Är hon dräktig o hur långt gången?

Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

:bow::bow:

Det bästa inlägget på länge på kattforumet!
Jag önskar verkligen att folk vill ta ansvar trots att dem känner att dem inte behöver det.

Måste faktist svara!
Man ska inte ta kull bondkatter! Men det är helt okej att ta kull på raskatter?
Det är väl samma sak!
Även raskatter behöver hem!
Hade vi inte tillräckligt med hemlösa katter!?
Men varför inte låta bli att ta kullar på dem med tills det har blivit mindre med hemlösa katter!

Hon har ju själv svarat på den frågeställningen i inlägget; raskatter har en helt annan kundkrets då de ofta är intresserade av utställning etc.
Folk som köper huskatter vill bara ha en trevlig kompis och där spelar inte stamtavla och meriter så stor roll så de kan lika gärna köpa en kattunge från ett katthem istället.

:bow::bow:

Det bästa inlägget på länge på kattforumet!
Jag önskar verkligen att folk vill ta ansvar trots att dem känner att dem inte behöver det.

Oj, tack ska du ha!!

Jag önskar detsamma. Att folk kände mer ansvar att hjälpa även om de inte orsakat eländet själv. För om inte vi som HAR ett hjärta hjälper djuren, vem ska då göra det?

Hon har ju själv svarat på den frågeställningen i inlägget; raskatter har en helt annan kundkrets då de ofta är intresserade av utställning etc.
Folk som köper huskatter vill bara ha en trevlig kompis och där spelar inte stamtavla och meriter så stor roll så de kan lika gärna köpa en kattunge från ett katthem istället.

:crazy:

Så om man köper en bondkatt så bryr man sig inte om temperamentet eller utseendet på föräldrarna, eller hur de har blivit uppfödda? En bondkattägare kan lika gärna köpa vad skräp som helst?

Jag har en bondkatt (som faktiskt kostat mig mer än vår raskatt), men för oss var det viktigt att det var en bra och stabil mamma till ungarna, att de hade haft en trygg och bra uppväxt och med bra mat till mamman under hela dräktigheten.

Brukar det verkligen se ut så för hittekattungar på katthem?

Dessutom så säljer katthemmen här i krokarna inte ensamma kattungar, man måste köpa två. Och vi ville inte ha två kattungar. De katthem jag har varit i kontakt med har också varit extremt struliga att ha att göra med, betydligt enklare och trevligare att köpa katt från privatpersoner, tycker jag.

:crazy:

Så om man köper en bondkatt så bryr man sig inte om temperamentet eller utseendet på föräldrarna, eller hur de har blivit uppfödda? En bondkattägare kan lika gärna köpa vad skräp som helst?

Jag har en bondkatt (som faktiskt kostat mig mer än vår raskatt), men för oss var det viktigt att det var en bra och stabil mamma till ungarna, att de hade haft en trygg och bra uppväxt och med bra mat till mamman under hela dräktigheten.

Brukar det verkligen se ut så för hittekattungar på katthem?

Dessutom så säljer katthemmen här i krokarna inte ensamma kattungar, man måste köpa två. Och vi ville inte ha två kattungar. De katthem jag har varit i kontakt med har också varit extremt struliga att ha att göra med, betydligt enklare och trevligare att köpa katt från privatpersoner, tycker jag.

Jag har tvärtom, bara goda erfarenheter av att köpa katt utav kattförening/katthem. Att inte sälja en liten kattunge ensam utan ens en kattkompis redan i hemmet, tycker jag är jättebra. Kattungarna på katthem har ju också ofta haft det svårt, syskonen eller mamma har varit deras enda trygghet, speciellt om de kommer från vanvårdshem eller varit hemlösa. Många katter kan tyvärr få beteendeproblem om de då sätts ensamma i hem utan kattkompis som trygghet.
Vill man ha en ensamkatt tycker jag personligen det är bättre att köpa en redan vuxen katt som visat att den inte vill ha kompisar, det finns gott om sådana katter som desperat söker hem.

Jag tror tyvärr att det är mycket ovanligt att någon har en bondkatthane som de kollar upp för ärftliga sjukdomar hos veterinären innan de parar den med sin bondkatthona, och att ungarna veterinärbesiktigas och vaccineras innan leverans som alla raskattungar gör (ska göra). Det vore jättebra om det gick till så! opch jag önskar det kunde bli en sådan typ av "rasavel" i framtiden då jag älskar bondkatter, men så är inte verkligheten. De flesta kattungar du kan köpa på blocket för en hundring eller mindre, de kattungar som knyts ihop i en påse och dumpas, som katthem får samtal om att någon lagt i en transportbur och dumpat i en container, som folk slänger ut, är resultatet av en okastrerad honkatt som går ute och springer på "vilken hankatt som helst" därute.

En eloge till dig att du var noga med hur din kattunge haft det och vilken mor den hade! Men önskar du inte också att vi först kunde hjälpa de 100 000 hemlösa katter därute som lider varje dag, innan vi sätter fler till världen? (som attraherar samma typ av icke rasintresserade köpare) Alla kattungar som föds till ett liv utan hopp?

Om man är ute efter ett visst temperament eller utseende så är det säkrare att köpa en raskatt ja.

Därför att du vet mer vad du får, då du vet mer om kattens bakgrund.

Det är precis samma sak som med hundar. Du köper den hund (ras) som passar dina preferenser och behov och då du är säker på att du kan uppfylla behoven hos just den rasen. Ganska enkelt faktiskt.

Men önskar du inte också att vi först kunde hjälpa de 100 000 hemlösa katter därute som lider varje dag, innan vi sätter fler till världen? (som attraherar samma typ av icke rasintresserade köpare)

Jo. Definitivt. Grejen med bondkattungar är ju att alla sorter liksom redan finns. Det spelar ingen roll hur kravspecifikationen ser ut, allting finns redan.

Jag ville ha två kastrerade ungkatter som var kärleksfullt och kunnigt uppfödda och aldrig hade varit ute.

Exakt de katterna fanns, på KKS web. De var inte i jourhem utan deras matte behöll dem tills hon fått napp via KKS.

Om jag hellre velat ha två sköldpaddshonor, ungar, som var födda i stall - då finns de redan.

Om jag velat ha en unge efter en kelig mamma med supertemperament - då finns de också.

Om jag velat ha en svart katt som är van vid hundar och barn - den finns, garanterat.

ALLT finns. Jag ger mig sjutton på att om jag velat ha en grönrutig katt som kan stå på ett ben och vissla - då hittar jag den också. UTAN att ta en kull på mina egna bondkatter. "Det är ju så sött med kattungar" säger en del - visst är det det, de som redan finns är jättesöta, ta en sån. Eller flera.

Att avla fram bondkattungar är ungefär lika nödvändigt som att ge en säck sand till en beduin i Sahara. Och risken för att bondkatterna försvinner för att bondkattägare faktiskt tar sitt ansvar och börjar kastrera - den är ungefär lika stor som risken för översvämning i Sahara.

Det finns helt enkelt inga skäl FÖR. Alltså håller jag med dig!

Så otroligt bra skrivet!! :bow:
Det är så sant, vad du än söker så finns redan en sådan katt OCH den söker desperat efter ett eget hem! Vi har chansen att hjälpa, att påverka, att faktiskt endast genom att låta bli att ta bondkattskullar öppna mer chans för hem åt de hemlösa katter som inte kan tas in. Vi kan hjälpa! och vi behöver hjälpas åt.

:bow:

Så nu räcker det tycker jag!Jag har hört vad ni vill säga och vill ni upplysa fler kan ni väl starta en egen tråd tack, och sluta ta upp plats i min!!

Jag har tvärtom, bara goda erfarenheter av att köpa katt utav kattförening/katthem. Att inte sälja en liten kattunge ensam utan ens en kattkompis redan i hemmet, tycker jag är jättebra. Kattungarna på katthem har ju också ofta haft det svårt, syskonen eller mamma har varit deras enda trygghet, speciellt om de kommer från vanvårdshem eller varit hemlösa. Många katter kan tyvärr få beteendeproblem om de då sätts ensamma i hem utan kattkompis som trygghet.

Det är ju precis det som är problemet - jag ville ha en frisk och psykiskt stabil katt, inte en stackare som vuxit upp på en bakgård med en skygg mamma som aldrig fått ordentligt med mat.

Jag ville köpa en katt som fått en bra start på livet, helt enkelt. Jag tycker inte det är så orimligt?

I det aktuella fallet så var jag arbetslös när vi köpte katten, så när hon var liten var hon aldrig ensam över huvud taget. Och hon har aldrig haft några beteendestörningar, utan varit en frisk och sund katt hela livet.

Om något så är det den andra katten, som är en raskatt, som har lite skavanker på psyket (blir lätt rädd, och kan bli lite skygg), trots att hon är uppfödd efter alla konstens regler med kollade föräldrar och kompisar och allt.

Om man är ute efter ett visst temperament eller utseende så är det säkrare att köpa en raskatt ja.

Därför att du vet mer vad du får, då du vet mer om kattens bakgrund.

Det är precis samma sak som med hundar. Du köper den hund (ras) som passar dina preferenser och behov och då du är säker på att du kan uppfylla behoven hos just den rasen. Ganska enkelt faktiskt.

Nja, det beror ju på hur petig man är.

Vi ville ha en ganska nätt katt som också skulle vara social och trevlig. Färgen var mindre viktig.

Så vi åkte och tittade på en kull kattungar. De var uppfödda i hemmiljö, mamman var en nätt liten dam som var väldigt förtjust i människor. Den lilla kattungen var också väldigt förtjust i folk, ville gärna bli upplyft och brydde sig inte även om mamma och syskonen var borta.

Och föga förvånande så har den lilla kattungen vuxit upp till en nätt liten dam som fortfarande tycker om att bli buren och gillar folk.

Jag skulle säga att man oftast har mindre chans att välja när det kommer till raskatter, för det är sällan man får möjlighet att välja kattunge, eller kan titta på flera kullar. Utan man får vara tacksam för det man får, helt enkelt. Katt nr två är en raskatt, och det stämmer såklart att vi visste precis hur hon skulle se ut innan vi åkte och tittade på henne (och hon ser naturligtvis ut precis så också). Men även bland raskatterna är ju inte alla individer exakt likadana, hade man fått välja hade man kanske valt en annan katt som inte har den svaghet vår raskatt har, som tyvärr är ganska vanlig i rasen. En mycket trevlig katt ändå, såklart, men om man skulle önska så vore det att hon inte hade sin skavank.

Vill man, som vi, ha en korthårig katt som inte är extrem åt något håll, och som dessutom klarar ett uteliv, så finns det faktiskt inte mycket alls att välja på bland raskatterna.

Men nu säger du ju emot dig själv lite ;)
Raskatten säger du själv har mer tendens till temperaments-svagheter, som troligen är uppfödd efter konstens alla regler, men en utefödd hemlös katt som inte fått rätt mat blir inte frisk och psykiskt stabil?
Visst kan hemlösa katter få fysiska problem för livet, men de flesta hemlösa katter är utslängda eller dumpade katter. De kan ha haft en jättefin uppväxt, vem vet, och de är ganska härdade och starka.

Utefödda katter behöver inte alls vara psykiskt ostabila eller rädda för resten utav livet. Det finns tusentals katter som är bevis på det, jag har en själv som är en tokgosig katt idag. Men visst kräver det tid och arbete, det måste man vara beredd på.

Sedan finns det ju många hemlösa katter som är för långt gångna i dräktigheten när de tas in, föder ungar som sedan kattföreningar/katthem måste hitta hem åt. Som får rätt mat och omsorg från dag 1. Det finns alla typer av katter!!

Jag som varit med och köpt väl uppfödd bondkattunge, köpt vuxen omplaceringkatt från bra hem, köpt omplaceringskatt via kattförening som var oönskad, köpt 2 vanvårdade katter som var apatiska, otrygga och jättekänsliga och även tagit in en hemlös katt som troligen dumpats ute och levt ute så länge att han blivit livrädd för katter, har en stark tro på katter. De som haft störst beteende-störningar (de två vanvårdade) krävde en del jobb, tålamod, kärlek och tid, men är två ofantligt goa katter idag fria ifrån beteendestörningar, trygga, glada, keliga, sover bredvid mig här.

Jag har tagit hem katter ingen annan trott på, jag tycker att människor ska göra detsamma innan de dömer ut katter för att de haft oturen att kastas ut, födas ute eller vanvårdas. Att rädda en katt som levt ett helvete skapar ett otroligt starkt band emellan människa och katt. Själen kan läka om man ger den rätt medicin.

Försöker bara få dig lite mer hittekatts-vänlig här ;) :D
I grunden är vi ju ense, tänk vad fint det vore om man endast KUNDE köpa katter som haft en bra uppväxt med rätt mat, vaccinationer och bra miljö, absolut.

PS: Här är en länk till en jättefin artikel som visar hur lätt livet kan vända, hur liten skillnad det egentligen är på "väl uppfödd bondkatt" och "vildkatt som borde skjutas"...

http://hittekatter.ifokus.se/Default.aspx?ArticleId=da3bc090-797a-4776-a4de-d1834de6febe

Och varför man ska kastrera och id-märka sin huskatt!
Jag är ledsen TS men om du tar ungar på dina huskatter blir det än fler av dessa som artikeln talar om, som inte får en ny chans..
:(

Jag skulle säga att man oftast har mindre chans att välja när det kommer till raskatter, för det är sällan man får möjlighet att välja kattunge, eller kan titta på flera kullar. Utan man får vara tacksam för det man får, helt enkelt.

Skämtar du? :confused: Hur många kullar man har möjlighet att kolla innan man bestämmer hänger först och främst på en själv. Det är få raser som är så ovanliga att det endast föds någon enstaka kull varje år.

Mina kattungeköpare har alla fått välja sina kattungar själva. Jag har givetvis första tjing och ska jag behålla en kattunge är det den enda de inte kan välja. I en kull lovade jag en annan uppfödare första tjing... i övrigt får mina sällskapsköpare välja kattungar fritt, de får ångra sig också och ta en annan om de känner att det passar bättre. Givetvis ger jag min åsikt, vilken katt som kan tänkas passa dem bäst (efter att de har beskrivit vad de vill ha) och i regel sammanfaller min rekommendation med den katt de till slut väljer.

Jag skulle inte direkt bli överglad om en kattungespekulant mer eller mindre kom med attityden "jag tar vad jag kan få" heller.

Vill man, som vi, ha en korthårig katt som inte är extrem åt något håll, och som dessutom klarar ett uteliv, så finns det faktiskt inte mycket alls att välja på bland raskatterna.

Abessinier
Bengal
Brittisk korthår
Burma
Europé
Korat
Ocicat
Russian Blue
Orientalisk korthår
Siames

För att nämna några...

Jag håller med dig i mycket du säger, jag har själv valt att köpa huskatter framför raskatter vissa gånger av olika anledningar och jag vill inte köpa från katthem av andra anledningar (mitt beslut, det finns säkert massa bra katthem) men jag tycker din uppfattning just om raskatter är lite "skev"... Som Sol skriver så kan man ju välja av raka när det gäller kattungar, hittar man en ras som passar en men det inte fanns någon kattunge i just den kullen man var och tittade på som man fastnade för så är det ju bara att åka och titta på nästa kull. Jag letar själv efter en ny hane och jag har valt bort jätte många just för att dom inte haft det där lilla extra som jag letar efter, så man behöver absolut inte ta första bästa.

Europé för att nämna en ras till. Det är väl det närmsta en huskatt man kan komma i raskattväg s a s. Robust och inte extrem på något sätt eller vis.

Jag skrev ju Europé ;)

Och ja, det är nog den mest "naturliga" korthåriga ras jag kan komma på, utan att komma in på en diskusion om vad som är naturligt och inte, men den är ju som du skriver väldigt "lik" en huskatt (även om dessa kan ha alla möjliga former och storlekar)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 818
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 540
Senast: skuggi
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar