är jag gammeldags ?

Sv: är jag gammeldags ?

Sa det VAR pappan som hade hand om sonen medan mamman gick pa partaj? Da forstar jag inte alls vad problemet var :confused:

Herregud, du maste tycka att jag ar helt hemsk - jag ar en san dar som behover lite egentid ibland. Jag aker t.o.m. hem till Sverige 2 ggr/ar pa egen hand UTAN barn, de ar hemma med sin pappa och det njuter vi alla av - jag far val behovd egentid (med MIN mamma :)), pappan far efterlangtad ensamtid med barnen och barnen far vara en hel helg med bara pappa vilket de tycker ar jatteroligt (blir mkt "brottning" och sant som de tycker ar jattekul :D). Och sen ska vi forstas inte namna det faktum att de gar pa dagis 8-10h/v for att jag ska fa lite avlastning, eller att grannarna brukar vara barnvakt med jamna mellanrum, de som inte ens tillhor familjen :eek:

;)

Ja, det är du.
Alla behöver "komma ifrån" då och då och göra något som dom tycker är roligt. I många fall här på Buke är det att åka till hästen. Om någon istället vill gå på krogen, vad är så hemskt i det?

Ja, det är du.
Alla behöver "komma ifrån" då och då och göra något som dom tycker är roligt. I många fall här på Buke är det att åka till hästen. Om någon istället vill gå på krogen, vad är så hemskt i det?

ja vad ska jag svara efter en dialog med mig själv så kan jag tycka att min tankegång är ganska gammeldags, jag har ett X antal gånger lämnat min yngsta dotter( då när hon var yngre idag är hon 4 år ) till min sambo alltså flickans pappa för att att ägna mig åt mitt största intresse alltså min hästar, inte för att få egentid, utan jag har kunnat utföra sysslor+ ridning trots att hon varit med

ja jag är kluven i frågan själv oxå hadde inte kunnat lämna mina barn när det varit drygt 4 månader för att fara ut på krogen och vara partypingla, tycker på något sätt den tiden är förbi då man skaffat barn

// vickis som fortsätter filosofera i sängen

Att ränna på krogen stup i kvarten som förälder är det självklart slut med, men om barnet var fyra månader har ju tjejen inte druckit alkohol på över ett år. Att få släppa loss lite med tjejkompisarna på krogen då är väl inget fel? Sedan är det självklart en annan sak om det händer var och varannan helg.

Jag undrar nästan om jag är tvärt om, lite "för modern"?

Några bekanta har fått barn det senaste och har då märkt att pappan har åkt hem någon dag tidigare från BB och festat till det ordentligt (iaf om det varit lämplig dag) med grabbarna för det tydligen är någon tradition. Vad fan är det för sätt undrar ju jag då? Hade vi fått barn hade min sambo inte fått lämna mig en sekund.

Sen var vi och hälsade på min kompis och deras nya bebis (1 v gammal). Då frågade mannen i förhållandet min sambo om han ville med och ta en öl senare:eek:. Hur kan man ens komma på tanken att gå ut och lämna sin sambo ensam när man har en helt ny bebis? Och hur kan hon tillåta det?

Jag tänker liksom att så länge hon är instängd så är han instängd men det kanske är för överdrivet modernt och jämställt....?

Jag undrar nästan om jag är tvärt om, lite "för modern"?

Några bekanta har fått barn det senaste och har då märkt att pappan har åkt hem någon dag tidigare från BB och festat till det ordentligt (iaf om det varit lämplig dag) med grabbarna för det tydligen är någon tradition. Vad fan är det för sätt undrar ju jag då? Hade vi fått barn hade min sambo inte fått lämna mig en sekund.

Sen var vi och hälsade på min kompis och deras nya bebis (1 v gammal). Då frågade mannen i förhållandet min sambo om han ville med och ta en öl senare:eek:. Hur kan man ens komma på tanken att gå ut och lämna sin sambo ensam när man har en helt ny bebis? Och hur kan hon tillåta det?

Jag tänker liksom att så länge hon är instängd så är han instängd men det kanske är för överdrivet modernt och jämställt....?

Helt seriöst, om min kille hade föreslagit det hade jag blivit skogstokig. Speciellt med alla hormoner som rusar i kroppen. Vi kom ju upp till BB mitt på dagen, då åkte min sambo hem och duschade och sov en två-tre timmar (han jobbade natten innan, fick åka en timme tidigare från jobbet till BB, så han var nästan lika trött som mig) innan han kom tillbaka. Att han skulle gå ut fanns inte i sinnevärlden för någon av oss.

Dels undrar jag hur tjejen kan tycka att det är ok att killen går ut då, men sedan också hur killen tänker? Vill han inte vara med sitt barn? Eller kan det vara så att detta är de förhållanden där killen inte får röra barnet utan kvinnan vaktar det för honom? För då kan jag förstå att det inte är så roligt.

KL

jag kan ju medela alla bukare att min bror hälsar att pojken är välmående och skötte sig exemplariskt ( lite hjälp av farmor hade de fått) även mamman mår bra trots en och annan drikn för mycket

// faster vickis som är gammeldags

Jag tycker det är värre att din bror inte kan ta hand om sitt barn själv än att barnets mamma går ut och festar en kväll..

Men efter fyra månader kan man tycka att han borde kunna vara ensam med barnet en kväll, eller?

Men efter fyra månader kan man tycka att han borde kunna vara ensam med barnet en kväll, eller?

Ja, jag håller faktiskt med.
Har man inte vid det laget tillräckligt med rutin för att klara av att sköta sitt barn själv några timmar då är det .... tja, smått tragiskt kan jag väl tycka. :crazy:

Hur grejar mamman det när hon är själv? Eller står farmor och/eller mormor på ständig passning för att hjälpa förstagångsföräldrarna? :confused:

Att man kan känna sig osäker i början är en sak. Men efter fyra månader...? Ledsamt....

Och hur kan hon tillåta det?

Ordet "tillåta" när det gäller ens förhållningssätt till sin partners göranden och ageranden existerar inte för mig.
Däremot, när jag hör storys likt den du nyss berättade, kan jag bara konstatera att han hade tur som träffade en kvinna som ville skaffa barn med honom.
I andra vevan förvånas jag inte över det höga separationstalet i vårt land.

Ordet "tillåta" när det gäller ens förhållningssätt till sin partners göranden och ageranden existerar inte för mig.
Däremot, när jag hör storys likt den du nyss berättade, kan jag bara konstatera att han hade tur som träffade en kvinna som ville skaffa barn med honom.
I andra vevan förvånas jag inte över det höga separationstalet i vårt land.

Okej, tillåta kanske var fel ord. Men inte protestera eller se något konstigt med det. Jag känner henne väldigt väl och hon protesterar ordentligt om det är något hon inte gillar så om inte hon blivit helt förändrad av att hon blivit mamma så hade inte hennes sambo gått ut om hon inte varit okej med det.

Ja, jag håller faktiskt med.
Har man inte vid det laget tillräckligt med rutin för att klara av att sköta sitt barn själv några timmar då är det .... tja, smått tragiskt kan jag väl tycka. :crazy:

Hur grejar mamman det när hon är själv? Eller står farmor och/eller mormor på ständig passning för att hjälpa förstagångsföräldrarna? :confused:

Att man kan känna sig osäker i början är en sak. Men efter fyra månader...? Ledsamt....

Hur kommer det sig att det blir så, det är ju inte direkt ovanligt?
Har hört flera gånger att pappan passar barnet (men aldrig att mamman passar barnet) t ex, enligt mig så passar en barnvakt ett barn. Ett förälder är bara förälder helt enkelt.
Min sambos svåger har knappt rört sina barn (inte när jag har närvarat iaf) innan de blivit ett år. Och när han varit så illa tvungen har han sett lite besvärad ut :eek:

Och varför förväntas det att en tjej ska klara det bara så där? Jag har ingen aning om vad man ska göra med en bebis, tror faktiskt min sambo har bättre känsla där.

Om jag nu skulle få för mig att få barn hade jag varit hemma tre månader (har fullt betalt så länge) och sen hade min sambo fått vara hemma. Sen kan jag vara hemma ett tag till när den är lite större och "roligare":D

Ett sättet att få föräldraskapet (och samhället) jämställt är att man delar 50% på tiden och då menar jag bebisens vakna timmar.

Jag o min dåvarande sambo måste ha varit väldigt antika, eller väldigt före vår tid.
Våran son föddes i mitten av Juli -75, jag var hemma i 3 månader o fadern resten, han var lite orolig för att bli mobbad av "gubbarna" på jobbet, tvärtom så visade det sig att de var avundsjuka på honom som fått den möjligheten.
Visserligen så medförde det lite problem, första kvällen pappa skulle utfodra baby med urpumpad mjölk så bara skrek baby, pappa kastar sig i bilen till mitt jobb så baby får amma, visade sig att det inte fanns hål i napp!
:angel:
Alla karlar inte så praktiska.

Jag tror att den anknytningen (som det tjatas om ibland) var mycket viktig för min son o hans förhållande till sin far. Ibland skar det sig mellan mig o barnets far, speciellt när han slog följe med en kvinna som inte fysiskt åldersmässigt hade kunnat vara min sons fysiologiska mor.
Då gick farmor emellan, o fanns alltid för min son.
(Vilket mina föräldrar aldrig gjorde, inte ens för mig, men det är en annan historia).

Ursäkta att jag vandrade iväg, men jag är helt övertygad om att det är min sons tidigare erfarenheter av att knyta an till flera so gjorde det möjligt för honom att själv klara av att bli ensamstående förälder till en nyfödd o en 1½ åring när hans sambo klappade ihop

min FD sambo som är pappa till mina äldre flickor kunnde inte vara ensam med barnet fast det handlade om bara 15 minuter när jag gick till affären han ringde panikartat till sin mor

han kan än idag inte vara själv med flickorna fast de är idag 10 och 11 år

så alla är vi ju olika

Min sambos svåger har knappt rört sina barn (inte när jag har närvarat iaf) innan de blivit ett år. Och när han varit så illa tvungen har han sett lite besvärad ut

Jag undrar vad det kan bero på ?

Tyvärr tror jag att det beror BÅDE på mamman och pappan. Det finns ju fler än en mamma (företrädesvis) som inte "låter" pappan (lika företrädesvis) ta hand om barnet utan att hänga över axeln och påpeka alla fel han gör.

Jag tror att det är sunt att låta bägge föräldrarna få egentid med barnen och lära sig barnets signaler. De föräldrar som inte får det känner sig i regel utanför och blir då besvärade av att ta hand om sitt eget barn.

ja vad ska jag svara efter en dialog med mig själv så kan jag tycka att min tankegång är ganska gammeldags, jag har ett X antal gånger lämnat min yngsta dotter( då när hon var yngre idag är hon 4 år ) till min sambo alltså flickans pappa för att att ägna mig åt mitt största intresse alltså min hästar, inte för att få egentid, utan jag har kunnat utföra sysslor+ ridning trots att hon varit med

ja jag är kluven i frågan själv oxå hadde inte kunnat lämna mina barn när det varit drygt 4 månader för att fara ut på krogen och vara partypingla, tycker på något sätt den tiden är förbi då man skaffat barn

// vickis som fortsätter filosofera i sängen

Jag är mer förskräckt över att en pappa inte kan ta hand om sitt barn utan hjälp från farmor.

DET är mer upprörande än att mamman är ute en kväll.

min FD sambo som är pappa till mina äldre flickor kunnde inte vara ensam med barnet fast det handlade om bara 15 minuter när jag gick till affären han ringde panikartat till sin mor

han kan än idag inte vara själv med flickorna fast de är idag 10 och 11 år

så alla är vi ju olika

Seriöst? Då är man så inkompetent att man nästa skulle behöva en ledsagare själv:crazy:.
Vem i hela friden skaffar inte bara ett, utan flera barn med en sådan person?!

Vem i hela friden skaffar inte bara ett, utan flera barn med en sådan person?!

V-P! ;)

Jag kan inte heller förstå det men vi är alla olika.
Tycker mig ha noterat att det finns en hel del kvinnor som gillar att vara familjens nav och ha barnen som sin egna "lilla grej".

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 708
Senast: cirkus
·
  • Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
44 312
Senast: LindgrenV
·
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 354
Senast: Mirre
·
Övr. Hund Min hanhund, 4 år, har av någon anledning svårt för min bror. Hunden är en omplacering så det är mycket möjligt att något hänt tidigare...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka