Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För alla har ju inte så lätt att svara på obekväma frågor:smirk:Jag ska inte gå in i detaljer på din djurhållning
Det bästa inlägget på länge på kattforumet!
Jag önskar verkligen att folk vill ta ansvar trots att dem känner att dem inte behöver det.
Hon har ju själv svarat på den frågeställningen i inlägget; raskatter har en helt annan kundkrets då de ofta är intresserade av utställning etc.
Folk som köper huskatter vill bara ha en trevlig kompis och där spelar inte stamtavla och meriter så stor roll så de kan lika gärna köpa en kattunge från ett katthem istället.
Så om man köper en bondkatt så bryr man sig inte om temperamentet eller utseendet på föräldrarna, eller hur de har blivit uppfödda? En bondkattägare kan lika gärna köpa vad skräp som helst?
Jag har en bondkatt (som faktiskt kostat mig mer än vår raskatt), men för oss var det viktigt att det var en bra och stabil mamma till ungarna, att de hade haft en trygg och bra uppväxt och med bra mat till mamman under hela dräktigheten.
Brukar det verkligen se ut så för hittekattungar på katthem?
Dessutom så säljer katthemmen här i krokarna inte ensamma kattungar, man måste köpa två. Och vi ville inte ha två kattungar. De katthem jag har varit i kontakt med har också varit extremt struliga att ha att göra med, betydligt enklare och trevligare att köpa katt från privatpersoner, tycker jag.
Så om man köper en bondkatt så bryr man sig inte om temperamentet eller utseendet på föräldrarna, eller hur de har blivit uppfödda? En bondkattägare kan lika gärna köpa vad skräp som helst?
Men önskar du inte också att vi först kunde hjälpa de 100 000 hemlösa katter därute som lider varje dag, innan vi sätter fler till världen? (som attraherar samma typ av icke rasintresserade köpare)
Jag har tvärtom, bara goda erfarenheter av att köpa katt utav kattförening/katthem. Att inte sälja en liten kattunge ensam utan ens en kattkompis redan i hemmet, tycker jag är jättebra. Kattungarna på katthem har ju också ofta haft det svårt, syskonen eller mamma har varit deras enda trygghet, speciellt om de kommer från vanvårdshem eller varit hemlösa. Många katter kan tyvärr få beteendeproblem om de då sätts ensamma i hem utan kattkompis som trygghet.
Om man är ute efter ett visst temperament eller utseende så är det säkrare att köpa en raskatt ja.
Därför att du vet mer vad du får, då du vet mer om kattens bakgrund.
Det är precis samma sak som med hundar. Du köper den hund (ras) som passar dina preferenser och behov och då du är säker på att du kan uppfylla behoven hos just den rasen. Ganska enkelt faktiskt.
Jag skulle säga att man oftast har mindre chans att välja när det kommer till raskatter, för det är sällan man får möjlighet att välja kattunge, eller kan titta på flera kullar. Utan man får vara tacksam för det man får, helt enkelt.
Vill man, som vi, ha en korthårig katt som inte är extrem åt något håll, och som dessutom klarar ett uteliv, så finns det faktiskt inte mycket alls att välja på bland raskatterna.