika platser så kan läraren se om du gör uppgiften och har förstått när ni gör uppgifterna i real tid uppkopplade.Vet inte om det framgick, men vi skriver alltså och sitter på helt olika ställen.
Just att traggla med saker man har svårt med är jag fullt med på. Men inte när man förstår precis vad/ hur man ska göra
Tillägg: Jag går i sjuan, och ska då ha gått i skolan sju år enligt årsplanen. Jag har gått tre år, endast detta år har jag uppgifter hemma. Har även alltid vart hemma en dag i veckan, utan uppgifter.Det är inte för att det var så roligt att vara hemma, utan att jag försökte passa in. Jag fick ett fel i nationella prov i trean, då hade jag gått ett år. Jag fick bra betyg i sexan. Jag har gett upp att passa in i skolan och det fungerar bäst.
Jag har elever som läser högskolekurser trots att de går på gymnasiet , samarbetar med forskare om forskningsprojekt, skriver romaner osv, samtidigt som de har andra svårigheter. Det som har gjort att de har tagit sig dit är att de har visat sina kunskaper och har hittat strategier för att klara skolans ibland enformighet. Det är kanske det du måste jobba med och det är ett jobb enbart du kan göra, hur kan jag klara av att göra något som jag upplever som tråkigt? Är det i dagsläget fem minuter du klarar av, kan du utöka det till 10 min, ta en paus/byta ämne? Eller är det någon annan strategi som kan hjälpa dig? Det är på högstadiet det egna ansvaret verkligen blir tydligt, det är ditt jobb att få arbetet att fungera, det är ditt jobb att kliva in i vuxenvärlden och ta ansvar för ditt eget handlande. Ja själva skoluppgiften är lätt, det svåra för dig är att orka göra den, att hitta dina strategier för att kunna arbeta fokuserat.
Du har fastnat i att du inte vill traggla, försök ta dig förbi det, tragglandet är en del som du behöver lära dig hantera, nej inte så att du ska sitta lektion ut och in med samma sak men 10 min är ganska nödvändig kunskap för livet längre fram.
Tonåren är inte lätt, det är inte bara diagnoser som ställer till det, hormoner gör sitt till att göra livet pestigt. Det är en tid då man är på väg in i vuxenvärlden och man behöver fundera på vad det innebär för en själv. Ansvaret hamnar allt mer på dig att du ska hantera ditt liv, välj klokt och ge dig själv så många möjligheter som möjligt. Även om det kan vara urtrist ibland.