Sv: Är hon dräktig o hur långt gången?
Du kanske också ska ta och plugga på lite
Enligt veterinären på Helsingborgs Djursjukhus som jag har fullt förtroende för då jag anser att dom är enormt duktiga där nere!
Så kan coronaviruset om katten dels har anlag för det och utsätts för stress, mutera i endast 5% av fallen till FIP.
Honan som vi hade var en mycket fin Perser, köpt hos en mkt känd uppfödare inom rasen även internationellt.
Vi skulle ha henne till utställning och eventuellt avel.
Då hade vi endast Breathless(som hon hette)och Marly, inga andra katter.
På bara en vecka eller så blev Sessan(Breathless)riktigt mager och hade hemska diareer.
Trodde först det var maten(allergi) eller så, så vi försökte med dietmat.
Vet inte om det var på 5 eller 6 dagen men då tog jag henne till Helsingborgs Djursjukhus.
Där blev hon inlagd med dropp och så skulle dom ta prover.
Nästa dag var hon sämre oss så höll det på.
Efter ultraljud och blodprov så tydde allting på FIP, men enda säkra metoden att fastsställa var genom obduktion.
Såhär sa veterinären:
"Det är med alla säkerhet FIP, det finns dock två andra fromer det också kan vara(FIV och va det nu var).
Är uppfödaren till din katt seriös har hon säkert en dolda fel försäkring som täcker obduktionen och att hon borde ersätta dig.
Dessutom borde hon ju vilja veta om det var FIP"
Tja katten var ju dyr så där tänkte jag att veterinären säkert har rätt.
Men uppfödaren avsa sig ALLT ansvar, hon ville minsann inte veta av att det kunde vara FIP på en utav hennes katter.
Hon ville ej ersätta mig alls på någon front, så då kändes det meningslöst för mig att obducera henne.
Ringde Helsingborg och sa att dom kunde kremera henne, men det blev tydligen fel så nästa dag ringde veterinären och sa att svaret kommit på obduktionen-det var FIP.
Sessan blev endast 7 månader.
Jag frågade veterinären hur jag skulle göra med Marly, som faktiskt klarat sig utan tendens till diaree.
Han var som vanligt hela tiden.
Hon sa att det inte var någon fara, och att jag skulle vänta minst två veckor innan jag tog hem någon ny katt.
Efter en månad köpte vi Barbie och Sessan.
Svaret på vad jag köpte Marly som så var det sällskap, men jag köpte inte mitt Islandssto till avel heller och nu är hon dräktig.
Jag tar åtminstone ansvar för mina katter och dom kommer vaccineras,veterinärbesiktigas,avmaskas,försäkras och kommer även kunna fås kastrerade, steriliserade.
Jag vill i framtiden ha en fin perserhona igen.