Sv: är jag gammeldags ?
Hur lång tid anser du behövs, generellt, för att bilda symbios med sitt barn? Dvs hur gammal kan ett barn vara utan att du reagerar över att föräldrarna lämnar barnet till någon annan ex en helkväll?
Jag kan inte ge ett generellt svar för det är så otroligt olika.
Precis som barn lär sig gå någon gång mellan nio och arton månader så är de individuella skillnaderna stora i symbios biten.
Men att lämna sitt barn en stund när barnet är glatt och har människor runt sig som det känner igen är inte fel.
Det som blir fel är om det förekommer alltid, att man som förälder inte tar sig tid att lära känna sitt barn på riktigt.
Det blir så otroligt mycket jobbigare att vara förälder om man inte har en susning om varför barnet inte är nöjt någon gång, att man varje gång måste testa mat/blöja/sova/närhet istället för att kunna urskilja att jo, nu är hen nog hungrig.
Det är jobbigt nog ändå när det bara händer ibland när man tycker att man har testat allt och bebis fortfarande är synnerligen missnöjd
Om jag reagerar när föräldrarna lämnar barnet en helkväll så beror det mer på föräldrarnas inställning, tex -Vad jag ska supa! åh vad full jag ska bli! reagerar jag mer på för då undrar jag om hen överhuvudtaget är klar med suparbiten och det tycker jag att man ska vara eller iallafall inte anse den så viktig längre när man får barn. Än om en förälder säger -det ska bli så gott att få äta varm mat
och att få titta på en hel film
Jag reagerar också mer om jag ser att någon av föräldrarna egentligen inte vill men att den andre parten trycker på att de ska lämna för jag tycker inte att man ska lämna bort sitt barn om man inte vill det själv.
Jag själv hade inget behov av att lämna mina barn, kanske berodde det på att det var barn jag önskade mej mest av allt i livet, kanske var det för att jag var i exakt rätt fas, kanske berodde det på att
jag hade behovet av att ha barnen hos mej, vad vet jag?
Men jag vet att min läkare tyckte att jag var fånig som inte ville bli opererad när sonen var fyra månader, de drog på operationen tills den blev urakut när han var nio månader. Då krävde jag att pappan och sonen skulle få vara hos mej om jag blev tvungen att stanna kvar efter operationen.
Vi sov i ett tvättrum den natten
allt går om man vill. (bara lite ot
)