Är hon dräktig o hur långt gången?

Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

Pälsen brukar väl lossna runt tuttarna?

Ingen aning har inte varit med om det här förut, det blir min första kattkull!!:love:

Dräktighet hos katt? Lär ju stå en hel del...

Känns det inte viktigt att vara påläst? :crazy:

Jag har sett bilder och det verkar som att pälsen lossnar, för den honan hade ingen päls nära tutten, det är som en ring runt vårtan.

Jag tror ju inte man ska börjar raka henne iaf... Det fixar väl hon själv eller också nöts det bort när kattungarna diar.

Bry dig inte om dom, folk med taskig attityd som inte kan sköta sitt behöver man inte lägga någon energi på, det är bara att vända ryggen till. Jag tycker huvudsaken är att det är friska och trevliga katter man "avlar" på och att man sen sköter avmaskning, vaccination, vet.besiktning mm. Det finns många som hellre vill ha en huskatt än en katt med stamtavla så att hitta bra hem till dom små tror jag inte blir några problem, speciellt eftersom dom med största sannolikhet blir långhåriga. Det finns många som följer alla regler till punkt och pricka och ändå bara tar fram katter med ärftliga sjukdommar och ett fruktansvärt temprament bara för att få fram en snygg katt och det tycker jag är värre. Så jag önskar dig lycka till med dom små! :)

:bow::bow::bow::bow:

hmmm...

Hej

Jag har en renrasig exotic flicka på 6 år och 2 st syskon som är turkisk van / norsk skogskatt på 7 månader och innan jag köpte min 2 yngre flickor så funderade jag mycket på detta med att para min exotic (har stam) med en annan perser/extic hanne men det vissade sig vara jätte svårt då det inte fanns några i närheten av skåne och så kostade det minst 3000 kr... och därför bestämde jag mig för att köpa mina 2 blandisar som är jätte olika varann då den enna är norsk och den andra turkisk van..

Många har frågat om jag ville para min exotic med deras norsk skogskatt m.m men jag har sagt nej då jag tycker att hon ska få vara ifred då hon har stamtavla och sånt.. det va väldigt synd att det inte fanns nån perser hanne i närheten för min mamma och jag hade verkligen velat ha en unge från henne då hon är världens finaste,lugnaste katt.

Jag tycker som er andra att man ska ta en katt från ett katthem men då kommer en massa besvär till.. jag är 16 och ville köpa en katt och jag gick först till uppfödare men dom tyckte jag var för ung m.m :( så där blev det inget av.. tråkigt

men då vände jag mig till katthem och jaa... måste vara 18 men jag ville det skulle vara min katt och sen så fanns dom så långt bort..
så då fick det bli en privat person ... men jag vill verkligen ha en renrasig som man kan gå på utstälningar m.m med men det verkar som om uppfödare inte vill sälja till en 16 åring...

Ja jag vet inte riktigt om jag fick fram vad jag ville säga haha :D

men lycka till med din kisse mamma och hon var väldigt fin :p och vill ha bilder :bump:

Det finns nog många uppfödare som kan tänka sig att sälja till någon som är 16, så ge inte upp, bara du har en plan på vad som händer när du sedan flyttar hemifrån, börjar plugga på annan ort med studenthem där man inte får ha katt mm mm, jag tror det är detta många uppfödare (inkl. mig själv) är lite "rädda" för. Visst, även den stadigaste kärnfamilj kan bryta upp och inte kunna ha kvar katten, men det är en mindre "risk".

Jag är rädd för den rent ekonomiska biten. Att ha katt kan bli dyrt och då vill jag veta att den omyndiga personen som vill ha katten har en målsman som kan gå in och hjälpa till.

Tycker att du låter onödigt otrevlig, antingen behöver du inte bry dig eller så hjälper du henne istället. Du måste inte döma någon.

Absolut, det också. Jag kan ju bara gå till mig själv när vi skulle omplacera katt, alla annonser där det stod liknande "vill köpa en äldre katt eftersom ekonimin inte räcker till en kattunge för tillfället" eller dom som inte ens var villiga att ge 2000:- just för att dom tyckte det var för dyrt, gick bort direkt, har man inte dom pengarna till ett inköp av katten, hur ska man då klara det om det plötsligt kommer veterinärkostnader på flera tusen? Jag fick t.o.m. ett svar att dom inte ville lägga flera tusen på henne eftersom det fanns risk att räven tog henne! :eek:

Absolut, det också. Jag kan ju bara gå till mig själv när vi skulle omplacera katt, alla annonser där det stod liknande "vill köpa en äldre katt eftersom ekonimin inte räcker till en kattunge för tillfället" eller dom som inte ens var villiga att ge 2000:- just för att dom tyckte det var för dyrt, gick bort direkt, har man inte dom pengarna till ett inköp av katten, hur ska man då klara det om det plötsligt kommer veterinärkostnader på flera tusen? Jag fick t.o.m. ett svar att dom inte ville lägga flera tusen på henne eftersom det fanns risk att räven tog henne! :eek:

Låter ju helt vansinnigt, vilka idioter det finns.
Sådana människor ska ju inte ha djur!!Man måste ju ha råd med dom!

Pälsen brukar väl lossna runt tuttarna?

Hehe, tror inte pälsen lossnar:) Jag har en dräkig hona som ska föda om några dagar och hon har som ringar runt vårtorna, men det är ju mest för att magen är så spänd så att det ser ut som pälsen försvinner.

Jo självklart och jag har fått länk till en bra sida, men där står inget om långhåriga katter och deras tuttar:rofl:

Vad var det för länk du fick? jag ska ju få min första kull nu om några dagar, skulle va roligt at få se länken. Om du har kvar den, jag har läst o läst, men aldrig dåligt att veta för mkt som sagt:P hehe
Och som jag skrev nyss, pälsen lossnar inte, utan det är att magen börjar bli spänd och då syns vårtorna extra mkt:)

Vad var det för länk du fick? jag ska ju få min första kull nu om några dagar, skulle va roligt at få se länken. Om du har kvar den, jag har läst o läst, men aldrig dåligt att veta för mkt som sagt:P hehe
Och som jag skrev nyss, pälsen lossnar inte, utan det är att magen börjar bli spänd och då syns vårtorna extra mkt:)

http://www.katter.nu/mate/index.htm

Det är så dumt för jag vet inte exakt när min katt ska ha sina ungar, eller om hon ens är dräktig(kan ju vara inbillning),ska kanske be en veterinär titta på henne.

Ring och be att få ultraljuda henne, då vet du säkert. Dräktiga honor behöver ju extra näring etc så det kan ju vara bra att veta om hon är dräktig eller inte.

Jo annars blir hon ju bara fet, för jag har ju gett henne kattungefoder hela tiden:rofl:

Kan man ultraljuda på katt då?Eller veterinären kanske kan känna annars??Om hon var 3 veckor dräktig när jag startade tråden så ska hon ha kisungar nu i dagarna då det är 9 veckor nu, hur länge kan dom gå över tiden?
Var hon tidigt i dräktigheten då så kan det ju vara max två veckor kvar.

Du borde kunna känna fosterrörelser om du lägger handen på magen (kläm inte) om hon bara har två veckor kvar. Men är det bara en kattunge så kan den ju "gömma sig". Jag ultraljudar mina honor om jag är tveksam, det är en väldigt vanlig metod, veterinären kan se foster från 28: de dagen i dräktigheten. Katten går i snitt 63 dagar, men allt mellan 60-70 dagar är att räkna som normalt, birmorna har ett snitt på 67 dagar :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 540
Senast: skuggi
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar