Är hon dräktig o hur långt gången?

Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?

Nu frågade jag inte om de var försäkrade utan om de hade avelsförsäkring som tillägg? En vanlig försäkring täcker INTE ett kejsarsnitt. Har du avelsförsäkring på hanen? Är han veterinärbesiktigad efter sex månaders ålder så att du vet om allt med testiklarna är ok? Är han HCM och njurröntgad? Hur mycket betalar du per månad för kattförsäkringarna? Jag har tre katter avelsförsäkrade och för dem betalar jag drygt 400 kronor per månad.:rofl::rofl:

Nu frågade jag inte om de var försäkrade utan om de hade avelsförsäkring som tillägg? En vanlig försäkring täcker INTE ett kejsarsnitt. Har du avelsförsäkring på hanen? Är han veterinärbesiktigad efter sex månaders ålder så att du vet om allt med testiklarna är ok? Är han HCM och njurröntgad? Hur mycket betalar du per månad för kattförsäkringarna? Jag har tre katter avelsförsäkrade och för dem betalar jag drygt 400 kronor per månad.:rofl::rofl:

Jo t.ex Agrias plusförsäkring täcker ett kejsarsnitt, avelsförsäkringen på hona täcker ytterligare ett snitt.

Jag har det jag tycker är den bästa försäkringarna man kan ha.
Med plustillägg + endast 10% rörlig ränta.
Man kunde inte ha fast självrisk på katt vilket jag har på hästarna.
För katterna betalar(3st)jag ca 680kr i månaden.
Ska ringa imorgon och se om man kan teckna ngt för kattungarna, eller ingår det i avelsförsäkringen?
I min försäkring ingår ett snitt det har jag redan ringt och kollat.

Han veterinärbesiktigades som kattunge men ej sedan, hon är ju dräktig så testiklarna måste ju bevisligen fungera.
Han är kollad mot dom sjukdomar som var väsentliga för hans ras(perser) är inte så insatt i det.
Vad är HCM och vad kan vara fel på hans njurar?
Han har varit frisk och kry i sina 2 år iaf, han har haft loppor en gång men thats it.

Han veterinärbesiktigades som kattunge men ej sedan, hon är ju dräktig så testiklarna måste ju bevisligen fungera.
Han är kollad mot dom sjukdomar som var väsentliga för hans ras(perser) är inte så insatt i det.
Vad är HCM och vad kan vara fel på hans njurar?
Han har varit frisk och kry i sina 2 år iaf, han har haft loppor en gång men thats it.

Även en hane med bara en kula nere kan få avkomma. Problemet är att man på sikt riskerar att få infertila katter om man avlar på krypta hanar, därav kravet (från alla registrerane förbund) om godkänd testikelstatus på hanar som används i avel.

Om du kollat vad som är väsentligt för rasen borde du ha koll på njurarna dvs. PKD-statusen. HCM är en hjärtsjukdom som finns hos alla raser. Både HCM och PKD är sjukdomar som utåt inte syns och katterna kan hinna bli många år innan de insjuknar.

Vadå hon är dräktig? Hur vet du att katten är dräktig den här gången då? Förra gången var det ju totalt fel fast du inbillade alla här att din katt hade alla symptom på dräktighet! Du betalar knappast 680 kronor för tre katter, varav två är icke raskatter. Kattungarna är automatiskt försäkrade om du har en avelsförsäkring på honan som är dräktig, om hon nu är dräktig.....du verkar ha noll koll på det mesta.:banana:

Även en hane med bara en kula nere kan få avkomma. Problemet är att man på sikt riskerar att få infertila katter om man avlar på krypta hanar, därav kravet (från alla registrerane förbund) om godkänd testikelstatus på hanar som används i avel.

Om du kollat vad som är väsentligt för rasen borde du ha koll på njurarna dvs. PKD-statusen. HCM är en hjärtsjukdom som finns hos alla raser. Både HCM och PKD är sjukdomar som utåt inte syns och katterna kan hinna bli många år innan de insjuknar.

Aha men PKD vet jag med säkerthet att han är kollad mot, och det hade han inte.
Ska kolla HCM.
Han har två kulor bak iaf men vet kanske måste titta/klämma eller?

Vadå hon är dräktig? Hur vet du att katten är dräktig den här gången då? Förra gången var det ju totalt fel fast du inbillade alla här att din katt hade alla symptom på dräktighet! Du betalar knappast 680 kronor för tre katter, varav två är icke raskatter. Kattungarna är automatiskt försäkrade om du har en avelsförsäkring på honan som är dräktig, om hon nu är dräktig.....du verkar ha noll koll på det mesta.:banana:

Vad bra att du är ofelbar då;)

Kul med människor som kan och vet allt.:bow:

Barbie som den andra honan hette hade illrosa tuttar så jag trodde hon var dräktig, dessutom hade hon väldigt svullen buk.

Aha men PKD vet jag med säkerthet att han är kollad mot, och det hade han inte.
Ska kolla HCM.
Han har två kulor bak iaf men vet kanske måste titta/klämma eller?

Hos en vuxen hane går det ju liksom inte att missa om de har båda kulorna på plats eller inte och eftersom du inte behöver veterinärintyg ser jag ingen poäng med att fixa det om du själv känt och vet att båda kulorna finns där.

Hos en vuxen hane går det ju liksom inte att missa om de har båda kulorna på plats eller inte och eftersom du inte behöver veterinärintyg ser jag ingen poäng med att fixa det om du själv känt och vet att båda kulorna finns där.

Ok bra!:):bow:

Jaja, det är klart att jag är ofelbar:idea: Men allvarligt talat, är det inte samma ”symptom” som din andra katt har nu? Dessutom påstod du ju att du kände fosterrörelser! Om din katt hade/har en svullen buk så hade jag definitivt sökt veterinär. Något är ju inte ok med katten då. Vad bygger du din teori på denna gången att katten är dräktig?

Då tycker jag du ska byta försäkringsbolag. En vanlig försäkring (plus) hos Agria täcker ett kejsarsnitt, avelsförsäkringen täcker två, som Malin L skrev. Jag har 4 katter avelsförsäkrade med lägsta självrisken, lägsta procent på överskridande belopp, livförsäkring på 7000, vet.vård upp till 60000:- samt avel-liv försäkring på alla och jag betalar ca 300:-/mån.

Varför skulle jag byta försäkringsbolag? Jag har också Agria. Att jag betalar lite mer än du beror nog på att jag har min hona livförsäkrad för 12000 kronor eftersom hon är en import. Det är mycket möjligt att man får ett kejsarsnitt på en ”vanlig” försäkring. Jag har inte kollat det eftersom det inte varit aktuellt i min uppfödning dessbättre.:angel:

Då kanske du ska kolla upp det lite bättre nästa gång innan du säger åt någon annan vilken försäkring hon/han borde ha. Eftersom jag har fyra och du bara tre så borde det ju ändå bli mindre för dig även om din ena hona har en livförsäkring som är 5000 högre, det skiljer inte så mycket i pris. Men du kasnke inte har full uppfödarrabatt? Då blir det ju självklart dyrare.

Jaja, det är klart att jag är ofelbar:idea: Men allvarligt talat, är det inte samma ”symptom” som din andra katt har nu? Dessutom påstod du ju att du kände fosterrörelser! Om din katt hade/har en svullen buk så hade jag definitivt sökt veterinär. Något är ju inte ok med katten då. Vad bygger du din teori på denna gången att katten är dräktig?

Har du något personligt emot mig?

Det är viss skillnad mellan den förra icke dräktgheten och den här dräktigheten.
Den andra honan Barbie såg vi aldrig löpa och ej heller bli parad, jag gick endast efter hennes illrosa tuttar+ att hon hade stor mage.
Hur det kunde hoppa i hennes mage vet inte jag:confused:Men inne på hästavelsforumet har där funnits flera som tyckt sig känna tydliga sparkar på icke-dräktiga hästar och ingen hoppar på dom om att dom ljuger.

Ariel den här honan har vi sett löpa och bli parad i 5 dagar, dräktigheten räknar jag från parningsdag 3.
Vid ca 3 veckor efter parningen blev faktiskt hennes tuttar gigantiska dom är verkligen MKT större än innan, det skedde aldrig på Barbie.
Som sagt är jag ny på det här och trodde att Barbie var dräktig eftersom jag så gärna ville att hon skulle vara det.

Barbie finns inte mer:cry:

Då tycker jag du ska byta försäkringsbolag. En vanlig försäkring (plus) hos Agria täcker ett kejsarsnitt, avelsförsäkringen täcker två, som Malin L skrev. Jag har 4 katter avelsförsäkrade med lägsta självrisken, lägsta procent på överskridande belopp, livförsäkring på 7000, vet.vård upp till 60000:- samt avel-liv försäkring på alla och jag betalar ca 300:-/mån.

Jag ska ringa Agria idag, dina försäkringar låter ju toppen!:)
Kan man ha ngn special försäkring på hanen också?
Kan man avelsförsäkra en vanlig huskatt?

Vad är det här egentligen för sida? Jag har inte hoppat på någon. Tycker bara att man ska vara seriös vare sig man är etablerad och registrerad uppfödare eller man icke är det. Och jag håller fast vid att det finns allt för många katter för att man ska avla på bondkatter bara för att man själv vill ha kattungar. Jag fick uppgiften när jag försäkrade min första avelskatt för många år sedan att jag skulle ha avelsförsäkring, bland annat för att täcka ett eventuellt kejsarsnitt. Med den uppgiften tog jag naturligtvis för givet att ett kejsarsnitt inte täcktes av den ”vanliga” försäkringen. Och jo jag har uppfödarrabatt hos Agria.
Apropå felaktiga uppgifter så kan du ju kolla vad den som började den här tråden skrivit. Att hon betalar över 600 kronor för två bondkatter (varav den ena nu plötsligt inte finns längre?) och en raskatt. Och då säger hon sig inte ha avelsförsäkring på den eller någon annan katt. Medge att det verkar minst sagt rörigt här!

Vad har hänt med Barbie då kan man fråga eller...? Jag har inget emot dig men ibland får jag för mig att du bara driver med de andra här.

Vad har hänt med Barbie då kan man fråga eller...? Jag har inget emot dig men ibland får jag för mig att du bara driver med de andra här.

Vi valde att ta bort henne.
Vi har övervägt det länge, men sedan trodde vi ju att hon var dräktig och då kunde jag bara inte.

Hon var en mycket stressad katt, tålde aldrig barnen.
Var endast framme när barnen var på dagis eller ute.
Ibland kunde jag och min man komma nära henne och klappa, men för det mesta sprang hon bara iväg.
Tror jag startade en tråd om henne förra året när vi precis köpt henne!?
Där står iaf det mesta skulle jag tro.

Hon fick en dålig start i livet, hennes förra oseriösa(enligt mig)ägare och uppfödare sålde henne och hennes syster när dom endast var 10veckor gamla.
Barbie var mkt stressad redan när vi köpte henne och skygg vilket inte Ariel var, vi tog båda för att det nog skulle hjälpa Barbie att ha Ariel med trodde vi.
På något sett så smet Barbie i bilen och försvann.
Jag grät och grät och var ute hela natten och letade efter henne.

Bilen vi hämtat dom med var en hyrbil (min man jobbar som stationschef på hertz)så den var nu ute på hyra.
Ett dygn senare ringer min man och säger att kattungen(Barbie)är i bilen, jag tar då med Ariel i transportburen och åker ned till byn.
Jag kunde inte få ut Barbie hon var så himla rädd, men eftersom Ariel jamade efter henne så kom hon.
Tyvärr så förblev hon en väldigt stressad individ.

När jag trodde att hon var dräktig var hon dock kelig mot mig och pratade mkt, kanske löpte hon då?
Men hon övergick till att vara rädd och bara ligga och trycka under sängen igen.
Båda katterna vi har kvar nu älskar barn, och är jättesociala.

Jag ska ringa Agria idag, dina försäkringar låter ju toppen!:)
Kan man ha ngn special försäkring på hanen också?
Kan man avelsförsäkra en vanlig huskatt?

Du kommer inte få samma rabatt eftersom man måste ha ett visst antal katter försäkrade samt vara innehavare av stamnamn mm för att få såpass hög rabatt (50%). Vet inte om man kan avelsförsäkra en huskatt.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 821
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 540
Senast: skuggi
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 826
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 401
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar