Är hon dräktig o hur långt gången?

Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

Du borde kunna känna fosterrörelser om du lägger handen på magen (kläm inte) om hon bara har två veckor kvar. Men är det bara en kattunge så kan den ju "gömma sig". Jag ultraljudar mina honor om jag är tveksam, det är en väldigt vanlig metod, veterinären kan se foster från 28: de dagen i dräktigheten. Katten går i snitt 63 dagar, men allt mellan 60-70 dagar är att räkna som normalt, birmorna har ett snitt på 67 dagar :)

Ok vet du ungefär vad det kostar att ultraljuda??:)

Jag ultraljudade min ena hona igår och då gick det på ca 1300:- men då var kostnad för recept och undersökning med, så jag skulle gissa på runt en tusenlapp för bara ultraljud, sen beror det ju på vilken vet. man går till, alla har ju inte samma priser. Jag ska tillbaka för ett nytt ultraljud på tisdag, får se vad det går på då...

Men som sagt, har man djur får man ju vara beredd på att det kostar.

Jag ultraljudade min ena hona igår och då gick det på ca 1300:- men då var kostnad för recept och undersökning med, så jag skulle gissa på runt en tusenlapp för bara ultraljud, sen beror det ju på vilken vet. man går till, alla har ju inte samma priser. Jag ska tillbaka för ett nytt ultraljud på tisdag, får se vad det går på då...

Men som sagt, har man djur får man ju vara beredd på att det kostar.

Det var ju dyrt, ringer dit och kollar hur mkt dom tar.

Min vet. är ändå ganska billig...

Det är dyrt att avla på katter, man kan inte räkna med att gå plus direkt...

Min vet. är ändå ganska billig...

Det är dyrt att avla på katter, man kan inte räkna med att gå plus direkt...

Men man måste ju inte ta ultraljud heller, jag är ju hemma nästan hela dagarna, och är inte jag hemma är min man det.
Dessutom kollar jag henne både morgon och kväll.
Hon är fortfarande vild och leker, dock klumpigare än vanligt.:D

Har ringt och kollat och 650kr kostar det.
Hur stor nytta är det med att göra UL på katt?
Hon kommer ju antingen få ungar eller inte.

Du kan ju planera mer inför framtiden, eventuellt hitta köpare och så i förväg.

Ja det är ju sant!!Ska kolla på henne när jag kommer hem, får se hur jag gör.:bow:

Är man osäker på om hon är dräktig eller inte så tycker jag det är stor nytta, och 650:- var ju jätte billigt, då ser du att alla ungar lever (vilket ju kanske inte är säkert om man inte känner några fosterrörelser och då kan man slippa åka in för akut kejsarsnitt sedan) plus att du vet ungefär hur långt gången hon är och om hon behöver särskild mat eller inte. Är jag det minsta osäker så tycker jag inte det är något att tveka på!

Tror du att alla som föder upp katter sätter sig och letar upp köpare till kattungarna innan dom ens är födda??

Är man osäker på om hon är dräktig eller inte så tycker jag det är stor nytta, och 650:- var ju jätte billigt, då ser du att alla ungar lever (vilket ju kanske inte är säkert om man inte känner några fosterrörelser och då kan man slippa åka in för akut kejsarsnitt sedan) plus att du vet ungefär hur långt gången hon är och om hon behöver särskild mat eller inte. Är jag det minsta osäker så tycker jag inte det är något att tveka på!

Tro mig jag vill gärna göra ultraljud på Barbie!!:love:Vill hennes och bäbisarnas allra bästa, måste bara se så vi har råd.
Men vi kan nog ta oss råd, har ju två andra katter+två hästar och den ena är dräktig så allting kostar.

Som du såg skrev hon "eventuellt" vilket betyder att det enbart var ett förslag från hennes sida.

Tack för förtydligandet :smirk: Trodde kanske hon kunde tala för sig själv...

Jag ställde bara en fråga, något konstigt med det?

Nej, men kan ju vara bra att fråga runt och så innan?

Ja visst kan man göra det, det är ju alltid bra, men jag tycker inte att man måste göra det bara för att ta en kull kattungar.

Och själv tänker jag tvärtom. Bortkastade pengar. Jag märker ju om honan är dräktig, det är bara en tidsfråga.

UL tar jag bara till om jag misstänker att något är fel. Vill inte utsätta någon dräktig/eventuellt dräktig hona för den stress (och den smittorisk) ett veterinärbesök innebär.

Kattungefoder kan man ju ge honan för säkerhets skull, om man är osäker på dräktighet. Det är ju inte farligt att ge vuxna katter kattungefoder.

Det var ju ungefär det jag skrev... Jag ultraljudar inte en hona som jag är säker på är dräktig och hon mår bra och jag känner fosterrörelser, jag skrev att OM jag är minsta tveksam (oavsett om det gäller dräktighetens vara eller icke vara, att jag misstänker att något är fel, inte känner fosterrörelser etc.) så tvekar jag inte på att ultraljuda för att vara på den säkra sidan. Samma sak om jag misstänker att det finns någon unge kvar efter förlossningen, jag åker hellre in en gång extra än en gång för lite...

Jag tolkar det som att du ultraljudar om du inte vet om honan är dräktig. Det gör inte jag, tids nog visar det sig.

Det skrev jag inte...

Egentligen kan jag inte svara på det eftersom jag alltid vetat om dom är dräktiga eller inte, antingen genom att dom börjat löpa igen eller att man sett det på tuttar osv, men hade jag som TS varit osäker på om honan var dräktig eller inte när hon isf bara hade två veckor kvar så skulle jag göra det, just för att då borde man känna fosterrörelser eller märka det på annat sätt och gör man inte det så kan det ju betyda att något inte står rätt till.

Jag var ju som sagt inne med min nu eftersom jag misstänkte att något var fel, och det visade ju sig vara rätt beslut.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 540
Senast: skuggi
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar